Omdat mn cpu (athlon 1000) aldoor zo warm wordt heb ik een cpu cool programmaatje geinstalleerd: VCool. Het werkt perfect, van 55 idle naar 45 idle
. Ik vraag me alleen af of zo'n programma ook schadelijk kan zijn voor je hardware. Ik heb begrepen dat ie bij weinig cpu gebruik de cpu voor een gedeelte uitschakelt zodat ie minder stroom gebruikt. Maar als ik met de pc aan het werk ben (internetten of grafisch werk bijv.) dan is het cpu gebruik natuurlijk niet aldoor 0%.. dat kan ook wel es uitschieten naar 100%. Gaat dat progje dan niet continu mn cpu aan/uitzetten? En kan dit slijtage of schade veroorzaken?
Ik denk dat dat progje eerder je CPU ontlast dan belast, daarvoor is dat progje, dus dan gaat je CPU langer mee, lijkt mij.
They made me do it.
Mja, maar ze zeggen ook dat je het beter niet kan gebruiken als je comp 24/7 aan staat.
Maar het ontlast idd.
Maar het ontlast idd.
dat het de cpu ontlast begrijp ik.. maar dat constant aan/uitschakelen weet ik niet of dat wel zo goed is..
en hoe zou dat dat werken? Als je 0,0% niks doet zet ie je cpu in een soort standby stand. Maar als je bijv. scrollt zet ie de cpu dan meteen aan of trekt ie dat nog in standby mode?
en hoe zou dat dat werken? Als je 0,0% niks doet zet ie je cpu in een soort standby stand. Maar als je bijv. scrollt zet ie de cpu dan meteen aan of trekt ie dat nog in standby mode?
ik gebruik het ook, maar veel effect heeft het niet echt
Mja ik gebruikte het ook, maar ik vind het maar een LAP voor je ogen want als je bezig bent krijgt hij toch gewoon weer de normale temperatuur.
het veroorzaakt slijtage want hij koelt je cpu af en dan voor 10 sec is hij weer in 100% gebruik en warmt hij weer op enz. enz. al die temp. verschillen veroorzaken slijtage.
Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"
Klopt... maar dan nog is de economische levensduur van een CPU veel korter dan de technische levensduurOp dinsdag 01 januari 2002 23:08 schreef masternewman het volgende:
het veroorzaakt slijtage want hij koelt je cpu af en dan voor 10 sec is hij weer in 100% gebruik en warmt hij weer op enz. enz. al die temp. verschillen veroorzaken slijtage.
Maar een paar dingen over zulke progs:
Wat heb je eraan????
Je cpu word alleen wat koeler als hij idle is...
Het enige moment dat je je temperatuur lager wilt hebben is als je pc anders instabiel word.. maar dan je wilt je pc wel onder full load stabiel hebben, en dan heb je dus niets aan zo'n proggie
Het werkt alleen in win 9x, onder win NT (dus ook XP) zit zo'n soort prog ingebouwd...
als laatste:
ik draai XP pro en ik merk toch wel duidelijk verschil.. mn cpu is nog nooit zo cool geweest.. gebruikt XP die energiebesparingsfunctie dan misschien niet optimaal? Of moet ik het eerst aanzetten? (lijkt me sterk want anders was ik het zeer waarschijnlijk al wel tegengekomen..)
Maar het veroorzaakt dus wel slijtage, vanwege de temp. verschillen? Maar als ik aan het internetten ben ofzo blijft ie wel aldoor op 45 staan.. dus een paar uur achter elkaar 45 lijkt me beter dan 55.. als ik een spel ga spelen wordt ie idd gewoon net zo heet als anders.. en aan de andere kant, die slijtage zal wel relatief zijn.. over 10 jaar heb ik die cpu toch nie meer
en een
draai ik niet meer....
Maar het veroorzaakt dus wel slijtage, vanwege de temp. verschillen? Maar als ik aan het internetten ben ofzo blijft ie wel aldoor op 45 staan.. dus een paar uur achter elkaar 45 lijkt me beter dan 55.. als ik een spel ga spelen wordt ie idd gewoon net zo heet als anders.. en aan de andere kant, die slijtage zal wel relatief zijn.. over 10 jaar heb ik die cpu toch nie meer
en een
ik merk nu dat als ik mn cpu even belast (bijv. scrollen in IE) dat er iets gebeurt met het toerental van mn voeding (je hoort het alleen als je er op let, en dan nog moet je goed luisteren
).. volgens mij heb ik een temp. geregelde voeding dus het toerental zal wel stijgen als ik mn cpu belast (omdat er dan meer stroom nodig is).
Wat ik me nu afvraag, is het ook schadelijk voor mn voeding dat ie constant veel/weinig stroom moet leveren? Of is dat verschil niet zo groot?
Wat ik me nu afvraag, is het ook schadelijk voor mn voeding dat ie constant veel/weinig stroom moet leveren? Of is dat verschil niet zo groot?
Verwijderd
nah zal allemaal wel meevallen ik gebruikt nu ook al een tyd met veel plezier 31/27 lekker toch!!Op vrijdag 04 januari 2002 00:43 schreef rick_h het volgende:
ik merk nu dat als ik mn cpu even belast (bijv. scrollen in IE) dat er iets gebeurt met het toerental van mn voeding (je hoort het alleen als je er op let, en dan nog moet je goed luisteren).. volgens mij heb ik een temp. geregelde voeding dus het toerental zal wel stijgen als ik mn cpu belast (omdat er dan meer stroom nodig is).
vergeet niet dat dit progje wel erg handig is voor mensen met een laptop. het zorgt nl. niet alleen voor lagere temperaturen, maar ook voor een lager energieverbruik omdat je proc. minder bezig is
Pagina: 1