Toon posts:

LaserJet 5L op krachtstroom aangesloten :) -> fix

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dus dat deze LaserJet aangesloten is geweest op krachtstroom (foutje van Essent).
De schade is bij het bedrijf inmiddels vergoed, dus ik heb deze printer nu mee kunnen nemen.

Na het aansluiten knapte gelijk de zekering eruit (zowel die van de meterkast als die van de printer zelf).
Ik heb hem daarna opengeschroeft om te kijken wat er aan de hand is, en er is idd een onderdeel naast de zekering houder dat verkoolt is.
Ik wil deze graag vervangen, maar heeft iemand een idee wat het is?
Er staat geen tekst op, maar ernaast staat wel een afkorting wat het is alleen ik weet niet wat het is.

Hier zijn 2 foto's:

Close-up opname
Overzichts opname

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Als je heel erg geluk hebt, is het een VDR die er alleen uitgeklapt is

VDR = Voltage Dependend Resistor

Wordt vaak gebruikt om een beetje bescherming te bieden aan overspanning.
Hogere spanning, lagere weerstand.

Bij 380 vormt ie dus gewoon een kortsluiting waardoor de stroom er vanzelf wel afgaat >:)

Als je geluk hebt, is dat ding sneller verrot gegaan dan je verder liggende electronica.

Soldeer dat ding er eens uit, en probeer eens ZONDER dat onderdeel.

Als die nu verkoold is, is ie behoorlijk verrot, en kan 't best kloppen dat ie meteen weer kortsluiting maakt als je prik erop zet.

uitsolderen, en proberen dus

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Heb je Pief Paf Poef al geprobeerd met je Toverstaf :P.

Je zult echt heel veel geluk hebben, als alleen dit onderdeeltje stuk is.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 17:01 schreef DJSmiley het volgende:
Als je heel erg geluk hebt, is het een VDR die er alleen uitgeklapt is

VDR = Voltage Dependend Resistor

Wordt vaak gebruikt om een beetje bescherming te bieden aan overspanning.
Hogere spanning, lagere weerstand.

Bij 380 vormt ie dus gewoon een kortsluiting waardoor de stroom er vanzelf wel afgaat >:)

Als je geluk hebt, is dat ding sneller verrot gegaan dan je verder liggende electronica.

Soldeer dat ding er eens uit, en probeer eens ZONDER dat onderdeel.

Als die nu verkoold is, is ie behoorlijk verrot, en kan 't best kloppen dat ie meteen weer kortsluiting maakt als je prik erop zet.

uitsolderen, en proberen dus
Gaaf ! echt cool om te horen gewoon :D

Ik wist niet eens dat die dingen bestonden.
Kan ik even de weerstand van dat ding meten?
En als hij nauwlijks weerstand biedt kan dat de kortsluiting betekenen die de stoppen eruit doet slaan, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 18:07 schreef Diamon het volgende:
Heb je Pief Paf Poef al geprobeerd met je Toverstaf :P.

Je zult echt heel veel geluk hebben, als alleen dit onderdeeltje stuk is.
Helaas, ik ben door mijn tover stofjes heen :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

9 van de 10 keer is het inderdaad die VDR of varistor.
Meestal is dat een S10K250 van Siemens, te koop voor een € of 2 bij uw lokale elektronicaonderdelenboer.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 18:42 schreef Kaj. het volgende:
9 van de 10 keer is het inderdaad die VDR of varistor.
Meestal is dat een S10K250 van Siemens, te koop voor een € of 2 bij uw lokale elektronicaonderdelenboer.
En ik kan hem (zoals DJSmiley al meldde) er echt even uithalen zodat ik kan testen of het daar aan ligt?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Yup.. geen enkel probleem.

Verwijderd

Wel leuk een laserprinter en nog leuker als je hem aan de praat krijgt. Maar zo denk je er alleen niet over 5 jaar over. In duitsland zijn ze al zo ver dat sommige verboden zijn. En moeten ze daar in goede ruimte staan met afzuiging en filter. En in Nederland moet er van de arbo al soms een goede filter op. Waarom?

Omdat die stofdeeltjes zo klein zijn dat ze op je longen vast gaan zitten en die zwarte droge-inkt kankerverwekkend is!!

Nadeel is ook dat ie bij veel mensen in de buurt van de werkplek staat waar die de hele tijd aanstaat.

Duitsland loopt meestal op voor met techniek maar ook zulke zaken..Lange leve de inkjet zeg ik dan maar!

Kijk je kan natuurlijk L*llen nou en? Dit weten we maar zoveel weten we niet, das waar. Maar wat je wel weet en gewoon naast je neerlegt, ben je dan wel lekker bezig?
Vind ik een ouderwetse gedachte...aarde is plat nou en waarom dan gaan varen?

PS als je goed zoekt vind je wel artikelen op internet in het duits die boekdelen spreken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 19:20 schreef Mcart het volgende:
Wel leuk een laserprinter en nog leuker als je hem aan de praat krijgt. Maar zo denk je er alleen niet over 5 jaar over. In duitsland zijn ze al zo ver dat sommige verboden zijn. En moeten ze daar in goede ruimte staan met afzuiging en filter. En in Nederland moet er van de arbo al soms een goede filter op. Waarom?

Omdat die stofdeeltjes zo klein zijn dat ze op je longen vast gaan zitten en die zwarte droge-inkt kankerverwekkend is!!

Nadeel is ook dat ie bij veel mensen in de buurt van de werkplek staat waar die de hele tijd aanstaat.

Duitsland loopt meestal op voor met techniek maar ook zulke zaken..Lange leve de inkjet zeg ik dan maar!

Kijk je kan natuurlijk L*llen nou en? Dit weten we maar zoveel weten we niet, das waar. Maar wat je wel weet en gewoon naast je neerlegt, ben je dan wel lekker bezig?
Vind ik een ouderwetse gedachte...aarde is plat nou en waarom dan gaan varen?

PS als je goed zoekt vind je wel artikelen op internet in het duits die boekdelen spreken.
Uhm jah :?
Ik ben nou niet echt van plan om met een zilver papiertje de stofdeeltjes van m'n Laserprinter op te snuiven.

Roken is ook slecht, brandmelders gebruiken radioactiviteit om stofdeeltjes te herkennen, auto's stoten schadelijke luchten uit, enz enz.
Je kunt wel overal op gaan letten, maar dan zul je zien dat je in 1 keer wordt doodgereden op straat.

Laat mij nou maar lekker met dat ding prutsen, daar heb ik meer lol aan dan wanneer ik in een maanpak moet rondlopen en daardoor een maandje langer leef.

Verwijderd

Topicstarter
ff een update

Ik heb de VDR eruit gehaalt, nieuwe trage zekering in gestopt, en de 230 aangesloten.

Ennnnnnn, trommel trommel trommel: hij doet het :D

Bedankt allemaal :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Op woensdag 02 januari 2002 13:40 schreef Toverstaf het volgende:
ff een update

Ik heb de VDR eruit gehaalt, nieuwe trage zekering in gestopt, en de 230 aangesloten.

Ennnnnnn, trommel trommel trommel: hij doet het :D

Bedankt allemaal :)
Mooi, dit advies kostte je 50,-
maak ff over tbv behoud van GOT >:)

Maarre, mooi voordelig printertje zo, Essent mag hier ook wel langskomen dan >:)

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Op woensdag 02 januari 2002 14:21 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Mooi, dit advies kostte je 50,-
maak ff over tbv behoud van GOT >:)

Maarre, mooi voordelig printertje zo, Essent mag hier ook wel langskomen dan >:)
50 sinds waneer vragen we hier geld dan :+

Sommige mensen....

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Een HP 5L gratis.. niet gek.. prima printer.

En dat gezeur over stofdeeltjes, weet je hoeveel troep je inademd?

M'n opa is 82 jaar geworden en heeft ruim 50 jaar lang in de kankerverwekkende verfdampen gestaan en flink gerookt... met z'n longen nooit iets aan de hand.

Dat er zooi uit een laserprinter komt is bekend, maar overal komt zooi uit. Je monitor straalt, je tv straalt, je gsm straalt, je printer uhm... poedert. Ik ken mensen een jaar of 15 met laserprinters werken en nergens last van hebben.

Mijn 5L staat overigens uit als ik hum niet gebruik (uit = rood knoppie op stekkerdoos)

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Op woensdag 02 januari 2002 15:31 schreef Speedpete het volgende:

Dat er zooi uit een laserprinter komt is bekend, maar overal komt zooi uit. Je monitor straalt, je tv straalt, je gsm straalt, je printer uhm... poedert.
Owja, je bent de magnetron vergeten, zowel in menselijke alsd in hardware vorm.

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 15:31 schreef Speedpete het volgende:
Een HP 5L gratis.. niet gek.. prima printer.

En dat gezeur over stofdeeltjes, weet je hoeveel troep je inademd?

M'n opa is 82 jaar geworden en heeft ruim 50 jaar lang in de kankerverwekkende verfdampen gestaan en flink gerookt... met z'n longen nooit iets aan de hand.

Dat er zooi uit een laserprinter komt is bekend, maar overal komt zooi uit. Je monitor straalt, je tv straalt, je gsm straalt, je printer uhm... poedert. Ik ken mensen een jaar of 15 met laserprinters werken en nergens last van hebben.

Mijn 5L staat overigens uit als ik hum niet gebruik (uit = rood knoppie op stekkerdoos)
Kun je hem trouwens aan/uit zetten terwijl de PC aan staat?
Zo ja, dan zet ik er even een schakelaar tussen want volgens mij vreet hij best veel stroom.
Pagina: 1