Verwijderd

Topicstarter
Stel dat je op een kleine planeet staat dat een omtrek heeft van 1 kilometer. Dat betekent dus dat als je alsmaar rechtdoor rent je na een kilometer weer op de startpunt bent.

Nu is mijn vraag, kun je met een verrekijker o.i.d. dan jezelf zien? We nemen aan dat je met die verrekijker heel ver kan inzoomen dus dat is geen beperkende factor.

Zul je jezelf zien of zul je de ruimte zien?

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-11-2025
Je zult de ruimte zien .... het zou een beetje raar zijn als het licht gekromd zou worden denk je ook niet.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55
volgens mij loop je dan niet rechtdoor ?

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Op maandag 31 december 2001 19:28 schreef RaZoRhEaD het volgende:
volgens mij loop je dan niet rechtdoor ?
Jawel, want als je rechtdoor loopt, loop je in een bepaalde richting zonder naar rechts of links af te buigen, dat geld niet voor boven of onder. Je loopt met de ondergrond mee.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:28

Dennahz

Life feels like hell should.

hmm nee lijkt me niet eigenlijk

zie plaatje..

die X ben jij die streep is je verrekijker (beetje scheef :P)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~gm.vdhoek/planeet.jpg

Twitter

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

En wat verwacht je dan te zien je rug??? dat kan niet want dan zou je achter jezelf moeten staan...

Als je op een erwt gaat staan en je kijkt vooruit zie je jezelf toch ook niet.

Verwijderd

Maar de reflectie v/h licht op aarde dan? Zou de dampkring van die planeet het licht niet zo refelecteren dat je wel jezelf kan zien??
Ik wete hier vrij weinig van hoor, maar volgens mij kan dit wel bij een bepaalde samenstelling van de dampkring...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
lijkt me knap stug, vooral omdat zo'n kleine planeet niet genoeg aantrekkingskracht heeft voor een dampkring :)

maar licht wordt sowieso nóóit genoeg gereflecteerd om helemaal rond de planeet te weerkaatsen. Daarvoor reflecteert het gewoon niet goed genoeg, het kan misschien met een dampkring van aluminiumfolie. Maar het probleem is dat er dan ook geen licht op de planeet valt >:)

Verwijderd

De massa van zo'n kleine planeet is niet genoeg om de ruimte 360graden te krommen.

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 21:17 schreef Masta-T het volgende:
De massa van zo'n kleine planeet is niet genoeg om de ruimte 360graden te krommen.
Heb je daar niet een oneindig grote massa voor nodig ?

Verwijderd

Einstein zegt dat als het gravitatie veld groot genoeg is licht kan worden omgebogen. Dus het kan, ware het niet dat je nooit zo veld kan genereren en zeker niet erbij staan!

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 19:27 schreef paulh het volgende:
Je zult de ruimte zien .... het zou een beetje raar zijn als het licht gekromd zou worden denk je ook niet.
Nu ga ik even met Einstein gooien, maar dan in het engels ipv duits

Acceleration bends space
Gravity is acceleration, therefor
Gravity bends space

als je dus de ruimte buigt, buig je alles, denk maar even in
je buigt een auto, ALLES van die auto buigt mee, moet wel.
zo is het ook met ruimte, zelfs in een vacuum, je buigt ruimte, alles wordt mee verbogen, dus ook licht, en licht is de enige reden waarom je dingen kan zien, ze weerkaatsen licht

voor zoiets als topicstarter zegt moet je ZO'N grote aantrekkingskracht hebben, dat je het zelf nooit zou overleven, en deze aantrekkingskracht zou NOOIT gegenereerd kunnen worden,
maar theoretisch zou het kunnen...

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dat had je einstein moeten vragen *D

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 16:21
Zou je jezelf zien als het een HEEEEEEELE zware planeet zou zijn???

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Op maandag 31 december 2001 20:24 schreef cryforhelp het volgende:
maar licht wordt sowieso nóóit genoeg gereflecteerd om helemaal rond de planeet te weerkaatsen. Daarvoor reflecteert het gewoon niet goed genoeg, het kan misschien met een dampkring van aluminiumfolie. Maar het probleem is dat er dan ook geen licht op de planeet valt >:)
En als je het idee van de grenshoek gebruikt, zoals bij fiber ook gedaan wordt? Kan dat dan wel...??

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 19:34 schreef TromboneFreakus het volgende:

En als je het idee van de grenshoek gebruikt, zoals bij fiber ook gedaan wordt? Kan dat dan wel...??
Jazeker, dat kan, dat werkt zelfs zo met korte golf radiostraling :)

Met een te kleine golflengte werkt dat niet meer geloof ik.

Tenzij de atmosfeer een hogere dichtheid had, dan kon het wel.

Verwijderd

jezus allemachtig ten eerste loop je niet rechtdoor want een bol is naar mijn weten rond maar als je mazzel hebt kan het licht door zwarte gaten en andere extreem zware hemellichamen in die zin afgebogen worden dat je je zelf kan zien vanuit elk oogpunt dat je maar wilt. helaas moet je dan wel je wil op kunnen leggen aan zwarte gaten en dat is nog niet het grootste probleem want we weten nog niet zeker of er wel zwartegaten bestaan

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 19:54 schreef jurian het volgende:
want we weten nog niet zeker of er wel zwartegaten bestaan
Dar zijn ze al ene paar jaar uit inmiddels :)
http://arise.jpl.nasa.gov/arise/blackholes/blackholes.html

en weer wat meer ontopic:

http://oposite.stsci.edu/pubinfo/PR/96/10/A.html

This Hubble Space Telescope image shows several blue, loop-shaped objects that actually are multiple images of the same galaxy. They have been duplicated by the gravitational lens of the cluster of yellow, elliptical and spiral galaxies - called 0024+1654 - near the photograph's center.
Pagina: 1