athlpn 1000 erg heet

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mn athlon TB 1000 wordt behoorlijk heet.. idle tegen de 60 (58-59) en stressed tegen de 70 (gem. zo'n 68). Dit is dus erg hoog... maar een paar maanden geleden was het wel wat lager (terwijl het zomer was), zo'n 50-60. Voltage staat al op 1.6V. (in bios dan, sensor geeft wat hoger aan)

Ik heb een globalwin fop32 koeler, was best duur (vond ik :P ), maar ik heb speciaal een wat duurdere gekocht om de proc. goed te koelen. Bij de pc zaak hadden ze die koeler er alvast voor me op gezet en dr zit dus geen koelpasta tussen. Ik heb begrepen dat koelpasta wel verschil uitmaakt in temperatuur, maar onder die koeler zit toch ook altijd al een thermal pad dat fungeert als koelpast? Is koelpasta dan nog steeds nodig? En wat ik hier op GoT heb gelezen over koelpasta stelt het niet veel meer voor dan een minuscuul laagje op de core aanbrengen, zou dat echt zoveel verschil uitmaken?

En ik heb ook vaak gelezen dat de sensor van de MSI k7T Turbo een overdreven hoge temp. aangeeft. Is dit echt zo? En is mn temp. van 70gr. stressed misschien normaal met dit bord?

Airflow e.d. maakt volgens mij niet uit want met kast open of dicht wordt ie even warm.

Wat zal ik doen?

Koelpasta aanbrengen, met al het werk en risico's er omheen. Of zal ik alles gewoon zo laten en er niks aan doen? (pc draait verder stabiel)

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 22:41
Haal iig je koeler eraf om koelpasta (artic silver) op je core te smeren (thermal pad goed verwijderen met wasbenzine ofzo)
Kijk dan of hij nog te heet word, zoja plaats casefans in de uitsparingen.
En een thermalpad werkt niet zo goed als koelpasta.

En ja de sensor op je mobo geeft niet de "echte" waarde aan.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik wist niet dat een athlon ZONDER koelpasta kón draaien! :P

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
heb ik ook hoor. draait al een jaar op deze hitte.

* LollieStick LinuxUser raakt dat ding liever niet aan als ie stressed is >:)
Op maandag 31 december 2001 00:44 schreef MadMarky het volgende:
Ik wist niet dat een athlon ZONDER koelpasta kón draaien!
Kan wel het zal alleen niet lang duren voordat het een beetje gaat stinken.

[ontopic]
Een athlon kan zeker niet zonder koelpasta draaien, maar ik kan hem garanderen dat er wel koelpasta op zit want anders liep zijn systeem niet zo stabiel.

BTW. ik dacht dat alleen ABIT moederborden problemen hadden met de temperatuur censor.
[/ontopic]

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 00:43 schreef THxZ0NE het volgende:
Haal iig je koeler eraf en koop koelpasta en poot dat op je core (thermal pad goed verwijderen)
Kijk dan of hij nog te heet word, zoja plaats casefans in de uitsparingen.
hmja.. maar dat is dus wel zinvol? Moet wel mn halve pc uit elkaar halen...
En ja de sensor op je mobo geeft niet de "echte" waarde aan.
hoe groot zou het verschil dan zijn met de 'echte' waarde?

• ViPeR098
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
misschien hebbie wat aan de volgende topics:
[topic=267493/1/100]
[topic=148690/1/100]
[topic=130834/1/100]

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:52

McLambo

MTB Junky

Als alles stabiel draait, lekker zo houden.
Mocht je je toch irriteren, dan adviseert ik die thermalpad eraf te slopen en echte koelpasta(R) van Mattell (TM), oftewel Artic Silver.

Over die sensor: Ik heb een MSI KT7 Turbo2 en m'n procje (XP 1600+) loop hier lekker op 24 graden, dus ik ben wel tevreden over die sensor *D.

Ook een extra koelertje in de kast om de warmte af te zuigen/blazen is geen overbodige luxe. Dit maakt toch enigszins verschil met gewoon de kap eraf halen, want dan blijft de lucht nog min of meer stilstaan rond de proc koeler.

Bij mij scheelt het ongeveer 7-12 graden of de fans nu uit of op lage toeren heb.

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 22:41
Het koelpasta is zeker zinvol, en wil je je pc koeler laten lopen zul je er toch echt iets voor moeten doen (zoveel moeite is het niet)
Hoeveel dat de sensor afwijkt kan je niet zo zeggen.

• Sebasstk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 21:35
hmm had ik ook cfm maakte niet uit zelfde mobo

heb nu een xp 1600+ inplaats van een 900 en een alpha 8045 + papst ngm (30 cfm/26 dba) inplaats van een noise controle 10v

heel raar rond de 60 70 graden... maar snap niet dat hij nu zoveel koeler aangeeft, als je er vanuitgaat dat het aan het moederbord ligt.

dus heel bizar

ik had alles optimaal in me kast koelprut(silver 2) plus veel airflow in me kast...

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 00:47 schreef McLambo het volgende:
Over die sensor: Ik heb een MSI KT7 Turbo2 en m'n procje (XP 1600+) loop hier lekker op 24 graden, dus ik ben wel tevreden over die sensor *D.
kijk dat bedoel ik nou.. geeft bij jou dus ook een verkeerde waarde aan..

en het is niet zo dat ik me er erg aan irriteer ofzo.. maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ie op een dag ineens doorbrandt.. :'(

en ik heb ook al een casefan.. zit alleen wel onderin de kast en proc bovenin (en daar tussen een spagetti van 835 IDE en powerkabels ;) )

Verwijderd

Ik heb een TB 1ghz en een MSI Turbo 2 mb zonder koelpast stressed wordt ie max 40 graden, geen extra fans, zelfs de originele fan van spire nog ( ga ik wel vervangen vanwege het geluid :P )

dus ik snap het probleem niet ;) , oh ja vcore ook nog op 1.8v

• McLambo

McLambo

MTB Junky

22-25 graden is de goede temperatuur die mijn board aangeeft.
Ik heb namelijk een gat in m'n koelblok gefreesed en er zit een sonde in boven de proc, die geeft hetzelfde aan.
Ik heb nog nooit problemen gehad met verkeerde temperaturen eigenlijk

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op maandag 31 december 2001 14:22 schreef McLambo het volgende:
22-25 graden is de goede temperatuur die mijn board aangeeft.
Ik heb namelijk een gat in m'n koelblok gefreesed en er zit een sonde in boven de proc, die geeft hetzelfde aan.
Ik heb nog nooit problemen gehad met verkeerde temperaturen eigenlijk
yeah right 25 graden, idle zeker stressed kan nooit. als ik er ff van uitga dat je nu niet buiten zit maar in je kamer waar het een graad op 19 (koud) is dan is het nog niet mogelijk om een athlon@1600mhz stressed op 25 graden te krijgen.

voor de topicstarter; 70 graden is te hoog. ook al zijn die sensors nooit helemaal juist, je zal nog steeds aan de 65 zitten, maat het kan ook 80 graden zijn. te warm dus. andere koeler kopen, en koelpasta er tussen. verder heeft 1 casefan onderin weinig zin en al helemaal niet als je kast bom vol met kabels hangt.

Verwijderd

ik heb de msi k7t 266 pro2 met athlon 1,2 en die word idle 48/50 en stressd 58/60.
ik heb hem nog nooit boven de 60 zien gaan dus dat is wel goed als je eraan denkt dat mn chassis temp 35 graden is,maar was er niet iets met die temp sensor van de pro2???dattie waardes niet klopten ofzo??

• McLambo

McLambo

MTB Junky

yeah right 25 graden, idle zeker stressed kan nooit. als ik er ff van uitga dat je nu niet buiten zit maar in je kamer waar het een graad op 19 (koud) is dan is het nog niet mogelijk om een athlon@1600mhz stressed op 25 graden te krijgen.
inderdaad, kamertemp 19 graad. Ik zou zeggen, check mijn sig voor wat er nog meer mogelijk is met dit prachtige boardje :P

(ow, did I mention I have a 125CFM fan?)
Pagina: 1