Toon posts:

DNS instellen op Win 2K advanced Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
FF vooraf: Ik ga me eigenlijk een beetje schamen voor de volgende vraag, omdat volgens mij het antwoord vrij simpel zal zijn. Ik ben er nu al een paar dagen mee bezig en kom er niet uit.

Goed, hier komt mijn probleem:
Ik heb een windows 2000 advanced server bak staan. Daarop wil ik graag een dns instellen. Ik krijg het alleen niet voor elkaar.
Wat ik wil is het volgende. Als ik bijvoorbeeld ping proxy intyp in een ms dos box (goede oude tijd) wil ik niet het bijbehorende ip-adres intypen. Is dus makkelijk om te kijken wie er allemaal ingelogd zijn. (Gaat namelijk veel sneller dan ip adresjes intypen.)
Ik wil dus aan een aantal ip-adressen een (makkelijke) naam hangen.

Anybody?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kan dat niet in de hosts file ,tog ?

Staat bij mij bij c:/windows/system32/drivers/etc
Kan je daar een ip aan een hostname geven.
gewoon openen met notepad.

Heb het net ff geprobeerd met me server en het werkt wel

Verwijderd

Topicstarter
Ga het meteen proberen. Thnxs

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb het aangepast en het werkt nog steeds niet ;-(

Ik ben ook nog het bestand lmhosts.sam tegengekomen.

Oh ja, schrijf je hosts.sam weg als een textfile of als hosts.sam?

Verwijderd

Dns willen instellen ??

Dit is best onduidelijk!

Wil je een dns server maken, aanpassen.??
Of moet alleen je naam worden omgezet naar een ip-nr. ?

Is het alleen voor je zelf, of wil je ook dat je via deze manier het internet opgaat

Ik zie het wel,

Mark

Verwijderd

Misschien is WINS wel hetgene wat je bedoeld ?

Verwijderd

Hosts.sam is het voorbeeld hosts bestand van MS.
Om het te gebruiken moet je het renamen naar hosts, zonder extentie.
Zet hier dan je IP-adressen met namen erin en flap alles werkt.

Verwijderd

Wanneer je de bestanden hosts.sam of lmhost.sam hebt aangepast, moet je ervoor zorgen dat je de .sam weggehaald hebt.

Verwijderd

Zie de HELP file van Windows en zoek op "Configuring DNS". Daarin staat kort gezegd hoe de DNS MMC te starten en de wizard te volgen (lijkt me niet moeilijk)...

Maar da's wat kort af :)

Simpel gezegd moet je 2 dingen vooraf gaan bedenken : hoe gaat m'n DNS domein heten en welke ip-range ga ik gebruiken? Om een voorbeeld te noemen :

DNS domein : thuis.nl
IP range : 192.168.0.xxx

Nu je dat weet open je de DNS MMC en maak je een primary zone aan in de "Forward Lookup Zone" genaamd "thuis.nl".
Als al je PC's W2K of hoger zijn KAN je gebruik maken van "Self registering clients" in je DNS waardoor je zelf geen hosts e.d. meer hoeft toe te voegen. De DHCP (mits aanwezig) kan tevens zorgen voor registratie van clients in de DNS met een DHCP toegewezen adres.

Afijn..ik kan wel alles voorkauwen, maar probeer eens wat :)

Uiteraard willen we ook "Reverse Lookup" gebruiken, dus maken we in de "Reverse Lookup Zone" een primary zone aan "0.168.192.in-addr.arpa" (hmm.. :? is nie echt de juiste benaming meer onder W2K, maar je zal zien wat ik bedoel wanneer je de wizard volgt.)

Wanneer er clients ACHTER de server gebruik maken van het Internet (en de server dient als 'router') moet je wel een DNS forwarder instellen zodat ip-adressen en namen die niet in de lokale DNS voorkomen opgezocht worden in een andere DNS server (meestal die van je ISP).

Andere tip : kijk eens op http://www.technet.com en zoek eens op DNS in de Knowledge Base.
Pagina: 1