Toon posts:

Witte waas over scherm tijdens spelen van spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort is de kleurweergave tijdens het draaien van spellen op fullscreen vernaggeld. Als ik Half-life opstart zie ik bijvoorbeeld ipv de gebruikelijke zwarte achtergrond een grijze achtergrond... net alsof de 'brightness' helemaal op vol staat (wat niet zo is).

Dit is ook het geval bij een Emulator. Maar tijdens het benchmarken in 3DMark heb ik weer nergens last van. :?

Dus het probleem zou eigenlijk niet de videokaart zelf moeten zijn lijkt me. De drivers van de videokaart, de VIA drivers en directX 8.1 staan geinstalleerd....

wat zou het kunnen zijn...

bvd! :)

Verwijderd

heb je ook wat oudere/ nieuwe drivers geprobeerd te installeren?

Verwijderd

Of dezelfde, maar in ieder geval eerst alles een keer deïnstalleren en vervolgens weer clean installeren.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Of dezelfde, maar in ieder geval eerst alles een keer deïnstalleren en vervolgens weer clean installeren.
Succes
Gedaan, dat hielp niks...

Drivers 'updaten' is volgens mij niet nodig, want dat probleem is ineens ontstaan, daarvoor was het goed. Maar goed ik zal het proberen :)

De videokaart die ik heb is een Asus V7700 TI.

Het zou misschien ook nog aan m'n monitor kunnen liggen, maar dan wacht ik nog wel even totdat ik 'm terugheb. Ik had hiervoor een Samsung Syncmaster 753s maar daarvan is de powerknop defect..dus na een telefoontje naar Samsung wacht ik nu op een nieuwe. Tijdelijk heb ik daarom maar even m'n 17" Acerview 76c als vervanging aangesloten.

Het vreemde is wel dat 3DMark wel gewoon full-screen zonder problemen draait, en dat lijkt me toch een goed testprogramma... :)

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

Denk dat de spelen je Gama instellingen vernaaid staan, kijk eens in Halflife bij instellingen in het video gedeelde naar het balkje "Gama" en zet deze wat lager.. zou hebt denk ik best kunnen zijn..

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat de spelen je Gama instellingen vernaaid staan, kijk eens in Halflife bij instellingen in het video gedeelde naar het balkje "Gama" en zet deze wat lager.. zou hebt denk ik best kunnen zijn..
heb ik geprobeerd, zonder resultaat..

• Tomas Zwinkels

Tomas Zwinkels

Hmm.. lastig..

Als je je Brightness wat lager zet krijg je dan wel een speelbare sterkte van kleuren enzo?

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Tomas Zwinkels

Tomas Zwinkels

Heb ff voor je gezocht.. dat is wat ik in de helpfiles van Gamespy tegenkom:
From: James Breuer
Subject: Brightness Level
Hi There. I am having a problem with the brightness level in Half life but it is ok for other games. I do remember someone said that you can modify a file to increase it. Is this possible? Any help would be appreciated.

Go into your video configuration and adjust your gamma level to the desired amount.
[edit: ik ben stom aan het doen :) ]

Maar je weet dus echt zeker dat het dat niet is??

Welke spelen geven het probleem eigelijk allemaal nog meer?

Verwijderd

Topicstarter
nee, dan blijft het gewoon grijs (wat zwart had moeten zijn)... maar wordt het iets donkerder.

dit probleem heb ik dus alleen full-screen en niet als het spel in een venster draait.
Maar je weet dus echt zeker dat het dat niet is??
Welke spelen geven het probleem eigelijk allemaal nog meer?
de N64 emulator en Half Life (zijn momenteel namelijk de enige spellen die ik erop heb staan)

Ik ga eerst wel even m'n drivers updaten en checken of de videokaart nog goed in het slot zit (toen ik 'm bouwde zat ie nog muurvast ;) ) Daarna installeer ik nog wel even een paar andere spellen...

• Tomas Zwinkels

Tomas Zwinkels

Probeer halflife eens in Open Gl mode te draaien (als je die niet al draait )

Verwijderd

Leen eens een Asus V7700 TI van de buurman en probeer het daarmee.... misschien issie wel dood :'(

Verwijderd

Topicstarter
Probeer halflife eens in Open Gl mode te draaien (als je die niet al draait )
alles al gehad (incl. software rendering)

ik heb steeds meer het vermoeden dat het m'n beeldscherm is, maar ja.. om dat te testen moet ik dus nog even wachten.

btw hier zijn 2 screenshots, de onderste is iets bewerkt met photoshop om te laten zien hoe het eruit ziet (want op een schermfoto geeft ie wel de normale kleuren aan.. was te verwachten)

zoals het hoort te zijn
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.h.mulder/voorplaat.jpg

zoals ik het zie
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.h.mulder/voorplaat2.jpg

• Tomas Zwinkels

Tomas Zwinkels

Ik zou in ieder geval niet meer weten waar het dan aan zou moeten liggen.. Inderdaad gewoon eens hardware wisselen en kijken en waaraan het ligt...

Verwijderd

Topicstarter
De demo van Quake 3 geeft geen problemen en draait perfect! :)

Toch heeft ie in het begin even de neiging om de verkeerde kleuren aan te geven.. (scherm verspringt even van grijs naar zwart voor het ID-logo als ik het spel opstart).

Maar het is nog steeds niet helemaal normaal, want Half Life en Project64 (de emulator) hebben ook altijd normaal gedraaid en moeten in principe ook gewoon werken :)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
je monitor onthoudt instellingen per resolutie met een refreshrate.

als 3dmax en q3 een andere resolutie of een andere refreshrate hebben, dan gelden daar andere instellnigen voor. dus of het is dat je monitor opnieuw moet instellen met de knoppies en opslaan, ofhet is wat anders en dan HAD het dit kunnen wezen :)

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
je monitor onthoudt instellingen per resolutie met een refreshrate.
als 3dmax en q3 een andere resolutie of een andere refreshrate hebben, dan gelden daar andere instellnigen voor. dus of het is dat je monitor opnieuw moet instellen met de knoppies en opslaan, ofhet is wat anders en dan HAD het dit kunnen wezen
Dat 'had' het kunnen zijn, als ik dezelfde spellen niet eerder op dezelfde monitor had gespeeld. Het vreemde is dat wanneer ik een nieuw spel opstart in Half-life en ik daarna weer terugkeer naar het menu dat de kleuren in het menu weer hersteld zijn.

Als ik daarna weer terug ga in het spel dan is de boel weer zoals het niet hoort te zijn (zie voorbeeldplaatje hierboven) :)

en dat vind ik raar...

Verwijderd

Topicstarter
vraag me niet waarom, maar het is gefixed

zal wel normaal zijn dat je de drivers eerst 6x moet installeren :?

maar goed...alles is weer ok :Y)

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 16:49

BaatZ

Prullenbakker :?

kan aan de adjustable Gamma (hoort 1 te zijn) van je videokaart, game zelf, drivers, monitor of tweak proggie liggen.

* BaatZ maakt gretig gebruik van deze functie om bij zijn tweede pc-tje de donkerheid van zijn ouwe (lg studioworks 7d) monitor teniet te doen

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
is al opgelost.. :)
Pagina: 1