Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een leuk euro setje maar nu viel me gister op dat een 1 eurocent muntje erg vies was. Die heb ik gister schoon gemaakt.
Maar toen ik ze net weer aan het bekijken was zag ik dat datzelfde muntje weer vies was. Ik kwam dus tot de conclusie dat hij aan het roesten was :( .
Na een grondige inspectie van de rest van de euro's zag ik dat er nog een paar aan het roesten waren.

Euro munten zouden toch niet mogen roesten ?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik denk dat het komt door het combineren van 2 metalen, dan gaan er electronen migreren in het grensvlak omdat het ene metaal als oxidator en de ander als reductor optreedt.
Het resultaat is roestvorming.
Ten minste tot die conclusie kwam ik omdat de oxidatie het sterkst optreedt op de grens van de 2 metaalsoorten.
Of roesten bij jou de eurmunten van 1 metaal ook?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is het niet gewoon een beetje oxidatie net zoals je bij stuivers hebt? Die muntjes zijn nu nog allemaal hartstikke nieuw, maar zo blijven ze er niet uitzien natuurlijk.

Pics btw? :)

• Tourniquet
  • Laatst online: 04-01 11:50

Tourniquet

Hiya, fellas!

Op maandag 31 december 2001 01:55 schreef blobber het volgende:
Ik denk dat het komt door het combineren van 2 metalen, dan gaan er electronen migreren in het grensvlak omdat het ene metaal als oxidator en de ander als reductor optreedt.
Het resultaat is roestvorming.
Ten minste tot die conclusie kwam ik omdat de oxidatie het sterkst optreedt op de grens van de 2 metaalsoorten.
Of roesten bij jou de eurmunten van 1 metaal ook?
Hij heeft het over de munt van 1 eurocent, niet de 1 euro munt :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat bij mij juist alleen om een paar koperen (?) munten.
De meeste munten glimmen gewoon nog.

Als het nieuwigheidsoxidatie is waarom gebeurt het dan niet bij alle munten en komt het na dat ik het er afgeveegd het gewoon weer terug?

Geen pics. Heb (nog) geen camera.

Als het zo doorgaat houd ik geen eurocent meer over :(

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op maandag 31 december 2001 01:58 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Hij heeft het over de munt van 1 eurocent, niet de 1 euro munt :)
Shit, nu ja het is laat he? ;)
Maar zonder dollen, ik heb een roestende 1 euromunt :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Alleen ijzer roest, dus of je hebt een namaakmunt, of je bedoeld oxideren.

Verwijderd

Topicstarter
Dan bedoel ik waarschijnlijk oxideren. Alhoewel de kleur van het troepje wel gewoon roestkleurig is.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Een nepmunt lijkt me onwaarschijnlijk, dus...
inderdaad ;)

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 01:57 schreef Bigs het volgende:
Is het niet gewoon een beetje oxidatie net zoals je bij stuivers hebt? Die muntjes zijn nu nog allemaal hartstikke nieuw, maar zo blijven ze er niet uitzien natuurlijk.

Pics btw? :)
exact :)

heb je wel is een heel nieuw en schone 5ct stuiver gezien? dan denk je ook dat je iets speciaals in je poten hebt :)

Verwijderd

Topicstarter
Leg dan dit maar eens uit:
1. eurocent uit 1999 ziet er uit alsof hij 10 jaar in een goot heeft gelegen na een dag geleden nog te glimmen.
2. eurocent uit 1999 glimt alsof hij net uit de fabriek komt.

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 02:25 schreef bakdozium het volgende:
Leg dan dit maar eens uit:
1. eurocent uit 1999 ziet er uit alsof hij 10 jaar in een goot heeft gelegen na een dag geleden nog te glimmen.
2. eurocent uit 1999 glimt alsof hij net uit de fabriek komt.
2 verschillende metalen?

je hebt best kans dat je met je lekkere zweterige vingertjes het oxidatie proces hebt lopen versnellen ;) sommige metalen exideren erg snel hoor, sommige al binnen enkele minuten :)

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 01:58 schreef bakdozium het volgende:

Als het zo doorgaat houd ik geen eurocent meer over :(
Ik denk zelfs dat dat de bedoeling is... :?
Snel uitgeven is de enige oplossing en de bedoeling van de Europese Bank want da's beter voor de economie.... ;)
Pagina: 1