[iMac]Eerste indruk en wat kan ik nu...?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016
m'n vriendin heeft nu een iMac, leuk dingetje, ben al ff lekker aan het rondkijken geweest maar t'is denk ik niet echt iets voor mij... te weinig (tweak)-mogelijkheden

toch ff een paar vraagjes
- OS9.2 crashed als een gek, tenminste, het viel me vies tegen met wat ik had verwacht! is dat normaal?
OSX.1 loopt verder prima, echt duimpje omhoog, geen crashes.

- is er enige mogelijkheid om full-screen (soort van overlay?) video af te spelen?

- is er al een fantsoenlijke ondersteuning van DivX (duz niet AVI2MOV)

- Photoshop gaf op een gegeven moment de vage melding, te weinig RAM. Ik kan nergens instellingen hiervoor vinden. d8 dat Mac's toch de beste waren op dit gebied? moet zeggen, ben niet erg impressed. (iemand?)

dat was het d8 ik ff wel....

[edit]oja,
op zo'n nieuwe iMac, G3-500/128/20 indigo (..enige kleur leverbaar :( ) kun je daar ook TV op aansluiten? zag zo snel alleen ff een Sub-D poort door het roostertje heen (VGA of Mac-aansluiting?)

Verder wel flex machientje, lekker vriendelijk ook. Erg overzichtelijk!

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 20:49 schreef mpegernie het volgende:
m'n vriendin heeft nu een iMac, leuk dingetje, ben al ff lekker aan het rondkijken geweest maar t'is denk ik niet echt iets voor mij... te weinig (tweak)-mogelijkheden
beter kijken :)
toch ff een paar vraagjes
- OS9.2 crashed als een gek, tenminste, het viel me vies tegen met wat ik had verwacht! is dat normaal?
nee... dan heeft je vriendin buggy software geinstalleerd... hoe maak je je systeem zo snel mogelijk weer clean ? Apple menu -> Regelpanelen -> extensiebeheer -> Geselecteerde set -> MacOS 9.2 Alles dan zijn dus de extenties voor je andere programmas' (photoshop ie.) uitgeschakeld.
- is er enige mogelijkheid om full-screen (soort van overlay?) video af te spelen?
ja, daarvoor is QuickTime Pro... (onder andere) kun je voor een klein prijsje bij apple aanschaffen. je krijgt dan een serial key die voer je in in je QuickTime player, , en je heb QuickTime Pro.
- is er al een fantsoenlijke ondersteuning van DivX (duz niet AVI2MOV)
nee... vind ik niet tenminste... mac.divx.st staat wel een divx decoder, niet denderend.
- Photoshop gaf op een gegeven moment de vage melding, te weinig RAM. Ik kan nergens instellingen hiervoor vinden. d8 dat Mac's toch de beste waren op dit gebied? moet zeggen, ben niet erg impressed. (iemand?)
MacOS Les 1,
je gaat naar de plek waar photoshop staat, dus t programma, NIET de alias. klikt vervolgens 1x op t icoontje van t programma gaat naar t archief menu -> info -> geheugen.
daar kun je de geheugen grote veranderen...
klaagt photoshop vervolgens dat er te weinig systeemgeheugen is? Apple menu -> Regelpanelen -> Geheugen, daar kun je t virtueel geheugen instellen.
op zo'n nieuwe iMac, G3-500/128/20 indigo (..enige kleur leverbaar :( ) kun je daar ook TV op aansluiten?
voor invoer ? nee... voor uitvoer ? als t goed is zit achterop een VGA-poort, welke je met een verloop kabeltje op je TV aan kun sluiten, deze poort zit aldanniet achter een klepje
zag zo snel alleen ff een Sub-D poort door het roostertje heen (VGA of Mac-aansluiting?)
VGA dus..
Verder wel flex machientje, lekker vriendelijk ook. Erg overzichtelijk!
mooi :Y) Mac roeleert namelijk de wereld :P

verder, voor vragen als, mijn computer loopt te vaak vast, kun je beter apple bellen, zij weten vaak wel of er met een bepaald software product een conflict is... (hint: als je Suitcase en ATM gebruikt, krijg je problemen, 10 tegen 1) dit is dus enkel de eerste 90 dagen na datum van aankoop

• mpegernie
k, bedankt!!!

zoals ik al zij draait OSX.1 erg flex en geen echte problemen meer dus (alleen heel af en toe een vastloper bij de grafische weergave in iTunes of bij een of ander vaag spelletje.)

apple cleanen?
Dat over die die extensies verwijderen ofzo snap ik ff niet helemaal. om je systeem meer clean te maken verwijder je de extensies?!? :?
er was trouwens nog niet echt veel software geinstalleerd tijdens de crashes, eigenlijk was het gewoon een kant en klaar vanaf apple aangeleverd systeem met OS9.2, OSX.1 iTunes, iMovie blabla.

installeren?
hoe doe je dat trouwens, installeren? m'n vriendin heeft wat programma's die ze nodig heeft, InDesign, Photoshop etc, gewoon bij een vrindin op zip gezet en vervolgen gooi je ze gewoon op de HD en het werkt. (waaris de install dan?)

dat over die info verkrijgen over een bestand programma snapte ik al wel (appeltje-i .... hee, ik ga ook al sneltoetsen leren! ;)) zal es ff kijken voor het geheugen.

enne, wat noem jij tweaken dan? of moet ik unix gaan leren? :)

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

apple cleanen?
Dat over die die extensies verwijderen ofzo snap ik ff niet helemaal. om je systeem meer clean te maken verwijder je de extensies?!? :?
er was trouwens nog niet echt veel software geinstalleerd tijdens de crashes, eigenlijk was het gewoon een kant en klaar vanaf apple aangeleverd systeem met OS9.2, OSX.1 iTunes, iMovie blabla.
als je vriendin niets geinstalleerd heeft staan behalve de standaard systeem software. dan is t, normaal gezien onmogelijk dat ie vastloopt :)
installeren?
hoe doe je dat trouwens, installeren? m'n vriendin heeft wat programma's die ze nodig heeft, InDesign, Photoshop etc, gewoon bij een vrindin op zip gezet en vervolgen gooi je ze gewoon op de HD en het werkt. (waaris de install dan?)
das geen installeren, dat is kopieeren normaliter komt er bij photoshop een installer... photoshop gebruikt wel dergelijk extenties, ik ga niet uitleggen hoe je die kopieert, valt onder illegale software.
enne, wat noem jij tweaken dan? of moet ik unix gaan leren? :)
ook macs zijn over te clocken... :D :D :D >:)

• mpegernie
Op zondag 06 januari 2002 16:00 schreef Reflex het volgende:

[..]

das geen installeren, dat is kopieeren normaliter komt er bij photoshop een installer... photoshop gebruikt wel dergelijk extenties, ik ga niet uitleggen hoe je die kopieert, valt onder illegale software.
[..]
extensies registeren? dat hij photoshop opent als je een PSD bestand aanklikt bedoel je? volgens mij werkt dat goed maar anders kun je altijd nog gewoon een bestand in photoshop openen... dus is dat het enige nadeel?

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 16:07 schreef mpegernie het volgende:

[..]

extensies registeren? dat hij photoshop opent als je een PSD bestand aanklikt bedoel je? volgens mij werkt dat goed maar anders kun je altijd nog gewoon een bestand in photoshop openen... dus is dat het enige nadeel?
tis geen registreren, we werken niet met windows hier...
t gaat om bepaalde extenties, weet ff de naam er neit meer van, zijn van KODAK, komen bij photoshop... ze voegen extra functionaliteit toe...

en bovendien is t gewoon lelijk om illegale software te draaien :(

Verwijderd

vergeet windows!

MacOS 9 is super stabiel als je weet wat je doet.

Wat ik zou doen is die hele iMac formateren en er alleen maar OS X op zetten. Geen gezeik altijd stabiel.

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 23:32 schreef sharky_k_ het volgende:
vergeet windows!

MacOS 9 is super stabiel als je weet wat je doet.

Wat ik zou doen is die hele iMac formateren en er alleen maar OS X op zetten. Geen gezeik altijd stabiel.
OS 9 ook altijd zeer stabiel. maarja, MacOS 9 (en lager) is zo stabiel als zijn gebruiker..

ik ben nu, as we are speaking. voor t eerst OS X.1.1 aan t installen om serieus als desktop te gaan gebruiken... altijd al wel mee geklooid, maar nog nooit serieus... jah wel eik. 3 weekjes al... maar was niet echt zwaar

• mpegernie
Op maandag 07 januari 2002 00:39 schreef Reflex het volgende:

[..]

OS 9 ook altijd zeer stabiel. maarja, MacOS 9 (en lager) is zo stabiel als zijn gebruiker..

ik ben nu, as we are speaking. voor t eerst OS X.1.1 aan t installen om serieus als desktop te gaan gebruiken... altijd al wel mee geklooid, maar nog nooit serieus... jah wel eik. 3 weekjes al... maar was niet echt zwaar
dus of het stabiel is ligt aan de gebruiker?!? :? Ik be lekker aan het klooien (multi-tasking OS dus ook meerdere taken open staan) nu moet ik toegeven dat overal snel doorheen klik maar dat is geen reden om een echte multitasking os vast te laten lopen.

/edit
en over die "illegale software" dat zijn zuiver programma's die ze nodig heeft voor school, aangezien de school meestal een zeer beperkt aantal Mac's heeft (en ze toch met een Mac moet leren werken) heeft ze de software (idd, simpel gecopieeerd) toch thuis nodig.

Het is voor een student toch niet te doen om de volgende paketten te kopen voor een 4-jarige HBO opleiding:

Xpress
InDesign
Photoshop
Illustrator
Flash
Dreamweaver
Acrobat

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 21:57

chem

Reist de wereld rond

Zeker wel. Vrijwel elk pakket wat je daar opsomt weet ik zeker dat er een studenten-license verkrijgbaar is, voor een paar tientjes...

Check je helpdesk voor meer info...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• mpegernie
Op maandag 07 januari 2002 10:54 schreef chem het volgende:
Zeker wel. Vrijwel elk pakket wat je daar opsomt weet ik zeker dat er een studenten-license verkrijgbaar is, voor een paar tientjes...

Check je helpdesk voor meer info...
ja, het bestaan daarvan ken ik

maar een paar tientjes?!? eerder een paar hondertjes zeker...

/edit
kan me herrineren dat Discreet ook zo'n leuk setje had, iets van 3DSMAX met characterstudio. koste iets van 999, dollar of pond dat zal me roesten, veel te duur dus.

en dan kun je zeggen, tjsa, dat is me ook wel een pakket. Tja, ik heb hem wel gewoon op school nodig en dat brengt we weer bij m'n punt
/edit

maar zel es ff kijken

Verwijderd

Even aan haar leraar vragen die maakt wel kopietjes, hij is denk ik degene die het het beste begrijpt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik denk niet dat mpegernie na bijna 2 jaar nog op een antwoord zit te wachten eigenlijk ;)
Dicht dus.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.