Toon posts:

opstarten problemen Bios?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb problemen met het opstarten van de PC.

Ik heb nieuwe hardware gekocht:
Athlon XP1700+
Rewriter/dvd Richoh MP9120A
Mobo Soyo SY-K&V Dragon Plus!
Koeler Zalman CNPS3100+
DDR SDRAM PC2100 cas2 256mb Apacer
Seagate Barracuda IV 40gb

Bestaande hardware:
Kast HQ45 voeding 235 Watt
Cdrom LG 40X
Asus AGP V7100 Deluxe Combo

Alles in elkaar gezet.
Ik heb de indruk dat de bios alles ziet, ik zie de lampjes van de rewriter en cdrom branden.
Ventilatoren van de processor, voeding en van de chipset draaien.
Ik zie het beeldscherm heel kort iets flikkeren.
Ik hoor een korte piep en daarna een lange piep, hierna zet het systeem zich zelf uit.

Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd en weet het nu even niet meer.
Hebben jullie een suggestie?

Groet,
Gertjan

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Staat de processorfan wel op de goede aansluiting? Ik had eens de processorfan per ongeluk op een andere connector gedrukt (PWR_fan i.p.v. CPU_FAN hier op asus a7v) en omdat de BIOS de fan controleerde, zette ie m hier na 1 piep meteen weer uit.

je zal t al wel gedaan hebben, maar je weet maar nooit...

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zit de kabel van je cdrom en fikker niet omgedraaid? met pin 1 op in 40 bedoel ik.

Verwijderd

Dat ie hem zelf uitzet, is een beveiliging, dus het zal wel niet zo zijn dat de kabel van de CD-ROM omgedraaid zit. Wat Henno zegt, dat je de fan niet goed hebt aangesloten lijkt me waarschijnlijker. Het moet iig iets zijn waarvan de comp denkt dat het te gevaarlijk is om verder op te starten, anders zet hij zich niet vanzelf uit.

Trouwes, nu ik je koeler zie, een Zalman....die fan daarvan draaien toch veel langzamer dan een gewone fan? Misschien vind je computer het TE langzaam...Probeer even met een andere fan.

Verwijderd

Topicstarter
Er zat wel een toeren begrenzer tussen de Fan en de aansluiting, die heb ik weg gehaald, maar nog niets.
Ik zal even een andere fan pakken. Ik ga ervan uit dat de mobo de stroom meet, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen zwaardere fan. De fan van Zalman is 3.36Watt dat moet toch voldoende zijn? Of meet hij de temperatuur?

Verwijderd

Hij meet niet hoeveel stroom de fan gebruikt, hij meet hoeveel rondjes hij draait. Er zit niet voor niets een derde draad bij: 2 stroomdraden voor het ronddraaien van de fan, 1 draad voor het signaal van de sensor die meet hoeveel rondjes per minuut de fan maakt. Ik zou dus even proberen met een fan die wat sneller draait. Het maakt verder niet uit hoeveel stroom die trekt, als ie maar sneller ronddraait.

En ja, de temperatuur v.d. processor wordt idd ook wel gemeten, maar das weer een heel andere zaak.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Als ik jou was zou ik ff naar die 235W voeding kijken, kan zijn dat hij het net niet trekt.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen andere fan.
Ik zal contact opnemen met de leverancier van deze producten en vragen of de fan geschikt is voor dit moederbord. Er zit een beveiliging op het mobo vwb de fan, dus ik denk wel dat dit het probleem moet zijn.

Voor nu bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden.

Als er nog tweakers zijn die mogelijk een andere oorzaak weten, hoor ik dat graag.

Groeten,
Gertjan

Verwijderd

heb zelf ongeveer zelfde probleem met een andere PC
is bijna mijn sig.

na een nacht hebben aangestaan, door hem te stressen met }:O
boote ik en keek in de bios naar de temp
de XP1700+ was 68c op een Volcano 6 koeler met copperbase
zelf wat al cheap pasta erop gedaan.

weer booten, geen piep van de bios ( alleen opstarten met geheugen en CPU ) dan zonder geheugen hoor ik wel piepjes ( vanwege opstarten zonder mem )

wat zou dit kunnen zijn ?

oja de specs van die bak:
mobo: A7V266-E rev. 1004B
proc: XP 1700+
geheugen : Kingston 512 MB DDR PC2100 ( wat overigens goed werkt )
voeding : 300Watt

Verwijderd

overigens opgelost, Artic Silver pasta en een CMOS reset :)
Pagina: 1