NAT: in & out

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stel ik heb een mixed client/server en peer/peer omgeving, zoals ICQ.
Hoe kan ik dan van twee clients met hetzelfde publieke IP adres het prive IP adres bepalen?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 01 januari 2002 16:46 schreef OlafvdSpek het volgende:
Stel ik heb een mixed client/server en peer/peer omgeving, zoals ICQ.
Hoe kan ik dan van twee clients met hetzelfde publieke IP adres het prive IP adres bepalen?
:?
Ehm... ja???
:?

Ik snap je niet helemaal..

Van waaruit wil je dat ip bepalen... vanaf internet?

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Omdat elke icq client via een andere poort naarbuiten het internet op gaat (daar zorgt NAT voor).

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik wil dus een verbinding maken tussen die twee clients achter dezelfde NAT gateway. Daarvoor heeft een van de twee dus het prive IP van de ander nodig.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:16

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Dan moet je die clients hun IP laten doorsturen. NAT verbergt de interne IP adressen, dus die krijg je via NAT niet te weten. Soms kun je via javaScript wel de IP adressen van een computer opvragen als ie een website bekijkt >:) , maar dat gaat ook weer zo ver ....

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Oh ja, daar had ik niet aan gedacht. Probleem is namelijk dat ik niet zo makkelijk tussen de clients kan communiceren, maar dat is wel op te lossen.
Het is voor een spel dat wel NAT, maar niet meerdere spelers in hetzelfde spel ondersteund die gebruik maken van dezelfde NAT gateway. Nu hoop ik die mogelijkheid zelf toe te kunnen voegen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als ik me het nietvergist hou de NAT-bak intern een lijstje bij van al he geNATte verkeer.
Krijgt hij iets terug kan hij dat daar weer uit herleiden.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 01 januari 2002 18:23 schreef Koffie het volgende:
Als ik me het nietvergist hou de NAT-bak intern een lijstje bij van al he geNATte verkeer.
Krijgt hij iets terug kan hij dat daar weer uit herleiden.
Yep dat is zo :)

Je wil dus dit ->

pc1
|
NAT server----pc3=gameserver
|
pc2

Of niet ?
en natuurlijk krijg je van pc1&pc2 het ip van de NAT server en je kan zo niet elkaar houden

Nu veel ga je daar volgens mij niet kunnen aan doen. Dat is nu eenmaal het principe van NAT.
De NAT server houd bij wie naar waar connecteerd maar voor pc3 komen alle connecties gewoon van de NAT server.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 01 januari 2002 19:00 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

Yep dat is zo :)

Je wil dus dit ->

pc1
|
NAT server----pc3=gameserver
|
pc2

Of niet ?
en natuurlijk krijg je van pc1&pc2 het ip van de NAT server en je kan zo niet elkaar houden

Nu veel ga je daar volgens mij niet kunnen aan doen. Dat is nu eenmaal het principe van NAT.
De NAT server houd bij wie naar waar connecteerd maar voor pc3 komen alle connecties gewoon van de NAT server.
Kan dus volgens mij wel...
Alleen moet je dan in het spel wel zelf de poorten kunnen definiëren.... De natserver moet je dan instellen om de juiste poorten door te sluizen naar de juiste pc's

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 01 januari 2002 19:01 schreef wfvn het volgende:

[..]

Kan dus volgens mij wel...
Alleen moet je dan in het spel wel zelf de poorten kunnen definiëren.... De natserver moet je dan instellen om de juiste poorten door te sluizen naar de juiste pc's
Het gaat er wel op dat pc3 het lokaal ip van pc1 door de NAT moet kunnen zien. Het gaat niet over het mogelijk zijn van connectie maken mbv van een vorm van portmapping. Dat is natuurlijk geen probleem.

Aan data die pc3 ontvangt over internet van pc1 kan je toch nooit het lokaal address van pc1 verkrijgen ?
De source ip is dan die van de NAT server.

Je mag nog poorten doorsluizen naar waar je wil, het ip vanalles want van een lokale ip achter de NAT server komt heeft als source ip het ip van de NAT server.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het moet zo werken dat er geen settings van de NAT server veranderd hoeven te worden. Dat schema hierboven geeft het inderdaad goed weer. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er ook met clients aan de andere zijde van de NAT server wordt gewerkt, maar dat lijkt me niet zo'n groot probleem.
Pagina: 1