IP-adres als emaildomein - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Kan ik mijn IP-adres als emaildomein gebruiken? Dus stel dat mijn IP-adres 10.0.0.1 is, kan ik dan user01@10.0.0.1, user02@10.0.0.1, enz. als geldig emailadres gebruiken? Het IP in kwestie is trouwens een quasi-statisch IP van Chello (i.e. het wordt d.m.v. DHCP toegewezen maar verandert praktisch nooit).

Zo ja:
- is dit een beetje te doen in Exchange Server en/of MDaemon?
- ik laat mijn domeinnaam forwarden naar mijn IP-adres; moet ik dan mijn MX-record laten aanpassen?

Ik denk zelf dat het geen probleem is, zelf niet als je het IP i.p.v. met puntjes ertussen als één cijferreeks weergeeft (bv. user01@167772161), maar zeker weten doe ik het niet.

Zijn er mensen die dit praktiseren, waarom, wat zijn de voordelen?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

het kan, bv: user01@[10.0.0.1]
ik laat mijn domeinnaam forwarden naar mijn IP-adres; moet ik dan mijn MX-record laten aanpassen?
Nee, alleen als de mail naar en andere ip moet

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op zondag 30 december 2001 23:11 schreef Vilenin het volgende:
Zijn er mensen die dit praktiseren, waarom, wat zijn de voordelen?
Ik gebruik het wel soms....

voordelen, kunnen mailen naar systemen waarvan ik de dns naam niet ken en het testen van e-mail servers die nog niet in het park zijn opgenomen. Het is dan ook meer een noodoplossing dan echt gebruik.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Waarom vraag je niet via dhs.org ofzo een subdomein aan?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-05 15:27

jep

Kan. :)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:58
Tuurlijk kan dat. Voor een server is een ip hetzelfde als een bijbehorende domeinnaam. DNS is enkel verzonnen om het voor humans iets makkelijker te laten onthouden (en ergens geld mee te verdienen).

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat kan gewoon, dan gaat het rechtstreeks naar die computer. Een MX-record dient er alleen voor dat als jij een mailtje stuurt naar bijv. femme@tweakers.net dat dat op de juiste computer terecht komt, in dit geval mail.tweakers.net (wat eigenlijk weer ts-154-10 is, weet nie wie dat is :) ).

Verwijderd

Het kan theoretisch prima, maar er zijn genoeg smtp servers die zulk soort adressen niet accepteren, dus dan kan niet iedereen je e-mailen (als dat nodig is). Dyndns of dhs accountje aanmaken en probleem is verholpen (of een mooi domeintje aanvragen, want dat kost geloof ik ook maar 12 Euro).

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Op maandag 31 december 2001 00:48 schreef Bigs het volgende:
[..](wat eigenlijk weer ts-154-10 is, weet nie wie dat is :) ).
Een server bij Trueserver met als IP-adres 213.239.154.10

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 01 januari 2002 17:47 schreef Steven_NL het volgende:

[..]

Een server bij Trueserver met als IP-adres 213.239.154.10
Wie != wat. :)

(het is overigens Artemis)

• Newy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 09:05