Monitor rood beeld -> klap = goed beeld

Pagina: 1
Acties:

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
M'n secundaire monitor (zo'n vrij oude 15") heeft sinds enige tijd het probleem dat het beeld opeens een rode tint krijgt. Bij witte letters zie je dat ze aan de rechterkant rood doorlopen.

Als ik dan ga slaan op de monitor dan verdwijnt het meestal wel. Ik krijg echter het idee dat ik steeds langer en vaker moet slaan om het beeld weer goed te krijgen.

Weet iemand hoe dit zit en of er makkelijk een fix voor is?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Met mijn Tv heb ik dat ook gehad, maar die heeft niet lang meer geleefd vanaf toen :(
Ik denk dat het gewoon een kwestie van slijtage is.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Op dinsdag 01 januari 2002 21:04 schreef Morphs het volgende:
M'n secundaire monitor (zo'n vrij oude 15") heeft sinds enige tijd het probleem dat het beeld opeens een rode tint krijgt. Bij witte letters zie je dat ze aan de rechterkant rood doorlopen.

Als ik dan ga slaan op de monitor dan verdwijnt het meestal wel. Ik krijg echter het idee dat ik steeds langer en vaker moet slaan om het beeld weer goed te krijgen.

Weet iemand hoe dit zit en of er makkelijk een fix voor is?
Misschien kun je de kleurinstellingen iets aanpassen op de monitor zelf, maar als je het met boksen wel kunt verhelpen dan heb ik niet veel hoop :)

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Verwijderd

dit is het begin van het einde ;( . Ik heb het ook gehad. Hij is gewoon aan het aftakelen.

Verwijderd

Als het na een klap goed werkt dan zit er vaak iets los in je monitor.
Heb er al een aantal kunnen repareren door de printboards te bekijken en wat solderingen opnieuw te solderen.
Vergeet hem niet spanningsloos te maken voordat je hem openschroeft :D

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
VGA Kabel kapot, of misschien zit ie er niet goed in ? (just in case)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 22:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vermoedelijk ergens een draadbreuk of een slecht contact die je met meppen weer goedmept.

vage guess is dat je aansturen van je crt tube niet lekker meer is.

je zou hem evt uit elkaar kunnen halen en schoonmaken. be carefull.. er staat ongeloofelijk veel spanning op :) ook als de stekker eruit is (paar gigantische condensatoren).

breng m evt weg naar een reparatiebedrijf.

vaak is het een kwestie van stof en slechte contacten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Een echte goede fix is er hier niet voor.
Soms wil het nog wel eens helpen om de printen te her solderen zodat slechte contacten er uit worden gehaald.

Oorzaak van dit probleem is dat door regelmatig opwarmen en af koelen van de monitor de soldeer verbindingen slecht kunnen worden en soms zelfs gaan scheuren met als resultaat dat bij warmworden de verbindingen onderbroken worden of een verhoogde weerstand gaan geven.

Ik zou zeggen veel suc6 met een stook ijzer, misschien is het probleem er mee verholpen, met slaan maak je het er alleen maar erger op.

Verwijderd

Als je handig bent, met soldeerbout, moet je de printplaat achter op de beeldbuis opnieuw doorsolderen. Meestal zijn die solderingen (veroudering) niet goed meer. Beeldbuizen zijn op die plaats wel kwetsbaar, dus beetje voorzichtig. :) Op deze manier heb ik al diverse monitoren een tweede leven gegeven.

edit:

Te laat dus... maar het werkt wel.
deel 2, de spanning op het bord achterop de beeldbuis, die valt wel mee. Alleen het voedingsgedeelte en het hoogspanningsgedeelte daar kan ook fikse spanning op staan.
Pagina: 1