Toon posts:

@Home via hub doet het maar..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2de ip etc aangevraagd en mijn netwerkje (2 computers :P) aangesloten op een @home verbinding.

Kabelmodem->hub->netwerkje

Dit hoort zo volgens @home, maar nou heb ik in de search al een aantal keer gelezen dat het niet zo verstandig is om een netwerkje op deze wijze aan te sluiten, omdat je als je veel bestanden gaat versturen naar de andere comp, je hiermee het @home netwerk aantast. (te veel traffic).

Is dit onzin, of is dit echt waar? ik heb namelijk een 10/100mbit hub en 2* 10/100mbit netwerkkaarten. Ik verstuur hier per week pak weg 10Gyg overheen + Ik wil renderen in 3dmax met 2 comps en gebruik internet met 2 comps (geen server).
Mocht iemand zo weten of dit een probleem gaat vormen, is dan de beste oplossing om 2 NICjes in mijn beste comp te duwen en 1NICje in de andere. En dan dus een directlink connection maken waarbij ik een comp als dns server etc gebruik?

Hier staat wat @home hierover te melden heeft.
http://start.home.nl/tech/shop/thuisnetwerk/

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

Je kan veel beter een router nemen. Dan zit je allebei nl. in een Local Network. en dan gaat het kopieren van bestanden wat sneller. Suc6

Verwijderd

Je verkeer gaat nu als het ware buitenom, via Internet. Dat is een risico, en het is nogal omslachtig en langzaam. Een X wired (cross) cable en twee nics extra is een betere oplossing. Ook zou je gewoon via pc 1 Internet kunnen delen. Kost je dan 1 extra netwerkkaart en een crosscable. Ik zou dan gelijk voor 2 nics gaan.

Verwijderd

Het hangt er een beetje van af. Vaak zitten 2 ip's op 1 aansluiting bij @home in hetzelfde subnet. In dat geval maakt het geen moer uit en zal je traffic tussen beide computers gewoon intern verlopen.

Zitten beide IP's in een ander subnet dan zal idd. al je verkeer via @home lopen. Bijkomend nadeel hiervan is dat je max. 16Kb/s zal halen (upstream limiet @home).

Weet je niet wat een subnet is of hoe je kunt zien of 2 pc's in hetzelfde subnet zitten, dit kun je dit heel eenvoudig testen door te kijken naar de snelheid.

Wat je _kunt_ doen is een ander protocol naast TCP/IP installeren (bv. IPX/SPX), dit wordt door @home niet gerouteerd.

Feit is wel dat het qua security de slechtste oplossing is die je kunt verzinnen (@home 2 ip's via hub). Een routertje (danwel 'hardwarematig' danwel een linux machine oid) is gewoon een betere oplossing, waarbij je gelijk van het subnet-probleem af bent. Je bespaart er gelijk een tientje per maand mee.

Verwijderd

Topicstarter
Brazza > Ik heb deze 10/100mbit 2 weken terug gekocht, met dit als doel :( (en voor als er vrienden langskomen om hun comp ff in te pluggen om te lannen (10poorts hub)). Ik probeer dit te gebruiken of direct link, (geld gebrek) Toch bedankt!

Janjanjansen > Ja dat is een oplossing, alleen dan moet wel mijn 1ste comp altijd aan staan. Niet dat ie dat nu niet doet maar.... :P crosscable en een extra nic heb ik liggen btw.

Hezik > Ze zitten beide inderdaad in hetzelfde subnetmasker. (255.255.254.0). Verder is het domein en de DNS/naamserver hetzelfde. Ip, host, gateway/router en host is wel anders. (logisch lijkt me :) )

Is dit nou goed?

Verwijderd

ik heb ook 2 pc's op @home via een hub. alles gaat hier prima lekker snel. maar aan te raden is wel een 100mbit hub voor het netwerk lekker snel data versturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 10/100mbit hub. Ik ben pas net bezig met dit netwerkje (als je 2 comps zo al mag noemen :) ) dus ik moet nog even met de filesharing aan de slag. Dus ik weet nog niks over de snelheid. Ik heb wel net gepinged en had een ping van 50ms, dus dat zal wel via @home zijn gegaan. (Ik ga zo de instellingen nog eens na lopen).
Maar als ik de subnetmasker invul en restart dan kan ik met de 2comp niet op internet :?

Beide computers hebben nu een softwarematige firewall. (black-ice en norton internet security). 1 comp draait win2kpro de andere win98se (word binnenkort XP of win2kpro).
Alleen schijf toegang met wachtwoord van 10 letters en cijfers :). Dus ik denk dat het veilig genoeg is voor een thuisgebruiker (zonder web ftp of wat dan ook voor server).
En 1 draait NAV2002 (autoupdate) en de andere MCaffee (autoupdate).

• Brazza

Brazza

Byte me!

Maar je zegt het zelf al. je wil dat vrienden langskomen en plug it in. Maar dat kan alleen als je het internet gedeeld hebt. dus of 1 pc met 2 nic's (het goedkoopst) of een router bv een 486, maar je moet het zelf weten wat je wil. Maar een 2e ip aanvragen zou ik dus niet doen. je zit al op € 45 plus een 2e ip á € 5 en dan kan je geen vrienden erbij aansluiten.[edit]mits je het niet deelt)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een p166mmx hier staan, die al een 2 jaar in de kast staat en nog perfect werkt. Die zou ik wel als router kunnen gebruiken. Ik zal volgende week eens naar de bieb gaan om hier meer info over te lezen. Want zoals jullie al gemerkt hebben ben ik een netwerk noob :)

• Brazza

Brazza

Byte me!

www.freesco.org
biep? Je zit GVD achter de grootste bieb die er is!! :Y)

Verwijderd

Gebruik smoothwall dan ,boot het van cd en voila

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 02:06 schreef Brazza het volgende:
www.freesco.org
biep? Je zit GVD achter de grootste bieb die er is!! :Y)
Ja maar deze bieb kan ik niet op de plee lezen ;)
Thanx voor de link, ik ga gelijk lezen :)

Eerst heel even de flesharing in orde krijgen want ik kan beide computers niet vinden. (comp1 kan comp2 niet vinden en comp2 kan comp1 niet vinden). pingen gaat wel. Maar ja dat ga ik zelf uitzoeken, want dat is waarschijnlijk FAQ werk :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit, de pc's kunnen elkaar niet zien. Hebben allebei wel internet en pingen gaat via @home (gezien de 40-50ms).

Subnetmask: 255.255.254.0 is bij beide comps precies hetzelfde. Ip's is bij beide comps op het laatste getal na hetzelfde. Alles instellingen kloppen met zoals @home die aan mij gegeven heeft.
Comp1: win2kpro sp2
comp2: win98se

Alleen TCP-IP protocol geinstalleerd.

ik wil van comp 1 naar comp 2 bestanden lezen en schrijven. Van comp2 naar comp1 wil ik geen toegang. (dat heb ik al voor elkaar ;)

• Brazza

Brazza

Byte me!

volgens mij moet je ff zoeken naar computernaam rechtermuisknop netwerkverbindingen en op je win2k machine ff user aanmaken of gebruiken met inloggen share's
W8 ff: heb je nu dus 2 Cc nummers? Of wel gedeelt ICS?
{edit} oh bij je win98se ff bij je netwerk adapter printer en bestandsdeling aanzetten/installeren

Verwijderd

wat krijg je als je op de PC's in Internet explorer als adres intyped:

\\<ip>\

kunnen ze elkaar wel pingen?

Als ze beide een andere gateway hebben lijkt het mij dat ze NIET in hetzelfde subnet zitten. Dat kan nl. aangezien @home min of meer segmenteerd (je subnetmasker is niet 255.255.255.0)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb file en printer sharing uiteraard al aan gezet in win98se. In win2k wil ik niks sharen (ben veel te bang dat ze er met mijn bestanden vandoor gaan).

Ik kan gewoon pingen.

Meer info:

comp1 win2000proSP2
connection-specific DNS suffix: blahblah.nl.home.com
ip: *.*.122.224
subnetmask: 255.255.254.0
default gateway: *.*.122.1

comp2 win98se
ip: *.*.51.6
subnetmask 255.255.254.0
standaard gateway: *.*.50.1

Sterretjes zijn dus dezelfde getallen die overeenkomen met de andere computer.

Subnetmask is hetzelfde, de stadaard gateway niet!

Verwijderd

Die computers zitten dus niet in het zelfde subnet.

Dat is gelijk ook de reden waarom filesharing niet werkt; je verkeer loopt via @home en die blocked poort 139 (nodig voor filesharing).

Oplossingen zijn het installeren van een ander protocol of een router oid.

Verwijderd

Topicstarter
OKay thanx, en als ik een ander protocol installeer dan heeft dat verder ook niks meer met @home te maken gok ik zo, zodat ik gigabytes kan blijven pompen :)

Als ik het goed heb is het toch zo dat wanneer ik met > 16KB/s iets naar de andere comp stuur of met meer dan 450KB/s bestanden binnenhaal dat dit toch buiten @home valt niet?

Welk protocol raden jullie mij aan? IPX/SPX? het is voor bestanden delen en misschien wat spelletjes 1vs1 ofzo (quake werkt met ook ipx/spx)

edit:

Het werkt nu via NETBEUI, via IPX/SPX wilde het ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt perfect nu, we hebben met zijn 2-en de hele dag online ge-gamed en onderling files uitgewisseld :)

TCP-ip voor internet en online games etc
Netbeui voor onderling bestanden uitwisselen (buiten @home)
IPX/SPX om locaal quake en wolfstein te spelen.

Kan iemand mij trouwens vertellen of @home op deze manier ook inzage heeft in mijn interne verkeer?

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 21:42
Het lijkt me niet dat @home zou je interne verkeer zou kunnen "zien". Als alles zo is als ik het begrepen heb dan gaat je verkeer je hub niet uit. Rechtstreeks van de ene PC naar de andere dus. Zeker als je NetBUIE gebruikt. Daar kan @home niets mee.

There is no place like 127.0.0.1

Pagina: 1