[raid]en muziek?

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Deze hoort officieel in ander forum,.maar ik denk dat hier wat meer audioverstand tot zake komt...(zoniet..move2 O/I/O)

nou heb ik ff vraaggie..ik wil mijn pc gewoon in de studio hebbeh..Ik doe er harddisk recording mee is het dan verstandig om deze 2 volgende HD's in RAID 0 te zetten?? en is et een beetje stabiel.. .verder weet ik niet wat onder HD crashes verstaan word,..of uberhaupt zoiets snel gebeurd
(enneh.. kan ik die power knop ineenkeer dan wel indrukken als ie bezig is >:) )
ik heb dit :

-Quantum Fireball LM plus 20 gig 7200 rpm ata 66
-Seagate Barracudda 20 gig 7200 rpm ook op ata 66

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ViPeR098
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Die twee harde schijven in raid 0 zetten lijkt me geen probleem. Als je voor raid 0 kiest heb je wel meer kans om gegevens kwijt te raken. Als namelijk een van de twee schijven kapot gaat ben je alle gegevens kwijt van beide schijven. Wel is de snelheid veel hoger.
Ook zou je voor raid 1 kunnen kiezen. Dit is even snel als het gebruiken van gewoon 1 schijf maar als een van de schijven kapot gaat heb je nog een backup van je gegevens.
Het ligt er maar net aan hoe belangrijk die gegevens zijn.
Als je meer wil weten over raid kijk dan even hier:
[topic=310264/1/100]
En dat verhaal over die powerknop... dat lijkt me sowieso geen goed idee :)

Verwijderd

waarom zou je het doen?

op snelheid ga je niks winnen (ik denk zelfs dat ie er trager van wordt als je maar 1 sector per keer schrijft, de data wordt in raid 0 gewoon over de twee schijven verdeeld)

het enige voordeel voor je systeem is dat het een sled ziet (single large inexpensive disc)

welk besturingssysteem gebruik je, systemen die slechts een sector per keer aanvragen (of schrijven) hebben nadeel bij raid 0, enkel als je systeem meerdere sectoren tegelijk schrijft heb je voordeel!

betrouwbaarheid kan potentieel slechter zijn dan bij sled:
raid 2 stations met een gemiddelde tijd 20.000h per fout (bvb), dan is er eens per 10.000h een fout, terwijl een sled pas om de 20.000h z'n data verloren zou laten gaan!

[edit] sorry, net te laat!

• ViPeR098
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Wheheh :) :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
lol. ik had iig al gekozen voor raid 0,...
Ik moet 98/ME gaan draaien voor de ISIS..(neej ik heb em net gekocht en gaat nu niet over op een andere hehe :P )en dat de rest van me muziek proggies op 98/ME werken.

ik denk dat ik ME kies,.. want ik heb anders geen netwerk verbinding en geen internet > geen drivers (zit geen FDD in :P )

(ik heb btw de faq gelezen,..maar was er niet uit of ik nou beter raid kon gebruiken ofniet.. ik heb de mogelijkheden er toch al voor,..kheb abit kg7-raid)

uhmz.. tja.. tis belangrijk gewoon dat ik voornamelijk voordeel heb met sneller/stabieler schrijven van meerdere audiotracks tegelijk.

Ps. klein vraagje.. kon et niet in de search vinden.Ik kon in de viahardware faq dus ook weinig vinden, heb et ooit ergends zien staan maar kan niet meer vinden) :
win98/ME vertaagd enorm als ik die installeer. Bij de installatie moet ik 15 minuten wachten voordat ie klaar is met de setup te initialeren. (je weet wel die %-balk aan ieder setup proggie) Muis hapert enzo..

hier specs :
Abit Kg7-raid
512 ddr kingston ram (2x256 DS)
nu nog sb live 1024
2x realtec ethernet : 29 / 39a
Rive tnt 2 (kwam uit lifetec pc)
logitec muis optisch

iemand hier ook nog antwoord op?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
*schop*

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

au

Pak je rust!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 11:15 schreef den the man het volgende:
au
*spank* *spank*

Verwijderd

kan aan een heleboel zaken liggen, een systeem is meer dan alleen de hardware die erin zit.. denk aan geinstalleerde software (hoe efficient is het geconfigureerd?) welke irq's zitten welke kaarten en hoe is de int load op die kaarten, zijn alle GOEDE (niet persee nieuwste) drivers geinstalleerd, hoe staan je bios instellingen.. wanneer iemand je pc ECHT goed ingesteld heeft kan je pas zeker zeggen waar het aan ligt. (tenzij je weet dat je een der bovenstaande zaken niet geheel goed hebt :) )

eerste gok is dat het opbouwen van driver database te lang duurt, defragmenteren en zeker weten dat dma aanstaat mag helpen. (wanneer raid drivers geladen zijn staat dma zeker aan)

Verwijderd

Ej gitaarwerk.

Ik draai nu al een paar jaar raid 0 met 2 maxtor 30gig schijven en ik kan het alleen maar aanbevelen, draait als een zonnetje. En je merkt behoorlijk wat snelheidsverschil bij het werken met grote files wat natuulrijk nogal wat voorkomt als je veel met audio/video werkt. Gewoon doen dus.

Wat misschien nog wel een tip kan zijn is om je os op een aparte schijf te installeren. (heb ik in iedergeval wel gedaan).
Ok, windows heeft dan zelf dus geen voordeel van je raid schijf maar je weet wel zeker dat, mocht er ooit iets mis gaan met je raid schijf, je in iedergeval nog kan booten.
Dus alleen je os op aparte schijf en je programma's natuurlijk allemaal op je raid zetten.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
maar draait ook lekker als ik win erop install??
want ik heb totaal maar 2 hd's

Verwijderd

Op dinsdag 01 januari 2002 03:59 schreef gitaarwerk het volgende:
maar draait ook lekker als ik win erop install??
want ik heb totaal maar 2 hd's
Ja hoor.. draait perfect
alleen zijn bepaalde dingen ietsje ingewikkelder / lastiger aangezien je bijv. bij de installatie van win2000 ergens wat raid drivers moet installeren, anders kan ie je harddisk natuurlijk niet zien..
En als er iets mis gaat met een van je schijven dan kan je dus echt niet meer booten... en dat vind ik toch wel de grootste reden om er nog even een hd naast te plaatsen.
Pagina: 1