• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hai iedereen,

Ik zit met een GROOT dilemma sinds gisterenavond.
Ik om 12:10 achter mijn glas champagne met een sappige oliebol.
Per ongeluk viel er een rozijn van mijn kostelijke oliebol in mijn glas champagne.

Tot mijn verbazing constateerde ik dat de rozijn niet gewoon naar de bodem zakte maar bleef drijven van boven naar onderen.
Vreemd opzich, want de dichtheid van de rozijn > dan de dichtheid van de champagne waaruit zou moetten resulteren dat de rozijn naar de bodem zou moetten zakken en niet blijven zweven van boven naar onderen.

Mysterie?

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Verwijderd

ah, de "rozijn in bicarbonaat" proef in een natuurlijke vorm :)

Een rozijn heeft een groot oppervlak, doordat hij nogal gevouwen en ruw is. Hierdoor kan hij goed gassen adsorberen. In champagne ontwijkt koolstofdioxidegas, de belletjes. Deze adsorberen aan de ondergedompelde rozijn. Hierdoor wordt de gemiddelde dichtheid van de rozijn+gasbelletjes kleiner dan die van de champagne zelf, en dus drijft de rozijn naar het oppervlak. Daar aangekomen ontsnapt een deel van de gasbelletjes en daarmee wordt de gemiddelde dichtheid van rozijn+overgebleven belletjes groter dan die van de champagne, waarna hij weer naar de bodem zakt. Vervolgens plakken er weer nieuwe gasbelletjes aan de rozijn, die dus weer naar het oppervlak gaat, daar wat belletjes verliest, enzovoorts.

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 12:04

Midas

Thunderbirds are go!

Doet me denken aan een scheikunde opstelling tijdens de open dag van mijn middelbare school:

De bubbeltjes in de champagne 'hechten' zich aan de rozijn zodat deze wordt opgetild naar het oppervlak, daar fuseren de bubbeltjes met de lucht en zakt de rozijn door de zwaartekracht weer naar beneden...nieuwe bubbeltjes tillen de rozijn weer op enzovoort enzovoort...

correct me if I'm wrong :)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
Cool!
Maar komt het niet gewoon doordat de rozijn door de bubbels omhoog wordt geduwd?
Dat lijkt mij tenminste de simpelste manier...

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 19:58 schreef Captain Proton het volgende:
ah, de "rozijn in bicarbonaat" proef in een natuurlijke vorm :)

Een rozijn heeft een groot oppervlak, doordat hij nogal gevouwen en ruw is. Hierdoor kan hij goed gassen adsorberen. In champagne ontwijkt koolstofdioxidegas, de belletjes. Deze adsorberen aan de ondergedompelde rozijn. Hierdoor wordt de gemiddelde dichtheid van de rozijn+gasbelletjes kleiner dan die van de champagne zelf, en dus drijft de rozijn naar het oppervlak. Daar aangekomen ontsnapt een deel van de gasbelletjes en daarmee wordt de gemiddelde dichtheid van rozijn+overgebleven belletjes groter dan die van de champagne, waarna hij weer naar de bodem zakt. Vervolgens plakken er weer nieuwe gasbelletjes aan de rozijn, die dus weer naar het oppervlak gaat, daar wat belletjes verliest, enzovoorts.
(8> hum... klinkt zeer aannemelijk.
maar ik neem aan dat dit dus werkt bij alle koolzuurgas houdende dranken (cola, sprite, cassis, blah)

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Verwijderd

nooit uitgetest eigenlijk :)

Ik zou niet durven zeggen of het werkt in cola of sprite. Veel opgeloste suiker beinvloedt de dichtheid van het water, en cola en sprite bevatten HEEL VEEL suiker. Misschien dat daardoor de dichtheid zoveel groter wordt dat rozijnen zowiezo al drijven.

Verwijderd

wat je allemaal niet meemaakt op nieuwjaarsdag :P
Het jaar is voor jou al goed begonnen :)
Pagina: 1