Toon posts:

Asus A7V266 en 1800+ kan niets instaleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een nieuw systeem. Het is een XP 1800+ met A7v266 MOBO de 1800+ wordt gekoeld door een coolermaster 1.6 Ghz koeler. Deze zou voldoende moeten zijn voor procesoren tot 2000+. Bios versie 1003. multiplier staat O.K. op 11.5*133 fsb. Als ik windows instaleer, en dat maakt niet uit welke versie, loopt hij na verloop van tijd vast. ook met xp en 2000 server heb ik het zelfde probleem. Als hij bij xp zijn register probeert op te slaan gaat het fout. Ik heb nog geen normaal besturings programma erop kunnen zetten.

Tevens heb ik de vraag wat de normale bedrijfs temperatuur is van de procesor. deze staat bij mij op 69 graden, is dit niet een beetje aan de hoge kant?

Kan iemand mij hiermee helpen? ik ben een beetje te einde raad.

Voor de rest ziet het systeem er alsvolgt uit.

ASUS A7V266
DDR 512
IBM deskstar 60 Gb
ASUS 8200-T2 Geforce3
Athlon XP 1800+ met coolermaster 1.6Ghz

Misschien heeft iemand hier al eerder last van gehad.

alvast bedankt.

Scio

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik weet dat het huidige bios van de a7v266e 1004 is, misschien moet je die flessen.
Wat de temperatuur betreft, de sensors op dit moederbord geven de temp. veel hoger aan dan bij andere moederborden, en dus kan je het daar niet mee vergelijken. Het moederbord gebruikt namelijk een soort correctiefactor om de temp. in de core weer te geven. Andere moederborden meten alleen de buitenkant van de processor. Daarnaast schijnt Asus op dit moederbord de temp. iets te overdrijven om overklokkers te ontmoedigen... Toch is jouw temp. van 69 (idle?) vrij hoog, want mijn temps zijn zo'n 54/60. Ik heb een Thermaltake dragon orb 3 en (nog) geen casecooling.

Succes verder.

Verwijderd

Wanneer heb je die 69 graden? Als je die bij het booten in de BIOS al hebt dan wordt hij wel iets té warm.

Verwijderd

welke voeding heb je ?
300W of meer hopelijk (heb dat probleem al eens gehad door een te lichte voeding)

en die temperatuur idd

• TakTiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Dit kan inderdaad door de temp komen dat ie vastloopt, maar je zegt dat ie iets van register zooi niet kan wegschrijven en daarna je vraagt het zel uit te zoeken. Ik denk eerlijk gezegd dan niet dat het aan je mobo of procc of bios ligt. Het lijkt me eerder een probleem in je schijf --> Als je kan zou ik voor de zekerheid een ander schijfje aanhangen en kijken wat ie doet (tenminste als je daar de middelen toe hebt). Succes iig. >:)

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

• TakTiX
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Op maandag 31 december 2001 11:43 schreef Mr.ChronoM het volgende:
welke voeding heb je ?
300W of meer hopelijk (heb dat probleem al eens gehad door een te lichte voeding)

en die temperatuur idd
Klopt een te lichte voeding kan ook wat zijn, maar een te lichte voeding en een te hoge temp zou je PC spontaan van gaan rebooten lijkt me. Kijk trouwens bij de Bios of je thermische beveiliging niet op 70 graden staat want dat is volgens mij de standaard bij een ASUS a7v266 (en bij vele andere borden trouwens ook)

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

Verwijderd

Topicstarter
Mensen heel erg bedankt.
Ik heb hem nu draaien onder XP. Dit is overigens het enige wat hij draait. Heel apart. De normale temp. is nu 60 graden. stressed nog niet kunnen kijken. hoe doe je dat?

Ik heb het idee dat mijn proc een beetje te warm wordt, maar dan gaat hij toch niet spontaan vastlopen?

mocht iemand een idee hebben?

scio

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Start BURNK7.exe en kijk hoe je temperatuur stijgt. Er is geen betere stresser dan deze. Dit programma opent alleen maar een kleine dosbox en meer niet. Wel naar je temperatuur kijken.

http://members.home.nl/rick2001/BURNK7.EXE

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Thanks.....

Hoe lang moet ik dit laten lopen om een eerlijk oordeel te krijgen?

scio

Verwijderd

Topicstarter
whooooo..... 60 unstressed en 70 stressed..... een beetje teveel of niet?

scio

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
even een vraagje... hoeveel DDR heb je erin zitten? ja, 512mb... maar heb je 1x512 of 2x256?

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 20:54 schreef Scio het volgende:
whooooo..... 60 unstressed en 70 stressed..... een beetje teveel of niet?

scio
Mwah, graadje of 20 teveel. Heb je wel koelpasta gebruikt? Of teveel koelpasta?
Gebruik niet meer als een druppeltje die je in het midden van je proc legt. Daarna voorzichtig de heatsink er RECHT tegen aan en zachtjes doch stevig aandrukken. Hup, klem erop.

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 20:49 schreef Scio het volgende:
Thanks.....

Hoe lang moet ik dit laten lopen om een eerlijk oordeel te krijgen?

scio
Dat zou ik ook wel willen weten?....s dat processor afhankelijk???

Verwijderd

Ik denk dat jij je cooler omgekeerd erop hebt... draai je cooler is om.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks ik zal vanavond eens kijken.
Heb ondertussen ook al met leverancier gebeld en deze vroeg mij het systeem terug te sturen voor verder onderzoek.
Nou ik ga eerst zelf wel eens kijken......

prutsers. Ze hadden ook al alle connectoren voor reset ed. verkeerd erop gezet. Sorry was het enige wat ik kon horen.
Ik sta dus ook niet raar te kijken als de koeler ook nog eens andersom zit.

scio

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 11:50 schreef TakTiX het volgende:

[..]
Zou je zo vriendelijk willen zijn een ander usericon te nemen? Bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
waarom eigelijk?????????????????

nou okee dan...

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
ik zou iig een andere cooler erop zetten (met echte koelpasta) zal een stuk schelen in de stabiliteit

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• GTOfire
  • Laatst online: 12-12-2025

GTOfire

Don't warn the tadpoles

Geen idee of je er wat aan hebt, maar dat probleem komt mij HEEL bekend voor.

dit is van toepassing als ie telkens vast blijft zitten als je al een behoorlijk deel achter de rug hebt van de installatie. dus niet als je em boot en bijna meteen crasht.

Ik heb zelf dus die Epox blah zie sig.
Nadat ik mn HD erin had gezet wou ik ff alles opnieuw installeren en gaan met die banaan. Windows 98, 98se, en ME, geen wilde goed installeren. Uiteindelijk bleek er een min of meer werkende versie van 98se op gebleven te zijn. Bij alle installaties van spellen liep die ook weer vast, en als ik ff een paar rondjes Ballistics demo reed kon ik em ook weer resetten. Sterker nog, dat deed ie automatisch :(

Wat bleek? RAM bank kapot. Ik had nl 2x256 DDR en als ik de tweede eruit haalde deed ie het, en nu zit de tweede in bank 1 en hij doet het.
Moet nog ff testen wat er allemaal gebeurd als ik ze in bank 1 en 3 stop ofzow.

BTW, die temperaturen, heb je de koeler er zelf opgezet of niet? als een comp winkel het heeft gedaan mag je er een klein beetje van uitgaan dat ze dat wel goed doen.
Mijn CPU temperatuur in de BIOS liep binnen een kwartier op naar 60 (!) graden. Had ik ff naar ze gebeld, bleek dat ze em daar toen stressed met een aparte digitale thermometer geklokt hadden op de 51.

en dat lijkt me niet slecht voor een AMD 1,53 Ghz met een Swiftech 60 mm heatsink > fanadapter 60-80 > PAPST 80 mm NGL fan. zeker aangezien dat ding lucht wegzuigt en niet erop blaast. (ze hadden de Alpha 8085 nie meer)

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED

Verwijderd

Topicstarter
er zit nu een coolermaster op tot 1.6Ghz. Hij is nu 61 graden stabiel. dat is onder normale omstandigheden gewoon een beetje surfen en doen. is dit acceptabel?

scio

Verwijderd

Topicstarter
thanks. zal eens kijken naar een andere koeler. ik heb hem er niet zelf opgezet, maar hij zat wel een beetje scheef. dit scheelt nu 5 graden. maar goed, nog steeds een beetje warm.

kan ik mijn ddr ook allees in bank 2 doen?
ik heb dus 1 x 512

scio

• GTOfire
  • Laatst online: 12-12-2025

GTOfire

Don't warn the tadpoles

een AMD fikt pas bij de 90 is mij door www.Exile.com verteld. Als je daarop net zoveel vertrouwd als ik gewoon zo laten, want die van mij zat idle dus ook binnen 15 mins op de 60. (en vreemd genoeg stopte die daar ook alaminute met rap stijgen)

En ik heb ook te horen gekregen dat ik mn RAM eens moest proberen in bank 2 en 3 ipv 1 en 2, en daaruit maak ik op dat je niet perse hoeft te beginnen bij bank 1.

maar daar kan iemand anders je prolly beter over informeren, want ik vertel alleen maar wat ik gehoord heb van exile en een hobbyist.

De aarde draait terwijl ik stil sta. Dus de wereld draait om mij. QED

Verwijderd

zelfde hiero, winkelier zei tegen mij dat het geen probleem is wanneer je proc warm wordt gaat pas bij 90 graden kapot.

Heb het idee dat het hier meer een soort wedstrijd is om je proc zo koel mogelijk te krijgen. Is ook wel cool. Maar wanneer je er geen vastlopers enzo mee hebt gewoon zo laten. Lijkt mij hoor.

Verwijderd

Nadat ik mijn bios flashte omdat ik de 1600XP had gekocht bleef hij na het flashen tijdens opstarten vasthangen. Kreeg steeds een foute register melding. Na vele uren kloten dacht ik aan de geheugen, bleek dat 1 DDr reepje de bios flash niet had overleefd. Dus probeer eens een ander DDr reepje.

Verwijderd

zelfde hiero, winkelier zei tegen mij dat het geen probleem is wanneer je proc warm wordt gaat pas bij 90 graden kapot.
Het probleem bij AMD processors is dat de temp registratie via een sensor op het moederboard moet gebeuren. Die sensor registreert uitwendig en niet direct de temperatuur in de kern van de core.
Zie het als een oven met een temp sensor aan de buitenkant: als binnen de temperatuur stijgt duurt het een behoorlijk poosje voordat de sensor aan de buitenkant de temp juist weergeeft.
De temperatuur in de kern kan enorm snel oplopen. Veel sneller als de sensor kan registreren dus. Het kan zo zijn dat als je bijv. BURNK7 opstart dat je de temp ziet oplopen van bijv. 40 naar 50 graden. Hou er echter rekening mee dat de kern véél sneller oploopt en het daar al bijv. 80 graden kan zijn terwijl jij in Windows nog 50 graden ziet staan.

En Cio... is het probleem al verholpen? Heb je ook de heatsink zelf al opnieuw bevestigt? (met WEINIG koelpasta)
Wat je ook even kunt proberen is om de FSB even op 100 mhz.
te zetten. Is de boel dan wel stabiel dan kun je er gif op innemen dat het een tempkwestie is.
Pagina: 1