Op dinsdag 01 januari 2002 15:08 schreef Hirogen_hunter het volgende:
Je hebt m'n stem :-)
Klinkt veel belovend, ze moeten alleen nog errg veel doen aan de infrastructuur doen van het OV
Daar wordt al hard aan gewerkt. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe grote projecten zoals randstadrail, de Haagse tramtunnel, de Noord-Zuidlijn en de Zuidtangent.
Daarnaast is het in Nederland helaas zo dat bij de aanleg van nieuwe infrastructuur jarenlange procedures vooraf gaan, waardoor we meer achter de zaken aanlopen

Op dinsdag 01 januari 2002 15:19 schreef Amnesiac het volgende:
gratis ov = geen oplossing
Het zal je verbazen
je zult een heel verfijnd ov netwerk aan moeten leggen en dat lukt hier waarschijnlijk niet ...
Ons OV-netwerk
is fijnmazig.
Op dinsdag 01 januari 2002 15:33 schreef BadRespawn het volgende:
dat lost maar 1 vd problemen met openbaar vervoer op: de hoge prijs. het moet idd goedkoper maar hoeft niet gratis, als het maar duidelijk goedkoper is dan de auto. verder moet het beter: meer diensten en lijnen, en het moet gewoon op tijd rijden.
Eindelijk een zinnige opmerking in dit topic

Op dinsdag 01 januari 2002 15:59 schreef RoeLz het volgende:
Ook al krijg ik geld toe, stap ik nog niet in de bus.
Als ik naar mijn werk ga wil ik niet tussen 14 jarige snotapen in de bus zitten.
Wat ben jij een achterlijke debiel

Sorry hoor, maar wil jij dan dat al die kinderen van 14 allemaal 30 km gaan fietsen dag in dag uit hoe koud het ook is ? Dit is echt weer zo'n domme automobilisten-opmerking.
Bovendien rijden die krengen nooit op tijd.

Op dinsdag 01 januari 2002 16:28 schreef TutanRamon het volgende:
De meningen zijn aardig verdeeld. Maar als de overheid nou eerst eens goed gaat investeren in de infrastructuur. Duizenden kilometers rail moeten worden aangelegd, de snelheidslimiet van de treinen moet flink verhoogd worden, want die treinen kunnen dat makkelijk aan zonder sneller te slijten e.d.
Precies, maar hier pak je ook meteen 1 van de grote problemen: er is te weinig ruimte. Hoewel de snelheden van nieuwe baanvakken al worden verhoogd momenteel en oude baanvakken worden aangepast, is het niet mogelijk om die spoorlijn maar overal rechtdoor te laten gaan.
Op dinsdag 01 januari 2002 16:32 schreef GA!S het volgende:
Spoorwegen asfalteren...
Leuk hè, die TV-reclames...
Op dinsdag 01 januari 2002 19:23 schreef hans_knight het volgende:
In Nederland maakt ongeveer 6% van de mensen gebruik van het OV.
Ehm, waar baseer je dat op en hoe zijn dit alle mensen of alleen forensen? Want volgens mij ligt het dus wel ff iets hoger...
Als ik al zie hoe lang de treinen tussen Den Haag en Amsterdam 's-ochtends wel niet zijn...
En je kunt je dus afvragen of je als overheid zoveel geld moet stoppen in OV.Afhankelijk van het gebied waar je woont (westen of noorden)heb je gewoon een auto nodig.
Ik ben 17 en heb helemaal geen auto nodig, want het OV is hier prima..
Waarom zou je dan gebruik maken van OV als het zoveel ellende geeft ? Het maakt niet uit of je het OV gratis maakt of niet, het gaat om de kwaliteit en de bereikbaarheid. En dat is shitt.
En de auto geeft geen ellende? En de snelwegen liggen ook niet voor je deur, moet je ook eerst heen rijden wist je dat

Op dinsdag 01 januari 2002 22:58 schreef Ortep het volgende:
En ze rijden ook buiten de spits.
Ja dat moeten ze maar afschaffen vind je ook niet

Ze rijden buiten de spits heus wel minder frequent...
Maar als ze ze nog minder laten rijden gaan mensen daar weer over zeiken...
Met soms 3 mensen er in. Bovendien rijd ik met mijn auto direkt van de plaats waarik vandaan kom naar de plaats waar ik naar toe moet. En het is zeldzaam dat dat voor het openbaarvervoer ook geldt. Als je geluk hebt rijden ze alleen maar om, en anders moet je bv nog eerst met de auto naar het station.
Mjah, ik vind idd dat ze naar elke straat in Nederland maar een dubbelsporige spoorlijn aan moeten leggen, en dan kun je lekker overal uitstappen

Op dinsdag 01 januari 2002 23:13 schreef Ortep het volgende:
In de Randstad is het niet beter hoor. Ik woon op 5 minuten lopen van een treinstation. Ik werk op 7 minuten lopen van een treinstation. De trein afstand is 17 km en als ik met de NS ga doe ik er een uur over. Midden in de spits duurt het met de auto hooguit 30 minuten. En als ik een beetje handig met mijn werktijden om ga een minuut of 20. Waarom zou in hemelsnaam met de trein gaan? Om per dag 1 to 1.5 uur weg te gooien? Dat is bijna een werkdag per week.
Dit geloof je toch zelf niet hè

Dan wil ik wel eens weten waar jij woont, maar volgens mij lul je hier complete bullshit...
Echt niet dus dat jij 48 minuten doet over 17 kilometer, en als het een keer gebeurd omdat de trein te laat is ok, dat is vervelend, maar echt niet dat dit komt door de dienstregeling. Ik denk haast dat er wel minimaal 4 treinen per uur bij je stoppen, dus dan heb je ook nooit lange wachttijden.
Op dinsdag 01 januari 2002 23:31 schreef Loodeweickje het volgende:
Ik persoonlijk vind de trein erg makkelijk. Je zit zo in het midden van een stad en je hoeft je niet te concentreren op andere 'weggebruikers'. Je kan lekker een boek lezen, lekker praten en allerlei. Daar wil ik ook best wel voor betalen en dat wat ik moet betalen is minder dan dat ik moet betalen als ik met de auto ga. De trein gebruik ik wel om grote afstanden te overbruggen, want voor kleine afstanden is de auto wel weer iets goedkoper.
Ben blij dat er mensen zijn met verstand

Wel vind ik dat het tramvervoer gratis mag. Dat zal echt een hele hoop verkeersoverlast in de grote steden oplossen. De tram rijdt vaak, kan weinig vertraging oplopen en heeft overal voorrang. Voor bussen (en treinen) vind ik wel dat er betaald voor mag worden.
Dus: Gratis trams.
Als je de trams in de grote steden gratis zou maken en de bussen niet, denk je dat dat gaat helpen? NEE! Dan gaat iedereen zoveel mogelijk met de tram en pas aan het einde met de bus, omdat wij Nederlanders nou eenmaal enorm gierig zijn en het liefst zo min mogelijk betalen.
Verder is de tram wel degelijk vaak te laat. Ik moet naar school met de tram (3 haltes -- ik moet ook nog met ander OV maargoed), maar die komt regelmatig te laat of gewoon niet. En hoewel de frequentie in de spits ongetwijfeld perfect is, is het zo dat op die tramlijn toevallig (lijn 13 Amsterdam) de tram buiten de spits slechts 5 keer per uur rijdt. Dat is voor een tramlijn niet echt veel.
Ook is het vaak zo dat een tram vertrekt vanaf het beginpunt en dat er daarna veel mensen instappen, waardoor de vertraging in een stijgende lijn gaat. De volgende tram vertrekt dan vervolgens en die heeft minder passagiers, omdat een deel van de passagiers voor die tram al de vorige kon nemen omdat die te laat was. Waardoor de 2e tram minder passagiers krijgt en sneller weg kan. Uiteindelijk lijdt dit ertoe dat je vaak 2 trams aan het eindpunt achter elkaar ziet, en dat je daarna vaak een dik kwartier kan wachten op de volgende.
Bij bussen die frequent rijden gebeurt dit soms ook, maar dat kan nog worden opgelost omdat ze elkaar in kunnen halen of afspreken dat de voorste bus (die flink te laat is) alleen nog maar stopt voor het eruit laten gaan van mensen en dat mensen die instappen de 2e bus moeten nemen.
Op dinsdag 01 januari 2002 23:56 schreef MREn het volgende:
Bovendien moet ik er niet aan denken om 2,5 uur aan een stuk te rijden, en dat minstens twee keer in de week. En dat gedoe van veel vertraging slaat nergens op, men blijft verwend in Nederland met treinen die 2 of 4 keer per uur rijden, dan wordt er al gekankerd over een kwartier verttraging, terwijl bijvoorbeeld in Duitsland de drukke ICE-lijnen hooguit 1 keer per uur rijden.
En dan nog iets: in veel andere landen zijn er geen vaste tijden. Neem ik bijvoorbeeld de TGV Sud-Est lijn in Frankrijk (Parijs -> Lyon -> Marseille/Nimes) en kijk ik daarvan in de dienstregeling, dan zie ik dat het niet zo is dat de trein daar altijd om 13 minuten over het hele uur vertrekt, maar dat het wisselt per uur/dagdeel, en dat de haltes onderweg ook niet altijd hetzelfde zijn.
Net wat je zegt, 1 keer per uur vinden wij hier weinig, terwijl het in andere landen heel gewoon is. Wel moeten we realistisch zijn dat het over zulke grote afstanden gewoon niet nodig is om vaker dan 1x per uur een trein te laten rijden.
De Franse spoorwegen (SNCF) hebben trouwens ook ingezien dat stipte dienstregelingen werken, daarom hebben ze dat de laatste jaren meer en meer ingevoerd, met als gevolg dat er nu al een uurdienst Brussel - Parijs en Parijs - Lyon is.
Op woensdag 02 januari 2002 01:31 schreef Captain Proton het volgende:
Veel mensen zullen de trein pakken als die gratis is, natuurlijk. Met als gevolg dat zelfs Japanse metrogebruikers flauw zullen vallen als ze de beelden zien van hoe het er op de nederlandse stations aan toe gaat...
Als die er flauw van vallen dan moet het wel heel erg zijn. Voor de mensen die het niet weten: in Japan zijn op metrostations speciale persmensen aanwezig die zoveel mogelijk mensen in de metro duwen omdat er zoveel forensen zijn.
Stel je eens voor dat de NS ineens tien maal zoveel reizigers krijgt. Hoe gaan die in de trein passen?
En daar ligt ook het probleem: het is al eerder gebleken (bij autovrije dagen) dat het OV in Nederland het helemaal niet aankan: zoveel passagiers. Daarom is de NS nu flink aan het investeren en op korte termijn komt er zelfs al een hoop capaciteit bij (niet alleen NS).
Zó, dat lucht op