...Goed !?
Wat een reaktie op mijn verhaaltje zeg !?
Ik zal het allemaal proberen te beantwoorden met wat ik aan levens ervaring en kennis als audiofiel heb:
1-P@dd0 "Dan ben ik opzich wel nieuwsgierig naar jouw mening over sacd en dvd audio."

ja SACD leuk geprobeerd is een mooie techniek maar al die apparaten klinken Clinisch,veel te schoon en te netjes en dat gaat echt ten kosten van de muzikaliteit, vind ik.
DVDaudio is eigenlijk aleen maar voor hometheater en het is makkelijk voor de opslag want je kunt ong.5X zoveel opslaan op een DVD.(ik weet het er zijn ook HI-END hometheater sets maar dat is nikx voor ikkes (b.v Revell,Levinson,Krell,Theta).
2-Techieguy "Als dat zo is, kun je zeggen dat CD dus beter is dan LP..."

Is een heel lang verhaal maar kort samengevat is het FEIT dat een CD Digitaal is en analoog moet worden daarvoor is er in een cdspeler een DAC"digitaal analoog converter" geplaatst etc.(anders hoor je aleen maar gekras !).
Een LP (en ell.)daarintegen is een analoog medium en blijft de hele signaalweg analoog.
Het klinkt raar maar het signaal wat uit een CDspeler moet komen is al vele malen "verminkt" en heef een hele reis achter de rug en hoe langer de reis des te meer het signaal aangetast kan worden door componenten en invloed van buiten af.
Dit is nog maar een klein opmerking er zijn nog veel meer verschillen maar dat houd niet in dat een CD beroerd klinkt maar je hebt er wel meer voor nodig om het net zo muzikaal te laten klinken als met een platenspeler.
3-Afterlife "Met die spullen hoor je 't verschil waarschijnlijk wel, maar thuis heb ik er moeite mee om te bepalen wat beter klinkt:
- Dual CS 505-4 draaitafel met standaard Ortofon MM element en
- NAD C540 CD-speler.
Beide in de prijsklasse tot 450 Euro.
In beide gevallen kan ik wel bepalen of een opname goed is of niet, maar om nou te bepalen of LP beter is dan CD of andersom? Daar heb ik gewoon de spullen niet voor, en om die verschillen te horen zou ik meteen 't tienvoudige of zo aan apparatuur moeten uitgeven. Nee dank je."

Waarschijnlijk zou je het verder moetten zoeken als aleen de "bron".
Mischien is je phonotrap die in je amp. zit niet specifiek voor MM ell. probeer het eens met een MC(hi-output) ell.
Zorg er ook voor (als je dat nog niet gedaan hebt) dat de arm van de platenspeler goed is afgeregeld, is heel belangrijk.
Platen spelen is en blijft een hobby opzich daarom is het medium ook zo makkelijk verstoten voor de massa die doen liever simpel een cdtje in de tray en skippuh maar hihihi.
4-JT "IS niet zo, vind jij. Dat is een mening."

Ik weet niet precies waar je naar toe wil JT.
Mening? of bedoel je dat ik het verkeerd formuleer ?
5-Hervas "// off-topic //
optimus_prime prachtige set!"

Dank je, heb er hard voor moetten ploeteren maar hij is d'r dan eindelijk !!
6-W00Dy "laten we het hier hebben over sfeer, een cd klinkt wel degelijk (technisch) beter.
Ja, ik ken dat, nostalgie en ik weet ook dat een LP hoger kan klimmen in hz'en dan een cd. Misschien heeft de hond er wat aan, want wij horen dat niet."

Dit is een hele mooie.
Ten eerste CD technisch beter klinken ?
Dat ligt er al aan "technisch" in de audiowereld is een alomvattend woord voor menig factor op een technisch goed geluid dus zul je daar wat specifieker moetten zijn met je antwoord denk ik.
Ten tweede denk maar niet dat wij b.v 21000Hz niet horen.
Dat zeker wel aleen niet bewust (een hond wel).
Je hoort namenlijk niet aleen met de oortjes weet je,je hoort ook met b.v je huid en je neus en ogen die organen bevaten trilharen en die vangen ook geluid op, dit gaat dan niet meer op bij een setje van yoko maar in de HI-End heeft dat zeker zijn invloed op het muziek reproduceren.
OFFTOPIC//
ELSEGRE !! Mooi gesproken !!
Goed ik heb mijn antwoorden weer gegeven verder wil ik nog zeggen dat muziek toch iets is wat in de categorie SMAAK valt en we kennen het gezegde " Over smaak valt niet te twisten ! "
Aleen er zijn verschillende vormen van het "BELEVEN" en daar is het Audiofiel zijn er eentje van .....toch !
GRTJNZ : Optimus Prime.