Toon posts:

DIVX -> wat beter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers, ik heb ff een vraagje. Ik gebruik nog steeds de divx 3.11 codec waarin men kan kiezen tussen de low and fast motion. Welke van de twee vinden jullie nou het beste. In het algemeen zeggen de meeste Low motion, maar waarom en niet fast motion. Nog een klein vraagje. Op de hoeveel seconden kan je nou het beste de keyframe instellen.

Verder wens ik nog iedereen een goed tweak nieuwjaar toe.

Verwijderd

Fast Motion vind ik persoonlijk beter

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Low Motion, met een first pass

ik geloof dat je bij Fast Motion minder last hebt van blokjes, maar de kwaliteit bij rustige beelden juist weer minder is.

Dus ik doe gewoon Low Motion met een First Pass, dan heb je alsnog geen last van die blokjes.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

DivX SBC onthefly Switching tussen Low en fast motion ---> helemaal weinig blokkerige vakjes :9

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zondag 30 december 2001 23:20 schreef TheLegend het volgende:
DivX SBC onthefly Switching tussen Low en fast motion ---> helemaal weinig blokkerige vakjes :9
Ter correctie: als je SBC correct instelt maak je NOOIT gebruik van Fast-motion.

Keyframes zet je niet om de zoveel seconden, maar op een scene-change. Da's veel effectiever. Als een scene-change langer dan 10 (of 8) seconden op zich laat wachten is een keyframe aan te bevelen, om het spoelen binnen een avi enigszins soepel te laten gaan.

Siditamentis astuentis pactum.

• CaineTanathos
  • Laatst online: 30-01 09:23
Op zondag 30 december 2001 23:43 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Ter correctie: als je SBC correct instelt maak je NOOIT gebruik van Fast-motion.

Keyframes zet je niet om de zoveel seconden, maar op een scene-change. Da's veel effectiever. Als een scene-change langer dan 10 (of 8) seconden op zich laat wachten is een keyframe aan te bevelen, om het spoelen binnen een avi enigszins soepel te laten gaan.
ja maar als je aan het rippen encoden bent kun je alleen maar instellen om de hoeveel seconden een keyframe
en de vraag is dan om de hoeveel seconden is het effectiefst

(en nou ik een stom vraag: wat is een keyframe ? )

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49

OMX2000

By any means necessary...

Wat wil je gaan doen? Realtime coderen van een video-source? Als dat niet het geval is, dan raad ik je aan om je te verdiepen in SBC (Smart Bitrate Control : Changing between DivX low motion and DivX high motion on the fly). Geeft het beste resultaat voor DivX 3.11. En ik verwijs nogmaals naar http://www.doom9.org

En voor CaineTanathos, een keyframe is een referentie beeldje waar de delta frames op zijn gebaseerd.
[KeyFrame]
[DeltaFrame]
[DeltaFrame]
[DeltaFrame]
[DeltaFrame]
[DeltaFrame]
[DeltaFrame]
[KeyFrame]
[DeltaFrame]
[DeltaFrame]

Een keyframe is een volledig plaatje, terwijl een deltaframe alleen de veranderingen ten opzichte van de vorige frame bevat. Dus de Deltaframes zijn over het algemeen kleiner dan de keyframes... Een perfecte film bestaat alleen uit keyframes, maar dat neemt natuurlijk weer teveel ruimte in beslag.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• CaineTanathos
dus als ik nu keyframe op 1 seconden instel moet de beeld kwaliteit verbeteren?

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 02 januari 2002 00:41 schreef CaineTanathos het volgende:
dus als ik nu keyframe op 1 seconden instel moet de beeld kwaliteit verbeteren?
In Nandub stel je in hoeveel tijd maximaal mag verstrijken, voor een nieuw keyframe. Normaal gesproken stopt nandub zelf wel keyframes erin, als er heel veel beeldinformatie wijzigt. Om ervoor te zorgen dat actie-scenes niet geheel uit keyframes bestaan is er ook weer een instelling die zegt hoeveel frames minimaal voorbij moeten komen, voordat een nieuw keyframe ingevoegd mag worden.

Keyframes zijn doorgaans groter dan deltaframes, dus een film, alleen bestaande uit keyframes levert een veel te groot eindresultaat op. Teveel keyframes (om de seconde) in een 700MB rip betekent dus dat je kwaliteit inlevert.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Met Nandub en SBC kun je mooie 1-cd rips maken. SBC zorgt er voor dat extra bits worden gebruikt in actiescenes, waardoor die mooi blijven en bij de rustige scenes wordt ruimte bespaard.

Ik kies zelf meestal voor keyframe bij 95% verschil met vorige frame (SCD), minimaal 24 frames tussen twee keyframes (dit voorkomt afname van je FPS tijdens afspelen) en maximaal 10 seconden tussen twee keyframes.

• CaineTanathos
ik wil 2 cd rips maken met ac3 audio, dus dan mag het wel ietsjes groter zijn eh :)

• Donald
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05-2025
Ben sinds kort helemaal overstag en gebruik alleen nog maar divx 4.12 2-pass codering. Ja, duurt allemaal wat langer (maar ik laat 'm toch 's nachts stampen als ik lekker :z), maar de kwaliteit is uitstekend en de files klein. Overigens wel met Xmpeg 4.2a en niet met Flask MPEG 0.xxx...

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb voor 2 films Xmpeg gebruikt, maar dat liep niet echt lekker... Ik hou het nu bij Gordian Knot, die tool heeft volgens mij ook de meeste toekomst. En ja ik gebruik nu ook alleen nog maar 2-pass DivX 4.xx, lekker simpel, en super goed resultaat.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

Topicstarter
Wat houdt het 1-pass en 2-pass precies in? En welk programma kan ik nou het beste gebruiken voor DIVX te maken. Als ik het zo lees lijkt nandub het beste.

• Donald
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05-2025
Buck121: 1-pass maakt in één keer van de geripte vob(s) een divx avi, 2-pass in twee keer: één pass om te kijken hoeveel "bandbreedte" elke frame nodig heeft, de tweede pass om daadwerkelijk te coderen tot divx. De 1-pass codering bepaald de bandbreedte door middel van het bijhouden van statistieken over het reeds gecodeerde, maar kan dus niet vooruit kijken. 2-pass kan dat in feite wel, omdat die alles in de 1e pass al gezien heeft.

Ik zou zeggen, neus eens rond op bijvoorbeeld divx digest en op Mayo DivX Codec 4.0 Beta Guide.

Nandub ken ik overigens niet, mij bevalt Xmpeg 4.2a erg goed. Die kan ook automatisch de 2-pass codering aansturen, moest ik in het verleden met Flask Mpeg met de hand doen, wat automatisch coderen terwijl ik :z wat lastig maakte :)
Pagina: 1