Openbaar vervoer gratis.......een oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:14
Ik heb de afgelopen tijd met een vriend zitten praten over het probleem in het openbaar vervoer (NS, taxi's etc.). Wij waren van mening dat het gratis maken van het openbaar vervoer veel problemen zal verhelpen. De overheid moet gewoon meer belasting vragen per jaar. Velen zullen de auto laten staan wat als gevolg heeft dat vele files zullen verdwijnen. Er zal geen agressie meer zijn in het openbaar vervoer want je hoeft niet bang te zijn dat je gepakt wordt omdat je zwart rijd oid. Zo zijn er nog een aantal redenen te bedenken.
Wat vinden jullie hiervan?

We see things as we are, not as they are

Verwijderd

Je hebt m'n stem :-)
Klinkt veel belovend, ze moeten alleen nog errg veel doen aan de infrastructuur doen van het OV

Verwijderd

Het zou een ramp worden. Nu al blijkt keer op keer dat het openbaar vervoer de stroom reizigers eigenlijk niet goed aankan. Verder betaalt de Nederlander al zo veel belasting, we zijn wat dat betreft bijna koplopers in de wereld. Belastingen mogen van mij best wat lager. Waarom ik bijvoorbeeld nooit openbaar vervoer gebruik? Altijd wachten, nooit zitten, altijd gebonden aan tijd en plaats, meestal niet op tijd, vervelend publiek. Ik vind de eigen auto superieur, lekker keiharde heavy metal draaien zonder dat iemand daar last van heeft. Men zou beter eens met echte oplossingen tegen de files komen, bijvoorbeeld snelwegen twee keer zo breed maken, zorgen dat verkeer soepel een stad in kan, zorgen voor voldoende parkeergelegenheid. Daar heeft de automobilist reeds jarenlang belasting voor betaald, die voor ongeveer 90 % aan andere zaken wordt uitgegeven dan het wegennet.

Verwijderd

gratis ? betaal jij geen belasting dan :P
ik vind t onzin, ze moeten gewoon zorgen dat de treinen rijden en op tijd zijn dan heeft niemand er moeite mee om er voor te betalen hoor
en die agressieve figuren gewoon zwaarder aanpakken, vooral die teringjunks, gewoon gedwongen laten afkicken en als nix meer helpt een spuitje geven (en dan bedoel ik niet met heroine :P )
als je het via belasting gaat betalen betaald iedereen ervoor, ook mensen die al zat betalen voor een auto en helemaal niet van het openbaar vervoer gebruik maken
als het openbaar vervoer gewoon goed geregeld is zullen mensen eerder kiezen voor het openbaar vervoer dan voor de aanschaf van een auto

Verwijderd

gratis ov = geen oplossing

je zult een heel verfijnd ov netwerk aan moeten leggen en dat lukt hier waarschijnlijk niet ...

ik ga wel lekker met de auto

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 14:27 schreef TutanRamon het volgende:
Ik heb de afgelopen tijd met een vriend zitten praten over het probleem in het openbaar vervoer (NS, taxi's etc.). Wij waren van mening dat het gratis maken van het openbaar vervoer veel problemen zal verhelpen. De overheid moet gewoon meer belasting vragen per jaar. Velen zullen de auto laten staan wat als gevolg heeft dat vele files zullen verdwijnen. Er zal geen agressie meer zijn in het openbaar vervoer want je hoeft niet bang te zijn dat je gepakt wordt omdat je zwart rijd oid. Zo zijn er nog een aantal redenen te bedenken.
dat lost maar 1 vd problemen met openbaar vervoer op: de hoge prijs. het moet idd goedkoper maar hoeft niet gratis, als het maar duidelijk goedkoper is dan de auto. verder moet het beter: meer diensten en lijnen, en het moet gewoon op tijd rijden.

-

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 19:51
niet doen .
reden kijken maar naar de andere topics ik deel hun mening .
het zou een gekke huis worden dan .
laat ze dan maar eerstr zorgen voor een goede structuur in het openbaar vervoer.

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 16:21
Ik vind het onzin, ik vind zelfs dat de OV studentenkaart afgeschaft zou moeten worden, en dat terwijl ik zelf student die thuis woont ben en als ik met het OV ga daar dagenlijks ruim 2,5 uur in moet verblijven...

Ja ik heb zelf ook een auto, en daar rijd ik 2 of soms 3 keer per week mee naar de universiteit..., dit terwijl de auto me in vergelijking met het OV handen vol geld kost...

Waarom?, omdat het OV gewoon KUT is, het is echt heel erg irritant om 1,96m lang zijnde elke dag weer een plaats te moeten vinden in die bus...

Okée, zullen er dan veel zeggen, verbeter de kwaliteit...
Ten eerste zal de bus qua reistijd, comfort, en niet aangestoken worden door hoest in de winter nooit kunnen tippen aan de auto.

Het oneerlijke vind ik dus dat voor mij de bus wel gratis is, maar dit is kunstmatig en heeft ook nog eens als gevolg dat de auto voor mij veel duurder wordt...

Het openbaar vervoer werkt prima als incidenteel vervoer en stadsvervoer, maar voor forensenverkeer (wat natuurlijk een probleem is) is het absoluut geen oplossing...

Laat men daarom eens nadenken voordat men van alles doet, en er erg veel mogelijkheden om de overlast van de auto terug te dringen, denk ten eerste maar eens aan het verwijderen van knelpunten zoals stoplichten, en dom neergelegde afslagen op snelwegen voordat je roept verbreden (of een dubbele snelweg want dat is veel efficiënter, de delta doorvoerscapaciteit van snelwegen neemt exponentieel af bij het toevoegen van meer dan 2 banen)...

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 15:08 schreef Hirogen_hunter het volgende:
Klinkt veel belovend, ze moeten alleen nog errg veel doen aan de infrastructuur doen van het OV
Ik weet niett of je een beetje op de hoogte bent van de dichtheid en de frequentie van het OV in Nederland, maar ik ben in veel landen geweest, en ik heb nog nergens een zo fijnmazig OV-net gezien als in Nederland.

Experimenten met gratis OV in Hasselt (België) zijn een succes, maar het kost wel handenvol geld.

Enig idee wat alleen de NS al per jaar gaat kosten, als dat volledig dekkend moet worden gemaakt? 3.500 man persooneel, één enkel tweedehands wagon kost al een half miljoen euro, de NS verbruikt 12% van de stroom in Nederland, en dan heb ik het nog niet gehad over onderhoud van treinen.

PS: Taxi is geen OV...

Verwijderd

voor het mobiliteitsprobleem is er geen 1-2-3 oplossing
enkele mogelijkheden
1. mensen stimuleren dicht bij het werk te gaan wonen
2. openbaar vervoer (goedkoop/gratis, verbeterd comfort, infrastructuur)
3. fietsen (veilige fietspaden)
4. carpoolen
5. Internet (bv. e-work ofzoiets, al lijkt het me niet echt goed voor je sociale leven)
6. van grote winkelcomplexen -> kleinere buurtwinkels (bijna onmogelijk, maar't zou niet slecht zijn...)
een combinatie van maatregelen lijkt me de meest haalbare oplossing

@aad123: wegen breder maken helpt volgens mij niet, op termijn wordt er dan gewoon meer en harder gereden
en er liggen nu al zoveel wegen. Er zijn alternatieven -niet voor iedereen natuurlijk- maar als iedereen eens zou proberen...

m'n persoonlijke ervaring met gratis bussen is dat er toch wel meer nodig is om het dichtgeslibte wegennet te "baggeren"
het is natuurlijk wel een stap in de goede richting, vooral voor het "schoolverkeer" en de oudere mensen, die zo "mobiel" blijven, maar de meesten (18-60 jaar, die een auto hebben), blijft met de auto gaan

• Kettrick
  • Laatst online: 12:42

Kettrick

Rantmeister!

Ook al krijg ik geld toe, stap ik nog niet in de bus.

Als ik naar mijn werk ga wil ik niet tussen 14 jarige snotapen in de bus zitten. Bovendien rijden die krengen nooit op tijd.

Verwijderd

Wij waren van mening dat het gratis maken van het openbaar vervoer veel problemen zal verhelpen.
Gratis, waarom niet gewoon 1/4 deel van de huidige prijs. Dat vind ik niet erg om te betalen. En abonomenten
gewoon nog goedkoper maken zodat dat veel aantrekkelijker is om te nemen waardoor je minder snel de auto pakt.

Trouwens binnen kort betaal je toch geen wegenbelasting meer? !?!? Maar betaal je gewoon hoeveel je rijd.
Dus een auto nemen wordt goedkopen maar autorijden wordt duurder. Dat vind ik al een vooruitgang.

• TutanRamon
De meningen zijn aardig verdeeld. Maar als de overheid nou eerst eens goed gaat investeren in de infrastructuur. Duizenden kilometers rail moeten worden aangelegd, de snelheidslimiet van de treinen moet flink verhoogd worden, want die treinen kunnen dat makkelijk aan zonder sneller te slijten e.d.

Verwijderd

Trouwens binnen kort betaal je toch geen wegenbelasting meer? !?!? Maar betaal je gewoon hoeveel je rijd.
Dus een auto nemen wordt goedkopen maar autorijden wordt duurder. Dat vind ik al een vooruitgang.
Inderdaad weer zo'n maatregel om de burger maximaal proberen te bestelen. Voor zover we het nog niet in de gaten hebben, elke maatregel die het stelletje haagse gauwdieven momenteel uitdenkt is erop gericht om de burger weer meer geld uit de zak te kloppen. Het aanpakken van de auto is daarvan de gemakkelijkste, men weet donders goed dat de burger eventjes schrikt, maar daarna gewoon weer doorrijdt. Helaas valt zo langzamerhand niet te ontkennen dat voor een grote groep burgers de auto onmisbaar is geworden, en het extra belasten van de auto is dus eigenlijk te vergelijken met accijnsheffing op brood, je zal toch moeten eten, he. Alleen kunnen ze een accijns op brood niet aan het publiek verkopen, al die andere maatregelen op de auto denken ze nog te kunnen verkopen met vage praatjes over het milieu en de leefbaarheid in dit land. Wonder dat steeds meer mensen zich afkeren van de politiek, wat je ook stemt, er komt gewoon weer een ordinair stelletje zakkenvullers.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Spoorwegen asfalteren...

de betaler vervuilt

Verwijderd

Als ik naar mijn werk ga wil ik niet tussen 14 jarige snotapen in de bus zitten. Bovendien rijden die krengen nooit op tijd.
kan je voorstellen hoe het voor die arme kinderen is om elke dag tussen die oude zakken van een jaar of 20 te zitten ;)
want die 'snotapen' kunnen op geen enkele andere manier naar school. ;)

• XElD
Op dinsdag 01 januari 2002 16:32 schreef GA!S het volgende:
Spoorwegen asfalteren...
Dat vind ik eerlijkgezegd dus nog niet eens zo?n heel erg gek idee, en als overgang laat je dan bussen rijden op die (doorgaande) wegen...

• TutanRamon
Op dinsdag 01 januari 2002 17:08 schreef XElDiablo het volgende:

[..]

Dat vind ik eerlijkgezegd dus nog niet eens zo?n heel erg gek idee, en als overgang laat je dan bussen rijden op die (doorgaande) wegen...
Opzich lijkt dit inderdaad een goed idee. Alleen dan moeten er meerdere bussen achterelkaar rijden om de capaciteit van treinen te vervangen. Alleen bussen rijden wat langzamer maar dat wordt gecomposeerd met de lange wachttijden van de NS... Maar het achterelkaar rijden vormt volgens mij geen probleem. Hmm, dit plan moet maar eens naar Den Haag. :9

• XElD
Als de weg mooi recht is en niet onderbroken wordt zou je de bussen zelfs wat sneller kunnen laten rijden...

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

>:) :P >:)

de betaler vervuilt

• XElD
Is er iets GA!S?

Zou denk ik echter niet kunnen, je hebt struikelblokken als internationale treinen en Netelenbos...

• Kettrick
  • Laatst online: 12:42

Kettrick

Rantmeister!

Op dinsdag 01 januari 2002 16:42 schreef Irons het volgende:
kan je voorstellen hoe het voor die arme kinderen is om elke dag tussen die oude zakken van een jaar of 20 te zitten ;)
want die 'snotapen' kunnen op geen enkele andere manier naar school. ;)
* Kettrick is ook jaren met de bus naar school gegaan, en ik ben ook 14 geweest :P

Maar toen had ik geen keuze, nu wel :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 01 januari 2002 17:32 schreef XElDiablo het volgende:
Is er iets GA!S?
Vond de reacties wel cool :+
Zou denk ik echter niet kunnen, je hebt struikelblokken als internationale treinen en Netelenbos...
Zolang er ministers van verkeer blijven bestaan die het probleem niet kunnen of willen erkennen valt er weinig aan te doen...

de betaler vervuilt

Verwijderd

Het openbaar vervoer wordt tegenwoordig geregeld door de Provincie. Gemeenten hebben in de regel alleen nog iets te zeggen over de dienstregeling en de infrastructuur. Helaas hebben de heren/dames in de provincies maar weinig kaas gegeten van het OV, dus sluiten ze maar snel meerjarencontracten af met OV-bedrijven. In Nederland maakt ongeveer 6% van de mensen gebruik van het OV. En je kunt je dus afvragen of je als overheid zoveel geld moet stoppen in OV.Afhankelijk van het gebied waar je woont (westen of noorden)heb je gewoon een auto nodig. Waarom zou je dan gebruik maken van OV als het zoveel ellende geeft ? Het maakt niet uit of je het OV gratis maakt of niet, het gaat om de kwaliteit en de bereikbaarheid. En dat is shitt.

• PolarBear
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 15:42 schreef MREn het volgende:
Ik weet niett of je een beetje op de hoogte bent van de dichtheid en de frequentie van het OV in Nederland, maar ik ben in veel landen geweest, en ik heb nog nergens een zo fijnmazig OV-net gezien als in Nederland.
Helemaal mee eens. En zeker 50% van de mensen die klagen over het OV (in de trant van ze rijden niet op tijd en het kost veel meer tijd) heeft nog nooit een bus/trein van de binnenkant gezien.

Treinen mogen dan niet erg optijd rijden, bussen (streekvervoer Connexxion), metero's (GVB) en de meeste stadsbussen rijden echt wel op tijd. Alleen trams en sommige stads bussen komen wel eens wat later maar ja als je met de auto door Amsterdam rijdt heb je hetzelfde effect.

Mensen klagen ook altijd dat het veel meer tijd kost. Als je je werktijden misschien 5 minuten wijzigt zodat deze beter op elkaar aansluiten op de OV tijden kan dat zo al een halfuur aan wachten schelen. Bovendien ik vind tijd in de bus nooit verloren tijd, mooi om eens een boek ofzo te lezen, bij gebrek aan laptop >:).
Op dinsdag 01 januari 2002 15:16 schreef aad123 het volgende:
Het zou een ramp worden. Nu al blijkt keer op keer dat het openbaar vervoer de stroom reizigers eigenlijk niet goed aankan.
Hmm het enige wat jij van OV gezien heb is zeker op het journaal als het mis gaat ofzo (konigingendag). Dat valt echt wel mee hoor.
Verder betaalt de Nederlander al zo veel belasting, we zijn wat dat betreft bijna koplopers in de wereld. Belastingen mogen van mij best wat lager.
Tja en je krijgt er ook helemaal niets voor terug. Daarom hebben we ook staatsschuld |:( Als je minder belasting betaalt ben je het geld evengoed nog wel kwijt aan extra verzekeringen, tol etc.
Waarom ik bijvoorbeeld nooit openbaar vervoer gebruik? Altijd wachten, nooit zitten, altijd gebonden aan tijd en plaats, meestal niet op tijd, vervelend publiek.
Altijd wachten, tja een file schiet idd sneller op ;)
Nooit zitten, ik weet niet of je ooit de binnenkant van een bus/tram/trein hebt gezien maar er zijn stoelen, en weet je je mag er zelfs op zitten.
Men zou beter eens met echte oplossingen tegen de files komen, bijvoorbeeld snelwegen twee keer zo breed maken, zorgen dat verkeer soepel een stad in kan, zorgen voor voldoende parkeergelegenheid.
Verdubbelen van de snelwegen is niet echt een oplossing, bovendien is dat lang niet overal daadwerkelijk nodig.
Op dinsdag 01 januari 2002 15:18 schreef effex het volgende:
en die agressieve figuren gewoon zwaarder aanpakken, vooral die teringjunks, gewoon gedwongen laten afkicken en als nix meer helpt een spuitje geven (en dan bedoel ik niet met heroine :P )
Idd daar moet veel harder tegen op getreden worden.
Op dinsdag 01 januari 2002 19:23 schreef hans_knight het volgende:
In Nederland maakt ongeveer 6% van de mensen gebruik van het OV.
En daarmee wil je zeggen ? Als die 6% allemaal met de auto gaat of gebracht wordt met de auto dan is het fileprobleem nog een keer zo erg.
Afhankelijk van het gebied waar je woont (westen of noorden)heb je gewoon een auto nodig.
Snap ik niet, in het westen heb je prima OV.
Waarom zou je dan gebruik maken van OV als het zoveel ellende geeft ? Het maakt niet uit of je het OV gratis maakt of niet, het gaat om de kwaliteit en de bereikbaarheid. En dat is shitt.
Jij kijkt duidelijk alleen naar de NS.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op dinsdag 01 januari 2002 15:16 schreef aad123 het volgende:
Ik vind de eigen auto superieur, lekker keiharde heavy metal draaien zonder dat iemand daar last van heeft. Men zou beter eens met echte oplossingen tegen de files komen, bijvoorbeeld snelwegen twee keer zo breed maken, zorgen dat verkeer soepel een stad in kan, zorgen voor voldoende parkeergelegenheid. Daar heeft de automobilist reeds jarenlang belasting voor betaald, die voor ongeveer 90 % aan andere zaken wordt uitgegeven dan het wegennet.
En het milieu dan :? Het investeren in het wegennet is geen oplossingen het reizen met de auto zal dan nog gemakkelijker gaan, mensen kopen meerdere auto's en we beginnen weer van voor af aan! Bovendien loopt het milieu nog verdere schade op, waardoor we nog meer belastingen zullen moeten betalen.

/dev/null

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 01 januari 2002 22:06 schreef I_Stealth_I het volgende:
En het milieu dan :?
Er zijn heel wat berekeningen die laten zien dat de trein helemaal niet milieu vriendelijk is. Ze hebben een keer een onderzoek gedaan naar een van de drukste spoorlijnen van Nederland, die van Rotterdam naar Maasluis. En de auto was ongeveer even zuinig. Dat komt omdat bv in de ochtend spits die trein wel helemaal vol naar R'dam rijdt, maar daarna ongeveer leeg terug. En ze rijden ook buiten de spits. Met soms 3 mensen er in. Bovendien rijd ik met mijn auto direkt van de plaats waarik vandaan kom naar de plaats waar ik naar toe moet. En het is zeldzaam dat dat voor het openbaarvervoer ook geldt. Als je geluk hebt rijden ze alleen maar om, en anders moet je bv nog eerst met de auto naar het station.

Bovendien zijn de treinen sinds 1970 niet meer verbeterd, maar auto's worden per jaar zuiniger. Mijn eerste auto, een 'zuinige eend' liep met veel moeite 1:11 op vakantie. Mijn huidige auto loopt op zijn sloffen een jaar!!! gemiddelde van 1:17. En er zijn er al die 1:25 tot 1:30 lopen. Dat haalde ik vroeger nog niet eens met mijn brommer.

Bij de Betuwelijn is inmiddels hetzelfde duidelijk geworden. Vrachtwagens zijn efficienter dan de trein. Voor een deel omdat de trein ook met vrachtwagens moet worden gevuld. En aan het einde heb je weer een vrachtauto nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Meer asfalt gaat zeker niet helpen, het soort oplossingen waarmee de gemiddelde (zeer kortzichtige) automobilist komt, werkt natuurlijk niet. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk zomaar eventjes alle snelwegen te verdubbelen. Een snelweg ligt meestal ingeklemd tussen geluidswallen, kanalen, spoorwegen, woonwijken, afritten, enzovoorts. En bovendien moeten dan ook alle viaducten en tunnels en dergelijke aangepast worden. Dit kost jaren, en de kosten zijn zeer hoog. Daar is natuurlijk wel iets aan te doen, maar ik denk niet dat veel automobilisten accoord zullen gaan met vijf maal zo dure benzine, toch? :)
Daarnaast is het vrij zinloos, aangezien de files daarna voor afritten en op andere wegen zullen staan. Als snelwegen verdubbeld worden, zijn ze niet meer de limiterende factor (bottleneck). Een ander onderdeel van het verkeersnetwerk zal dan de bottleneck worden... En uiteindelijk win je slechts weinig.
Het is onmogelijk de wegen zo aan te passen dat er in de spits geen files staan, tenminste zolang we met zijn allen om 9 uur exact op het werk willen zijn en om 5 uur weer weg. Voor de rest van de dag is de capaciteit voldoende, behalve op sommige dagen (1e dag van de vakantie bijvoorbeeld) wanneer heel nederland de weg op wil, en tijdens werkzaamheden (die onvermijdelijk zijn, een weg slijt nu eenmaal bij gebruik). Anders voldoet de capaciteit... We zullen de files gewoon moeten accepteren, de hierboven genoemde redenen zijn slechts enkele van de vele problemen die een oplossing verhinderen. Als die oplossing er was, was hij ook allang uitgevoerd.

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

Neoz

Neoz & Hobbes

Aangezien mijn vader directeur is van een taxibedrijf in regio haaglanden lijkt mij dit idee minder , ik eet graag brood met beleg smorgens , in principe moet het wel kunnen alleen moeten er goede regelingen worden getroffen met ns enz en de overheid moet er achter staan :7

Serve The Humanity , Be Server

Verwijderd

Het noorden (Friesland, Drenthe, Groningen) heeft alleen een hoof-lijnennet, en is zeker niet fijnmazig. Veelal wordt naar kernen en dorpen gebruik gemaakt van vraagafhankelijk vervoer (belbus, buurtbus etc.). Vanaf ongeveer 8 uur 'savonds zijn de kleinere plaatsen veelal niet meer te bereiken. 1 op de 15 mensen maakt gebruik van OV. En wat auto's betreft. Zelfs de cijfers van de 10 transferia liegen er niet om, ondanks mooie voorzieningen. Paar honderd auto's per week, om daarna de bus of trein te nemen naar de stad. Alleen pure kwaliteitsverbetering IN de bus leidt nog tot vermeerdering van de passagiers. Maar met de bezuinigingen in het noorden zit dat er niet in.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 01 januari 2002 23:07 schreef hans_knight het volgende:
Alleen pure kwaliteitsverbetering IN de bus leidt nog tot vermeerdering van de passagiers. Maar met de bezuinigingen in het noorden zit dat er niet in.
In de Randstad is het niet beter hoor. Ik woon op 5 minuten lopen van een treinstation. Ik werk op 7 minuten lopen van een treinstation. De trein afstand is 17 km en als ik met de NS ga doe ik er een uur over. Midden in de spits duurt het met de auto hooguit 30 minuten. En als ik een beetje handig met mijn werktijden om ga een minuut of 20. Waarom zou in hemelsnaam met de trein gaan? Om per dag 1 to 1.5 uur weg te gooien? Dat is bijna een werkdag per week.

Verwijderd

Ik persoonlijk vind de trein erg makkelijk. Je zit zo in het midden van een stad en je hoeft je niet te concentreren op andere 'weggebruikers'. Je kan lekker een boek lezen, lekker praten en allerlei. Daar wil ik ook best wel voor betalen en dat wat ik moet betalen is minder dan dat ik moet betalen als ik met de auto ga. De trein gebruik ik wel om grote afstanden te overbruggen, want voor kleine afstanden is de auto wel weer iets goedkoper.

Wel vind ik dat het tramvervoer gratis mag. Dat zal echt een hele hoop verkeersoverlast in de grote steden oplossen. De tram rijdt vaak, kan weinig vertraging oplopen en heeft overal voorrang. Voor bussen (en treinen) vind ik wel dat er betaald voor mag worden.

Dus: Gratis trams.

Verwijderd

Ik reis zelf zeer veel per trein, zeker op de lange afstanden heb ik geen zin om me te concentreren op de weg. Bovendien men ik in de trein nuttiger bezig (stukken doornemen, laptop, slaap) dan in de auto.

Bovendien moet ik er niet aan denken om 2,5 uur aan een stuk te rijden, en dat minstens twee keer in de week. En dat gedoe van veel vertraging slaat nergens op, men blijft verwend in Nederland met treinen die 2 of 4 keer per uur rijden, dan wordt er al gekankerd over een kwartier verttraging, terwijl bijvoorbeeld in Duitsland de drukke ICE-lijnen hooguit 1 keer per uur rijden.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 01 januari 2002 23:31 schreef Loodeweickje het volgende:
Ik persoonlijk vind de trein erg makkelijk. Je zit zo in het midden van een stad
Dat klopt. Maar dat is dus alleen handig voor mensen die naast een Centraal station wonen en naar het centraal staion van een andere stad moeten om te werken.

De definitie van openbaar vervoer is:

Het brengt je via een omweg van een plaats waar je niet vandaan komt naar een plaats waar je niet naartoe moet.

Je hebt gelijk dat op grote afstanden de trein sneller kan zijn dan de auto. Maar ja, wie moet er nu dagelijks van Rotterdam CS naar Zwolle? (iets wat ik nog wel eens doe) Dat gaat met de trein sneller dan met de auto. Ik woon wel in Rotterdam, maar niet naast het CS. En dan zit er nog bij dat die trein 2 keer per uur rijdt. Zeker niet slecht, maar er komt dus 'gemiddeld' nog een kwartier bij. Want ik kan zeker in de stad niet gokken op een snelle reis naar het CS. Als ik dat meereken, zit ik met de auto al bij Gouda. En ja...de trein kan me theoretisch net inhalen voor Zwolle. Maar ik moet niet in Zwolle Centrum zijn. Dus komt er nog 20-25 minuten bij met de trein taxi. Helaas was ik er dan al met de auto. En dit is dus een route die heel gunstig is voor de trein. Hij is maar 15-25 minuten trager dan de auto op een rit van 1:45 met de auto. Mijn dagelijkse woon/werk verkeer duurt twee keer langer met de trein als met de auto, en dan woon en werk ik dus bijna naast een station.

Verwijderd

Maar als het dan met de trein gratis is (daar ging het tenslotte om) zou je het dan wel doen??
In de trein kan je dan ook nog eens wat voor je werk doen, dus als je drie kwartier extra reistijd hebt met de trein, kan je die als werktijd weer inhalen in diezelfde trein. En als je dan een goeie fiets (met uiteraard goeie sloten) op je eindstation neerzet? Heb je dat gezeik (*sorry*) met die treintaxi's ook niet. Volgens mij verlies je dan geen tijd, je zit in een gratis vervoermiddel, waarbij je je niet druk hoeft te maken over de te bepalen route en de medeweggebruikers en je kan je werk alvast doen c.q. voorbereiden.

Verwijderd

Veel mensen zullen de trein pakken als die gratis is, natuurlijk. Met als gevolg dat zelfs Japanse metrogebruikers flauw zullen vallen als ze de beelden zien van hoe het er op de nederlandse stations aan toe gaat...

Stel je eens voor dat de NS ineens tien maal zoveel reizigers krijgt. Hoe gaan die in de trein passen?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 02 januari 2002 01:07 schreef Loodeweickje het volgende:
Maar als het dan met de trein gratis is (daar ging het tenslotte om) zou je het dan wel doen??
Nee, dan zou ik het nog steeds niet doen. Ik kan me niet permiteren om PER DAG een dik uur weg te gooien. Vergeet niet dat je niet een uurtje rustig zit in die trein. Maar dat daar voor- en na-vervoer bij zitten.

Ik gaf het voorbeeld al van mijn woonwerk verkeer. Ik ben een uur bezig met de trein, maar daar zitten wel een kwartier lopen en meer dan een kwartier wachten bij. Dat is iets wat ik bij de auto niet heb. Helemaal buiten de spits kan het in 15 minuten. Maar dat is zeldzaam het is al snel 20 minuten tot een enkele keer 30 minuten. En wat iedereen vergeet is dat treinen een dienstregeling hebben. Zelfs al rijden ze 4 keer per uur, dan kan je nog niet weg op het moment dat je uitkomt. Per reis heb je dan gemiddeld 7.5 minuut verlies. Dag in dag uit heb je dat. Nu ben ik zo flexibel als het maar kan zijn. Ik ga de deur uit als het me uitkomt.

En dan nog als ik in de trein zit (Ik doe het zo nu en dan omdat het moet) dan heb ik met een staanplaats op het balkon. Hoezo rustig werken?

Bovendien: Als structureel je je werk mee naar huis moet nemen is er iets mis op het bedrijf waar je werkt. Maar zelfs dan zou ik nog liever een half uur rustig achter mijn buro blijven zitten en daar het werk doen en dan in de helft van de treintijd naar huis gaan.
Heb je dat gezeik (*sorry*) met die treintaxi's ook niet.
Ik noemde de lijn naar Zwolle omdat dat een traject is waarbij de trein in de buurt van de Auto komt. Ik kom er eens per maand. Daarvoor ga ik er echt geen fiets neer zetten. Bovendien zou het dan nog rotter worden. Het is zeker een 3 kwartier fietsen van het station vandaan.

Zoals ik al zei: Niet iedereen woont of werkt naast het station.

• Dennis
  • Laatst online: 23-01 19:28
Op dinsdag 01 januari 2002 15:08 schreef Hirogen_hunter het volgende:
Daar wordt al hard aan gewerkt. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe grote projecten zoals randstadrail, de Haagse tramtunnel, de Noord-Zuidlijn en de Zuidtangent.

Daarnaast is het in Nederland helaas zo dat bij de aanleg van nieuwe infrastructuur jarenlange procedures vooraf gaan, waardoor we meer achter de zaken aanlopen |:(
Op dinsdag 01 januari 2002 15:19 schreef Amnesiac het volgende:
gratis ov = geen oplossing
Het zal je verbazen
je zult een heel verfijnd ov netwerk aan moeten leggen en dat lukt hier waarschijnlijk niet ...
Ons OV-netwerk is fijnmazig.
Op dinsdag 01 januari 2002 15:33 schreef BadRespawn het volgende:
dat lost maar 1 vd problemen met openbaar vervoer op: de hoge prijs. het moet idd goedkoper maar hoeft niet gratis, als het maar duidelijk goedkoper is dan de auto. verder moet het beter: meer diensten en lijnen, en het moet gewoon op tijd rijden.
Eindelijk een zinnige opmerking in dit topic :)
Op dinsdag 01 januari 2002 15:59 schreef RoeLz het volgende:
Ook al krijg ik geld toe, stap ik nog niet in de bus.

Als ik naar mijn werk ga wil ik niet tussen 14 jarige snotapen in de bus zitten.
Wat ben jij een achterlijke debiel |:(
Sorry hoor, maar wil jij dan dat al die kinderen van 14 allemaal 30 km gaan fietsen dag in dag uit hoe koud het ook is ? Dit is echt weer zo'n domme automobilisten-opmerking.
Bovendien rijden die krengen nooit op tijd.
:O :Z
Op dinsdag 01 januari 2002 16:28 schreef TutanRamon het volgende:
De meningen zijn aardig verdeeld. Maar als de overheid nou eerst eens goed gaat investeren in de infrastructuur. Duizenden kilometers rail moeten worden aangelegd, de snelheidslimiet van de treinen moet flink verhoogd worden, want die treinen kunnen dat makkelijk aan zonder sneller te slijten e.d.
Precies, maar hier pak je ook meteen 1 van de grote problemen: er is te weinig ruimte. Hoewel de snelheden van nieuwe baanvakken al worden verhoogd momenteel en oude baanvakken worden aangepast, is het niet mogelijk om die spoorlijn maar overal rechtdoor te laten gaan.
Op dinsdag 01 januari 2002 16:32 schreef GA!S het volgende:
Spoorwegen asfalteren...
Leuk hè, die TV-reclames...
Op dinsdag 01 januari 2002 19:23 schreef hans_knight het volgende:
In Nederland maakt ongeveer 6% van de mensen gebruik van het OV.
Ehm, waar baseer je dat op en hoe zijn dit alle mensen of alleen forensen? Want volgens mij ligt het dus wel ff iets hoger...

Als ik al zie hoe lang de treinen tussen Den Haag en Amsterdam 's-ochtends wel niet zijn...
En je kunt je dus afvragen of je als overheid zoveel geld moet stoppen in OV.Afhankelijk van het gebied waar je woont (westen of noorden)heb je gewoon een auto nodig.
Ik ben 17 en heb helemaal geen auto nodig, want het OV is hier prima..
Waarom zou je dan gebruik maken van OV als het zoveel ellende geeft ? Het maakt niet uit of je het OV gratis maakt of niet, het gaat om de kwaliteit en de bereikbaarheid. En dat is shitt.
En de auto geeft geen ellende? En de snelwegen liggen ook niet voor je deur, moet je ook eerst heen rijden wist je dat :? :+
Op dinsdag 01 januari 2002 22:58 schreef Ortep het volgende:
En ze rijden ook buiten de spits.
Ja dat moeten ze maar afschaffen vind je ook niet |:(
Ze rijden buiten de spits heus wel minder frequent...

Maar als ze ze nog minder laten rijden gaan mensen daar weer over zeiken...
Met soms 3 mensen er in. Bovendien rijd ik met mijn auto direkt van de plaats waarik vandaan kom naar de plaats waar ik naar toe moet. En het is zeldzaam dat dat voor het openbaarvervoer ook geldt. Als je geluk hebt rijden ze alleen maar om, en anders moet je bv nog eerst met de auto naar het station.
Mjah, ik vind idd dat ze naar elke straat in Nederland maar een dubbelsporige spoorlijn aan moeten leggen, en dan kun je lekker overal uitstappen 8-)
Op dinsdag 01 januari 2002 23:13 schreef Ortep het volgende:
In de Randstad is het niet beter hoor. Ik woon op 5 minuten lopen van een treinstation. Ik werk op 7 minuten lopen van een treinstation. De trein afstand is 17 km en als ik met de NS ga doe ik er een uur over. Midden in de spits duurt het met de auto hooguit 30 minuten. En als ik een beetje handig met mijn werktijden om ga een minuut of 20. Waarom zou in hemelsnaam met de trein gaan? Om per dag 1 to 1.5 uur weg te gooien? Dat is bijna een werkdag per week.
Dit geloof je toch zelf niet hè :?
Dan wil ik wel eens weten waar jij woont, maar volgens mij lul je hier complete bullshit...

Echt niet dus dat jij 48 minuten doet over 17 kilometer, en als het een keer gebeurd omdat de trein te laat is ok, dat is vervelend, maar echt niet dat dit komt door de dienstregeling. Ik denk haast dat er wel minimaal 4 treinen per uur bij je stoppen, dus dan heb je ook nooit lange wachttijden.
Op dinsdag 01 januari 2002 23:31 schreef Loodeweickje het volgende:
Ik persoonlijk vind de trein erg makkelijk. Je zit zo in het midden van een stad en je hoeft je niet te concentreren op andere 'weggebruikers'. Je kan lekker een boek lezen, lekker praten en allerlei. Daar wil ik ook best wel voor betalen en dat wat ik moet betalen is minder dan dat ik moet betalen als ik met de auto ga. De trein gebruik ik wel om grote afstanden te overbruggen, want voor kleine afstanden is de auto wel weer iets goedkoper.
Ben blij dat er mensen zijn met verstand :)
Wel vind ik dat het tramvervoer gratis mag. Dat zal echt een hele hoop verkeersoverlast in de grote steden oplossen. De tram rijdt vaak, kan weinig vertraging oplopen en heeft overal voorrang. Voor bussen (en treinen) vind ik wel dat er betaald voor mag worden.

Dus: Gratis trams.
Als je de trams in de grote steden gratis zou maken en de bussen niet, denk je dat dat gaat helpen? NEE! Dan gaat iedereen zoveel mogelijk met de tram en pas aan het einde met de bus, omdat wij Nederlanders nou eenmaal enorm gierig zijn en het liefst zo min mogelijk betalen.

Verder is de tram wel degelijk vaak te laat. Ik moet naar school met de tram (3 haltes -- ik moet ook nog met ander OV maargoed), maar die komt regelmatig te laat of gewoon niet. En hoewel de frequentie in de spits ongetwijfeld perfect is, is het zo dat op die tramlijn toevallig (lijn 13 Amsterdam) de tram buiten de spits slechts 5 keer per uur rijdt. Dat is voor een tramlijn niet echt veel.

Ook is het vaak zo dat een tram vertrekt vanaf het beginpunt en dat er daarna veel mensen instappen, waardoor de vertraging in een stijgende lijn gaat. De volgende tram vertrekt dan vervolgens en die heeft minder passagiers, omdat een deel van de passagiers voor die tram al de vorige kon nemen omdat die te laat was. Waardoor de 2e tram minder passagiers krijgt en sneller weg kan. Uiteindelijk lijdt dit ertoe dat je vaak 2 trams aan het eindpunt achter elkaar ziet, en dat je daarna vaak een dik kwartier kan wachten op de volgende.

Bij bussen die frequent rijden gebeurt dit soms ook, maar dat kan nog worden opgelost omdat ze elkaar in kunnen halen of afspreken dat de voorste bus (die flink te laat is) alleen nog maar stopt voor het eruit laten gaan van mensen en dat mensen die instappen de 2e bus moeten nemen.
Op dinsdag 01 januari 2002 23:56 schreef MREn het volgende:
Bovendien moet ik er niet aan denken om 2,5 uur aan een stuk te rijden, en dat minstens twee keer in de week. En dat gedoe van veel vertraging slaat nergens op, men blijft verwend in Nederland met treinen die 2 of 4 keer per uur rijden, dan wordt er al gekankerd over een kwartier verttraging, terwijl bijvoorbeeld in Duitsland de drukke ICE-lijnen hooguit 1 keer per uur rijden.
En dan nog iets: in veel andere landen zijn er geen vaste tijden. Neem ik bijvoorbeeld de TGV Sud-Est lijn in Frankrijk (Parijs -> Lyon -> Marseille/Nimes) en kijk ik daarvan in de dienstregeling, dan zie ik dat het niet zo is dat de trein daar altijd om 13 minuten over het hele uur vertrekt, maar dat het wisselt per uur/dagdeel, en dat de haltes onderweg ook niet altijd hetzelfde zijn.

Net wat je zegt, 1 keer per uur vinden wij hier weinig, terwijl het in andere landen heel gewoon is. Wel moeten we realistisch zijn dat het over zulke grote afstanden gewoon niet nodig is om vaker dan 1x per uur een trein te laten rijden.

De Franse spoorwegen (SNCF) hebben trouwens ook ingezien dat stipte dienstregelingen werken, daarom hebben ze dat de laatste jaren meer en meer ingevoerd, met als gevolg dat er nu al een uurdienst Brussel - Parijs en Parijs - Lyon is.
Op woensdag 02 januari 2002 01:31 schreef Captain Proton het volgende:
Veel mensen zullen de trein pakken als die gratis is, natuurlijk. Met als gevolg dat zelfs Japanse metrogebruikers flauw zullen vallen als ze de beelden zien van hoe het er op de nederlandse stations aan toe gaat...
Als die er flauw van vallen dan moet het wel heel erg zijn. Voor de mensen die het niet weten: in Japan zijn op metrostations speciale persmensen aanwezig die zoveel mogelijk mensen in de metro duwen omdat er zoveel forensen zijn.
Stel je eens voor dat de NS ineens tien maal zoveel reizigers krijgt. Hoe gaan die in de trein passen?
En daar ligt ook het probleem: het is al eerder gebleken (bij autovrije dagen) dat het OV in Nederland het helemaal niet aankan: zoveel passagiers. Daarom is de NS nu flink aan het investeren en op korte termijn komt er zelfs al een hoop capaciteit bij (niet alleen NS).

Zó, dat lucht op :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 02 januari 2002 09:31 schreef dennisdotcom het volgende:
Dit geloof je toch zelf niet hè :?
Dan wil ik wel eens weten waar jij woont, maar volgens mij lul je hier complete bullshit...

Echt niet dus dat jij 48 minuten doet over 17 kilometer, en als het een keer gebeurd omdat de trein te laat is ok, dat is vervelend, maar echt niet dat dit komt door de dienstregeling. Ik denk haast dat er wel minimaal 4 treinen per uur bij je stoppen, dus dan heb je ook nooit lange wachttijden.
Ik geef dus praktijkvoorbeelden. Ik gebruik de trein regelmatig.

Probeer jij maar eens van Rotterdam Wilgenplas naar Maasluis te rijden met de trein en er dan minder dan een uur over te doen. Kijk maar eens op de www.ns.nl

Dan zie je dat de reistijd 56 minuten is en de afstand 21 km. Ik heb dus niet eens meegerekend dat je nog voor en na tussen de 5 en 10 minuten moet lopen. Een DIK uur dus. Met de auto is de afstand maar 17 km omdat de trein omrijdt. En er stoppen in de spits maar 2 treinen per uur.
08:04 Rotterdam Wilgenplas Stoptrein 13615
08:13 Rotterdam Hofplein

08:13 Rotterdam Hofplein
08:28 Rotterdam Centraal 7

08:41 Rotterdam Centraal 3 Stoptrein 4120
09:00 Maassluis
Tel daar dus bij op 5 minuten lopen naar het station met een minuut of 2-3 wachten. En aan het einde van de rit nog eens een minuut of 8-9 lopen. Daar komt natuurlijk geen wachten bij.
Totale reistijd met de trein: Bijna een uur en een kwartier. En dat is zonder vertragingen.

Totale reistijd met de auto? 30 minuten en dat is MET vertragingen.

Winst per dag? Ongeveer 1.5 uur.

Dus voor jij gaat roepen dat iemand gek is zou ik eerst maar eens nadenken. Dat jij toevallig gunstig woont tov de trein is heel leuk voor je. Maar de meeste mensen wonen niet op een CS en ze werken ook niet op een CS.
Wat ben jij een achterlijke debiel
Sorry hoor, maar wil jij dan dat al die kinderen van 14 allemaal 30 km gaan fietsen dag in dag uit hoe koud het ook is ? Dit is echt weer zo'n domme automobilisten-opmerking.
Nee hoor die kinderen hoeven geen 30 km te fietsen. Ze mogen best met de trein. Maar moet een ander dat dan ook? Waarom is dat een domme automobilisten opmerking? Omdat iemand niet tussen een stel krijsende kids op het balkon wil staan? Want dat is dus de praktijk in de trein waar ik dus in STA want zitten kan maar zelden. Ik vraag me af of jij echt wel met de trein reist

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Op dinsdag 01 januari 2002 14:27 schreef TutanRamon het volgende:
Ik (en ik niet alleen) ga NOOIT met het openbaar vervoer. De bus heb ik al 4 jaar niet meer van binnnen gezien en de trein is voor mij al 3 jaar onbekend.

Dus hier ben ik het NIET mee eens.

http://www.hroling.nl

• Dennis
  • Laatst online: 23-01 19:28
Op woensdag 02 januari 2002 11:24 schreef Ortep het volgende:
Lang verhaal geknipt :)
Mjah, in deze situatie heb je gelijk. Ik dacht dat je bedoelde 17 km over spoor. Maar als het 17 km is met de auto dan is het idd andere koek, en de Rotterdam Hofplijnlijn is zo'n typisch lijntje wat nergens op aansluit.
Nee hoor die kinderen hoeven geen 30 km te fietsen. Ze mogen best met de trein. Maar moet een ander dat dan ook?
Dan moet je niet zeggen dat dat de reden is dat je niet gaat, want dat slaat echt op een aap.
Waarom is dat een domme automobilisten opmerking?
Omdat er van die mensen zijn die nooit met OV gaan en toch denken dat ze precies weten hoe het werkt. Die mensen zeiken ook altijd dat het autorijden te duur wordt. Nou, als dat zo is, dan ga je toch geen auto meer rijden! :)
Omdat iemand niet tussen een stel krijsende kids op het balkon wil staan? Want dat is dus de praktijk in de trein waar ik dus in STA want zitten kan maar zelden. Ik vraag me af of jij echt wel met de trein reist
Ik zit niet zo vaak in de trein, klopt. Als je had gelezen had je gezien dat ik ook niet specifiek praatte over de trein. Ik zit dagelijks in de bus met tientallen kinderen, en ja, die maken lawaai, nou en ?

Daarnaast geloof ik graag dat je niet kan zitten in de trein maar moet staan, dat is in de bus ook vaak niet veel anders.

Verder geloof ik niet dat er ongelooflijk veel kinderen die op de middelbare school zitten zijn die met de trein gaan...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 02 januari 2002 11:35 schreef dennisdotcom het volgende:
Mjah, in deze situatie heb je gelijk. Ik dacht dat je bedoelde 17 km over spoor. Maar als het 17 km is met de auto dan is het idd andere koek, en de Rotterdam Hofplijnlijn is zo'n typisch lijntje wat nergens op aansluit.
Ik vind 56 minuten over 21 km ook bizar traag hoor. Waar dan nog een kwartier bij komt.

Maar ik weet er nog wel een paar voor je hoor, met de dienstregeling in de hand. Mijn vriendin woont in Dordrecht en moet eens per week in A'dam bij de VU zijn. Met de auto doet ze daar iets korter over dan met de trein. Het scheelt in de spits niet veel. Maar ze kan wel van deur tot deur rijden en ze hoeft niet 3 keer over te stappen.

Het voorbeeld naar Zwolle waar ik eens per maand heen moet gaf ik al. Zelfs als ik vanaf Rotterdam Alexander vertrek ben ik er met de auto sneller dan met de trein. En dan heeft de trein een enorme voorsprong, want die stopt alleen in Gouda, Utrecht en Amersfoort voor hij in Zwolle is. Hij kan bijna de volle rit 140 km/h rijden. Het is dus eigenlijk een ideale verbinding.

Ik moet alleen niet in het stadscentrum zijn maar net (10 km) buiten Zwolle. De treintijd is ongeveer 1:30 en de auto tijd 1:45. Maar dat laatste is weer van deur tot deur gerekend. En bij de trein komt aan het begin 20-25 minuten om naar Alexander te gaan en aan het einde tussen de 20 en 30 minuten om op de plaats van bestemming te komen.
Ik zit dagelijks in de bus met tientallen kinderen, en ja, die maken lawaai, nou en ?
Kan je je ook voorstellen dat mensen geen zin hebben om daar elke dag tussen te zitten terwijl ze vrij comfortabel in dezelfde tijd of zelfs (veel) sneller met de auto kunnen?

Verwijderd

Wat niemand zich hier lijkt te realizeren is hoeveel tijd je echt kwijt bent aan een auto. Men ergert zich rot aan vertragingen bij de NS, maar vindt het normaal om 's ochtends in de file te staan - sterker nog, dat calculeren ze in! En als er eens een keer een trein uitvalt breekt de hel los. Maar reken voor de grap eens uit hoeveel extra tijd je kwijt bent aan een auto, bijvoorbeeld doordat je elke week moet tanken, af en toe een beurt, 's morgens krabben, zoeken van parkeerplaats, enz enz.

Maar waar je nog veel meer tijd aan kwijt bent, is de tijd die je moet werken voor die auto. Ga nou eens echt na wat een beetje auto zo netto per maand kost. En dan niet alleen benzine, maar ook afschrijving, verzekering, parkeergeld, onderhoud, enz enz. En ja, ook als je een auto en tankpasje van je werk krijgt, kost het je nog steeds stapels tijd en geld. Ik ken echt mensen die van de 8 uur die ze per dag werken, zo 1 of 2 uur minder per dag zouden kunnen werken zonder auto. Maar nee, dan sparen ze tijd uit door met de auto naar hun werk te gaan.

En een half uur fietsen met je werk is natuurlijk al helemaal "not done". Echt goed is dat, van die figuren die dan overdag in de auto zitten, en 's avonds naar de sportschool gaan (ook met de auto uiteraard) om daar een uur te trainen. Hello? *klop op schedel* Anybody in there?? Wat dacht je van fietsen naar je werk? Ben je anderhalf uur onderweg, en hoef je 's avonds niet meer naar de sportschool, kun je die auto eruit doen, minder werken, enz enz.
aad123 schreef:
Verder betaalt de Nederlander al zo veel belasting, we zijn wat dat betreft bijna koplopers in de wereld. Belastingen mogen van mij best wat lager.
We zijn ook bijna koploper qua energiegebruik per persoon. Dat mag ook wel wat lager, en tot die tijd vind ik het niet zo gek dat we daar goed voor betalen. Vooral die niet-denkende automobilisten die maar blind die auto instappen voor een paar honderd meter. "ff boodschappen doen", hup daar gaan ze weer, terwijl het 3 minuten fietsen is. Nou, daar dokken ze dan ook maar goed voor. Ik hoop echt dat benzine nog 3 keer zo duur wordt, ooit gaan ze het toch een keer voelen.
Waarom ik bijvoorbeeld nooit openbaar vervoer gebruik? Altijd wachten, nooit zitten, altijd gebonden aan tijd en plaats, meestal niet op tijd, vervelend publiek.
Het is inderdaad duidelijk dat jij nooit met het OV reist. Ik hoef zelden te wachten, en kan altijd zitten. Ook in de spits. En jij? Jij staat nooit in de file? Ik ben verder ook nooit tijd kwijt aan onderhoud aan de trein, en ik hoef ook geen parkeergarage te zoeken of geld in parkeermeters te duwen. Agressie van medereizigers heb ik ook nooit. Zijn ze bij jou op de weg ook allemaal zo vriendelijk?
Men zou beter eens met echte oplossingen tegen de files komen, bijvoorbeeld snelwegen twee keer zo breed maken, zorgen dat verkeer soepel een stad in kan, zorgen voor voldoende parkeergelegenheid. Daar heeft de automobilist reeds jarenlang belasting voor betaald, die voor ongeveer 90 % aan andere zaken wordt uitgegeven dan het wegennet.
Wat denk jij nou dat er gebeurt als de snelwegen 2x zo breed worden. Dat de files verdwijnen, of dat er binnen de korste tijd gewoon twee keer zoveel auto wordt gereden. En wat betreft dat jarenlang betalen, al die gore autowegen worden ook van mijn belastinggeld betaald, en ik heb geeneens een auto! En straks als het milieu echt goed is verneukt kan ik nog meer betalen, mede dankzij jouw vervuiling.

Verwijderd

Als die er flauw van vallen dan moet het wel heel erg zijn. Voor de mensen die het niet weten: in Japan zijn op metrostations speciale persmensen aanwezig die zoveel mogelijk mensen in de metro duwen omdat er zoveel forensen zijn.
Jij snapt wat ik bedoel :)
En daar ligt ook het probleem: het is al eerder gebleken (bij autovrije dagen) dat het OV in Nederland het helemaal niet aankan: zoveel passagiers. Daarom is de NS nu flink aan het investeren en op korte termijn komt er zelfs al een hoop capaciteit bij (niet alleen NS).
Maar geen capaciteitsvergroting van 1000% hoor... dat kan helemaal niet op het huidige spoornet, dan moet er ook 7 keer zoveel rails aangelegd worden. Het spoorwegnet zit nu al bijna vol. Je kunt niet oneindig veel treinen tegelijk op hjet zelfde stuk rails laten rijden, dat laten de veiligheidseisen niet toe.

Als de NS gratis wordt, zullen er overal in het land iedere dag dezelfde beelden te zien zijn, als in Amsterdam op koninginnedag...

Verwijderd

Lijkt me een aardig goed idee, laten ze dat ook maar doen met vliegreizen etc >:)

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
ja idd!!!Mijn steun heb je!! als ze dan ook meteen zorgen dat er genoeg rijden en niet dat als je om 4 uur 's nachts uit amsterdam naar hoofddorp wilt het station nie meer in kan en als je er op tijd in komt je niet verder komt dan schiphol en dan verder kan lopen!! tot dit gaat gebeuren pak ik nog gewoon de auto :)

Metal to the bone

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 01 januari 2002 22:06 schreef I_Stealth_I het volgende:

mensen kopen meerdere auto's
Je vergeet een ding: er zijn allereerst teveel mensen en dan pas teveel autoŽs. Al heb je 20 autoŽs pp, je kan er toch maar in 1 rijden hoor...

de betaler vervuilt

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 12:34 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:

heel verhaal
Wat je je kennelijk niet realiseert is dat de auto de melkkoe van de overheid is. Wat je je kennelijk ook niet realiseert is dat als de Nederlander massaal de auto laat staan er in ons fraaie landje een economische crisis uitbreekt. Wat kennelijk volkomen aan je voorbij gaat is dat er in ons mooie land een hoop mensen zijn die werken, erg veel belasting betalen om zo een groep klaplopers te onderhouden. Denk je nu echt dat als de benzine drie keer zo duur wordt er ook maar een meter minder wordt gereden? Wat je kennelijk niet weet is wat de overheid binnenkrijgt aan auto-gerelateerde belastingen, meer dan €20 miljard, ongeveer een vijfde deel van de begroting. Wat je kennelijk ook niet weet is dat van die massa geld slechts 10 % wordt gestoken in het wegennet en het openbaar vervoer en dat van de rest "leuke dingen" wordt gedaan. Verder spreek je je nogal ongenuanceerd uit tegen het gemotoriseerde verkeer, wat wou je dan? Terug naar de tijd van paard en wagen? Blijkbaar geloof je al die leugens van sommige van onze regeerders echt, triest hoor. Ongeveer 27 jaar geleden verklaarde premier Joop den Uyl dat onderhoud aan de wegen overbodig was, want er zouden over 10 jaar geen auto's meer zijn. Hoe gruwelijk is zo langzamerhand het ongelijk van de man gebleken. Verder hoop ik voor je dat je nooit in de situatie terecht komt dat je in zo'n nieuwe stad 35km van je werk verwijderd gaat wonen, want dan zal je toch in een keer van je waandenkbeelden af moeten. Datzelfde geldt overigens ook als je met vrouw en kinders op vakantie wilt, of ga je dat op de fiets doen? Geloof me, dat doe je een keer, en daarna nooit meer. Met andere woorden, houd dat modieuze communistisch groen linkse rooie geblaat voor jezelf! En als je dan toch vindt dat we terug in de tijd moeten, dan ook consequent zijn, dat wil zeggen alles afschaffen wat het leven zo aangenaam maakt, dus ook je PC, want dat verbruikt maar energie.

Verwijderd

Wat je je kennelijk niet realiseert is dat de auto de melkkoe van de overheid is. Wat je je kennelijk ook niet realiseert is dat als de Nederlander massaal de auto laat staan er in ons fraaie landje een economische crisis uitbreekt.
Ach kom, economische crisis m'n reet! Natuurlijk is auto- en vrachtwagengebruik nuttig, en zelfs noodzakelijk om een logistiek niveau als in hier in Nederland te houden. Probleem is echter dat een groot deel van het autorijden bestaat uit automisbruik, of door het stellen van verkeerde prioriteiten.

En die 'melkkoe', dat valt nog wel mee. Tegen de tijd dat die kortzichtige halsstarrige overheid hier doorheeft wat er echt aan kosten en schade wordt gemaakt door auto's, is wat er nu wordt betaald een lachertje vergeleken met de shit die dan moet worden opgelost. Voor de grap wel eens naar statistieken gekeken van het aantal slachtoffers van luchtvervuiling en uitstoot van fijn stof (voornamelijk afkomstig van auto's en vrachtwagens)?
Wat kennelijk volkomen aan je voorbij gaat is dat er in ons mooie land een hoop mensen zijn die werken, erg veel belasting betalen om zo een groep klaplopers te onderhouden.
Wat heeft dat er nou mee te maken!? Waar het om gaat is dat een groot deel van die lui maar wat raak rijdt, wat gewoon slecht is. En ook niet nodig, het is alleen een kwestie van prioriteiten stellen. Iedereen wil per se een teringeind van z'n werk vandaan wonen, niet in het openbaar vervoer, en dan ook nog zeiken als het te druk is op de weg. Ga dan dichterbij wonen, of telewerken (gewoon vanaf thuis met internet, dat kan tegenwoordig in veel meer banen dan nu wordt toegepast), of fietsen. Of niet zeiken dat je er flink voor moet dokken.
Denk je nu echt dat als de benzine drie keer zo duur wordt er ook maar een meter minder wordt gereden?
Ja. Dan wordt het nog minder aantrekkelijk om ver van je werk te wonen, of om de auto te pakken voor een stukje wat je ook in 3 minuten fietst. Tuurlijk blijven er altijd hufters stug doorkarren, maar een deel zal wel degelijk gaan minderen.
Wat je kennelijk niet weet is wat de overheid binnenkrijgt aan auto-gerelateerde belastingen, meer dan €20 miljard, ongeveer een vijfde deel van de begroting. Wat je kennelijk ook niet weet is dat van die massa geld slechts 10 % wordt gestoken in het wegennet en het openbaar vervoer en dat van de rest "leuke dingen" wordt gedaan.
Wat is dat nou voor loze kreet. Wat noem je leuke dingen? En waarom vind je het logisch dat al dat geld (of een groot deel ervan althans) in het wegennet wordt gepompt? Je betaalt dat geld toch om in die stinkende auto te mogen karren, terwijl je ook best je woon-werk afstand kunt verkleinen of met de fiets boodschappen kunt doen?
Verder spreek je je nogal ongenuanceerd uit tegen het gemotoriseerde verkeer, wat wou je dan? Terug naar de tijd van paard en wagen? Blijkbaar geloof je al die leugens van sommige van onze regeerders echt, triest hoor.
Nee, ik zou willen dat mensen eens verder nadachten bij het kiezen van een woon- en werkplaats. En vaker de fiets pakken. En dat ze bijvoorbeeld het OV pakken als ze in het weekend naar een andere stad gaan. Het lijkt wel of men vindt dat autorijden een soort grondrecht is. Maar zo ligt het natuurlijk niet.
Ongeveer 27 jaar geleden verklaarde premier Joop den Uyl dat onderhoud aan de wegen overbodig was, want er zouden over 10 jaar geen auto's meer zijn. Hoe gruwelijk is zo langzamerhand het ongelijk van de man gebleken.
Tuurlijk, dat had je kunnen zien aankomen. Hij zelf ook wel denk ik. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de verlopen ontwikkelingen goed zijn geweest, of dat er nu geen probleem is.
Verder hoop ik voor je dat je nooit in de situatie terecht komt dat je in zo'n nieuwe stad 35km van je werk verwijderd gaat wonen, want dan zal je toch in een keer van je waandenkbeelden af moeten. Datzelfde geldt overigens ook als je met vrouw en kinders op vakantie wilt, of ga je dat op de fiets doen? Geloof me, dat doe je een keer, en daarna nooit meer.
In die situatie ben ik al terecht gekomen. Ik ben daarom verhuisd naar dezelfde stad waarin ik werk. Als dat niet had gekund zou ik daar ook niet zijn gaan werken trouwens. Ik ga nu elke ochtend op de fiets, en ik lag me echt een bult om al die dwazen die weer in hun enorme file gaan staan om de stad in of uit te komen.

En met de auto op vakantie; geen probleem. Dan huur je er toch een. Is nog veel goedkoper ook.
Met andere woorden, houd dat modieuze communistisch groen linkse rooie geblaat voor jezelf! En als je dan toch vindt dat we terug in de tijd moeten, dan ook consequent zijn, dat wil zeggen alles afschaffen wat het leven zo aangenaam maakt, dus ook je PC, want dat verbruikt maar energie.
Hahaha, communistisch groen linkse rooie geblaat?? :)
Evenals tegen automisbruik, ben ik in feite ook tegen PC misbruik, of in het algemeen tegen het zinloos verspillen van energie. Wel moet je de proporties in de gaten houden, want een avondje computeren vervuilt natuurlijk veel minder dan een uur autorijden. En nogmaals: ik ben helemaal niet tegen autogebruik, alleen vind ik dat veel te veel mensen er onnodig gebruik van maken. Ze denken niet verder, ze kiezen er eerst zelf voor om in dorp A te gaan wonen en in stad B te gaan werken. Dan doe je het jezelf toch aan?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

aad123 schreef:
Wat je je kennelijk niet realiseert is dat de auto de melkkoe van de overheid is. Wat je je kennelijk ook niet realiseert is dat als de Nederlander massaal de auto laat staan er in ons fraaie landje een economische crisis uitbreekt.
Dat is nogal kort door de bocht. Dat zou betekenen dat als we plotseling een technologie bedachten waardoor we heel goedkoop transport konden verzorgen, de economie zou instorten. Dat is Hollywood-nonsens, gepropageerd door films als Chain Reaction... het zou zo'n vaart niet lopen.
Wat kennelijk volkomen aan je voorbij gaat is dat er in ons mooie land een hoop mensen zijn die werken, erg veel belasting betalen om zo een groep klaplopers te onderhouden.
Probeer dat maar eens numeriek te ondersteunen! Dan blijkt dat je idee werkelijk kant nog wal raakt. Die 'klaplopers' kosten helemaal niet zoveel.

[De rest van het zielige afkrakende geblaat geknipt]
Als je het niet met iemand eens bent kan je dat ook netjes doen. Get a grip, sheesj...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Als het een tikkeltje goedkoper zou worden zou ik daar wel blij mee zijn, want in Arnhem kost hetom naar het centrum te gaan van mijn wijk (2 km.) f 4,50. Ik vind dit eigenlijk best wel duur en als het nou 1 euro zou zijn zou ik daarmee veel blijer zijn.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 02 januari 2002 23:06 schreef AxzZzel het volgende:
in Arnhem kost hetom naar het centrum te gaan van mijn wijk (2 km.)
Dat is natuurlijk hooguit 20 minuten lopen. Je moet al snel een minuut of 5 wachten op de bus, en dan doet die er door de haltes onderweg vast ook nog 5-7 minuten over. Totale reistijd met de bus is dus maar een paar minuten korter dan te voet.

Verwijderd

Lopen of fietsen is ook goed voor je!
Laat je auto voor de kleine stukjes staan (inderdaad bijv. voor de boodschappen) en loop/fiets wat meer de kleine stukjes.

In de trein kan je trouwens ook lekker lopen... Nog een voordeel van de trein nemen

edit:
Is trouwens niet bedoeld als bevel, al komt het zo wel een beetje over. Sorry.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik ben persoonlijk al lang blij als mijn bus naar school op tijd rijdt zodat ik ook nog eens op tijd op school ben. (mijn busje 's ochtends is een sneldienst en gaat om 7:33 weg, zou om 8:03 aan moeten komen, en mijn school begint om 8:20, en die is 100 meter van het busstation. Maar het is me zelden gelukt op tijd te zijn :()
En een beetje beenruimte, want ja ik ben de kortste niet (1:94, 16 jaar) en het blijft maar gaan en een jaar geleden 'paste' ik al niet op een gewone plek in de bus. Moet altijd helemaal overdwars zitten, of het geluk hebben dat er zo'n plek met 2 stoelen tegenoverelkaar vrij is, anders is het gewoon écht *pijn* lijden.
En als ze er dan ook nog voor zorgen dat die ple*risleiers die altijd zitten te krijsen en te gillen en alles zitten te slopen in de bus ook nog opzouten dan ben ik tevree.

Verwijderd

Maar het gaat niet over het comfort in de bus of trein, het gaat erom of het een goed idee is om het OV gratis te maken.
Dat jij niet in de bus kan zitten, boeit me eigenlijk niet zo. (Niet dat ik er wel in kan zitten (2.01m)) ;)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 04 januari 2002 01:12 schreef Loodeweickje het volgende:
Maar het gaat niet over het comfort in de bus of trein, het gaat erom of het een goed idee is om het OV gratis te maken.
Daar gaat het ten dele wel om. Mensen zijn bereid om te betalen voor comfort en/of tijd.

Zelfs als de trein gratis zou zijn, dan nog ga ik om twee redenen niet mee.

a) Het kost me dus echt anderhalf uur per dag extra. Zie de dienstregeling die ik hier boven al gaf. Ik werk bij een bedrijf waar ik vrije uren kan kopen. Die kosten me dus iets van 20 Euro per stuk. Zolang die auto me dus minder kost dan 15 Euro per rit is het nog goedkoper om niet met de (gratis)trein te gaan.

b) De auto is zondermeer comfortabeler voor mij dan de trein. Fileleed is onzin, dat maakt een dagelijks ritje hooguit 10-15 minuten langer. En ik rijd dus op wegen als de A4, de A20, en de A16. Niet de stilste stukjes van Nederland.

Verwijderd

a) Het kost me dus echt anderhalf uur per dag extra. Zie de dienstregeling die ik hier boven al gaf. Ik werk bij een bedrijf waar ik vrije uren kan kopen. Die kosten me dus iets van 20 Euro per stuk. Zolang die auto me dus minder kost dan 15 Euro per rit is het nog goedkoper om niet met de (gratis)trein te gaan.
Je rekent gewoon niet goed. Die auto is duurder EN kost meer tijd.

Wat je vergeet (maar daarin ben je bepaald niet de enige hoor) is de tijd en kosten die je bij een auto moet optellen voor tanken, parkeerplaats (zoeken en betalen!), onderhoud, afschrijving, verzekering, af en toe een flinke beurt, 's ochtends krabben, enz. En bovendien: de tijd die je extra moet werken omdat allemaal te bekostigen! Als je dat allemaal zou kunnen wegstrepen, hoeveel uur per dag zou je dan minder kunnen werken om netto toch hetzelfde over te houden?

Het grappige is, mensen willen dat helemaal niet echt uitrekenen. Ze denken gewoon "hmm, nee, eng, die auto wil ik nu eenmaal, rijden zal ik". Hoezo oogkleppen.
b) De auto is zondermeer comfortabeler voor mij dan de trein. Fileleed is onzin, dat maakt een dagelijks ritje hooguit 10-15 minuten langer. En ik rijd dus op wegen als de A4, de A20, en de A16. Niet de stilste stukjes van Nederland.
Ik reed altijd tussen Utrecht en Amsterdam. Daar haalde ik de file 's ochtends altijd in. Behalve dan die paar keer per jaar ofzo dat een trein niet reed of enorme vertraging had. Maar die keren kan ik op 2 handen tellen.

Het is natuurlijk onzin om te zeggen "de trein is kut, die heeft vaak vertraging enzo", terwijl je bij de auto een file gewoon incalculeert. Wat dat betreft kun je beter zeggen dat de auto altijd vertraging heeft, en de trein soms. En comfortabeler? Misschien dat jij dat zo ervaart, maar je kunt een hoop voordelen van de trein toch niet ontkennen: ff wat lezen, beetje uit raam kijken, beetje slapen, enz. Beetje mp3'tjes luisteren, tegen mooie medereizigsters aanlullen :), krant ligt meestal al klaar (of ze delen 'em uit op het station). Niet hoeven opletten, want behalve schoner is de trein ook nog eens een veel veiligere manier van reizen.

Jep, van mij mag de trein wel gratis, en dat mag dan bekostigd worden door het verdubbelen van de benzineprijzen!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 04 januari 2002 10:19 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Je rekent gewoon niet goed. Die auto is duurder EN kost meer tijd.

En bovendien: de tijd die je extra moet werken omdat allemaal te bekostigen! Als je dat allemaal zou kunnen wegstrepen, hoeveel uur per dag zou je dan minder kunnen werken om netto toch hetzelfde over te houden?
Jij leest niet goed, Lees nu eerst heel de thread eens door dan weet je waar ik het over heb. Ik laat dus een aantal praktijk voorbeeden zien met de dienstregeling er bij. Ook op lange trajecten als Dordrecht-Amsterdam en Rotterdam-Zwolle. Ik ben dus per dag echt 1.5 uur extra kwijt aan de trein. Dat is bijna een hele dag per week. In het, voor de trein gunstigste geval, ben ik met de auto maar een kwartier sneller op een reis van bijna 2 uur.

Ik ken de berekening over wat een auto kost. Dat hangt een beetje van je auto af. De gemiddelde mens heeft daar 1.5 dag per week voor nodig om die te betalen. Dat is dus bij een modale auto en inruilen na 3 jaar. Ik rijd 'klein' en ik doe er 10 jaar mee (praktijk). Tanken hoef ik maar eens in de 600 km en dat combineer ik natuurlijk met boodschappen doen etc, veel tijd kost dat niet. Hooguit 5-6 minuten per 14 dagen.

Maar die trein is op dit moment OOK niet gratis, daar moet ik ook bijna een halve dag voor werken. En bovendien gebruik ik die auto voor meer dan alleen mijn woonwerk verkeer. Je moet dus alleen kijken naar de meerprijs en dat per jaar voor je totale vervoerskosten en niet per rit.

De tijdberekening die ik liet zien was gebaseerd op uitsluitend woonwerk verkeer. Dan vind ik het al de moeite waard. Dat 'betaalt' al bijna mijn hele auto. Als je de rest er nog bij rekent wordt het steeds sneller gunstig voor de auto. Of heb jij wel eens geprobeerd om de boodschappen voor een week met de trein te halen? Of gaan camperen met een stadsbus?

En hoe je het ook wendt of keert: Al zou ik gratis op mijn werk kunnen komen, als ik met de trein ga ben ik LANGER bezig. Dat is pure weggegooide tijd. Wat schiet ik er mee op als ik per dag 1.5 uur korter zou kunnen werken als ik met de trein ga? Dan ben ik nog precies even lang bezig en ik ben minder comfortabel. Want op de trajecten die ik rijd is er zelden een zitplaats, en de muziek die ik hoor is meestal schel gepiep uit walkmans en MP3 spelers. En bij voorkeur door elkaar. De auto heeft altijd een stoel en mijn eigen muziek.
Ik reed altijd tussen Utrecht en Amsterdam. Daar haalde ik de file 's ochtends altijd in. Behalve dan die paar keer per jaar ofzo dat een trein niet reed of enorme vertraging had. Maar die keren kan ik op 2 handen tellen.
Wat iedere enthousiaste trinreiziger selectief vergeet mee te tellen is de tijd die het kost om bij het station te komen en er weer vandaan te komen. En dat de trein vaak niet de 'slimste' route rijdt. En nu heb ik het er niet over dat veruit het grootste deel van de reizigers dingen moet doen als: Met de bus naar het station, dan wachten op de trein, er in stappen en dan aan het einde met de fiets naar je werk.

Je bent razendsnel als je het voorelkaar krijgt om vanaf je voordeur in 15 minuten in je trein te komen. En om van de trein in 15 minuten op je werkplek. Want ik ga er nu van uit dat je in ongeveer 10 minuten op het station kan komen. Een paar minuten speling moet je hebben, want als je hem mist moet je zo een kwartier tot een half uur wachten. Dat lukt dus bijna niemand. Maar je moet het wel bij je reistijd optellen.

Ik woon zelf vlak bij een station en ik werk vlak bij een station (Een bewuste keuze, ik wilde graag met de trein.) Maar het kost me 5 minuten om naar het station te lopen, en ik moet toch ook een paar minuten speling aanhouden, dus reken maar 10 minuten van mijn deur tot in de trein. Veel sneller kan je het niet.

En jij noemt parkeerproblemen? Ik ken ze niet echt hoor. Bij mij in de straat sta ik bijna altijd recht voor mijn deur en bij mijn werk is het nooit meer dan 3-4 minuten lopen. Het is inderdaad een probleem als je op koopavond recht in het centrum van de stad wil staan. Maar dat doe ik dus niet.

Ruitenschrappen noemde je ook...hahahaha...niet meer dan 3 minuten werk en dan 5-6 keer per jaar. Minder vaak dan bevroren wissels. En zeker minder vaak dan in de regen op de bus wachten.

Ik zeg niet dat de trein niet nuttig kan zijn. Als je bv pal achter Rotterdam Centraal op de Spoorsingel woont en je wekt in Gouda naast het station, dan zou ik ook de trein pakken. Maar dat zijn dus de uitzonderingen.

Pagina: 1