Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 16:37

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Het is natuurlijk altijd handig om je camera bij je te hebben voor als er iets onverwachts gebeurt, of gewoon om hier en daar een foto te schieten. Wat doe je dan meestal met je camera? Als ie redelijk compact is (vaak het geval bij digicams), past ie gewoon in je zak. Mijn Canon G2 past dan ook redelijk goed in mijn jaszak, en ik heb hem redelijk vaak bij me.
Maar ik vraag me af of dat nou schadelijk is voor je camera. Want zonder dat je eigenlijk iets raakt (hard), schommelt alles wel gewoon mee. En als je dit nou dag in dag uit doet, zou dat dan geen invloed hebben op de camera zelf?
Hetzelfde voor temperatuurverschillen. Ik ben net terug van skien en daar had ik mijn camera ook een dag mee. Het was die dag redelijk koud (-20), dus ik was wel een beetje bang. Maar alles bleef wel gewoon werken. Helaas, toen ik weer thuiskwam die dag en weer even een foto maakte, begaf mijn camera het opeens. Flashcard was kapot (compactflash), dus dat was flink balen. Nu vraag ik me echt af of het aan de omstandigheden heeft gelegen of aan iets anders. (Het was sowieso vreemd, want het kaartje begaf het pas toen ik al een kwartier binnen was.)

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: hebben deze twee omstandigheden (altijd bijhebben van je camera en temperatuurwisselingen) een negatieve invloed op je camera? En is het daardoor niet verstandig om je camera los mee te dragen?

(lt staat voor lange termijn trouwens :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is je kaartje kappot gegaan vnawege opgetreden condensatie. Door het plotseling wisselen van koude naar warmte is er misschien vocht gaan condenseren in de camera en is hij daaraan overleden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 17:20

bdl

Je moet even naar de spec's kijken van die CF kaart het kan kloppen dat die niet gebruikt mag worden bij grote temp verschillen. Zelf gebruik ik de 128mb kaarten en daar relatief weinig last mee gehad (-20) niet uitgetest.

http://www.bilderdijklaan.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Het staat inderdaad in de manual dat CF kaarten niet goed tegen (plotselinge) temperatuurverschillen kunnen. Maar ik weet even niet of dat nou gaat om kaarten die los meevervoerd worden of een kaart die in je camera zit. Het zal wel allebei zijn, maar ik neem aan dat je kaart toch redelijk beschermd is als ie in je camera zit. En daarnaast zou je zeggen dat de kaart bij een temperatuurwisseling direct kapot gaat en niet pas als je al een kwartier binnen bent. Gelukkig is het kaartje pas een paar weken oud, dus ik neem aan dat ik wel garantie krijg.

Het directe doel van dit topic is eigenlijk niet mijn CF-probleem, maar meer een algemene vraag over waar een camera eigenlijk tegen kan (en hoe 'hard' je hem kunt gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 17:20

bdl

Voor de camera geld het zelfde, maar het lijkt me stug dat hij daar niet tegen zou kunnen. Het enige waar je rekening mee moet houden is condens vorming bij hevige wisselingen van de temp kan er wel condens optreden zolang je hem maar niet gebruikt is er niks aan de hand (even laten acclimatiseren) . Dus op de wintersport de cam niet blootstellen aan langdurig koude omgevingen. Gewoon in de tas houden zolang je hem niet gebruikt.

http://www.bilderdijklaan.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dus gister toen het sneeuwde gewoon met camera door sneeuw gelopen. Viel wel sneeuw op de cam, en heb de A20 gewoon in mijn binnenzak. Ik heb er een speciaal hoesje voor gekocht, maar die past weer niet in me binnenzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 21:32

mr_daTA

Probeert student te zijn

Op een basisschool waar ik wel eens de incidentmanager uithang :P hebben we een Sony DSC-F505.

Geloof me op een basisschool krijg zo'n ding aardig wat te verduren hoor. Nooit problemen mee gehad, hij heeft de zandbak al meerdere malen bezocht. Het plaatselijke zwembad met fijne luchtvochtigheid, de betonnenvloer heeft ie als eens zonder macrostand van heel dichtbij bekeken noem maar op.

Het enige wat we er nu mee hebben gehad na 2 jaar is een defecte ontspanknop. Volgens mij kunnen ze dus rustig altijd mee.

Chance favors the prepared mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:48
het ligt er ook een beetje aan hoe zo'n ding valt/botst/zondermacrostandietsvandichtbijziet. Valt ie op een platte kant -> overlevingskans erg groot, valt ie op een hoek -> een stuk kleiner...

Ik zorg er dan ook meestal voor als ik iets in mijn handen heb dat het touwtje oid om de pols zit zodat ie nooit diep kan vallen ;)

Verder denk ik dat inderdaad de temp verschillen de grootste kans maken op beschadigingn... laat hem ff aan de temp wennen en er is (meestal) niets aan de hand!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op maandag 31 december 2001 15:26 schreef RoelsRules het volgende:
het ligt er ook een beetje aan hoe zo'n ding valt/botst/zondermacrostandietsvandichtbijziet. Valt ie op een platte kant -> overlevingskans erg groot, valt ie op een hoek -> een stuk kleiner...
Daar denk ik inderdaad ook over na als ik hem in mijn zak steek. Zal ik nu de lens naar binnen of naar buiten doen? Het past allebei namelijk. Meestal gaat de lens dan naar binnen (tegen mijn lichaam aan dus).
Ik zorg er dan ook meestal voor als ik iets in mijn handen heb dat het touwtje oid om de pols zit zodat ie nooit diep kan vallen ;)
Dat is op zich wel een goeie ja. Maar als ik snel een foto wil schieten dan wil ik hem gewoon snel klaar hebben. Dus dan ga ik niet eerst een touwtje om mijn pols en cam frommelen. Nee, dan is het gewoon een kwestie van stevig vasthouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de Kodak DC5000 (http://www.kodak.nl/global/nl/digital/cameras/dc5000/;jsessionid=GLGNC4LMP54F5QHIO2SXWKA). Is spatwaterdicht en shock-proof. Heb em daarom ook gekocht: wil hem gewoon overal kunnen gebruiken (binnenkort skieën)zonder dat ik bang hoef te zijn dat er wat mee gebeurt. (kan nogal onhandig zijn soms *D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 16:00 schreef Ventje23 het volgende:
Heb de Kodak DC5000 (http://www.kodak.nl/global/nl/digital/cameras/dc5000/;jsessionid=GLGNC4LMP54F5QHIO2SXWKA). Is spatwaterdicht en shock-proof. Heb em daarom ook gekocht: wil hem gewoon overal kunnen gebruiken (binnenkort skieën)zonder dat ik bang hoef te zijn dat er wat mee gebeurt. (kan nogal onhandig zijn soms *D)
Is idd een heel mooi compacte stevige camera! :9
Heel handg voor onderweg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zit met een kapotte 128mb Dane Elec cf-card. Zijn er bepaalde merken welke wellicht minder snel kapot gaan? Heb er nog geen 50 fotos mee kunnen schieten voordattie ZEER vreemd ging doen. Wacht nu op new kaartje bij leverancier.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 21:32 schreef twixx het volgende:
Ik zit met een kapotte 128mb Dane Elec cf-card. Zijn er bepaalde merken welke wellicht minder snel kapot gaan?
Hmm... ja, das dan wel toevallig. Want jij hebt dus ook deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.3dstyle.nl/zooi/foto/Overig/Closeups/108-0848_IMG.jpg

Want die is dus bij mij kaduuk :(

Hmm... zouden meer mensen hier last van hebben. Hoe ging die van jou kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Niemand slechte ervaringen met Sony MM-stick??

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
ben nog altijd een voorstander van smart media

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Laatst online: 14-04 14:49
Op maandag 07 januari 2002 14:23 schreef psygho het volgende:
ben nog altijd een voorstander van smart media
Maar mocht het echt zo zijn dat die CF kaartjes echt slecht tegen temperatuurwisselingen, dan ga ik denk ik toch voor Sony MMS.

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 21:51 schreef vanDaal het volgende:

[..]

Hmm... ja, das dan wel toevallig. Want jij hebt dus ook deze?

[afbeelding]

Want die is dus bij mij kaduuk :(

Hmm... zouden meer mensen hier last van hebben. Hoe ging die van jou kapot?
Precies; die ja. Ik ga NU in a'dam een nieuwe halen. Laat je bevindingen weten.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 15:10 schreef twixx het volgende:
Precies; die ja. Ik ga NU in a'dam een nieuwe halen. Laat je bevindingen weten.
Heb jij er geen garantie op dan?

Want die van mij is ook nog niet zo oud, dus ik ga er vanuit dat ie nog wel binnen de garantieperiode valt. Zou anders wel vreemd zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm.... ben benieuwd, want straks krijg ik natuurlijk dat ik lekker aan het skieën ben en m'n Kodakje het wel houdt, maar m'n CF-kaartje het gaat begeven! |:(
(heb namelijk ook een Dane-Elec 128mb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op dinsdag 08 januari 2002 23:44 schreef Ventje23 het volgende:
Hmmm.... ben benieuwd, want straks krijg ik natuurlijk dat ik lekker aan het skieën ben en m'n Kodakje het wel houdt, maar m'n CF-kaartje het gaat begeven! |:(
(heb namelijk ook een Dane-Elec 128mb)
Tip, neem dan sowieso een tweede kaartje mee (kun je ook nog meer foto's schieten eventueel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! (al ligt ie wel een beetje voor de hand he! :))
Zou op zich genoeg moeten hebben aan m'n 128mb (207 foto's op hoogste resolutie en kwaliteit), dus vind het kopen van een nieuw kaartje ook weer wat overdreven.
Gewoon voorzichtig zijn en de camera steeds goed laten acclamatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 00:03 schreef Ventje23 het volgende:
Bedankt! (al ligt ie wel een beetje voor de hand he! :))
Zou op zich genoeg moeten hebben aan m'n 128mb (207 foto's op hoogste resolutie en kwaliteit), dus vind het kopen van een nieuw kaartje ook weer wat overdreven.
Gewoon voorzichtig zijn en de camera steeds goed laten acclamatiseren.
Ja, hij ligt inderdaad voor de hand ;)
Maar goed, ik ging er namelijk vanuit dat je nog wel een tweede flashcard zou hebben liggen, omdat je (naar mijn weten) niet standaard 128mb bij jouw camera krijgt. Dus misschien kun je je 8mb kaartje ook maar even meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was ik inderdaad ook wel van plan.
Maar ja, die paar foto's schiet ook niet echt op. Al is het natuurlijk beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRX
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Op maandag 07 januari 2002 15:13 schreef vanDaal het volgende:

[..]

Heb jij er geen garantie op dan?

Want die van mij is ook nog niet zo oud, dus ik ga er vanuit dat ie nog wel binnen de garantieperiode valt. Zou anders wel vreemd zijn...
http://shop.tweakers.net/geheugen

Je hebt er toch 10 jaar garantie op?

mijn T.net systeemspecspagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:14

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb mijn Digital IXUS al een paar keer mee naar snowworld (en planet) genomen, binnen foto's maken van snowboardende (en vooral vallende) vrienden. Dat gaat tot nu toe altijd goed, daar binnen is het -5 tot -10 graden celcius. De camera doet het dan prima, maar de Batterij is echt in no-time leeg (5-8 foto's ofzo) en de camera voelt al snel erg koud aan (ook al houd je hem in een tasje) Verder heb ik ook vrij regelmatig meteen foto's gemaakt nadat ik naar buiten was gelopen, het viel me toen nog op dat de lens beslagen was enzo.

Mischien hangt de gevoeligheid voor condens wel af in wat voor camera de CF kaart zit, of mischien ben ik wel gewoon door het oog van de naald gekropen...

Wat je verder niet moet doen is je camera (of iets anders zoals een mobiele telefoon) meenemen de duinen in, en dan een beetje met je vriendin gaan rollebollen door het zand, Ik kan jullie vertellen, er was geen plekje waar ik geen zand vond, dus ook tussen de uitschuiflens, in het batterijvak, tussen de zoomknop. Heeeeeel irritant, maar na een tijdje valt het er vanzelf weer uit (of het wordt vermalen door de mechanica)
Pagina: 1