Toon posts:

Celeron 900 ongevraagd 1200mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Niet zo lang geleden (HCC 2001) heb ik een Celeron 900mhz processor gekocht. Ik kocht tegelijkertijd een mooie nieuwe kast en een Chaintech mobootje (dat deels terzijde).

Toen ik mijn oude en nieuwe onderdelen samenvoegde tot een fraaie PC, ontdekte ik dat mijn processor onbedoelt op 1200mhz reutelde. Dat was niet zo erg natuurlijk, maar omdat ik geen OC-er ben en een 900mhz processor koop omdat ik trek heb in 900mhz, heb ik doormiddel van de dipswitches op het moederbord alles zo ingesteld dat er vrolijk 900mhz in mijn opstartschermpje verschijnt. De fsb stond op 133; die heb ik teruggeschroefd naar 100. (PC werd ook een fractie trager en dat bevestigde mij in mijn actie.)

Inmiddels heb ik eigenlijk bij toeval Chkcpu.exe (fijn programmaatje) een keer aangeklikt en tot mijn verbazing verscheen er in beeld dat de daadwerkelijke megaherzen van mijn processor toch 1200 tellen.

Nu klaag ik niet. Maar ik vraag mij sterk af waar dit hem in zit. Jumpers en switches staan zo dat de aangeschafte processor lijkt te doen wat ik mag verwachten. Bij de systeemcheck bij POST wordt dat bevestigd.

Chkcpu heeft mij altijd zeer geloofwaardig verteld wat er daadwerkelijk in een systeem gaande was.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Verwijderd

Topicstarter
Nou zit ik toch in het verkeerde hoekje... (Schele aap die ik ben.)

Ik wil graag verhuisd worden naar Processors, Mobo's & Geheugen!

Sorry. :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar een 900 Mhz Celeron hoort op een FSB van 66 Mhz te lopen, een 1200 Mhz model op 100 Mhz (die heeft ook een Tualatin core, L2 cache is anders en nog een paar kleine dingetjes). Volgens mij klopt er dus nog steeds iets niet met jouw computer!

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de documentatie bij de processor behoort hij op 100 te lopen hoor. Anders had ik hem niet gekocht overigens.

• 0siris
Op maandag 31 december 2001 02:13 schreef Anomie het volgende:
Volgens de documentatie bij de processor behoort hij op 100 te lopen hoor.
Damn...dat gebeurt me wel vaker 's nachts |:(
Je hebt gelijk: 900 Mhz model moet op 100 Mhz FSB draaien...

Verwijderd

Celeron 900 is standaar 100Mhz FSB, ik denk dat je per ongeluk een celeron 1200 tualtin hebt gekregen, want 12x100 is tenslotte 1200Mhz, ben er maar trots op, want een 900Mhz celeron zou nooit zo makkelijk met gewone koeling zo lang op 1200 gelopen hebben

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moveje dan maar :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• 0siris
Op maandag 31 december 2001 02:18 schreef Jaromir het volgende:
Celeron 900 is standaar 100Mhz FSB, ik denk dat je per ongeluk een celeron 1200 tualtin hebt gekregen, want 12x100 is tenslotte 1200Mhz, ben er maar trots op, want een 900Mhz celeron zou nooit zo makkelijk met gewone koeling zo lang op 1200 gelopen hebben
Dat kan OOK niet, want een Celeron heeft een vast ingestelde multiplier, en aangezien het nu gewoon op 9x100 Mhz loopt, kan het geen Tualatin zijn, want die zijn er pas vanaf 1000 Mhz, oftewel 10x100 als ik me niet vergis. Maar ik begin me nu steeds meer te vergissen, dus ga ik maar naar bed :) (watjuhhhhh!)

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
als je nou ff met wcpuid kijkt dan kan je de multiplier zien en die klopt zeker. als die dus 12 is dan heb je gewoon een 1200 gekregen.
als ie 9 is dan loopt je fsb toch op 133 (misschien een jumper?)
tevens staat er ook een name string en daar moet dan ook 900 of 1200 staan.

om het helemaal zeker te weten kijk je gewoon ff op de cpu zelf.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Kijk inderdaad eens op de CPU zelf.
Maar het lijkt mij een celly 900 (9*100) die het op 1200 (9*133) dus ook doet.
Deed die van mij ook (tot m'n mobo doorfikte :( )
Misschien een wat ouder BIOS dat de processor herkende als een PIII en dus de FSB op 133 zette.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

de snelheid staat net zoals bij amd er toch wel op?

(ik zie alleen maar amd cpu's :P)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een FCPGA(2) Celeronnetje ziet als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://213.46.22.12:8003/GOT/Celeron2-FCPGA.jpg

Je moet de onderste sticker checken, lees de regel onder "Celeron" uit. Als je een 900MHz exemplaar hebt, dan moeten de laatste 6 tekens "900128" zijn.

edit:
picje op mijn server gehost

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06

Mentalist

[avdD]

Mooie overclock :9 ik heb ook al een celly 900 gekocht ;)

Misschien kun je eens kijken of je mobo tualatin cpu's ondersteund. Zo nee, dan is het in ieder geval geen celly 1200. Verder vraag ik me af hoe warm ie wordt met een standaard coolertje. Als ie erg warm wordt is ie waarschijnlijk toch overgeclockt.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
Op maandag 31 december 2001 10:01 schreef BalusC het volgende:
Een FCPGA(2) Celeronnetje ziet als volgt uit:

[afbeelding]

Je moet de onderste sticker checken, lees de regel onder "Celeron" uit. Als je een 900MHz exemplaar hebt, dan moeten de laatste 6 tekens "900128" zijn.

edit:
picje op mijn server gehost
De FCPGA2 ziet er niet zo uit hoor. Daar zit er nog een hitteverdeler over de core.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

maar als je de fsb op 100 zet en hij draait 1200 dan lijkt het mij een tualatin, de 9x die je instelt op je bord maakt nl. nix uit...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
Daar heb je wel een speciaal bord voor nodig (of een convertor). ALs je dat niet hebt, moet je of een rare proc hebben of erg veel geluk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op maandag 31 december 2001 01:56 schreef Anomie het volgende:
De fsb stond op 133; die heb ik teruggeschroefd naar 100.
Van een multiplier van 12 is dus geen sprake.
Multiplier is dus 9 en de FSB 100 => celeron 900.
En het is dus ook geen tualatin.
Dat ie het eerst op 1200 deed is een foutje van het MOBO.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

kijk ff in je bios of je em daar niet overclockt , en dat je je mobo op jumperless hebt ingesteld (dan worden je jumpers "overrulled") dat lijkt me de meest logische verklaring een tuala 1200 zal et wel niet zijn. dit is heel makkelijk te controleren dmv wcpuid en dan ff naar cache kijken , is het 128 dan is et geen tuala celly is et 256 dan wel.
Ook kun je op de site van je mobo fabrikant kijken of ie zowiezo de tuala al ondersteund.

Het lijkt me dat je je mobo dus gewoon op jumperless hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik zelf weer een keer. :)

Ik heb de manual van het CT-6AJA4 (Chaintech) mobo voor mij liggen, de verpakkingsdoos van de (Intel Celeron Processor 900mhz/100mhz System Bus 128kb cache) processor en de processor (900/128/100/1.75v).

De manual zegt mij dat ik een mobo heb wat processoren ondersteunt tot 1gig. (Wist ik toen ik hem kocht en dus een deel van de reden van mijn verbazing.) Verder is het niet-jumperless. Ik moet middels jumpers de zaak goed zetten. Dat is ook zonder problemen gelukt, overigens.

Ik snap dat het mobo bij aanschaf toevallig zo gejumperd stond, dat het 9x133=1200 afdwong. Ik snap ook dat ik met het terugschroeven van de fsb het zaakje zoals het hoort heb gekregen. Toen ik dat eerst in de bios deed, had dat geen effect en toen ik het naderhand met de jumpers deed wel.

Ik weet niet of chkcpu onbetrouwbaar is, en of het veel verschilt van het hier gemelde wcpuid. Laatstgenoemde wordt nu met de geweldige snelheid van 265 bytes/sec binnengetrokken. Puike verbinding. :(

Vervolgens moet ik mijn processor weer in mijn andere pc (staat elders in een niet verwarmde ruimte, zonder internetverbinding op het moment...) gaan puzzelen en het progje testen.

Resultaten meld ik later.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 21:02
Wat is hier eigenlijk het probleem?

Een Celly 900 die op 1200 loopt? Super toch?
check ff de temperatuur in de bios of met mbm ofzo.

Ennuh, misschien dat een nieuwe versie van chkcpu beter werkt ofzo. Je kunt toch beter afgaan van wat op de proc staat dan wat een proggel zegt!

Nou veel plezier ermee en Heppie Noewjier iedereen :)

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie en dankwoord:

Wcpuid is een zeer prettig progje. Ik heb zelf wel varianten in huis, maar niet zo klein en draagbaar en (belangrijk) nieuw als deze. En lekker helder.

Wcpuid zegt me dat de processor inderdaad gewoon 902,04mhz doet. Direct daarachteraan chkcpu (veel kaler, in dosbox draaiend progje) en die vertelde mij eerst dat de processor op 1456mhz draaide, en toen bij een tweede, derde, vierde en vijde poging heel braaf en consequent 902mhz.

Vage actie van het oude vertrouwde programmaatje.

Blijkt dus dat het verhaal veel eenvoudiger ligt dan het lijkt: eerst steonden de jumpers verkeerd, en daarna niet meer. Chkcpu strooide zand in mijn ogen door te liegen. En wat denkhulp op GoT maakte dat ik daar achter kwam.

Dank voor de hulp iedereen!

Verwijderd

daar zijn we voor he? :) veel succes met overclocken :P

beste wensen ;)
Pagina: 1