Linux Kernel updaten zonder Linux te starten

Pagina: 1
Acties:

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik heb Slackware 8.0 maar nu pakt ie mijn ATA100 controller+schijf niet (Vaste controller op A7V133) nu heb ik gelezen dat je je kernel met updaten, maar hoe kan ik mjin kernel updaten zonder in linux te zitten..

Twitter | Linkedin

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 31 december 2001 15:53 schreef Maverickje het volgende: maar hoe kan ik mjin kernel updaten zonder in linux te zitten..
Je bedoelt hoe je een andere bootdisk kan maken , omdat je niet meer in linux kunt komen ? Dan zal je met rawrite en een image aan de gang moeten..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Mavvie
Op maandag 31 december 2001 15:54 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Je bedoelt hoe je een andere bootdisk kan maken , omdat je niet meer in linux kunt komen ? Dan zal je met rawrite en een image aan de gang moeten..
Ik heb gisteren linux ginstalleerd maar ik kan er niet inkomen omdat ie mijn hd niet kan vinden omdat het een oude kernel is die geen ATA100 drive's ziet. Maar hoe ga ik gan de gang met rawrite (nooit van gehoord) en waar haal ik een goede image vandaan (kben newbie (met linux))

Twitter | Linkedin

• moto-moi

moto-moi

Op maandag 31 december 2001 16:00 schreef Maverickje het volgende:
Ik heb gisteren linux ginstalleerd maar ik kan er niet inkomen omdat ie mijn hd niet kan vinden omdat het een oude kernel is die geen ATA100 drive's ziet.
Op die fiets :)
Als je je linux-cd erin propt, en opnieuw opstart, krijg je dan niet zo'n menuutje van Syslinux, waarin je o.a. voor 'rescue' o.i.d. kan kiezen ?

* moto-moi snapt niet, hoe je linux kan installeren, en dan vlak daarna niet meer linux in kunt komen.. :?

• Mavvie
Op maandag 31 december 2001 16:03 schreef moto-moi het volgende:

[..]

* moto-moi snapt niet, hoe je linux kan installeren, en dan vlak daarna niet meer linux in kunt komen.. :?
Ondat ik bij het setup
code:
1
bare245.i

heb geladen :)

En nee ik krijg niet zo'n menutje met rescue en zo, het is gewoon een probleem dat mijn Kernel te oud is en niet mijn linux stuk!!

Twitter | Linkedin

Verwijderd

En vervolgens bij de installatie de 2.2.19 kernel geinstalleerd ?

-Stop je slackware cd in je cdrom
-ga naar /bootdsks.144/2.4.5
-daar staat bare.i die je moet hebben
-maak met rawritent.exe een boot disk
-maak met rawritent.exe een root disk (/rootdsks/color.gz)
-boot de boel met floppen
[alternatief voor voorgaande stappen is booten vanaf cd en dan bare245.i intikken]
-mount je disk met mount -t ext2 /dev/hd?? /mnt
-cd /mnt
-chroot /mnt /bin/bash
-mount je cdrom
-installeer met pkgtool de goede kernel
-lilo -v
zo misschien wel :)

• Mavvie
Oke ik heb de stappen gedaan, maar..

Hoe moet ik die kernel updaten?
Ik snap van dat pkgtool niet echt veel, de rest is me wel gelukt maar dat installeren van die nieuwe kernel snap ik niet.

Twitter | Linkedin

• Mavvie
kan iemand mij misschien helpen :'(

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 19:24 schreef Maverickje het volgende:
kan iemand mij misschien helpen :'(
*kuch* 1 uur :?
Wel een beetje vroeg voor een kick he?
Gelieve niet meer te doen ;)

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 23:31
Uhm.. dat pkgtool dat installeert je nieuwe kernel. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Net wat al eerder vermeld is, met pkgtool nieuwe kernel installeren, ff bootloader runnen zodat je ook nieuwe kernel kan booten. Lijkt me dat je dat ook niet lukt. Kernel is eigenlijk niets anders dan een image (staat waarschijnlijk in /boot/vmlinuz of gewoon /vmlinuz). Andere varianten kan ook, net wat je zelf of je distro gekozen heb. Lilo (de boot loader dus) bevat een config file waarin alle kernel-images staan. Meestal is dat /etc/lilo.conf. Ga die maar eens aanpassen. Als het goed is staat daar ergens een verwijzing naar de 2.4.5 kernel. mbv van het commando 'lilo' wordt de bootmanager geschreven, zodat de nieuwe kernel geladen kan worden. Alleen het bestand ergens neerpleuren is niet genoeg. Anders bak je zelf ff een nieuwe kernel, is ook niet overdreven veel werk.

• Mavvie
Op maandag 31 december 2001 20:02 schreef viper het volgende:
Uhm.. dat pkgtool dat installeert je nieuwe kernel. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Net wat al eerder vermeld is, met pkgtool nieuwe kernel installeren, ff bootloader runnen zodat je ook nieuwe kernel kan booten. Lijkt me dat je dat ook niet lukt. Kernel is eigenlijk niets anders dan een image (staat waarschijnlijk in /boot/vmlinuz of gewoon /vmlinuz). Andere varianten kan ook, net wat je zelf of je distro gekozen heb. Lilo (de boot loader dus) bevat een config file waarin alle kernel-images staan. Meestal is dat /etc/lilo.conf. Ga die maar eens aanpassen. Als het goed is staat daar ergens een verwijzing naar de 2.4.5 kernel. mbv van het commando 'lilo' wordt de bootmanager geschreven, zodat de nieuwe kernel geladen kan worden. Alleen het bestand ergens neerpleuren is niet genoeg. Anders bak je zelf ff een nieuwe kernel, is ook niet overdreven veel werk.
Ik kan wel bakken, maar niet met linux :) Sorry maar ik weet helemaal niets van linux af, ik wil het alleen gaan leren. Maar ik moet eerst ff een andere kernel installeren voordat ik daardwerkelijk naar linux kan..

Wat moet ik kiezen bij pkgtool ->> floppy, current, other??

Twitter | Linkedin

• Mavvie
Op maandag 31 december 2001 19:52 schreef nelske het volgende:

[..]

*kuch* 1 uur :?
Wel een beetje vroeg voor een kick he?
Gelieve niet meer te doen ;)
O sorry kzal het niet keer doen

Twitter | Linkedin

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 23:31
weet het niet helemaal zeker, draai momenteel geen slackware meer.. maar is het niet zoiets als
pkgtool --install <pkgname>
maar je kan met bovenstaande manier (dus ff cdrom derin, chrooten naar omgeving) niet gewoon bij je linux komen. dan kan je volgens mij gewoon een linux kernel bakken en installeren hoor

• Mavvie
Op maandag 31 december 2001 20:53 schreef viper het volgende:
weet het niet helemaal zeker, draai momenteel geen slackware meer.. maar is het niet zoiets als
pkgtool --install <pkgname>
maar je kan met bovenstaande manier (dus ff cdrom derin, chrooten naar omgeving) niet gewoon bij je linux komen. dan kan je volgens mij gewoon een linux kernel bakken en installeren hoor
maar waar moet ik die kernel dan opzetten? Ik snap er echt geen hol van..wat moet ik nou bij <pkgname> neerzetten?

Twitter | Linkedin

Verwijderd

code:
1
2
3
cd /cdrom/slakware/a1
installpkg i245
lilo -v

• Mavvie
Op dinsdag 01 januari 2002 02:17 schreef janjanjansen het volgende:
code:
1
2
3
cd /cdrom/slakware/a1
installpkg i245
lilo -v
Hey THNX, het werkt zo

Maar uhh, hoe bak ik nou window maker er in? Ik zit in de prompt

Twitter | Linkedin

Verwijderd

liloconfig :)

• moto-moi

moto-moi

Op dinsdag 01 januari 2002 17:08 schreef janjanjansen het volgende:
liloconfig :)
Voor Window maker ? Volgens mij bedoelt 'ie dit, en nou weet ik niet veel van Slackware, maar ik weet zeker , dat je Window Maker niet met liloconfig installeerd :D

• Mavvie
Op dinsdag 01 januari 2002 17:36 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Voor Window maker ? Volgens mij bedoelt 'ie dit, en nou weet ik niet veel van Slackware, maar ik weet zeker , dat je Window Maker niet met liloconfig installeerd :D
Idd ik zat al te zoeken in Liloconfig, maar ik kon nergens iets vinden wat er op lijkt. Ik snuffel ff op die site rond kijken of ik wat wijzer wordt.

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Ik dacht aan framebuffer support (?). Voor Windowmaker specifieke zaken heb je niks in liloconfig te zoeken echter (foutje, bedankt !) . Voor het instellen van je windowmanager voor X is het commando xwmconfig.

• Mavvie
Op dinsdag 01 januari 2002 17:49 schreef janjanjansen het volgende:
Ik dacht aan framebuffer support (?). Voor Windowmaker specifieke zaken heb je niks in liloconfig te zoeken echter (foutje, bedankt !) . Voor het instellen van je windowmanager voor X is het commando xwmconfig.
Als ik bij xwmconfig windowmaker selecteer en ik doe daar na het commando X dan geeft ie een error, moet ik windowmaker nog installeren?? Zo ja, hoe kan ik deze dan donwloaden in Linux of moet ik die gewoon in Windows downloaden en dan op cd zetten?

Twitter | Linkedin

Pagina: 1