Toon posts:

Luidsprekers zonder conus??? (Membramen)

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hen eens gehoord dat er luidsprekers zijn die niet een conus, maar een rij membranen in beweging brengt voor het weergeven van klanken.

Weet iemand misschien meer van deze techniek??? Dus niet meer een conus die heen en weer gaat maar iets wat lijkt op gitaarsnaren die op bepaalde manieren trillen voor het geluid.
Degene die deze boxen had, was errug rijk. Ze waren dan ook vele duizenden guldens per stuk, zoniet 10.000den...

Het punt is dat ze zeer mooie klanken schijnen te produceren...

Ik zou dus graag willen weten wat voor luidsprekers dit zijn (merk, prijs, voordelen, nadelen enz.)

Iemand???

Greetz,

PINJO

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik vermoed dat je het over electrostaten hebt. Dit zijn ZEER prijzige luidsprekers, en idd ze klinken erg mooi en helder. Martin Logan produceert een aantal modellen.

Maar ze zijn dus erg duur, en je moet zoals met alles bij Hi-Fi van het geluid houden.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Mijn buurman heeft van die elktrostaten echt wel phat en helder alleen lage tonen kunnen ze absoluut niet aan , dus er komt altijd wl ff een subwoofertje bij kijken

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Elektrostaten zijn vooral goed door de zeer kleine vervorming van het geluid, ze geven het geluid zeer natuurgetrouw weer, alleen krachtige bassen trekken ze niet: de membramen slaan dan tegen de buitenkant en kunnen daarbij beschadigen, eigenlijk alleen geschikt dus voor klassieke muziek, of voor muziek met weinig (harde) bassen.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Mijn speakers hebben hoog en midden zonder woofer, alleen de bass wordt inderdaad door een woofer gedaan....

http://oellerer.net/infinity_classics/Kappa_6_2i/Kappa_6.2i_2.jpg

Magnepan en quad maken elektrostaten zonder woofer, deze gaan wel laag maar hebben geen "druk" in het laag.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 07:54

jasjenl

Liab A Tymo

Elecrostaten kunnen wel goed laag weergeven, ook met voldoende 'druk', alleen moet de oppervlakte dan behoorlijk groot zijn. Het nederlandse merk Final maakt fullrange electrostaten, de Final 1.4, maar die zijn dan ook ruim 2 meter hoog... (zie www.final.nl) Alleen wel een beetje duur: €12500 :P

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op dinsdag 01 januari 2002 19:50 schreef jasjenl het volgende:
Elecrostaten kunnen wel goed laag weergeven, ook met voldoende 'druk', alleen moet de oppervlakte dan behoorlijk groot zijn. Het nederlandse merk Final maakt fullrange electrostaten, de Final 1.4, maar die zijn dan ook ruim 2 meter hoog... (zie www.final.nl) Alleen wel een beetje duur: €12500 :P
valt net buiten mijn budget ;)

Pak je rust!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het geluid van die electrostaaten zijn echt super helder. Kan geen speaker tegen op. Die zuilen van 2 meter hoog kunnen wel wat bas weergeven maar deze bas is niet te vergelijken met een goede normale box of subwoofer.

Op de zogenoemde snaren staat een spanning en die moet je dus ook niet aanraken ! Ze staan dag en nacht onder spanning en je moet ze ook niet uitzetten want dan duurd het weer een tijdje voordat ze geladen zijn en bruikbaar zijn. Ik denk dat deze techniek misschien wel wat wordt voor de toekomst al heeft het ook een aantal nadelen en dan heb ik het nog niet eens over de prijs :P

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Damn... plaatje lukt nie :'(

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar Pinjo het volgens mij over heeft is 'Nxt' technologie.

Ik heb zelf Wharfdale Loadpanels, klinken fantastisch in midden en hoog, het laag wordt door een passieve sub geregeld. Kostten me fl. 500,- dus erg duur hoeft het niet te zijn.

Lees het volgende stuk maar eens:

The LoudPanel is totally different to
traditional loudspeakers because instead of a
wooden box with cone-type drive units it
creates a full spectrum of sounds from a thin
flat panel.After 5 years of intensive
development work Wharfedale has perfected
the LoudPanel which works rather like the
sound board in a piano.Striking a piano
string on its own hardly produces any sound
but when the string is stretched over a sound
board the piano notes can be loud enough to
fill a concert hall.In the LoudPanel a small
transducer vibrates the panel with the music
signal and then the panel acoustically
amplifies the sound to normal listening levels.
The great news is that these panels can
be hung onto the wall like paintings or
photographs.They can then be painted or
listening to the LoudPanel in the room is not
dependent on the seating position or Panel
location..
Secondly the LoudPanel is a large area radiator
of sound.It is not a point source.Therefore the
sound level fall off is much more gradual as you
move away from the Panel.
Thirdly,and perhaps most importantly,the sound
wave from a vibrating surface is almost random in
nature -it is incoherent,not in phase,it is not at all
like the pebble in the pond.Technically this is
known as a diffuse and disperse source similar to
light energy coming off a fluorescent light fitting).
covered with photo prints or posters so
becoming the stealth loudspeaker;the
speaker that can be heard but never seen for
what it is.Gone forever are the days when
your room design was dominated by
obtrusive big-box loudspeakers.

:)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Er is nog een andere technologie. De planar magnetic luidspreker. Dat is een lang lint, opgehangen in een magnetisch veld. Deze units worden gemaakt door

bohlender graebener

Ze maken er zelf ook luidsprekers mee: bgcorp

Hier kan je wat DIY projecten zien:
acoustic line research DIY gallery

andere DIY gallery

Net als met electrostaten en aanverwante technologieën, zijn deze minder geschikt voor het weergeven van lage tonen. DIt komt vooral vanwege het feit dat deze membranen dipolen zijn en een kleine excursie hebben. Dit betekend dat wanneer je ze wilt gebruiken om bas te produceren, je daarvoor een enorme oppervlakte nodig hebt en veel EQ moet toepassen.

Meestal is het dus zo dat deze technologie voor de weergave van het hoog wordt toegepast, en voor het echte laag een conventionele conuswoofer wordt gebruikt.

En ja, deze technologie (zij het elektrostaten of planar magnetics) flink aan de prijs.

Verwijderd

Electuur heeft een boekje uitgegeven om zelf Electrostaten te maken.
Kost ongeveer €220,- per speaker.

Het duurste is de Trafo (Amplimo) en het hoogspannings unit.
met het unit zelf kun je voor weinig geld experimenteren.
alleen wat Mylar folie (gemetalliseerd of zelf doteren met b.v. behanglijm), Spaanplaat, pvc pijp en koperdraad

Voor full range gewoon grote units maken.
Voor een redelijk rendement een trafo met een b.v. een verhouding van 1 op 150 gebruiken.

Let op! Een groot unit met een redelijk rendement heeft een beest van een versterker nodig. D.w.z. een impedantie van 0,5 Ohm voor lage en hoge tonen en 600 Ohm voor het midden gebied. De versterker mag dus geen problemen hebben met het leveren van stroom en spanning.

Voor degene die dit willen proberen suc6 er mee. *D

Verwijderd

Wij hebben thuis dus ook van die speakers gehad. Het geluid is inderdaad errug goed hoor, maar het heeft wat nadelen. Er is nogal een fikse versterker bij nodig, en een subwoofer is ook noodzakelijk voor goed geluid.

Maar wat dus vervelender is: die dingen zijn nou na wat jaren kapot. Dat schijnt normaal te zijn, een bepaald onderdeel (weet de naam niet) heeft het na een jaar of 10 gehad (bij ons dus wat eerder..) Dat zou iedere keer blijven terugkomen.
Het was ook een vrij prijzige reparatie, daarom zijn ze nu ingewisseld voor goede normale speakers.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Op dinsdag 01 januari 2002 19:31 schreef John_Smith het volgende:
Elektrostaten zijn vooral goed door de zeer kleine vervorming van het geluid, ze geven het geluid zeer natuurgetrouw weer, alleen krachtige bassen trekken ze niet: de membramen slaan dan tegen de buitenkant en kunnen daarbij beschadigen, eigenlijk alleen geschikt dus voor klassieke muziek, of voor muziek met weinig (harde) bassen.
net alsof je bij klassiek geen laag nodig hebt. je moet gewoon full-range electrostaten hebben of een sub erbij (die wel snel is).
Pagina: 1