Hey kewl, weer een topicje over het passief koelen van een processor

Ik heb dus een tijdje geleden ook geprobeerd om een passief gekoeld systeem te maken met een k6-3+ 450 (mobiele versie van de k6-3 gemaakt op .18micron) en een Zalman CNPS3100G (mooi groot koperen oppervlak voor maximale warmte dissipatie).
Helaas is het in mijn geval dus mislukt... zelfs deze mobiele processor produceerde nog teveel warmte. Pas als ik 'm terugklokte met PowerNow! tot 300Mhz of lager kon ik 'm passief op full load koelen. Met het proggie radiate heb ik toen ook nog uitgerekend op welk wattage je dan zit en ik kwam uit op ongeveer 20watt bij 300Mhz en 23watt bij 450Mhz. Nu was het helaas wel enigszins gokwerk omdat AMD niet helemaal nauwkeurig was geweest in de white papers zodat ik tussenwaardes heb moeten gokken bij het invoeren in de database van radiate. Maar goed, ik denk dat je 20 watt ongeveer wel als grens aan kunt houden voor het maximale wattage wat je nog passief kunt koelen met een grote koeler zoals de flowerheatsinks van Zalman.
Op zich was het nog wel een mooi systeempje, want ik kon overdag gewoon de fan van die Zalman met een schakelaartje omzetten en als ik dan ging slapen kon de fan uit wanneer ik in windows de processor even terugklokte naar 200Mhz. Dat is immers meer dan genoeg voor wat simpel downloadwerk. En dan in de ochtend de processor weer eventjes overklokken naar 600Mhz (wat hij zonder problemen trok als hij gekoeld werd), fan weer aansluiten en klaar! Aan de andere kant maakte die Zalman zowiezo vrijwel geen lawaai dus uiteindelijk liet ik 'm eigenlijk gewoon standaard op 600Mhz draaien met de fan aan omdat het voor het geluid toch nix uitmaakte met de kast dicht.
Verder kreeg je nog het probleem dat de voeding eigenlijk het meeste lawaai maakte. En nu kun je daar wel een superstille voeding inzetten waarvan je de fans mod zodat ze op 5 volt draaien, maar dan heb je vrijwel geen airflow meer. En dan blijft de temperatuur in de kast maar stijgen en stijgen, wat natuurlijk het koelen van de processor ook weer moeilijker maakt. Bovendien begon ik zelfs problemen te krijgen met m'n hd's die het te warm kregen.
Een mogelijkheid is misschien nog een volledig open systeem te maken zodat er tenminste geen warme lucht in de kast blijft hangen. Dan kun je misschien ook de voeding modden met een flinke plaat aluminium tegen de standaard koelblokken geschroefd zodat die ook passief te koelen is. Ik heb dit zelf allemaal maar niet gedaan omdat ik ook nog graag wil dat het een beetje netjes in een kast zit. Bovendien is het eigenlijk best wel gevaarlijk om zo een open voeding en alles onder je buro te hebben staan.
Dus mijn conclusie is eigenlijk ook dat een passieve koeling vrijwel niet loont... je moet eigenlijk al zorgen voor een behoorlijke airflow in je kast omdat de temperatuur anders maar blijft stijgen. Je hebt zowiezo al de fan van je voeding nodig als je een systeem in een dichte kast bouwt. En de fan van die voeding overstemt al heel gauw al het andere geluid. En bovendien kun je met een hele stille koeler veel en veel betere resultaten halen dan met volledig passief. Voor volledig passief moet je zo geweldig omlaag qua prestaties terwijl het voor het geluid vrijwel niks uitmaakt met een hele stille koeler omdat je toch al opgescheept zit met de PSU fan.