[LILO] Wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18
Om te beginnen, gelukkig nieuwjaar allemaal :)
Ik hoop dat jullie een leukere jaarovergang hebben gehad, ik ben vooral bezig geweest met het aan de praat krijgen van LILO, maar dat wil niet helemaal lukken :)

Eerste probleem was het hier oveerbekende ik-kom-niet-verder-dan-LI-probleem, dat zich uitbreide tot ik-krijg-helemaal-niks-meer-probleem

Oftewel, ik kan met geen mogelijkheid Linux opstarten, op een bootdiskette na (distro is trouwens Slackware 8.0)

Ik heb vanalles geprobeert, maar niks werkt
Even opsommen wat ik heb geprobeerd:

Even vooraf: Unknown(78) is van XOSL, en die bootloader zou ik erg graag behouden
Verder hangen mijn beide disks aan een HPT370 controller waardoor ze dus hde en hdg zijn, hda en hdb zijn een cd-burner en een cd-rom
3
4
5
6
7
8
9
10
DISK    BOOT P/L  TYPE    GROOTE  MOUNT   
--------------------------------------------      
hde1     *   Pri  Unknown(78)   5
hde2       Pri  NTFS        5000
hde3       Pri  NTFS        5000
hde4       Pri  NTFS       29995

hdg1     *   Pri  Linux ext2    7746  /
hdg2       Pri  Linux Swap     256
hdg3       Pri  NTFS       22000

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
hde4       Pri  NTFS       29995

hdg1     *   Pri  Linux ext2    16  /boot
hdg2       Pri  Linux ext2    7730  /
hdg3       Pri  Linux Swap     256
hdg4       Pri  NTFS       22000

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
hde1       Pri  NTFS        5000
hde3       Log  NTFS       29995

hdg1     *   Pri  Unknows(78)   5
hdg2       Pri  Linux ext2  16  /boot
hdg3       Pri  Linux ext2    7730  /
hdg4       Pri  Linux Swap     256
hdg5       Log  NTFS       22000

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
hde2       Pri  Linux ext2  16  /boot
hde4       Pri  NTFS        5000
hde5       Pri  NTFS       29989

hdg1       Pri  Linux ext2    7730  /
hdg2       Pri  Linux Swap     256
hdg3       Pri  NTFS       22000

Ik heb er geloof ik nog wel meer geprobeerd, maar alle zonder resultaat
Ik wou Grub proberen, maar van hun site kan ik alleen een leeg bestand downloaden, of een opstart diskette, maar ik heb al een werkende opstart diskette, dus even voor de duidelijkheid, LILO start vanaf de diskette netjes op, maar van de harde schijf niet

Wat ik nog niet geprobeerd is om met loadlin vanuit DOS te booten, maar dat lijkt me een vrij onsmakelijke oplossing, er van uit gaande dat het toch netter moet kunnen

Nadat ik google gechecked had heb ik flink met mijn lilo.conf zitten testen: lba32, linear, compact, bios dingen ingevoerd, maar het doet allemaal niks
liloconfig komt met de melding Disk doesn't contain a valid boot sector, ook na een fdisk /mbr

Linux op de eerste schijf zetten is wel een optie, maar eentje die ik alleen zou willen gebruiken als het echt niet anders kan, ik kom dan namelijk flink in de knoop met partioneren

Ik ben nu al de hele dag bezig, maar ik kan echt niets meer verzinnen en ik word ondertussen lam van het telkens weer opnieuw instaleren
Ik heb ook nog 2 andere HD's liggen, die zal ik morgen eens aan de gewonen IDE controller hangen en kijken of er dan leven in komt, maar op dit moment zou ik het erg op prijs stellen als iemand een antwoord zou hebben op de vraag hoe ik LILO aan de praat krijg

BTW, ik las in een ander topic dat er nog iemand was die problemen had met LILO in combinatie met een HPT370 controler, die boote ook vanuit DOS en had LILO ook niet aan de praat gekregen (ook het LI probleem)

Verwijderd

Lilo 22.1 installeren. Boot ook HPT370 controllers :)

• Tim
Op woensdag 02 januari 2002 00:00 schreef janjanjansen het volgende:
Lilo 22.1 installeren. Boot ook HPT370 controllers :)
Hmmz.. ik wist wel dat ik wat vergeten was te vermelden :)

LILO 22.1 gaf helemaal niks, volgens mij wou het niet eens instaleren (ook vanwege this disk doesn't contain blabla
Ik ga het nog maar eens proberen dan :)

[EDIT]
Het klopte inderdaad, installatie gaat prima, maar als ik dan /sbin/lilo probeer dan krijg ik de melding Fatal: Disk /dev/hde1 doesn't contain a valid boot signature

Verwijderd

Post je lilo.conf eens .

Verwijderd

hallo,

ik ben een beginner linux gebruiker, maar heb hetzelfde probleem gehad met een vrij simpele oplossing. In de bios stond de HD op "auto", dwz deze wordt bij booten automatisch herkend. Als ik dan vervolgens opstartte, kwam er bij LILO "LI" te staan en bij GRUB stond er "GRUB" en de comp. startte niet verder op. Ik heb geprobeerd om de HD te detecteren in de BIOs, dus met hd detect oid. Nu werd de mode op "LBA" gezet ipv "normal". Nu bootte de comp. wel. Misschien is dit de oplossing... (zoals ik zei, beginner linux gebruiker)

Verwijderd

Tsja, je kunt wel allerlei confs posten van je partities (hoe kun je trouwens 2 actieve mbr hebben?)
maar je lilo.conf is wat handiger.

Je moet lilo op de partitie zetten ipv mbr, en dan in je losse bootloader aangeven dat je die partitie wilt booten. Ik gebruik system commander bootloader, met zelfde opzet en werkt prima.

• Tim
lilo.conf posten gaat wat moeilijk
1. omdat ik er een stuk of 20 versleten heb, op dit moment is het een standaard ding door liloconfig gemaakt met het DOS/OS2 gedeelte er uit gehaald en boot = /dev/hda1
2. Ik zit achter een andere PC

Ik had al gezegd dat mij schijven aan een HPT370 controller hingen, dus dingen aanpassen in mijn bios heeft geen nut

Verder heb ik LILO nu aan de praat door er nog een oude schijf in te hangen. Maar nu krijg ik de melding: Loading LinuxEBDA too big met 1 puntje op de volgende regel..

Verwijderd

Hen je al geprobeerd LILO in de MBR te zetten (boot=/dev/hde)
Ik heb mijn schijven en cdroms net zo aangesloten en kan probleemloos booten vanuit mbr met de genoemde Lilo versie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
# LILO configuration file
# generated by 'liloconfig'
#
# Start LILO global section
lba32 # Allow booting past 1024th cylinder with a recent BIOS
boot = /dev/hde
prompt
timeout = 200
# Override dangerous defaults that rewrite the partition table:
change-rules
reset
# VESA framebuffer console @ 1024x768x64k
vga = 791
# End LILO global section
# Linux bootable partition config begins
image = /boot/vmlinuz-2.4.17
root = /dev/hde5
Label = gentoo-2.4.17
read-only
image = /data/boot/vmlinuz-2.4.17
root = /dev/hde1
Label = 2.4.17
read-only
image = /boot/vmlinuz-2.4.16
root = /dev/hde5
Label = gentoo
read-only
image = /data/boot/vmlinuz-2.4.17-rc2
root = /dev/hde1
label = 2.4.17-rc2
read-only
image = /data/boot/vmlinuz-2.4.16
root = /dev/hde1
label = 2.4.16
append = "hdb=ide-scsi hdc=ide-scsi"
read-only
image = /data/boot/vmlinuz-2.4.5
root = /dev/hde1
label = 2.4.5
read-only
# Linux bootable partition config ends

• Tim
Ja, dat heb ik geprobeerd, dat doet het niet, misschien nu wel..
Maar verder WIL ik lilo eigenlijk niet in de MBR, want dan kan ik xosl niet gebruiken..

[edit]
Hmmz.. ok.. Ik heb lilo nu in de MBR van mijn 2e schijf gezet, en tot mijn vebazing start het nog op ook :)
LILO dan, Linux blijft nog fijn haperen met dezelfde melding: Loading LinuxEDBA too big
The kernel image (without the setup code) is bigger than 512 kbytes (or 448 kbytes, if built with
LARGE EDBA). LILO would overwrite itself when trying to load such a kernel. This limitation only
applies to old kernels which are loaded below 0x10000 (e.g. "Image" or "zImage"). Try building the
kernel with "bzImage". If this is undesirable for some reason, try removing some unused drivers and
compiling the kernel again. This error may also occur if the kernel image is damaged or if it contains
trailing "junk", e.g. as the result of copying an entire boot floppy to the hard disk.
Ik heb echter geen flauw idee wat ik moet doen :)
Met floppy start ie namelijk nog gewoon op

• Tim
Nu krijg ik weer LI,
Bah.. Dit zijn echt van die momenten waarop je Linux door het raam gooit en gewoon weer WinXP instaleerd.. :(

Verwijderd

Hoe groot is je kernel dan ?

• Tim
Geen idee, hoe zie ik dat?

Verwijderd

ls -al /path-naar-je-kernel/vmlinuz*
Is wel erg basic hoor..

• Tim
Als je weet waar je kernel staat misschien wel

1042703 bytes

Verwijderd

Dat zou niet het probleem moeten zijn. Hij is wel groot maar heb ze wel groter geboot .

• Tim
Ik ben er nu iig achter dat ik zonder een aparte partitie onder /boot gemount ik lilo niet kan gebruiken.. maar als ik dat dus doe, dan boot linux dus niet uit lilo..

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 23:31
je hebt bij het bakken van je kernel make bzImage gedaan??

• Tim
Op woensdag 02 januari 2002 19:52 schreef viper het volgende:
je hebt bij het bakken van je kernel make bzImage gedaan??
niet dat ik weet, of Slack moet dat zelf doen, maar dat lijkt me niet het geval
Pagina: 1