Toon posts:

IPX onder Dos

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een IPX kaart, die moet op mijn oude systeem komen. Waar alleen dos op staat. Ik heb nu dus geen idee hoe ik dat aan de praat krijg. Ik heb wel een pakketje dat ik denk ik nodig heb:

DeIPX
IPX
IPXodi
LSL
NE1000
Ne2000
Net.cfg

Dus IPX kaart zit erin, maar wat nu :?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 17:07 schreef ChaosKnight het volgende:
Ik heb nu een IPX kaart,
Een wat? :?

IPX is een protocol, dat heeft niks met je netwerkkaart te maken.
Ik heb nu dus geen idee hoe ik dat aan de praat krijg.
*Wat* wil je aan de praat krijgen? Alleen IPX geladen hebben is leuk, maar niet bijster nuttig. Ik neem aan dat je er ook nog wat mee wilt gaan doen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat van een IPX een protocol volg ik niet :?
Maar ik wil er bv spellen mee spelen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 12:49
Toevallig vorrige week nog mee bezig geweest. Ik neem aan dat je kaart NE2000-compatible is. Laden in deze volgorde:

lsl
ne2000 (of ne1000 als je die hebt)
ipx
ipxodi

Zo ff uit het hoofd hoor!

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Top! Als er een prijs was voor vage vraagstelling dan werd deze zekers genomineerd!

Een IPX kaart? Dit geeft wel een beetje aan op wat voor "kennis van zaken niveau" je zit. Het beste advies wat we je geven kunnen is "Begin er toch niet aan", denk ik...

Een IPX kaart?

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dit wijst ook aan dat ik er de ballen van weet. Daarom dat ik ook hulp vraag.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 17:21 schreef jurri@n het volgende:
lsl
ne2000 (of ne1000 als je die hebt)
ipx
ipxodi

Zo ff uit het hoofd hoor!
Die ipx hoort niet bij lsl en ipxodi. Of het een, of het ander. Maar niet allebei. :)

Verwijderd

Topicstarter
Iemand mischien een link naar een site, dan kan ik er wat meer te weten over komen, lijkt me wel zo handig :)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Er bestaan geen 'IPX kaarten'. Wat jij bedoelt is dat je een zogenaamde Ethernet kaart hebt. Ethernet is de benaming van de hardware waar een netwerk op kan draaien.
Nu kunnen op een netwerk veel verschillende zogenaamde protocollen werken, waaronder TCP/IP, Netbeui en de al door jou genoemde IPX.
IPX is dus geen hardware maar software.

Nu is IPX het standaard protocol van (oudere) Novell Netware netwerken. Een paar jaar geleden vond je bijna niets anders dan Novell op een LAN (local area network), zodat veel spelletjes die over een netwerk konden worden gespeeld IPX ondersteunden. Pas later kwam daar TCP/IP bij omdat ieder netwerk onder invloed van Internet TCP/IP ging praten naast of in plaats van IPX.

Als je onder Dos alleen IPX wilt laden als protocol dan moet je inderdaad gebruik gaan maken van de programma's die je zelf al noemde. Draai die programma's in deze volgorde:
LSL
NE2000 (of NE1000, afhankelijk van welke kaart jij hebt)
IPXODI

Hierna is het IPX protocol beschikbaar voor jouw spelletjes. Wil je ook inloggen op een Novell server, dan moet je als extra nog NETX draaien.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ow... Dus zo zit et. Bedankt, dit zijn tenminste geen flauwe reacties maar een toelichting.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ja, onzinnige replies komen steeds vaker voor op GoT - het valt me mee dat er nog niemand heeft staan schreeuwen dat je in plaats van Dos, Linux moet gaan draaien en dan via Wine en Kali over het Internet een IPX spelletje moet doen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

hey bolle,

nou heb ik toch een vraagje, ik heb geen ne2000.exe, normaal gebruik ik FLIPCI.exe. (zat bij de kaart) is dat niet het zelfde?

over DOS IPX weet ik nie veel, FLIPCI.exe is je netwerkkaart (layer2) driver, IPX.exe je layer3 driver,
wat doet lsl dan? is dat iets om je netwerkkaart te initialiseren?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op woensdag 02 januari 2002 00:49 schreef spott het volgende:
hey bolle,

nou heb ik toch een vraagje, ik heb geen ne2000.exe, normaal gebruik ik FLIPCI.exe. (zat bij de kaart) is dat niet het zelfde?

over DOS IPX weet ik nie veel, FLIPCI.exe is je netwerkkaart (layer2) driver, IPX.exe je layer3 driver,
wat doet lsl dan? is dat iets om je netwerkkaart te initialiseren?
ipx.exe? dat moet een 'voorgebakken' ipx stack zijn speciaal voor je netwerkkaart (met wsgen maak je normaalgesproken die dingen)

volgorde

lsl.com (link support layer)
FLIPCI.exe (je netwerkkaartdriver)
ipxodi.exe (ipx stack)

dan moet genoeg zijn om een spel met ipx te kunnen spelen, (ik ben even vergeten om het nu perse noodzakelijk is om een net.cfg file te hebben, tis me ook te lang geleden een dosipx client maken :) )

A wise man's life is based around fuck you

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

beetje vreemd wel want net zoals bij IP heb je ook bij IPX een netwerk en een host adres. die host is niet bijster interessant want dta is gewoon je MAC maar je netwekr is wel van belang lijtk mij. Immers hoe ga je dan met elkaar lullen als je op een verschillend segement zit.
Maar onder windows werkte dit vroeger wel altijd zonder problemen

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
ipx.exe is de oude standaard voor de ipx stack. daarin zat inderdaad de netwerkkaart driver al in. Daarmee kon je dus ook alleen maar ipx draaien.

Daarna werd de odi(open datalink interface dacht ik) layer geintroduceerd. hiermee konden meerdere protocollen op 1 netwerkkaart draaien. zoals ipx en ip. tot een max van 4 protocollen dacht ik. dit is dus ook de tegenhanger van de microsoft ndis specificatie.

onderdelen van deze layer zijn dus:
lsl.com (link support layer)
kaartdriver.com (voor elke netwerkkaart een andere)
ipxodi.com (ipx protocol stack)

in de net.cfg moet je wel aangeven welke kaart je gebruikt en ook welk type ethernet je gebruikt. tegenwoordig is het 802.2 vroeger was het 802.3 in de net.cfg kun je ook je ipx protocol tweaken en preferred servers of nds-trees aangeven.

de net.cfg vind je meestal bij de drivers voor je netwerk kaart. bijv. die van 3com of intel zitten ze zeker bij.

netx.exe of vlm.exe(met daarin allerlei modules) client om aan te melden op de server. vlm client is aanbevolen voor netware 4.x en hoger omdat hierin nds support zit. de oudere netx cleint heeft alleen bindery support.

na te lezen op http://support.novell.com

de hele dos client kun je daar dus ook downloaden.

• Elroyv
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op dinsdag 01 januari 2002 17:27 schreef DeBolle het volgende:
Er bestaan geen 'IPX kaarten'. Wat jij bedoelt is dat je een zogenaamde Ethernet kaart hebt. Ethernet is de benaming van de hardware waar een netwerk op kan draaien.
Nu kunnen op een netwerk veel verschillende zogenaamde protocollen werken, waaronder TCP/IP, Netbeui en de al door jou genoemde IPX.
IPX is dus geen hardware maar software.

Nu is IPX het standaard protocol van (oudere) Novell Netware netwerken. Een paar jaar geleden vond je bijna niets anders dan Novell op een LAN (local area network), zodat veel spelletjes die over een netwerk konden worden gespeeld IPX ondersteunden. Pas later kwam daar TCP/IP bij omdat ieder netwerk onder invloed van Internet TCP/IP ging praten naast of in plaats van IPX.

Als je onder Dos alleen IPX wilt laden als protocol dan moet je inderdaad gebruik gaan maken van de programma's die je zelf al noemde. Draai die programma's in deze volgorde:
LSL
NE2000 (of NE1000, afhankelijk van welke kaart jij hebt)
IPXODI

Hierna is het IPX protocol beschikbaar voor jouw spelletjes. Wil je ook inloggen op een Novell server, dan moet je als extra nog NETX draaien.
Netx? Weet nie welke novell jij draait? Maar voor 3.12 heb je toch echt VLM.EXE nodig

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
zelfs voor 3.12 (bindery want nds voor 3.12 is er niet) kun je volstaan met netx.exe, (vlm is dus geen vereiste voor 3.12!)

vlm.exe heeft nds support en kun je dus gebruiken bij 4.0 of hoger (ja je kan het ook gebruiken bij de 3.x versies)

A wise man's life is based around fuck you

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
om te gamen heb je geen VLM nodig. IPX over een lokaal LAN zonder routers is trouwens bloedjesnel en ideaal voor spelletjes. Deed vroeger niets anders. Bootflop met ipxstackje en wat geheugenbeheer programma's en je kon DukeNukem3D spelen. Geweldig.
Pagina: 1