• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik word er gek van hier :P

Oudjaarsavond, mensen op bezoek, je wil een paar kiekjes maken.. maar dan... 'even' de camera instellen. Ik heb een PowerShot G2, tig opties erop, maar ik kan de juiste combinatie niet vinden :(. Ik heb last van:

- Zwaar witte en overbelichte kleuren.
- Vage uitgesmeerde bewogen foto's.
- Foto's waarop alles zwart lijkt.
- Foto's waarop alles helemaal rood lijkt.

Ik wil gewoon natuurlijke kleuren met een zo kort mogelijke sluitertijd. Alleen ISO400 instellen is niet genoeg, dan heb ik nog steeds wel een 1/4 of 1/2 seconde nodig, en niemand die ff stil blijft zitten voor de foto hoor :P

Flitsen: ik kan de sterkte helemaal omlaag zetten, Exposure compensation -2, white balanse op "flash", maar nog zijn te kleuren naar mijn smaak veel te licht en onnatuurlijk. Bovendien komt de gloei van kaarsjes en andere lichtgevend spul helemaal niet meer over.

Het beste lijkt mij een korte flits met langere sluitertijd, daarmee heb ik goede resultaten op stilstaande dingen, alleen zoals ik al zei: niemand zit stil ;(

Mijn vraag: hoe pakken jullie dit soort shots aan?

Professioneel Hyves-weigeraar

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

HELE GROTE flitser via plafont... ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 01:14 schreef ReseTTim het volgende:
HELE GROTE flitser via plafont... ;)
Heb ik weer!!! |:(
ReseTTim weer eens ingelogd op me laptop en ik zit te :Z

Maar zoals ik dus zei:

een HELE GROTE flister gebruiken en die op het plafont richten. Dan krijg je hele mooie indirecte verlichting en (met mijn camera in ieder geval) mooie kleuren ;)

Verwijderd

Een extra flitser is een must, die flitsertjes die er standaard opzitten zijn niet altijd even handig.
Het licht straalt altijd direct op je object. Indirect licht (via plafond, of muur) is over het algemeen mooier.
De flitsertjes zijn zwak, 2-3 meter halen ze hooguit.
als de G2 een externe fliter kan hebben, dan is het te overwegen.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35

vanDaal

-ismeereentje

De G2 heeft wel een mogelijkheid tot een externe flitser, maar die zit er (uiteraard) niet standaard bij. En ik neem aan dat Wouter er geen heeft.

Maar goed, dit probleem heb ik helaas ook met mijn G2. Ik heb hem nog niet zo lang, dus ik ben er nog niet achter hoe ik het op kan lossen. Het lijkt me wel dat het toch best zonder externe flitser moet kunnen, maar hoe?

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 23:42 schreef vanDaal het volgende:
De G2 heeft wel een mogelijkheid tot een externe flitser, maar die zit er (uiteraard) niet standaard bij. En ik neem aan dat Wouter er geen heeft.

Maar goed, dit probleem heb ik helaas ook met mijn G2. Ik heb hem nog niet zo lang, dus ik ben er nog niet achter hoe ik het op kan lossen. Het lijkt me wel dat het toch best zonder externe flitser moet kunnen, maar hoe?
GEEN foto's maken met weinig licht! :+

ff zereneus, Die flitser die standaard op je digicam zit is eigenlijk een HULPflitser. Met idd maar een berijk van 2 a 3 meter, hoewel ik met me interne flitser toch ook best aardige fototjes kan maken hoor. ;)

Als je toch vaak binnen in het donker foto's maakt raad ik je toch aan om voor een (2e hands) flitser te gaan sparen.

B-) ***FLITS*** 8-)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

Op dinsdag 01 januari 2002 23:55 schreef 01V het volgende:

[..]

GEEN foto's maken met weinig licht! :+

ff zereneus, Die flitser die standaard op je digicam zit is eigenlijk een HULPflitser. Met idd maar een berijk van 2 a 3 meter, hoewel ik met me interne flitser toch ook best aardige fototjes kan maken hoor. ;)

Als je toch vaak binnen in het donker foto's maakt raad ik je toch aan om voor een (2e hands) flitser te gaan sparen.

B-) ***FLITS*** 8-)
geloof me dat rot ding van 01V flits giga 8-) :(

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

je kunt ook een leuke flitser kopen die wel een hoop licht geeft deze zijn meestal niet compact maar ze kunnen wel automatisch meeflitsen doormiddel van een lichtsensor! dus... de G2 flitst en dat ding flitst ook! probleem opgelost en geloof mij.. die dingen kunnen flitsen!

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 00:48 schreef pindkaas het volgende:
je kunt ook een leuke flitser kopen die wel een hoop licht geeft deze zijn meestal niet compact maar ze kunnen wel automatisch meeflitsen doormiddel van een lichtsensor! dus... de G2 flitst en dat ding flitst ook! probleem opgelost en geloof mij.. die dingen kunnen flitsen!
zijn alleen volgens mij niet te betalen ;( een gewone flitser is al zo duur :(

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:51
heb je dan geen last van de minimale vertraging, gezien die sluitertijden ook behoorlijk krap zijn ???

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• MarcelG
  • Laatst online: 12-03 21:20

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Wat je kunt doen, en wat ik vaker geprobeerd heb met m;n ixus is een foto maken met auto-flash, en voor binnen natuurlijk met de juiste lichtinstelling (gloeilamp, TL, of AWB).
Daarbij je vinger vóór de flitser houden. Daardoor denkt de cam => flits, dus korte sluitertijd...
maar je krijgt geen flits ;)
Dus korte sluitertijd, zonder kunstlicht.

Leverde mij foto's van vuurwerk op (toch redelijk donker zo 's nachts om 0:15), met een sluitertijd van 1/80 (!).

Ook een externe en/of diffuse flits levert mooiere pics op. Zijn voor zover ik weet voor de G2 wel te krijgen, maar kosten wel een paar knaken....mmz euro's..

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 13:46 schreef MarcelG het volgende:
Wat je kunt doen, en wat ik vaker geprobeerd heb met m;n ixus is een foto maken met auto-flash, en voor binnen natuurlijk met de juiste lichtinstelling (gloeilamp, TL, of AWB).
Daarbij je vinger vóór de flitser houden. Daardoor denkt de cam => flits, dus korte sluitertijd...
maar je krijgt geen flits ;)
Dus korte sluitertijd, zonder kunstlicht.

Leverde mij foto's van vuurwerk op (toch redelijk donker zo 's nachts om 0:15), met een sluitertijd van 1/80 (!).

[...]
Eh.... kun je dan niet gewoon een korte sluitertijd instellen |:(

Of kan dat niet met die camera :?

Ps. ik gebruikte voor die vuurwerkfoto's een sluitertijd van 1/20 tot 1/30 sec (iso 200) en voor pijlen enzo 1/10 ;)

• MarcelG
  • Laatst online: 12-03 21:20

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Op woensdag 02 januari 2002 14:15 schreef 01V het volgende:

... kun je dan niet gewoon een korte sluitertijd instellen |:(
Of kan dat niet met die camera :?
...
Nope, dat kan dus niet met de Ixus...dat gaat helemaal automatisch. De truc is dus om het 'gedrag' van dat apparaat te doorgronden, en er dus mis/gebruik van te maken...
Dus ik hou nu lekker de camera voor de gek, en het werkt :9

(zie http://members.home.nl/marcel.goertz)

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 14:24 schreef MarcelG het volgende:

[..]

Nope, dat kan dus niet met de Ixus...dat gaat helemaal automatisch. De truc is dus om het 'gedrag' van dat apparaat te doorgronden, en er dus mis/gebruik van te maken...
Dus ik hou nu lekker de camera voor de gek, en het werkt :9

[...]
Das balen! :(
Maar de topicstarter had toch een G2, daar hoef je dit soort kunstgrepen toch niet bij uit te voeren :?

:)

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Ik weet totaal niet wat voor een toestel een G2 is, maar een manier om met een spiegelreflex om een kortere belichtingstijd te krijgen is om de scherptediepte, dan wel het diafragma te veranderen. Dit houdt in dat je een korter bereik (in diepte) krijgt dat scherp is, maar wel meer licht verzameling. Normaliter (overdag in het zonnetje) heb je het liefst een zo hoog mogelijk diafragma/scherptediepte. Bij m'n pa z'n toestel is dat 22.4. Het laagste is dus voor scherpte een ramp, maar voor licht dus goed... Hopelijk kun je hier wat mee.

Suc6

edit:

Meestal zit diafragma gewoon op de lens en is niet iets electronisch

Used to be Down Under... Foto gallery

• Pindkaas
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Op woensdag 02 januari 2002 12:54 schreef psygho het volgende:
heb je dan geen last van de minimale vertraging, gezien die sluitertijden ook behoorlijk krap zijn ???
het gaat met de lichtsnelheid dus voor jou en voor de camera gaan die flitsen precies gelijk!

"Luie mensen worden ook moe!"

Pagina: 1