Toon posts:

van KDE 2.1.x naar KDE 2.2.2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het forum "hier screenshots van non-Windows desktops" kwam ik een screenshot tegen van een KDE desktop met transparant menu. Meteen verkocht en ben het meteen gaan downloaden.

Maar er bleek KDE >= 2.2 voor nodig te zijn. En ik draai Suse 7.2 KDE 2.1.x (x kan 0, 1 of 2 zijn, weet niet meer precies). Dus ik naar http://www.kde.org om de rpm packages voor KDE 2.2.2 te downloaden. Alles binnen en alles geinstalleerd dacht ik. Er waren wat problemen met dependencies, dacht dat het niet al te belangrijke bestanden waren, dus overgeslagen. Ik uitloggen en opnieuw in KDE inloggen, werkt hij niet meer.

Ik dus inloggen in Gnome en alle rpm's nalopen en alle dependencies proberen te installeren. Maar voor het ene waren weer 6 andere dependencies nodig, enz, enz. Krijg ik uiteindelijk te zien dat ik mijn kernel moet upgraden naar een versie >= 2.2.

Nu dus mijn vraag, ik vermoed dat ik iets goed fout doe. KDE 2.2.2 moet toch wel gemakkelijker te installeren zijn, iemand suggesties? (ik heb geen zin om Suse 7.3 te kopen ofzo).
En als er geen gemakkelijkere manieren zijn, iemand suggesties wat de gemakkelijkste manier is om verder te gaan vanaf het punt waar ik nu zit (kernel inderdaad upgraden ofzo?)

edit:

Nog vergeten te vertellen, ik ben een ontzettende newbie op linux gebied, en het lijkt veel moeite om alleen maar transparante menu's te krijgen. Het is vakantie en eindelijk een mogelijkheid om linux beter te leren kennen :)

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij dan misschien vertellen hoe ik wel had moeten upgraden naar KDE 2.2.2 (voor de volgende keer als ik Suse opnieuw installeer)

Verwijderd

Geen dependencies breken en Suse specifieke rpms gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
hoe herken ik suse specifieke rpm's. Ik heb alles gedownload vanaf de kde server (mirror) uit de map Suse 7.2. Dus zal wel goed zijn.
Maar van de verschillende dependencies weet ik of het Suse rpm's waren.

en wat bedoel je met dependencies "breken"?

Verwijderd

Als het uit de Suse 7.2 map komt is het wel oke. Dat zijn dus rpms die specifiek voor je suse versie gemaakt zijn. Met dependencies breken bedoel ik dit:
Er waren wat problemen met dependencies, dacht dat het niet al te belangrijke bestanden waren, dus overgeslagen.
Dus dat je je rpm installer gaat forceren om de boel te installeren als ie begint te klagen over dependencies.

Als je kde update/installed moet je vaak niet alleen kde* rpms hebben, maar bijv. ook kdoc, libqt en meer zut.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Probeer die files eens met wget te gaan ophalen :
code:
1
wget ftp://download.au.kde.org/pub/kde/stable/2.2.2/SuSE/i386/7.2/*

Dan heb je ALLE files en kom je geen dep errors tegen.

HF

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb nu alles gewonload met wget,

is er nog een speciale manier van installeren, of moet ik alles met rpm -ivh packagename.rpm installeren.

BTW: is er een commando om alles tergelijkertijd te installeren, zodat ik niet voor elk package rpm -ivh blah.rpm hoef te gebruiken (rpm -ivh *.rpm misschien?)

ohja, slierp: moet ik nou wel of niet packages instaleren met --force?

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 12:21 schreef SurfingFromAM2PM het volgende:

ohja, slierp: moet ik nou wel of niet packages instaleren met --force?
Iha niet. Tenzij je echt weet wat je doet, niet doen.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Je kunt ook gewoon ff je kde zelf compilen.. Is niet eens zo heel moeilijk :).
* Martin Sturm als relatieve linux-desktop n00b heeft dit van de week gedaan, zonder enige ervaring op het gebied van XFree86 of Desktop Environments.

Je moet alleen ff opletten dat je de goede QT versie pakt. Maar dan werkt het ook super snel (mits je de goede optimalisaties gebruikt, dus objprelink en CFlAGS en CXXFLAGS goed set)

• XTerm
Nee zeker NIET met rpm doen. Gewoon met YaST 1 doen !
Heb je gegarandeerd geen problemen !

Verwijderd

Je moet ook _EERST_ de nieuwe QT installeren, en dan kdelibs, en dan kdebase gevolgd door de rest...

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb dus alles gedownload en ik voer rpm -ivh *.rpm uit

krijg ik allemaal dependencie errors.

ik dus al die pakketten downloaden, weer errors, weer downloaden,

uiteindelijk voer ik het uit en krijg ik allemaal conflict errors

file blahblah form install blah conflicts with file from package blah-x.x

• XTerm
Hoeft niet met YaST :)

Verwijderd

Topicstarter
leg is uit hoe ik dat met YaST doe. ik kan namelijk niet meer bij mijn KDE desktop

kan het ook vanuit GNOME? :'(

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
YaST kan toch ook gewoon vanuit de terminal??

dat YaST KDE gebonden is lijkt me heeeel erg sterk...

maar ik gebruik geen SuSE, dus wat weet ik nou ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik kan alleen het commando om yast te starten niet vinden

yast en yast2 werken niet

Verwijderd

locate yast?

Ben je wel root?
Pagina: 1