Toon posts:

[mod] LED's in muis, hoeveel volt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi :)

voor ik begin, even melden dat ik
• in de FAQ heb gekeken, het LED-gedeelte moet nog komen staat er
• de search heb gebruikt, en alleen maar dingen krijg als "leds vervangen van een optical mouse"
• een ultieme n00b ben met modden, en dit mijn eerst mod wordt... :)

ik had het idee een paar ledjes in mijn muisje te strooien, met batterijtjes eraan, zodat ze leuk op gingen lichten in mijn muis, en dan aan de bovenkant een paar gaatjes in mijn muisje boren, zodat ik een leuk verlichte muis heb :)
(tja, je moet wat als eerste mod)

nou ben ik niet ZO technisch aangelegd, dus ik ben naar de "Ben van Dijk electro speciaalzaak" gegaan bij ons in het dorp, en heb gevraagd aan die gozer
"dude, ik wil dus een paar ledjes in mijn muis hebben, ik heb dus ledjes nodig, en ik heb batterijtjes nodig, probleem is de ruimte.
zo'n 9 volt blok past er nml niet in, dus een plat batterijtje is nodig (knoopje)
welke van de 100 moet ik hebben? "

dus hij zei "tja, dan moet je eerst uitrekenen hoeveel spanning je nodig hebt, hoeveel volts"
en hij wist zo niet hoe dat moest...

nu is mijn vraag -> wat voor soort batterijtje heb ik nodig :?
het zou toch moeten werken op een 12 volt knoopjesbatterijtje, of niet?
hoeveel volt heb ik nodig, welke vorm, eventuele namen voor die batterijtjes, alles dat me kan helpen :)

als er nog vragen zijn zie ik ze wel (ik ga constant die F5 knop zitten vingeren :P )

bij voorbaat dank... ?

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 15:56
Ledjes werken vanaf ongeveer 1,4 volt tot ongeveer 20 volt.
Als je er 2 naast elkaar zet heb je dus ongeveer minimaal 3 volt nodig.

Het verschilt iets per kleur.

Je kan ze ook paralel zetten, maar dan moet je opletten dat je stroom niet te hoog wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:18 schreef michiel100 het volgende:
Ledjes werken vanaf 1,4 volt tot +- 20 volt.
dus als ik gewoon een 12 volt knoopjes-batterijtje pak en die ledjes erop klem, dan zou dat moeten branden?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 15:14 schreef Type het volgende:

voor ik begin, even melden dat ik
• in de FAQ heb gekeken, het LED-gedeelte moet nog komen staat er
• de search heb gebruikt, en alleen maar dingen krijg als "leds vervangen van een optical mouse"
• een ultieme n00b ben met modden, en dit mijn eerst mod wordt... :)

ik had het idee een paar ledjes in mijn muisje te strooien, met batterijtjes eraan, zodat ze leuk op gingen lichten in mijn muis, en dan aan de bovenkant een paar gaatjes in mijn muisje boren, zodat ik een leuk verlichte muis heb :)
(tja, je moet wat als eerste mod)

nou ben ik niet ZO technisch aangelegd, dus ik ben naar de "Ben van Dijk electro speciaalzaak" gegaan bij ons in het dorp, en heb gevraagd aan die gozer
"dude, ik wil dus een paar ledjes in mijn muis hebben, ik heb dus ledjes nodig, en ik heb batterijtjes nodig, probleem is de ruimte.
zo'n 9 volt blok past er nml niet in, dus een plat batterijtje is nodig (knoopje)
welke van de 100 moet ik hebben? "

dus hij zei "tja, dan moet je eerst uitrekenen hoeveel spanning je nodig hebt, hoeveel volts"

nu is mijn vraag -> wat voor soort batterijtje heb ik nodig :?
het zou toch moeten werken op een 12 volt knoopjesbatterijtje, of niet?
hoeveel volt heb ik nodig, welke vorm, eventuele namen voor die batterijtjes, alles dat me kan helpen :)

als er nog vragen zijn zie ik ze wel (ik ga constant die F5 knop zitten vingeren :P )

bij voorbaat dank... ?
Voeding is niet zo'n probleem als je het met een batterij wilt doen.

Ik heb een boemerang gemaakt met 9 ultra-bright rode leds. En uiteraard mag dat hele zwikkie ook niet te zwaar worden. Ik heb gebruik gemaakt van een 3 volt Lithium batterij. Die doet het tijden.... De boemerang is inmiddels een jaar of 4 oud en de batterij doet het nog steeds... (ik heb uiteraard wel een schakelaar ingebouwd... die handel brandt die 4 jaar uiteraard niet konstant...)

Ik weet niet hoeveel leds je dacht in te bouwen... maar ik denk dat 1 ledje (met de juiste voorschakelweerstand) echt een weekje of 2 (zo niet meer) continu moet kunnen branden.

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 15:19 schreef Type het volgende:

[..]

dus als ik gewoon een 12 volt knoopjes-batterijtje pak en die ledjes erop klem, dan zou dat moeten branden?
Yep, Ik heb hier een HD-LED meter met LEDjes op 12V, werkt prima.

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
ik heb hetzelfde gedaan, alleen nie zo heel erg netjes.... ik heb namelijk gewoon met een multimeter het voltage over de verschillende weerstandjes in de muis gemeten. en toen een ledje over een weerstand geschakeld. het werkt perfect, maar ik weet niet of het zo bevordelijk si voor de muis... het leuke is wel, dat het ledje pas gaat branden alsie de muis gevonden heeft!
je kunt het dus ook nog zo proberen, maar ik weet niet hoeveel ledjes je er dan in kunt plaatsen, of dat je muis er kapot van gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:20 schreef wfvn het volgende:

[..]

Voeding is niet zo'n probleem als je het met een batterij wilt doen.

Ik heb een boemerang gemaakt met 9 ultra-bright rode leds. En uiteraard mag dat hele zwikkie ook niet te zwaar worden. Ik heb gebruik gemaakt van een 3 volt Lithium batterij. Die doet het tijden.... De boemerang is inmiddels een jaar of 4 oud en de batterij doet het nog steeds... (ik heb uiteraard wel een schakelaar ingebouwd... die handel brandt die 4 jaar uiteraard niet konstant...)

Ik weet niet hoeveel leds je dacht in te bouwen... maar ik denk dat 1 ledje (met de juiste voorschakelweerstand) echt een weekje of 2 (zo niet meer) continu moet kunnen branden.
een schakelaar op mijn muis zetten gaat natuurlijk niet, dsu die dingen branden constant :)
en inbouwen, inbouwen, ik tape een ledje vast aan een batterij, en plak die batterij vast in mijn muis :)

maar, vertel, voorschakelweerstand :?
Op maandag 31 december 2001 15:20 schreef CaseBuster het volgende:

[..]

Yep, Ik heb hier een HD-LED meter met LEDjes op 12V, werkt prima.
ok, ga ik eens kijken of dat bij mij ook wil werken (zodra ik te horen heb gekregen wat een voorschakelweerstand is...)
:P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:23 schreef Tha_Flea het volgende:
ik heb hetzelfde gedaan, alleen nie zo heel erg netjes.... ik heb namelijk gewoon met een multimeter het voltage over de verschillende weerstandjes in de muis gemeten. en toen een ledje over een weerstand geschakeld. het werkt perfect, maar ik weet niet of het zo bevordelijk si voor de muis... het leuke is wel, dat het ledje pas gaat branden alsie de muis gevonden heeft!
je kunt het dus ook nog zo proberen, maar ik weet niet hoeveel ledjes je er dan in kunt plaatsen, of dat je muis er kapot van gaat.
ik zou niet weten hoe ik een ledje aan mijn muis moet koppelen zodat hij voeding krijgt DOOR de muis...

als ik jou pics geef van mijn muis (binnenkant) kan je me dan iets meer vertellen?

zou ik bijv ook een ledje aan kunnen sluiten op 'waar de stroom de muis binnenkomt'(want daar zal toch stroom binnen moeten komen lijkt mij...)

Verwijderd

Je kan ze toch gewoon van je PS2 poort nemen ?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:27 schreef real_raichu70 het volgende:
Je kan ze toch gewoon van je PS2 poort nemen ?
hoo, moeilijke taal...

ik maak ff wat foto's van de binnenkant van mijn muis, hopelijk kan dan iemand mij wat meer uitleggen...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 15:23 schreef Type het volgende:
een schakelaar op mijn muis zetten gaat natuurlijk niet, dsu die dingen branden constant :)
en inbouwen, inbouwen, ik tape een ledje vast aan een batterij, en plak die batterij vast in mijn muis :)

maar, vertel, voorschakelweerstand :?
Okee... Stel...

Je hebt:
1 LED die 1,7 volt nodig heeft om te kunnen branden bij een stroom van 20 mA = 0,02 A
1 batterij van 3 volt

En je wil die led laten branden op die 3 volt.

Je hebt een voorschakelweerstand nodig om op de juiste spanning te komen bij de juiste stroom.

Hoe bereken je dat?

3 Volt - 1,7 Volt = 1,3 volt
Je hebt 1,3 volt teveel en die wil je wegwerken met die voorschakelweerstand.
Dus over de voorschakelweerstand moet dan 1,3 volt komen te staan. Bovendien wil je dat er een stroom gaat lopen van 0,02 A

Wet van ohm:

U = I * R

R = U / I

R = 1,3 / 0,02

R = 65 ohm

Stel dat je 2 leds parallel neemt, dan moet je ook een 2x zo grote stroom gebruiken in je berekening
Stel dat je 2 leds in serie neemt, dan moet je de spanning die de leds afzonderlijk nodig hebben, ook 2x aftrekken van de batterijspanning (wat dus in het voorbeeld niet wil omdat 2 * 1,7 = 3,4 Volt terwijl de batterij maar 3 volt levert)

Succes

edit:

rekenfoutje... |:(

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
ik heb helaas geen digi- of webcam, dus ik kan geen pics plaatsen helaas. maar bij mij is het zo, als ik de muis open schroef, dan zit er een printplaatje in. met daarop drie knoppen en wat weerstandjes, en op de plus en minpool hiervan (links en rechts van het weerstandje) ziten de plus en minpool van het ledje.
kzal ff kijken of ik een pic kan vinden van de muis.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:29 schreef wfvn een verhaaltje, waar ik het meeste wel van snapte
ok, dat snapte ik ongeveer wel :)

maar wat ik niet snap is WAAROM die weerstand er moet komen, knapt anders het ledje?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:31 schreef Tha_Flea het volgende:
ik heb helaas geen digi- of webcam, dus ik kan geen pics plaatsen helaas. maar bij mij is het zo, als ik de muis open schroef, dan zit er een printplaatje in. met daarop drie knoppen en wat weerstandjes, en op de plus en minpool hiervan (links en rechts van het weerstandje) ziten de plus en minpool van het ledje.
kzal ff kijken of ik een pic kan vinden van de muis.
ik heb geen led in mijn muis zitten op het moment he, geen laser-muisje...

ik ben btw pics aan het maken...

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 15:32 schreef Type het volgende:
maar wat ik niet snap is WAAROM die weerstand er moet komen, knapt anders het ledje?
Anders staat er een te grote spanning op je LED en dan is de kans groot dat ie knapt.
Een LED is net als andere electronica (bijv je CPU) een electronica onderdeel dat werkt op een bepaalde spanning. Zet maar eens 10 volt op je CPU, zelfde effect :P

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:22
je kunt het volt ook uit je muis halen hoor,

meet maar eens op er staat 5 v overal, alleen moe je uitkijken dat je het niet ergens op de print zet want anders zuigt ie te veel strooom weg en je muis reageert niet meer, maar het gewone kabeltje akn het makkelijk op

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 31 december 2001 15:14 schreef Type het volgende:
Tering schande dat hij dat niet weet hij werkt in een elektrozaak.
Maar ja het ligt er aan wat voor ledjes je gebruikt. een ledje gebruikt zo'n 20 mA bij 2,2 Volt. Ik weet niet hoeveel stroom je serieele poort kan leveren maar daar kan je ook even naar kijken. Je hebt ook ledjes die midner stroom vreten zo'n 2 mA als ik het goed heb.
Om uit te rekenen hoe zoiets is heel simpel
stel je hebt 5 volt komm je muis binnen je wil 10 ledjes hebben
10 * 2 ma = 20 mA
spanning wel gelijk dus 2,2 V
er moet dus 5-2,2=3,8 Volt over je weerstand hebben. bij 2,2 Ampere
V=I*R 3,8/0.02 =180 Ohm weerstand ervoor zetten.
De schakeling kotm er dan zo uit te zien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
---------- +5V
    |
    =
    = weerstandje
    =
    |
    |-lampje-|
    |-lampje-|
    |-lampje-|
    |-lampje-|
    |-lampje-|
    |-lampje-|
         |
----------------- 0 Volt

moeten dus wel tien lampje/ledje zijn zo

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.bergmans1/got/99.jpg
mijn muisje, zoals'ie normaal is
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.bergmans1/got/98.jpg
bovenkant van binnen (roze gedeelte is de ruimte die ik heb, ongeveer, waar mijn gaatjes + ledjes kunnen komen)
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.bergmans1/got/95.jpg
bij die + jes wil ik gaatjes gaan boren
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.bergmans1/got/97.jpg
onderkant muis van binnen, roze gedeeltje heb ik de ruimte, helemaal voorin zit nml het printplaatje
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.bergmans1/got/96.jpg
printplaatje
nummers 1 tot en met 7 zijn weerstandjes. -> bij 6 staat er W1 onder, de rest niet echt duidelijk iets...
** zijn de snoertjes en draadjes die erin zitten, van links naar rechts zijn dat -> geel, dun zwart, oranje, rood, dik zwart (wie weet betekenen die kleuren iets :) )

zo hebben jullie de situatie iets visueler, en zoals je ziet, mijn muis biedt niet echt de ruimte om te modden...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:47 schreef Dala11of11 het volgende:
je kunt het volt ook uit je muis halen hoor,

meet maar eens op er staat 5 v overal, alleen moe je uitkijken dat je het niet ergens op de print zet want anders zuigt ie te veel strooom weg en je muis reageert niet meer, maar het gewone kabeltje akn het makkelijk op
hoe kan ik dat uit mijn muis halen dan?
zoals je op de fotos kan zien zijn het allemaal heel kleine kabeltjes, en heel kleine pruldingen, en ik ben iets te bang dat ik dan iets kaputt maak...
maar hoe zou ik dat kunenn doen? waar zou ik dan die ledjes aan moeten sluiten?

nog even voor de duidelijkheid, het is heel simpel, ik wil 1 of 2 ledjes IN mijn muis hebben, dat ik, als ik wat gaatjes in de muis boor bij de handpalm ongeveer, het licht van de ledjes erdoor zie schijnen.
ik hoef dus niet 10 ledjes in mijn muis, met schakelingen en seriele poort-aansluitingen en ferrari's en glijbanen erbij :D
niet te moeilijk denken, da's mijn motto...
het is nog maar mijn eerste mod :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu naar het dorp om nog een keer die vent te vragen + batterij te kopen, en dan maar kijken offie niet doorbrandt :)

'siens mensen, ik post pics als
• het fikt
• het brandt naar behoren (de lampjes zijn aan, niet vlammend)
• mijn muisje licht geeft :) O+

Verwijderd

Topicstarter
ok, even een update (ik vind dat dat even moet :) )

ik ben terug geweest, en had dit keer geluk, ik trof nml de manager van de zaak. (ook een aktief casemodder en pc-hobbyïst) :)
ik had ook weer pech, want de LED's waren uitverkocht :(

Maar de manager zei dat, zodra hij weer LED's had, en tijd had, en het niet zo druk was, dat ik binnen kon lopen, en dan ging hij met mij kijken wat het mooiste was, en wat het beste was

zodat ik alles net af kon werken, een mooi kleurtje (paars door blauw en rood bij mekaar? zoiets :) ) en de goede voltages bij mekaarkan passen, en het er bij hem in de zaak inbouwen zou dan ook geen probleem zijn,
(alleen het boren moest nog thuis :P )

/me heeft eindelijk eens geluk :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb zojuist voor de grap ook maar ff een oude muis opengesloopt en een ledje van een ander prototype-projectje losgeknipt...

Ook ingebouwd.

Ik heb trouwens die 5 draden doorgemeten.

Er zijn er inderdaad een paar met 5 volt (4 stuks) en 1 dus de 0

Maar ik heb die 4 doorgemeten en tegelijk op de knoppen gedrukt. Ik heb de aansluiting genomen waarbij de spanning het minste variëerde als ik de muis bewoog/knoppen indrukte.

Ik heb niet zo'n stoer patroontje geboord maar gewoon een gat in de achterkant. Ik heb nu een Rudolph the rednose logimouse :+

Verwijderd

Topicstarter
pics?

en ook HOE, want als ik het goed begrijp doe je het niet met een batterij, maar heb je het aangesloten op de stroom van je computer...

pics aub :)
dat zal mij ook weer helpen :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 17:24 schreef Type het volgende:
pics?

en ook HOE, want als ik het goed begrijp doe je het niet met een batterij, maar heb je het aangesloten op de stroom van je computer...

pics aub :)
dat zal mij ook weer helpen :)
Ik betwijfel of het je veel zal helpen maar okee:
edit:

Kep de foto's weggehaald ivm een fout die schade op kan leveren aan pc's

Verwijderd

Topicstarter
Logitech Pilot Mouse?

die heb ik hier een zelfde liggen :)

even kijken hoe het er van binnen daar uit ziet :)

je hebt dus
• een paar kabeltjes aangesloten op een 1500 Ohm weerstand
• daar achter een ledje geplaatst

??

of begrijp ik het verkeerd?

[edit]
even mijn andere muis, die Pilot Mouse open geschroefd, hij ziet er meer uit als die op jou foto's, eigenlijk hetzelfde, op 1 ding na, ik heb dat grijze kabeltje niet
(waar je dus 1 van die draden op hebt aangesloten...)

:(

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 18:04 schreef Type het volgende:
Logitech Pilot Mouse?

die heb ik hier een zelfde liggen :)

even kijken hoe het er van binnen daar uit ziet :)

je hebt dus
• een paar kabeltjes aangesloten op een 1500 Ohm weerstand
• daar achter een ledje geplaatst

??

of begrijp ik het verkeerd?
Ik begrijp jou nu niet helemaal dus zal ik het ff zo nauwkeurig mogelijk uitleggen.

edit:

Ook dit verhaal heb ik geknipt ivm fouten die een pc schade kunnen toebrengen (niet bewust gedaan)....
[edit]
even mijn andere muis, die Pilot Mouse open geschroefd, hij ziet er meer uit als die op jou foto's, eigenlijk hetzelfde, op 1 ding na, ik heb dat grijze kabeltje niet
(waar je dus 1 van die draden op hebt aangesloten...)

:(
Kleuren maken geen zak uit.

Aansluitingen wel.... maar die kan ik zo niet zien bij jou...

edit:

Let op...

Die 1500 Ohm die ik genomen heb, kan best teveel of te weinig zijn voor jou....

Ik verbaas me over de hoogte van die weerstand. Ik ga straks nog ff wat meten en berekenen... want dit is belachelijk hoog...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik heb de muis nog een keer voor je opengetrokken.

Neem je multimeter bij de hand. Zet hem op het weerstandsbereik (bij voorkeur met geluidssignaal indien de weerstand zeer klein is)

Trek de stekker van de printplaat van je muis eraf.

Nu meten:

De aansluitingen die ik heb genomen:

De witte zit bij mij vast aan het buitenste stuk metaal van de ps2-stekker... dus die cirkel rondom de rest.

De andere aansluiting.

Houd de stekker voor je waarbij er 2 aansluitingen recht boven zitten, 2 schuin linksboven en 2 schuin rechtsboven. Het rechthoekige plastik blokje naar onderen.

De andere aansluiting die ik heb genomen is van de 2 bovenin... de rechter.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 19:03 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ik begrijp jou nu niet helemaal dus zal ik het ff zo nauwkeurig mogelijk uitleggen.

Ik ga vanaf die grijze (eigenlijk een witte.... mja) naar een weerstand van 1500 ohm (in werkelijkheid 2 weerstanden... 1 van 1kOhm en 1 van 470 Ohm. Dus ga ik van witte naar weerstand 1 dan naar weerstand 2) en daarna naar de ene poot van de led. Tot slot van de andere poot van de led weer terug naar de aansluitpunten van de muis waarbij ik nu de zwarte draad pak.
hmm, ja, dat snapte ik :)

heb btw nog even lopen zoeken, en ik heb nergens weerstandjes...
alleen 1 ledje (op dit moment, aangezien ze uitverkocht waren :( ) en wat draadjes, om het een met het ander te verbinden...
Kleuren maken geen zak uit.

Aansluitingen wel.... maar die kan ik zo niet zien bij jou...
ik denk dat ze met die kleuren wel IETS bedoelen hoor...
ik heb ook een bruine, zwarte, rode en oranje, ik zal even een foto maken met mijn webcam (let op! brakke cam! zie andere fotos)
edit:

Let op...

Die 1500 Ohm die ik genomen heb, kan best teveel of te weinig zijn voor jou....

Ik verbaas me over de hoogte van die weerstand. Ik ga straks nog ff wat meten en berekenen... want dit is belachelijk hoog...
dat snapte ik, dat je dat belachelijk vond, aangezien er :? bij stond :)
logisch verstand heeft me al een heel eind gebracht :D

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.bergmans1/got/102.JPG

de kabeltjes, ik heb ze even mooi gekleurd... (in originele kleuren,
oranje
zwart
rood
bruin)

dat witte daarboven geeft aan dat het "blokje" aan de bovenkant zit.

ik heb dus maar 4 draadjes, in 4 aansluitingen, niets over, geen wit draadje...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 19:54 schreef Type het volgende:
ik heb dus maar 4 draadjes, in 4 aansluitingen, niets over, geen wit draadje...
Heb je een multimeter? Zo ja, gewoon doormeten en kijken welke draden overeenkomen met de mijne...

En kleuren maken in zoverre geen zak uit dat een redelijk aantal kleuren dus in dit geval NIET standaard is. (in tegenstelling tot de kleuren van de voeding van een pc... die zijn dus WEL afgesproken)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 20:02 schreef wfvn het volgende:

[..]

Heb je een multimeter? Zo ja, gewoon doormeten en kijken welke draden overeenkomen met de mijne...
uuuhm, heeft mijn pa misschien wel ergens, even kijken, even zoeken, en anders even wachten tot ik morgen bij mijn oom ben :)
En kleuren maken in zoverre geen zak uit dat een redelijk aantal kleuren dus in dit geval NIET standaard is. (in tegenstelling tot de kleuren van de voeding van een pc... die zijn dus WEL afgesproken)
owkeej :)
wistiknie :)

dacht dat er altijd een kleur/streep code aan vast zat :)

Verwijderd

Ok nou ga ik ff de slimmerd uit hangen over die draaitjes, eigenlijk heb ik gewoon op google naar pinout van ps2 poort gezocht maar goed. Het volgende heb ik mee te delen
PIN 1 DATA
PIN 2 RESERVED (waarschijnlijk voor leuke extra shit optisch ofzo)
PIN 3 GROUND (DAAR GAAT DUS DE MIN VAN JE LED HEEN DUHHHH)
PIN 4 +5 VOLT (BINGO HEBBE DUS)
PIN 5 CLOCK (AFBLIJVEN MET JE TAKKE)
PIN 6 RESERVED (hebben we al gehoord
nog ff over die 5V als je die pakt waar ie je muis binnen komt (bij dat stekkertje) en je maakt daar een aftakking dan kan je er zoveel amperes door heen trekken (dus zoveel led's als je wilt) zonder dat de muis er last van heeft, je wordt natuurlijk gelimid door dat lullige dunne draaitje maar ja das een kwestie van geen 10A erdoorheen trekken.
REKEN je weerstand uit a.d.v. het aantal ledjes wat je wilt en sluit aan zou ik zeggen.

Verwijderd

P.S. Ik denkzomaar dat je de rode draad als 3e moet zien en dus als de min (bij jou muis) en de bruine als de +5.
Ik weet het het klinkt heel raar maar meet maar eens na met een multimeter meestal is rood + maar aangezien ik net las dat deze kleuren er bij hoorden (is natuurlijk manufacturer afhankelijk) maar acht probeer ut gewoon zou ik zeggen) en led's op wat een gelul kut electro boer ledje kost 10 cent en hij heeft ze van geen enkele kleur meer??? WAT EEN LOSER
laterz en de beste wensen dat je muis volgend jaar mag zijn waar je dit jaar alleen nog maar van kon dromen HAHA

Verwijderd

Topicstarter
maar welke is bij mij de eerste?
en welke dus de vierde?

er staat bij mij nergens "BEGIN HIER"
oranje of bruin eerst?

ik heb er maar vier ook he :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 20:41 schreef Type het volgende:
maar welke is bij mij de eerste?
en welke dus de vierde?

er staat bij mij nergens "BEGIN HIER"
oranje of bruin eerst?

ik heb er maar vier ook he :)
Grapjas...

Dat tellen geldt dus aan de stekker...

edit:

voor de rest geleuter :( van mijn kant

[edit2]
kep dus lekker de led aan de DATA (pin1) gehangen en aan de mantel (pin?... de 'aarde' dus)

Ff opnieuw solderen om maar niets te overbelasten in m'n pc....

[/edit2]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 20:45 schreef wfvn het volgende:

[..]

Grapjas...

Dat tellen geldt dus aan de stekker...

edit:

voor de rest geleuter :( van mijn kant

[edit2]
kep dus lekker de led aan de DATA (pin1) gehangen en aan de mantel (pin?... de 'aarde' dus)

Ff opnieuw solderen om maar niets te overbelasten in m'n pc....

[/edit2]
de aarde is pin 3 werd net gezegd...

jij zei dat je 2 uiteinden had gepakt oid?
:?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 20:39 schreef The_Intersector het volgende:
P.S. Ik denkzomaar dat je de rode draad als 3e moet zien en dus als de min (bij jou muis) en de bruine als de +5.
Ik weet het het klinkt heel raar maar meet maar eens na met een multimeter meestal is rood + maar aangezien ik net las dat deze kleuren er bij hoorden (is natuurlijk manufacturer afhankelijk) maar acht probeer ut gewoon zou ik zeggen) en led's op wat een gelul kut electro boer ledje kost 10 cent en hij heeft ze van geen enkele kleur meer??? WAT EEN LOSER
laterz en de beste wensen dat je muis volgend jaar mag zijn waar je dit jaar alleen nog maar van kon dromen HAHA
1. dank je, over die draden had ik nog niet gezien, ik ga even kijken :)
2. mijn andere muis heeft wel 6 gaatjes! WOEI! :)
3. hij had alleen nog maar groene leds, en ik wil het liefst blauw oid...
4. thx dude :Y)
zelfde :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik wordt gek...
Ik heb de spanning over de led gemeten (1,64 volt)
En de spanning over de 2 weerstanden is dan dus 5 - 1,64 = 3,36 volt

En dat bij een weerstand van 1470 ohm

Samen levert dat een stroom op van 0,0023 A oftewel 2,3 mA

This is weird...

Een led die zo'n vracht licht oplevert en zal werken op maar 2,3 mA :? :? :?

Iemand die dit kan verklaren?
Ikke niet

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 21:37 schreef wfvn het volgende:
Ik wordt gek...
Ik heb de spanning over de led gemeten (1,64 volt)
En de spanning over de 2 weerstanden is dan dus 5 - 1,64 = 3,36 volt

En dat bij een weerstand van 1470 ohm

Samen levert dat een stroom op van 0,0023 A oftewel 2,3 mA

This is weird...

Een led die zo'n vracht licht oplevert en zal werken op maar 2,3 mA :? :? :?

Iemand die dit kan verklaren?
Ikke niet
en ik snap het amper... :P
sorry...

Verwijderd

IK WIL OOK ZO'n LED hoe kan ik het verklaren??? uhm goeie vraag heb ik eigenlijk geen verklaring voor is gewoon een mooie led !!!!!! (waarschijnlijk moet je je meter ff controleren zit er een grote weerstand in ofzo)???? FF met een 5 V bronnetje en een 1k weerstand je meter testen, kan je alles onbekend maken en uitrekenen. LATERZ
Enne het is nu nog maar een half uurtje voor 2002

Verwijderd

allemaal fijn :)
maar nu wil ik het eens proberen met mijn Logitech draadloze optical mouse, hierin zitten 2 simpele 1,5 V batterijen (LR6, AA als dat iets meer zegt :)) en onderop mijn muisje staat: Rating: 3.0 V "zo'n teken van gelijkstroom" en dan 100mA :P

'k heb de muis opengeschroeft, ziet er wel leuk uit binnenin, maar iets te ingewikkeld, 2 printplaatjes boven elkaar :?

nu is mijn vraag: op hoeveel V/A draait die led onderaan mijn muisje? (licht enkel bij bewegen van muis) en welke ledjes moet ik vragen bij m'n electro-winkel hier in de buurt? (blauwe)

Verwijderd

Topicstarter
dit kan je als het goed is in de search opzoeken, daar heb ik met mijn search toen meerdere topics over gezien, ik zoek even voor je...

[topic=138363/1/50]
[topic=202908/1/50]
[topic=311312/1/50]
[topic=306925/1/50]

en ga zo maar door
zoeken op topic+inhoud, leds muis, en je vindt wat ik vond... :)

Verwijderd

was al tijdje over na aan t denken, morgen maar s klussen
Pagina: 1