• Firestormer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-01 03:00
Ik zat toevallig eens na te denken waarom je gevoel
heb in de vorm van dat je voelt dat je handen er zijn.
Je hebt pas gevoel (laten we uitgaan van aanraking) als er 2 zenuwen die tegenover
elkaar zitten geprikkelt worden.
Maar als je niks aanraakt worden je handen ook niet op die manier geprikkelt.

dus mijn verklaring zou zijn dat het gevoel wat je voelt doodgaan is.
dat klinkt misschien wel raar ....
Maar je cellen delen en sterfen steeds af
dus dan zou dat wel eens het gevoel kunnen zijn dat je deeltje voor deeltje afsterft.

Stel nu eens voor dat je handen heel koud zijn (bijv van sneeuwballen gooien :D ) dan heb je er niet tot weinig gevoel in mijn theorie: door de kou vertraagt (of zelfs stopt !) de sterf\deel cyclus waardoor je niets of nauwelijks meer voelt.

Disclaimer:
Tiepvouten ,ongeldige en voor-oorlogse theorien voorbehouden
ik ben 15 jaar en ben na de 2e klas van school af gekickt dus don't buzz me :D >:)

Verwijderd

Ik denk niet dat alle cellen in je lichaam zo snel afsterven dat je dat ook daadwerkelijk voelt.

ik denk dat je hersenen zichzelf gewoon uitzetten en dat het lichaam na het stoppen van het hart gewoon helemaal verder afbreekt.. cellen incluis.

Verwijderd

Er worden tegelijk toch weer cellen aangemaakt? En als het even meezit zelfs sneller dan het afsterven. :z

• Firestormer
  • Laatst online: 12-01 03:00
en zou je dat dan NIET voelen ?

Verwijderd

Eehmmm... Moeilijk. Kijk, ik heb ernstig zenuwletsel opgelopen, en wat de neurologen mij hebben uitgelegd is het volgende:

De pijn die je voelt (zoals als je op je arm valt en je arm trilt vanwege de zenuw, zoiets) is de stroom die van je hersenen naar de bestemming (bijvoorbeeld in je vingertoppen) reist. Mocht je ooit een EMG hebben gehad (en als iemand je hem ooit aanbied: weigeren en wegrennen/rolstoelen) dan weet je hoe het voelt om stroom door je zenuwen te laten stromen. Volgens mij is wat je voelt dus geen cel-afsterving, maar de overdracht van gegevens, zeg maar. Lijkt dit ergens op of is het wartaal? :)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 22:53
het klinkt wel waarschijnlijk alleen heb ik nog nooit van een emg gehoord, wat is dat? een electro ... gram? maar het klinkt inderdaaad heel pijnlijk als ze stroom door je zenuwen laten lopen.:r

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 00:38 schreef Firestormer het volgende:

Ik zat toevallig eens na te denken waarom je gevoel
heb in de vorm van dat je voelt dat je handen er zijn.
Je hebt pas gevoel (laten we uitgaan van aanraking) als er 2 zenuwen die tegenover
elkaar zitten geprikkelt worden.
Maar als je niks aanraakt worden je handen ook niet op die manier geprikkelt.
Je voelt je handen alleen maar, omdat je aandacht er naar uitgaat.
dus mijn verklaring zou zijn dat het gevoel wat je voelt doodgaan is.
dat klinkt misschien wel raar ....
Maar je cellen delen en sterfen steeds af
dus dan zou dat wel eens het gevoel kunnen zijn dat je deeltje voor deeltje afsterft.
Dat lijkt me niet. Cellen stoppen op een bepaald moment met delen en vervolgens worden de cellen in de meeste gevallen gewoon oud.
Stel nu eens voor dat je handen heel koud zijn (bijv van sneeuwballen gooien :D ) dan heb je er niet tot weinig gevoel in mijn theorie: door de kou vertraagt (of zelfs stopt !) de sterf\deel cyclus waardoor je niets of nauwelijks meer voelt.
En dus presenteren wij u: cryostase. :P
Disclaimer:
Tiepvouten ,ongeldige en voor-oorlogse theorien voorbehouden
ik ben 15 jaar en ben na de 2e klas van school af gekickt dus don't buzz me :D >:)
En hoe hebt je dat voor elkaar gekregen :?

• BOCmetalhead
  • Laatst online: 17-11-2025
ik was het voorlopig nie van plan om uit te proberen maar zolang mijn dood niet pijnlijk is en geen lijdensweg word vind ik alles prima!

Metal to the bone

• MaDLiVe
  • Laatst online: 23-01 07:17

MaDLiVe

.-Observer-.

Op maandag 31 december 2001 14:42 schreef cryforhelp het volgende:
het klinkt wel waarschijnlijk alleen heb ik nog nooit van een emg gehoord, wat is dat? een electro ... gram? maar het klinkt inderdaaad heel pijnlijk als ze stroom door je zenuwen laten lopen.:r
EMG is niets pijnlijks ofzo heb het namelijk ook gehad. Ze controleren namelijk de overdracht van signalen door zenuwen dmv een stroomschokje met een matig voltage door een stuk weefsel. Het enigste wat je voelt is een klein steekje. De artsen kunnen aan een reflex zien wat er werkt/ wat er niet werkt. Soms meten ze ook signalen die vanuit je hoofd worden gestuurd dan krijg je allemaal sensors op je hoofd. Al met al niet pijnlijker dan een steekje van een potloodpunt. Voor het exacte principe moet je een expert zoeken weet alleen dat wat meneertje X hierboven zei iets overdreven is.

Betreffende die theorie...die klopt niet helemaal. Je bent klinisch dood als er geen hersenactiviteit meer plaatsvind. Je kan in principe al dood zijn voordat je cellen stoppen met delen...en het delen van cellen kan in principe nog vele uren dagen na een klinische dood doorgaan. (nagel, haargroei) Het is niet zo dat wanneer je doodgaat dat plotseling al je cellen in 1 keer stoppen met functioneren.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Volgens mij zit het allemaal in je hoofd. Als iemand een ledemaat verliest (een arm of zo) dan voelt die persoon soms nog pijn in de verloren ledemaat. Zoiets heet volgens mij fantoompijn. Je bent gewoon zo gewent(d?) geraakt aan je arm dat je aanneemt dat ie er nog gewoon zit. Dit doe je natuurlijk ook als hij er echt zit.
Je voelt je arm natuurlijk ook de hele tijd. Als je ook maar je vingertopje beweegt dan beweegt de huid om je vinger al en dat voel je. Als je hem daarna stil houdt dan herinner je dat je hem net bewogen hebt en dan weet je dat ie er nog zit... Denk ik :)

Verwijderd

Er stroomt bloed doorheen, daarom voel je je handen bijvoorbeeld...warmte stroomt er doorheen.
Daarom zeggen mensen die onderkoelt raken ook vaak : ik voel mijn benen niet meer, dat is niet warm meer en het bloed stroomt daar niet hard doorheen.

• BOCmetalhead
  • Laatst online: 17-11-2025
A: je voelt dingen in je ledematen door de zenuwen die er in zitten!
B: pijn aan een verloren ledemaat heet inderdaad fantoom pijn
exacte vertaling (volgens de vandale) fan·Žtoom·pijn :
1 pijn na amputatie van een lichaamsdeel, alsof dat lichaamsdeel er nog is

C: je haren en nagels blijven nog ongeveer 24 uur door groeien na overlijden je bloed stroomt nog ongeveer een half uurtje door na overlijden!

d: her·sen·dood :de toestand waarin het lichaam niet meer reageert en er geen ademhaling, beweging en reflexen meer zijn

(volgens de vandale)

Metal to the bone

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Op woensdag 02 januari 2002 23:49 schreef Lietsj het volgende:
Er stroomt bloed doorheen, daarom voel je je handen bijvoorbeeld...warmte stroomt er doorheen.
Daarom zeggen mensen die onderkoelt raken ook vaak : ik voel mijn benen niet meer, dat is niet warm meer en het bloed stroomt daar niet hard doorheen.
Je wil toch niet zeggen dat je je bloed door je heen voelt stromen??
Ik vrees dat dit niet hoofdzakkelijk met het stromen van je bloed te maken heeft, maar met het afwijken van de optimum temperatuur in de opperhuid en later de lagen huid eronder. Wanneer onderkoeling optreedt vertragen alle processen in de desbetreffende lichaamsdelen, dus ook de communicatie tussen zenuwdelen, mensen kunnen namelijk nog wel vaak hun lichaamsdelen bewegen (welliswaar niet helemaal gecoordineerd).

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 23:07 schreef MaDLiVe het volgende:

[..]

EMG is niets pijnlijks ofzo heb het namelijk ook gehad. ...Voor het exacte principe moet je een expert zoeken weet alleen dat wat meneertje X hierboven zei iets overdreven is.
Meneertje X kan je vertellen dat het voor mij zeer pijnlijk was. Ik kan me voorstellen dat als er niks mis is met je zenuwen dat je er geen last van hebt, maar mijn zenuw (vanuit het merg naar de linker teen-toppen) is op twee plaatsen beschadigd. De naalden die door je huid gaan zijn nog niet zo erg (maar leuk is anders) maar ik had zeer veel last van de stroomstoojes. Niks overdreven dus, denk je nou echt dat ik uit mijn nek loop te zwetsen :? Ik heb alle mogelijke pijnen gehad die je kan bedenken (botbreuken, gewrichtsbreuken, zenuwletsel, [huid]wonden, orgaanschade: You Name It) en dit was in de top 3, werkelijk.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Fijn dat je al je kwalen wilt mededelen maar heeft verder niks met het topic te maken.
het ging mij eigelijk om dit stukje
Mocht je ooit een EMG hebben gehad (en als iemand je hem ooit aanbied: weigeren en wegrennen/rolstoelen),
Dat is wat ik overdreven vond.
dan weet je hoe het voelt om stroom door je zenuwen te laten stromen.
Je voelt de stroom niet letterlijk door je zenuwen lopen, je voelt hem alleen bij het eindpunt.

Anyways ik had dus nog wat gedachtes bij "het gevoel van doodgaan", dat er volgens mij niet echt is of het is case gevoelig. Maar wat als je nou op slag dood bent, dan ben je niet in staat om iets te voelen.
Maar stel dat je een ziekte met een dodelijke afloop hebt, dan zou je wel voelen dat je langzaam aan doodgaat? Volgens mij is het enigste wat je voelt dat je verzwakt...misschien breng je dat dan in relatie tot doodgaan.

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 05 januari 2002 13:10 schreef MaDLiVe het volgende:
Fijn dat je al je kwalen wilt mededelen maar heeft verder niks met het topic te maken.
[..]

Ik probeer je duidelijk te maken dat zenuwpijn, vooral bij een EMG, zeer vervelend is, en niet overdreven. Ik deel niet mijn kwalen mee, ik vergelijk zenuwpijn met andere ervaren 'pijnen'. Dat is alles. :z
Pagina: 1