[MySQL-Max] Foreign keys tutorial

Pagina: 1
Acties:

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Ik ben volgens mij een ervaren beginneling qua databases. Daarmee bedoel ik dattik SQL wel redelijk beheers maar nog nooit 'echt' zware dingen heb gedaan met een DBase.

Zo hebbik bijvoorbeeld nog nooit met Foreign keys gewerkt. Ik gebruikte voornamelijk MySQL en die had ze niet. Maar ik heb begrepen dat MySQL-Max ze wel ondersteunt! Waar ik nu naar op zoek ben is een tutorial die mij daarmee een beetje op weg helpt, en de basics duidelijk uitlegt.

Naast de weg, als jullie MySQL-Max niet goed achtten hiervoor sta ik open voor alternatieven (het liefst met een GUI, en geen Access) zoals PostGreSQL

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Uitleg staat in de InnoDB manual op http://www.innodb.com en vast ook wel in het InnoDB hoofdstuk van de MySQL manual.

Het probleem met foreign keys is dat het momenteel niet wordt meegenomen door mysqldump en het werkt niet met alter table (na alter table zijn de foreign keys verdwenen).

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2025

Deddiekoel

Gadget nerd

Topicstarter
Hmmm, dus ik kan beter met PostgreSQL aan de slag gaan?
Maar daar snappik helemaal niets van, ik kan de DBase niet opstarten!

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

FK werken in elke relationele DB.
Het is niets anders dan het opnemen van een key-verwijzing in een tabel naar een ander record uit een (andere) tabel.

Als de DB geen geautomatiseerde key-afhandeling heeft, moet je die zelf programmeren in je applicatie. Dat kan dus ook met MySQL.
Het is IMHO sowieso de vraag of gebruik moet maken van cascade constructies in je DB. Ik vind dat je altijd alle relaties als restricted moet definiëren. Het cascade-gedrag programmeer je dan bewust in stored-procedures of in je app.
Met MySQL kan je dit natuurlijk wel vergeten

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Op woensdag 02 januari 2002 00:25 schreef Deddiekoel het volgende:
(...)
Zo hebbik bijvoorbeeld nog nooit met Foreign keys gewerkt. Ik gebruikte voornamelijk MySQL en die had ze niet.
(...)
Kan me niet voorstellen dat je nooit foreign keys hebt gebruikt. In feite natuurlijk wel. En in feite ondersteunt MySQL het principe van foreign keys wel (daar valt niets aan te ondersteunen) maar biedt daarbij verder geen enkele functionaliteit. En zoals Goodielover al zei: een foreign key is niets anders dan een koppeling tussen 2 tabellen
</miereneukerij>

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• -=marauder=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 22:40
owkeey en hoe koppel ik dan 2 tabellen in mysql?
(mysql newbie)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is niet de bedoeling dat je zomaar de topics omhoogtrapt waarvan je denkt dat het nuttige informatie bevat.

Laat ze lekker met rust als je een vraag hebt die al beantwoord is.

En ja, jouw vraag wordt hier beantwoord, namelijk: Lees die tutorials!
Pagina: 1