Ik ben (met nog een paar uit #linux) bezig met lfs. dit is overigens een leuke manier om veel te leren van linux maar dat even terzijde.
Ik sta bijna voor het punt om init te installeren maar nu zijn er 2 mogelijkheden om je linux machine door de verschillende runlevels te laten lopen.
de zogeheten sysV en BSD.
sysV wordt eingelijks door iedere distro gebruikt. het werkt met bepaalde rc.X dirs waar je scripts inzet. deze krijgen als volgt een notatie
SXXX<NAAM> of KXXX<NAAM>
naam staat voor het script. dit is de gewoon een symlink naar een standaard script. des te hoger XXX (is dus een 3 digit getal) de te eerder hij wordt uitgevoerd.
op deze manier maak je bv een script apache deze moet gestart worden in runlevel4 (BIJVOORBEELD) ik maag dan een symlink in de dir rc.4 met de naam S100apache nu wordt in runlevel 4 apache gestart. (althans als de script goed is).
in rc.6 maak ik er dus een met K100apache (k staat voor kill)
dit is opzich een aardige manier. maar bij een grote distro al gauw onoverzichtelijk (vind ik). slackware heeft het anders gedaan. deze maakt gebruik van de BSD style.
deze heeft dus 3 bestanden.rc.0 rc.S rc.M
rc.0 == reboot
rc.S == singel user
rc.M == mutli
de syntax van rc.m is vrij simpel
if [-x /etc/rc.d/rc.apache]
. /etc/rc.d/rc.apache (enventueel start)
else
fi
zo krijg je een x aantal van dit soort regels in in rc.M
dit is naar mijn inziens een makkelijke manier...maar ja... die andere ook..
vraag is nu... welke vinden jullie het best/makkelijkst.
Ik sta bijna voor het punt om init te installeren maar nu zijn er 2 mogelijkheden om je linux machine door de verschillende runlevels te laten lopen.
de zogeheten sysV en BSD.
sysV wordt eingelijks door iedere distro gebruikt. het werkt met bepaalde rc.X dirs waar je scripts inzet. deze krijgen als volgt een notatie
SXXX<NAAM> of KXXX<NAAM>
naam staat voor het script. dit is de gewoon een symlink naar een standaard script. des te hoger XXX (is dus een 3 digit getal) de te eerder hij wordt uitgevoerd.
op deze manier maak je bv een script apache deze moet gestart worden in runlevel4 (BIJVOORBEELD) ik maag dan een symlink in de dir rc.4 met de naam S100apache nu wordt in runlevel 4 apache gestart. (althans als de script goed is).
in rc.6 maak ik er dus een met K100apache (k staat voor kill)
dit is opzich een aardige manier. maar bij een grote distro al gauw onoverzichtelijk (vind ik). slackware heeft het anders gedaan. deze maakt gebruik van de BSD style.
deze heeft dus 3 bestanden.rc.0 rc.S rc.M
rc.0 == reboot
rc.S == singel user
rc.M == mutli
de syntax van rc.m is vrij simpel
if [-x /etc/rc.d/rc.apache]
. /etc/rc.d/rc.apache (enventueel start)
else
fi
zo krijg je een x aantal van dit soort regels in in rc.M
dit is naar mijn inziens een makkelijke manier...maar ja... die andere ook..
vraag is nu... welke vinden jullie het best/makkelijkst.
edit:
vage <BR> overal ..kan er niks aan doen..sorry..
vage <BR> overal ..kan er niks aan doen..sorry..