Toon posts:

Netwerk via Internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een vraagje, ik wil integenstelling tot vele anderen niet internet over het netwerk maar netwerk over het internet. Dat houdt in dat ik graag een soort virtueel netwerk wil aanleggen tussen twee pcs bij mij thuis en de andere bij een vriend thuis. Dus dat bijvoorbeeld spellen via een TCP/IP ofzo in de multiplayer, je gewoon kunt doen alsof je in een echt netwerk vast zit. Begrijpen jullie wat ik bedoel? Via het internet spelen werkt bij mij namelijk niet echt goed. Dus een virtueel netwerk achtig iets, dat je bv kan opstarten via msm ofzo weet ik veel. Kan iemand me over de mogelijkheden vertellen?

Groetjes uit het Brabantse land,

C

Verwijderd

Groove kan dat, soort p2p!

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 14:08
zoeken op vpn (virtual private network)

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Als beiden een firewall hebben draaien (laten we hem even smoothwall noemen) dan kun je op beiden een VPN-client installeren en dmv tunneling dus een virtuele backbone hebben (soort van). Zie ook http://www.smoothwall.org of http://www.freeswan.org.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand dan uitleggen wat VPN precies inhoudt, wat tunneling is en wat P2P is?

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Op maandag 31 december 2001 16:15 schreef Bamboebeer het volgende:

...

Via het internet spelen werkt bij mij namelijk niet echt goed.

...
Het zal via een VPN nooit sneller worden, wel trager.

:)

Verwijderd

De meeste spelen maken over internet gewoon een point-2-point verbinding. Indien dan de performance niet zo bijster goed is licht dat er aan dat 1 van de 2 (of meerdere personen) een te "smalle" internet verbinding heeft.

Met een VPN opzetten verbeterd dit niet omdat het spel er vanuit gaat dat je minimaal 10MBit netwerk hebt ipv minder dan 1 MBit en extra geluiden gaat versturen. En ten tweede een VPN weer extra verkeer veroorzaakt.

VPN lijkt me geen optie. VPN is leuk voor beveiliging maar niet voor extra performance.

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, maar liever trager dan helemaal niks, we hebben beide dezelfde provider en die verhinder directe verbindingen, dus moet altijd geroute worden.

Bovendien ondersteunen sommige spellen alleen multiplayer via netwerk en niet via internet...

Kan iemand me misschien stap voor stap uitleggen?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:17
VPN...en als je het helemaal goed wilt doen, gebruik IPSEC :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 31 december 2001 16:35 schreef Bamboebeer het volgende:
Jaja, maar liever trager dan helemaal niks, we hebben beide dezelfde provider en die verhinder directe verbindingen, dus moet altijd geroute worden.

Bovendien ondersteunen sommige spellen alleen multiplayer via netwerk en niet via internet...

Kan iemand me misschien stap voor stap uitleggen?
Ik denk jij niet volledig snapt hoe ip tunneling werkt hoor :)
Jij denkt dat dat als je een virtueel private network aanlegt over het internet je data niet geroute moet worden :?
Je packets leggen dezelfde weg af als ze nu doen maar de persoon waar je een VPN mee wilt leggen.
Dus kwa snelheid kan het zoals francois & mozeskriebels zeggen de snelheid kan alleen achteruit.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:22
Dat probleem dat je elkaar niet kan pingen of direct bereiken is te omzijlen met ROUTE ADD

Hier een voorbeeld (ja copy paste! ;))

Introductie
Om de veiligheid van het kabelnetwerk te vergroten heeft UPC het peer-to-peer verkeer onmogelijk gemaakt. Dit betekent in de praktijk dat direct Internetverkeer tussen kabelmodemgebruikers, die op dezelfde wijkkast zijn aangesloten, in principe niet mogelijk is.

Route add
Als twee mensen, die op dezelfde wijkkast zijn aangesloten, elkaar toch direct willen benaderen, kan dit door allebei het 'route add' commando uit te voeren. Dit gaat onder Windows als volgt:

Ga naar 'Start' en 'Uitvoeren'. Tik hier in:

route add [IP-adres dat u wilt bereiken] [uw gateway]

Let op: De persoon waarmee u een peer-to-peer verbinding wilt opzetten moet die ook doen!

Voorbeeld
Stel dat u zelf IP-adres 195.38.254.254 met als gateway 195.38.192.1 en u wilt een peer-to-peer verbinding opzetten met iemand met IP-adres 194.188.254.254 en gateway 194.188.254.1 :

U voert uit:
route add 194.188.254.254 195.38.192.1

De ander voert uit:
route add 195.38.254.254 194.188.254.1

Automatiseren
Omdat het niet handig is om elke keer deze commando's uit te voeren, kunt u dit ook automatiseren. Maak hiervoor een tekstbestand aan (bijvoorbeeld met Notepad) en noem deze p2p.bat of iets dergelijks (maar niet route.bat). Zet in dit tekstbestand op elke regel de route add commando die u altijd wilt gebruiken.

Zet dit bestand in uw opstartmenu, C:\Windows\Start Menu\ of C:\Windows\Opstartmenu. Iedere keer dat de PC wordt opgestart zullen de route add commando's uitgevoerd worden.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

precies.. Je kunt gewoon de route via de gateway laten lopen, en vervolgens via TCP/IP direct verbinden op elkaars IP. De 'zwakste schakel' is toch je i-net verbinding, dus je kunt het niet sneller laten lopen door een VPN aan te leggen (daar is je upload btw ook te langzaam voor bij @home..) En voor een VPN wordt net zo goed een directe connectie gelegd..
Eigenlijk is internet hetzelfde 'netwerk' als jouw thuisnetwerk, maar dan in een andere range (alles behalve 192.168.x.x, 10.x.x.x, etc.) Dus spellen die via TCP/IP werken kunnen net zo goed over i-net werken als over je thuisnetwerk. Tenzij je natuurlijk oude spellen wilt spelen die alleen IPX/SPX oid. ondersteunen, dan zou je dat weer op de een of andere manier via TCP/IP moeten gaan routen...

suc6

*edit*
Ohja, als je dus een echt netwerk wilt hebben (dus bestanden delen enzo), zou dat in theorie gewoon kunnen door je bestanden te delen over je internetverbinding, maar dit is sterk af te raden ivm security-issues.
Een beter alternatief is dan het draaien van een private FTP-servertje..

#

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

*edit*

sorry, per ongeluk op quote ipv edit geklikt....stom!
Ik ben pas net wakker, en das te merken ook :P

#

Pagina: 1