Toon posts:

Passief koelen van een processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben hier wel benieuwt naar.
Even wat linkjes
http://support.intel.com/support/processors/sspec/icp.htm (celeron procs)
http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm (pentum 3 procs)
nu weet ik dus dat de warmte productie die een processor heeft te maken heeft met de "Thermal Design Power (W)" Dus, hoe lager dit is, hoe koeler de processor is. dus infeite zou een celeron 566 (11.9W) makkelijker te koelen zijn dan een celeron 850 (25.7W).

Maar hoe wordt dit "Thermal Design Power (W)" berekend? Is daar een formule voor, en tot hoeveel van deze WATTs kun je een processor nog passief met alleen een heatsink koelen?

Kun je zorgen dat je bijvoorbeeld een celeron 850 evenveel van deze WATTs laat krijgen als een celeron 566 door hem onder te klocken? of komt hier meer bij kijken?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Dan vraag ik me nog wat af. Dan zou een cpu meer warmte geven als ie meer watts gebruikt, is het dan dus ook zo dat mijn cpu als ik hem overclock, waarbij hij dus warmer wordt, ook meer watts gaat gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje zoeken kan ik eindelijk antwoordt geven op jou vraag, het antwoordt is, jah het klopt, lees dit artikel maar es.
http://www.overclockers.com/articles197/

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 22:21

ChUcKiE

Dus........

Los van het theoretische geneuzel kan je bijvoorbeeld een PIII 733 eenvoudig passief koelen!

In een Compaq Dekspro EN zit er standaard een passieve koeling op!

Ik heb van de week een AOpen H300A (Micro ATX) + een AOpen MX3S (micro ATX alles onboard) gekocht en daar zit nu ook een PIII-733 met een passieve Zalman CS3100 in.

Mijn tweede PIII komt in de aankomende barebone.

Van Celerons weet ik het niet helemaal zeker, maar een PIII moet zomaar gaan!

Beide gaat het hier dus om de EB versie, dus de 133MHz uitvoering.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Volgens mij moet je het voltage omlaag schroeven, met jumpers of in het bios denk ik. Als ie minder elektriciteit gebruikt wordt ie ook minder warm denk ik.

Al haal ik de termen watt, voltage, stroom en elektriciteit ook steeds door elkaar :'( maar voltage naar beneden = minder hitte volgens mij.

Verwijderd

Ja, Watt(vermogen) = Volt(spanning) x Ampère(stroom).
Dus als je of de spanning, of de stroom, of beide vermindert wordt het vermogen ook minder en daarmee de dissipatie(omzetting in warmte) kleiner.

Verwijderd

Topicstarter
Tot hoeveel WATT kun je nu maximaal passief koelen met een grote heatsink? 15WATT? of 20WATT?

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 19:31

BertV

Handgemaakt

PIII 1000 @ 1125 kapt er iig mee na drie minuten zonder fan.

(30 watt ??? )

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

Topicstarter
Over zo'n zware was ik nou niet aan het denken. een van de ligste 0.18 micron cores aan et overwegen 500Mhz - 600Mhz, allemaal onder de 15 WATT, dus ik denk wel dat dit moet kunnen, kan iemand dit nog bevestigen?
P.S. op hoeveel WATT loopt die VIA CPU?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 08:49 schreef ChUcKiE het volgende:
Los van het theoretische geneuzel kan je bijvoorbeeld een PIII 733 eenvoudig passief koelen!

In een Compaq Dekspro EN zit er standaard een passieve koeling op!

Ik heb van de week een AOpen H300A (Micro ATX) + een AOpen MX3S (micro ATX alles onboard) gekocht en daar zit nu ook een PIII-733 met een passieve Zalman CS3100 in.

Mijn tweede PIII komt in de aankomende barebone.

Van Celerons weet ik het niet helemaal zeker, maar een PIII moet zomaar gaan!

Beide gaat het hier dus om de EB versie, dus de 133MHz uitvoering.
Kun je ook es je temperaturen van je CPU en case vermelden zonder een fan?

Verwijderd

Topicstarter
P.S. die p3-733 heeft een output van 19.1 Watt en maximale temperatuur van dat ding volgens de intel specs is 80 graden celsius, dus zou een celeron cC0 733 die ook een output heeft van 19,1 Watt ook passief gekoeld kunnen worden. Of zie ik dit verkeerd, die celeron II is toch infeite een misminkte Pentium 3, dus zou toch kunnen.

Maarruh, wat is nu de maximale WATT die met een Zalman/Swiftech/Alpha gekoeld kan worden, zonder een FAN erbij te hebben?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Niks mislukte P3! Intel heeft er met wat minder opties een goedkope cpu mee gemaakt. Express minder cache erop, hogere multiplier, lagere bus. In principe hadden ze er ook een P3 van kunnen maken, van hetzelfde plakje, maar ze moeten ook budget cpu's in het assortiment hebben.

Verwijderd

Het aantal watts wat gegeven wordt, is de hoeveelheid energie die de processor discipeert in de vorm van warmte. Er gaat stroom in, deze wordt omgezet in voornamelijk warmte en er komt nog een beetje stroom uit, in de vorm van een digitale reeks.
Het komt er dus op neer dat de hoeveelheid watts die gegeven is overeen komt met de hoeveelheid energie die de processor omzet in warmte. Als je de kloksnelheid laat toenemen zal de processor warmer worden dus de hoeveelheid gedicipeerde energie in watts toenemen. Over de discussie of dit verband nu linear of kwadratisch is heb ik het niet....

Verwijderd

Topicstarter
Dit is gewoon zo moeilijk he, is er geen overclockers pagina die zoiets behandeld? ik vind zelfs nergens hoeveel WATT die via proc gebruikt

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 18:50 schreef Jaromir het volgende:
Tot hoeveel WATT kun je nu maximaal passief koelen met een grote heatsink? 15WATT? of 20WATT?
Is van heel erg veel dingen afhankelijk, bijvoorbeeld hoe heet mag het object worden!

neem een 100Watt gloeilamp=>volledig passief gekoelt, zelfs geen heatsink nodig, en toch passief gekoelt. Waarom=>het maakt voor een gloeilamp niet uit dat hij heet wordt(sterker nog het MOET, maar das ff wat anders) en dus kan het verschil in temp tussen de lamp en de lucht hoog worden, waardoor die 100Watt netjes afgegeven wordt.

maar nu voor een proc=>Hoe groot/efficient is je heatsink, en hoe heet mag je proc worden(een proc die 80 graden c mag worden is makkelijker voldoende te koelen dan eentje die maar 60C mag worden)

Als je de heatsink maar groot en efficient genoeg maakt dan kan hij elke proc wel koelen, echter is dat nog wel practisch!

Compaq heeft het tot de p2-333 (toch?) volgehouden om met passieve cpu-heatsink te werken. Die werden echter WEL heel groot en duur.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de proc mag maximaal 80 graden worden, ik heb em liever max 60. en daar kan dan een grote heatsink opkomen die hitte wegneemt.
Maarruh, hoeveel is dan de maximale WATT in output die alleen een heatsink kan opnemen.
en dan bijv. een aluminium heatsink en een koperen heatsink

Verwijderd

De heatsink grootte/design hangt ook af van hoe warm het in je kastje is en of er enige luchtstroming is (of niet).

De cooler van VIA is in principe geschikt tot ca. 20 W (lijkt me).

Koper is beter in warmte-afvoer dan alu.

Verwijderd

Topicstarter
WOW 20 watt, oh, dan kunnen die lichte P3's ook makkelijk passief. Die via gebruikt max 12Watt heb ik dus gelezen.
P.S. bedankt voor de links

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Die PIII-733 wordt tegen de 39 graden. Ik heb de temp nog nooit boven de 45 (euro)graden :D zien komen!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik weet wel dat Apple zijn G3s en G4s passief koelt, in elk geval tot 500 Mhz (nog nooit een gezien die op een hogere kloksnelheid loopt).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
45 graden in dat kleine kastje? met alleen een heatsink en de fan van de voeding? of nog meer?

Verwijderd

wie weet een site waar je de watts van alle proc kan zien dus van intel/amd athlon/amd xp/celeron :)

Verwijderd

Topicstarter
Als je de 2 links helemaal bovenaan de pagina bekijkt dan zie je de WATTs van celerons en P3's al

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

In dat kastje zit een brander, met ventilatortje, een hdd en een voeding (met ventilator).

Meer zit er niet in. Probleem is alleen dat de voeding en de hdd redelijk wat herrie maken. Daar gaat ik nog wel wat aan doen!

Verwijderd

Hey kewl, weer een topicje over het passief koelen van een processor :)
Ik heb dus een tijdje geleden ook geprobeerd om een passief gekoeld systeem te maken met een k6-3+ 450 (mobiele versie van de k6-3 gemaakt op .18micron) en een Zalman CNPS3100G (mooi groot koperen oppervlak voor maximale warmte dissipatie).

Helaas is het in mijn geval dus mislukt... zelfs deze mobiele processor produceerde nog teveel warmte. Pas als ik 'm terugklokte met PowerNow! tot 300Mhz of lager kon ik 'm passief op full load koelen. Met het proggie radiate heb ik toen ook nog uitgerekend op welk wattage je dan zit en ik kwam uit op ongeveer 20watt bij 300Mhz en 23watt bij 450Mhz. Nu was het helaas wel enigszins gokwerk omdat AMD niet helemaal nauwkeurig was geweest in de white papers zodat ik tussenwaardes heb moeten gokken bij het invoeren in de database van radiate. Maar goed, ik denk dat je 20 watt ongeveer wel als grens aan kunt houden voor het maximale wattage wat je nog passief kunt koelen met een grote koeler zoals de flowerheatsinks van Zalman.

Op zich was het nog wel een mooi systeempje, want ik kon overdag gewoon de fan van die Zalman met een schakelaartje omzetten en als ik dan ging slapen kon de fan uit wanneer ik in windows de processor even terugklokte naar 200Mhz. Dat is immers meer dan genoeg voor wat simpel downloadwerk. En dan in de ochtend de processor weer eventjes overklokken naar 600Mhz (wat hij zonder problemen trok als hij gekoeld werd), fan weer aansluiten en klaar! Aan de andere kant maakte die Zalman zowiezo vrijwel geen lawaai dus uiteindelijk liet ik 'm eigenlijk gewoon standaard op 600Mhz draaien met de fan aan omdat het voor het geluid toch nix uitmaakte met de kast dicht.

Verder kreeg je nog het probleem dat de voeding eigenlijk het meeste lawaai maakte. En nu kun je daar wel een superstille voeding inzetten waarvan je de fans mod zodat ze op 5 volt draaien, maar dan heb je vrijwel geen airflow meer. En dan blijft de temperatuur in de kast maar stijgen en stijgen, wat natuurlijk het koelen van de processor ook weer moeilijker maakt. Bovendien begon ik zelfs problemen te krijgen met m'n hd's die het te warm kregen.

Een mogelijkheid is misschien nog een volledig open systeem te maken zodat er tenminste geen warme lucht in de kast blijft hangen. Dan kun je misschien ook de voeding modden met een flinke plaat aluminium tegen de standaard koelblokken geschroefd zodat die ook passief te koelen is. Ik heb dit zelf allemaal maar niet gedaan omdat ik ook nog graag wil dat het een beetje netjes in een kast zit. Bovendien is het eigenlijk best wel gevaarlijk om zo een open voeding en alles onder je buro te hebben staan.

Dus mijn conclusie is eigenlijk ook dat een passieve koeling vrijwel niet loont... je moet eigenlijk al zorgen voor een behoorlijke airflow in je kast omdat de temperatuur anders maar blijft stijgen. Je hebt zowiezo al de fan van je voeding nodig als je een systeem in een dichte kast bouwt. En de fan van die voeding overstemt al heel gauw al het andere geluid. En bovendien kun je met een hele stille koeler veel en veel betere resultaten halen dan met volledig passief. Voor volledig passief moet je zo geweldig omlaag qua prestaties terwijl het voor het geluid vrijwel niks uitmaakt met een hele stille koeler omdat je toch al opgescheept zit met de PSU fan.

Verwijderd

Topicstarter
Boh ook 20Watt, nou passieve koeling loont wel degelijk.
Kijk eens bij P3/celeron coppermine, van 11,2Watt is dus makkelijk passief te koelen volgens jou dan.
P.S. P3-733 zou 19,1 Watt zijn.
En over die flower heatsinks, ik moet gewoon eerlijk zijn, maar wat ik erover gelezen heb is de swiftech MCX370 en de Alpha 6035 beter als gewoon groot koelblok, ik dacht eerst ook aan hoe die zalman uitziet dat ie beter zou zijn.

Ik ben dus nu op zoek naar een Pentium 3 533 FCPGA @ 0.18micron. Deze heeft 133Mhz FSB en een verbuik van 14.1 Watt. Ik ga dan proberen deze passief te koelen. met een grote heatsink. ik zoek voornamelijk deze proc, vanwege zijn lage wattage t.o.v. van de FSB, ik kan deze proc nl. ook nog op 66Mhz FSB klokk, wat 266Mhz maakt (wat toch niet nodig zal zijn), waardoor deze proc nog maar 6 Watt nodig heeft, dus als ik deze proc te pakken krijg, krijg ik hem zeker passief gekoelt, alleen is de vraag op welke snelheid, zelf denk ik dat die 533Mhz makkelijk te doen moet zijn (14.1 Watt)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 02 januari 2002 13:46 schreef PsyFlux het volgende:

Verder kreeg je nog het probleem dat de voeding eigenlijk het meeste lawaai maakte. En nu kun je daar wel een superstille voeding inzetten waarvan je de fans mod zodat ze op 5 volt draaien, maar dan heb je vrijwel geen airflow meer. En dan blijft de temperatuur in de kast maar stijgen en stijgen, wat natuurlijk het koelen van de processor ook weer moeilijker maakt. Bovendien begon ik zelfs problemen te krijgen met m'n hd's die het te warm kregen.
Wat voor een temperaturen haalde je dan @ 20Watt? passief? hoe warm werd je CPU toen?
Je HD werd erg warm? gebruikte je dan een 7200RPM of 5400RPM HD?

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05
Op woensdag 02 januari 2002 00:39 schreef JanKees het volgende:

Koper is beter in warmte-afvoer dan alu.
zit je ook weer mee, koper of alu gebruiken.
koper geleidt beter dan alu maar alu geeft warmte weer sneller af, wel jammer dat er geen websites zijn die dat testen, wil zelf nu ook een comp bouwen die stil is (als mp3 server en gateway)

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 14:02 schreef Jaromir het volgende:

En over die flower heatsinks, ik moet gewoon eerlijk zijn, maar wat ik erover gelezen heb is de swiftech MCX370 en de Alpha 6035 beter als gewoon groot koelblok, ik dacht eerst ook aan hoe die zalman uitziet dat ie beter zou zijn.

Ik ben dus nu op zoek naar een Pentium 3 533 FCPGA @ 0.18micron. Deze heeft 133Mhz FSB en een verbuik van 14.1 Watt.
Ik denk dat 14.1 watt nog wel zal lukken idd, maar dan nog denk ik dat je tegen het probleem aan zult lopen dat je voeding eigenlijk nog het meeste lawaai maakt. En als je die stiller maakt heb je te weinig airflow zodat de temperatuur in de kast op blijft lopen.

wat betreft die heatsink, heb je daar ook een artikeltje van?
Ben wel benieuwd namelijk...
Op woensdag 02 januari 2002 14:27 schreef Jaromir het volgende:

[..]

Wat voor een temperaturen haalde je dan @ 20Watt? passief? hoe warm werd je CPU toen?
Je HD werd erg warm? gebruikte je dan een 7200RPM of 5400RPM HD?
Je had niet het hele stuk hoeven quoten hoor ;)
@20 watt zat ik zo rond de 50 idle en 70 graden stressed wat ook ongeveer wel het maximum is waarop ik een processor wil laten draaien. Je temperatuursensor kan tenslotte ook nog een behoorlijke afwijkingen hebben (is niet ongewoon). De temperatuur in de kast werd met m'n gemodde voeding zo'n 42 graden waarbij m'n IBM dtla-307045 (7200rpm) maar liefst 52 graden werd.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
passief koelen is gewoon heel erg lastig. het is ook niet aan teraden tenzij de rest van je systeem fanloos is en geen andere bewegende delen heeft (hd).

Altijd gewoon een normaale koeler op 5volt eropzetten, ook al voelt het alsof er bijna geen luchtlangs komt, als je hem op de headsink zet scheelt het echt veel. en je kan hem echt niet horen als je kast dicht zit.

De hd is een groter probleem. een stille hd is gewoon niet genoeg je kunt daarom beter een silentdrive kopen!

Ik ben zelf ook even aan het kijken, en ik zit nu met een enlight kast (micro.atx), heb ook nog een C2 700 liggen. Alleen ben nog op zoek naar een geschrikt M.atx mb hiervoor.
Zit ook maar een 110watt voeding in, dus echt warm (en dus lawaaierig) zal hij niet worden. ;)

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op woensdag 02 januari 2002 19:50 schreef HermeS het volgende:
passief koelen is gewoon heel erg lastig. het is ook niet aan teraden tenzij de rest van je systeem fanloos is en geen andere bewegende delen heeft (hd).
Denk dat als je passief koel er vaak ook met case fans gewerkt wordt voor airflow

Geen case fan actieve koeler.

Of het moet 'n heel erg zuinige CPU zijn transmeta of VIA C3

Met zuigende performance.

Wil je meer dan is 'n Tualatin 'n betere keuze dan d egewone P3

Wil je zonder case fan en passieve koeling dan moet je een systeem hebben met natuurlijke erflow en dat is van onder na boven dus met zo min mogelijk restricties dus de koeler lammellen lopen dan ook in de richting van de airflow. dus de kast moet onder en boven open zijn de zwaardere koele lucht duwd de lichtere warme lucht weg en zorgt voor airflow die koelt.

Met ATX zul je dan geen PCI of AGP sloten mogen gebruiken in 'n tower omdat deze de airflow belemerd dus een hoog geintergreerde atx mobo. en weggewerkte of ronde IDE kabels gebruiken.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:57
ja maar zodra je toch nog bewegende delen hebt maar het niet meer uit, als je toch nog een intake en outake fans hebt, of een hd, dan hoor je een fan op 5 volt (een goede) toch niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, er zit inderdaad een PSU fan in, maar die heb ik al op 5V gemodd, er moet natuurlijk toch wel een beetje frisse lucht bijkomen. Deze PSU fan bevindt zich tevens erg dicht bij de CPU.
Dus jullie denken dat 20WATT maximaal is?
En over de Hardeschijf dan? hoe zit dat dan? maken die dingen echt zo veel lawaai bij het spelen van MP3tjes? of een DivX en wat geinternet met een IBM 60GXP die op silent mode draait dan? maakt die dan veel lawaai? of kan ik dan toch maar beter een 5400RPM maxtor pakken en die op silent draaien? Voor veel load van de HD af te houden maak ik gebruik van een ram-drive

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
M'n P3 500 (katmai) draait prima zonder fan, enige fan in het hele systeem zit in de voeding. Hoeveel watt ie is weet ik niet maar over de 20 zal het niet gaan.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Verwijderd

20watt is echt het max ja met zo'n gemodde PSU fan... Ik zou het bij die 14.1 watt houden, dan zit je ook nog een beetje aan de safe kant voor de komende zomer.

Wat betreft hd's: Ik heb zelf tegenwoordig een IBM60GXP omdat die dtla-307045 kaputt ging en een Maxtor 5400rpm (D540X om precies te zijn). Maar qua lawaai heb ik nog liever die IBM... die maxtor ratelt zelfs met accoustic management aan nog een klein beetje. Op zich waren die oude dmax VL40 schijfjes van maxtor echt superstil (zelf ook gehad), maar tegenwoordig valt dat ook nog knap tegen. Als je computer echt, maar dan ook echt stil is (volledig passief) hoor je zowiezo beide schijven draaien. Maargoed, dan hoor je zelfs wel meer vage geluidjes zoals je mobo :?

Ik trek namelijk nog wel es eventjes de stekkertjes van wat fans los om te localiseren waar het meeste geluid vandaan kom. En dan kan ik het soms ook niet laten om ff alle stekkertjes los te trekken: sweeeeet silence :P Als het toch eens zo stil kon wezen :9~ Maar dan hoor je ook pas wat voor vreemde geluiden er eigenlijk uit je elektronica komen :D

Verwijderd

Topicstarter
P3-500E
SL3R2
cA2
0681
256K
85 graden celsuis maximale warmte
13.2WATT

Ik denk dus dat ik dan maar deze combo neem, voor gamen @ 800 x 600 en voor DivX kijken en MP3 luisteren zal dat wel voldoende zijn
En ik heb dan nog wat overclock ruimte zeg dat deze proc zo'n 750Mhz @ 150Mhz FSB zal trekken

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel WATT zal het in verbuik eigenlijk schelen per keer dat het voltage 0.5v omlaag gaat?

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik koel mijn Athlon 700 nu passief, en het bevalt goed :)

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:58
Elke koelblok heeft zo'n ze eigen vermogen dat ie MAX kan verwerken. Hou hier dus rekening mee, bij de Conrad staan die waardes in de specs dus dat wordt ff zoeken voor jou blokje.(waarschijnlijk niet bij conrad :9) Airflow scheelt trouwens echt minstens factor 10. dus ik kan je vertellen dat het een groot blok wordt. ;)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel WATT zou een swiftech MCX370 dan verwerken? Het is echt een huge koelblokje

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:58
Op zondag 27 januari 2002 10:33 schreef Jaromir het volgende:
Hoeveel WATT zou een swiftech MCX370 dan verwerken? Het is echt een huge koelblokje
probeer is om goeie, uitgebreide specs te vinden van je koeler. (heb zelf even geen tijd nu :Z) Waarschijnlijk is het dan nog moeilijk om te achterhalen van je waarde is ZONDER fan. Anders swiftech even mailen.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Pagina: 1