Toon posts:

onbetrouwbare benchmarks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel topics gaan bij overklokken over de temperatuur, er wordt ook veel opgeschept over de temperatuur van de cpu's. Dan onstaat er vaak onenigheid omdat sommige temperaturen veel te laag of te hoog zijn bij mensen.

Ik zelf heb een asus CusL2-c mb met een celeron 700 @ 850. Voor het bijhouden van de temperatuur van de cpu gebruik ik asus pc Probe V2.12.07. Dat zat standaard bij het moederbord. Vanochtend heb ik ook nog een ander programaatje geinstalleerd, SiSoft Sandra 2001te Standard.
Ik heb beide programma's tegelijkertijd aan gezet en een screen dump gemaakt. Deze heb ik in de demo van psp 7 even op maat gesneden en hieronder zie je het resultaat. Let op de temeratuur van de cpu, er staat een zwart vierkant omheen.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EOTHMDMSHHE

Zoals je ziet zegt asus dat m'n cpu 36 C is en SiSoft 20.5 C. :? Hoe zit dit, ik heb toch de neiging om de asus probe wat meer te geloven terwijl ik SiSoft verder heel goed vind. Sisoft is zeer volledig en gebruiksvriendelijk.

Zou asus wel echt de temp meten en sisift die afleiden of is er meer aan de hand?

reacties plz? Zelfde ervaringen?

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:53
Tja, Sisoft beweert dat mijn laptop warmer wordt dan 170 graden, dus dat gaat daar wel vaker fout :)

Verwijderd

Ik heb zelfde mobo en zelfde ervaring ja...Ik geloof dat ik pas ergens las dat Asus expres die temp een stuk te hoog weergaf om de gebruiker te beschermen (zodat ie minder erg zal gaan overclocken want de proc is al zo heet |:( ). Ik weet niet of dat nou echt waar is, maar als het zo is, is het echt :r

Verwijderd

Topicstarter
Door hondass50 - dinsdag 01 januari 2002 11:01
Ik geloof dat ik pas ergens las dat Asus expres die temp een stuk te hoog weergaf om de gebruiker te beschermen (zodat ie minder erg zal gaan overclocken want de proc is al zo heet)
Dat zou kunnen, maar los daarvan geloof ik gewoon niet dat ie idle 20.5 is met de standaard fan.
Door michiel100 - dinsdag 01 januari 2002 10:58
Tja, Sisoft beweert dat mijn laptop warmer wordt dan 170 graden, dus dat gaat daar wel vaker fout
Hoe komt Sisoft aan de cijfers? Dat vraag ik me vooral af, want 170 klopt niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check de temps, herstart je PC en kijk meteen in de BIOS temperatuur info. Dan weet je welke het meest geloofwaardig is. Ik heb in ieder geval verhalen gehoord dat je Asus Probe met een korreltje zout moet nemen, maar in dit geval zijn de Sandra waarden ook wat aan de lage kant :?

Neem anders Motherboard Monitor van ons aller Alex van Kaam :) Gebruik ik ook al sinds het uit is gekomen en ik vertrouw het blindelings.

edit:

Oh w8 effe, je plankje heeft 3 temperatuursensoren he? Een voor CPU, een voor mobo en een voor PSU (omgevingtemp). Misschien dat die 20,5 je PSU is..

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 11:05 schreef muaddib het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar los daarvan geloof ik gewoon niet dat ie idle 20.5 is met de standaard fan.
[..]
Heb net ff bij mij naar dat Sisoft programma gekeken en ik heb bijna dezelfde getallen als de topicposter. Maar het lijkt me vrij duidelijk dat ze per ongeluk mobo + proc temp hebben omgedraaid bij sisoft. Verder is bij mij de mobo temp die asus probe aangeeft als ik mijn compu net opstart 29 (na een tijdje 31), terwijl die dan nog echt wel zo rond kamertemp zou moeten zijn. Dat is ook precies wat Sisoft aangeeft (helaas wel bij proc temp :)), namelijk 19.5. Ik denk dus dat dat Sisoft redelijk zou kunnen kloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook even Motherboard Monitor geinstaleerd. voor de cpu:

Sisoft : 20.5
asus probe : 36
motherboard monitor : 41

over de mb temp zijn ze het eens, 28 C

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:07
Ik heb ook van die vreemde resultaten. Was net iemand in een ander forum die een cpu had die 127°C werd volgen MBM. Misschien eens wedstrijdje doen wie de hoogste krijgt! CPU 1 bij mij 24°C en cpu 2 -48°C, toch leuk dat die een tweede cpu ziet:)

minds are like parachutes, they work only when opened.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien eens wedstrijdje doen wie de hoogste krijgt! CPU 1 bij mij 24°C en cpu 2 -48°C, toch leuk dat die een tweede cpu ziet :)
Da's fun twee cpu's en dan ook nog eens eentje van -48. Misschien heb je in de bios stikstofkoeling per ongeluk aan gevinkt. In het wedstrijdje loopt hondass50 ver voor met een laptop van 170 C.

Maar nu serieus, de getallen kloppen niet, dus waarom zouden ander hele lage en hoge getallen bij anderen wel kloppen. Ik wil vooral weten hoe de programma's a/d de cijfers komen. Ik heb de indruk dat die lang niet altijd echt uit sensors worden afgelezen. Het is voor een programma ook wel moeilijk om bij alle moederborden en cpu's precies te weten wat welke sensoren zijn.

• Jox444
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35

Jox444

Honestly....

Bij mij werkt het wel goed.....

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EHOATMMSHHE

Zelfs de voltages... :P

(alleen de cpu fan en de chassis fan zitten omgedraait bij sisoft sandra)

Het is FRIET!

Verwijderd

Topicstarter
Als het bij Jox444 wel klopt denk ik dat het verschilt per systeem. Sommige configuraties worden wel goed gedaan door alle programma's en sommige maar door enkele. Maar als het bij Jox444 precies hetzelfde is haalt SIsoft bij hem de gegevens van dezelfde sensor als asus.

• Jox444

Jox444

Honestly....

Op dinsdag 01 januari 2002 12:31 schreef muaddib het volgende:
Als het bij Jox444 wel klopt denk ik dat het verschilt per systeem. Sommige configuraties worden wel goed gedaan door alle programma's en sommige maar door enkele. Maar als het bij Jox444 precies hetzelfde is haalt SIsoft bij hem de gegevens van dezelfde sensor als asus.
Ik heb wel sisoft sandra 2001te Pro 1.11.8.53 en een andere Probe (V2.14.04).
Zou het ook aan kunnen liggen

Het is FRIET!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 13:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

is het niet zo dat je ook bij sisoft in moet stellen welke sensors die moet gebruiken zoals in mbm?

daar moet je nl eerst kiezen welke je hebt voordat ie goede cijfertjes terug geeft

blup

• Jox444

Jox444

Honestly....

Op dinsdag 01 januari 2002 12:41 schreef Werkeend het volgende:
is het niet zo dat je ook bij sisoft in moet stellen welke sensors die moet gebruiken zoals in mbm?

daar moet je nl eerst kiezen welke je hebt voordat ie goede cijfertjes terug geeft
heb ik nooit gedaan en toch geeft ie alles netjes terug...dus dat geloof ik niet

Het is FRIET!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dat ook niet vinden, het zoekt alles zelf voor me uit. Maar als je diep graaft en het toch vind, corrigeer me dan aub.

Ik heb besloten gewoon alledrie de prog's te gebruiken (en m'n verstand bij het oc-en). Je merkt het toch wel als het fout gaat. Maar de prog's kunnen goed helpen, ik schat gewoon iets tussen de twee hoogste waarden in.

Verwijderd

probeer MotherBoardMonitor eens, wel je AsusProbe uitzetten

Verwijderd

3x raden:

Bij mij klopt het ook niet:

Afbeeldingslocatie: http://antony.150m.com/temps.bmp

Lang leve de motherboard monitors!!!
Pagina: 1