Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
In de discussies valt me op dat veel mensen die geen religie aanhangen, dan gelijk maar aannemen dat ze ook niet geloven.
Sterker nog het gebeurd regelmatig dat deze atheïsten vanuit zon aanname denken de gelovigen objectief (als buitenstaander) te kunnen beoordelen.

Ik kan me hier redelijk aan ergeren :( . Atheïsten zijn geen buitenstaanders; hun waarheid is ook gebaseerd op geloven. Zij geloven in de autonome mens, iets wat net zo min discutabel is als het geloven in een god.
Elk mens is gedoemd te geloven om de simpele reden dat we de waarheid niet hebben (al kan je wel geloven die te hebben).

Een religie is een verzameling van mensen die denken een vergelijkbare waarheid te hebben en zich daarom groeperen en proberen vanuit hun waarheid leefregels te distilleren. (2e stelling :) )

Dus de stelling: een atheïst gelooft ook.

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ben ik niet met je eens.

Als je niet in een God gelooft, geloof je nog steeds, doordat je in een autonome mens gelooft? Jij zegt iets als: "als het niet zwart is, dan is het niet-zwart". Maar dat "niet-zwart" heeft ook een naam, namelijk wit.

Ik kan het niet echt uitleggen, maar een atheïst is autonoom, en daar hoeft hij niet meer in te geloven want hij IS al autonoom. Ofzo. :P

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Een religie is een verzameling van mensen die denken een vergelijkbare waarheid te hebben en zich daarom groeperen en proberen vanuit hun waarheid leefregels te distilleren.
Een religie is geen verzameling mensen, en los daarvan gaat het bij een religie (imho) niet om waarheid, juist niet. het is een geloof, en atheisten geloven daar niet in, zo simpel is het.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38336

Ik denk dat de stelling moet zijn:

"Een atheïst ontkent het bestaan van een hoger wezen"

Ik vind atheïsme in ieder geval geen geloof, maar een denkbeeld. Het enige wat atheïsten gemeenschappelijk hebben is het niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een echte 'harde' atheist gelooft inderdaad. Hij gelooft dat er geen god is. Hij kan het niet bewijzen. Net zo goed als een theist niet kan bewijzen dat er wel zo iets bestaat.

Een agnost zegt dat hij het niet weet en dat het een onoplosbaar raadsel is. Veel agnosten hellen wel over naar het atheisme. Maar lang niet allemaal

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

Op zondag 30 december 2001 18:10 schreef aad123 het volgende:

Ik vind atheïsme in ieder geval geen geloof, maar een denkbeeld. Het enige wat atheïsten gemeenschappelijk hebben is het niet geloven.
Goed gezegd AAD! Het is inderdaad een denkbeeld. De stelling dat een atheïst NIETS gelooft hangt sterk af van wat je onder geloven verstaat. Ik geloof niet dat er een hoger wezen is, maar ik doe onbewust wel een hoop aannames over hoe de wereld opgebouwd is. Om een voorbeeld te noemen: ik geloof dat de stoffelijke wereld is opgebouwd uit miniscule deeltjes die atomen heten en die deelbaar zijn in protonen, neu....etc. Dat is 1 van 100.000 aannames die je maakt die je allemaal bij elkaar ook geloof kan noemen. Er zijn veel moed en grootse woorden nodig om mij te overtuigen dat je echt NIETS kan geloven. Try me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 19:58
Dames en Heren...

Hier is reeds eerder over nagedacht...

Zoals Aad123 al zegt is een atheïst iemand die het bestaan van een hoger iets ontkent..., een atheïst gelooft dus wel degelijk...

Daarom is er ook nog een ander begrip, een agnost...
Iemand die simpelweg geen uitgangspunt heeft ingenomen, geen religie aanhangt, maar ook niet de mogelijkheid dat er iets hogers is uitsluit en gewoon afwacht tot één van de twee ooit (op heterdaad) bewezen wordt, als dat ooit gebeurt (dit kan overgens alleen maar in het geval van iets hogers, dat er niets zou zijn kan alleen maar gesteld worden totdat het tegendeel waar zou zijn)..., of beter gezegd: de agnost weet het niet en heeft ook geen zin om zich er mee bezig te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 30 december 2001 19:59 schreef XElDiablo het volgende:
Dames en Heren...

Hier is reeds eerder over nagedacht...
Klopt en het is al eerder opgeschreven ook. Zelfs in dit topic :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met de term atheist wordt ook helemaal niet gepoogd iemand aan te geven dat iemand niks geloofd. Atheist betekent alleen dat je niet in een god (of iets dergelijks) geloof. Als je helemaal nergens in gelooft, kom je bij het nihilisme, en andere obscure doch interessante stromingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29256

Van Dale beschrijft het atheïsme als volgt:
ontkenning van het bestaan van God
De vraag is dus: als A B ontkent, gelooft A dan in het niet zijn van B ? En als dat al zo is, is dat dan een echt geloof ?

Persoonlijk denk ik dat het meer een taalkundig dan fylosofisch vraagstuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-04 12:51

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De grootste verwarring over het al dan niet 'geloven' van atheisten ontstaat doordat het woord 'geloven' in het Nederlands meer dan 1 betekenis heeft. In het engels heb je bijvoorbeeld al 2 woorden, belief en faith, voor het woord 'geloof' - en dat onderscheid kan je gebruiken om ook een zinnig filosofisch onderscheid te maken. Ik heb daar ooit een stukje over geschreven wat hier staat.
Op zondag 30 december 2001 17:38 schreef Appie-B het volgende:
Atheïsten zijn geen buitenstaanders; hun waarheid is ook gebaseerd op geloven. Zij geloven in de autonome mens, iets wat net zo min discutabel is als het geloven in een god.
Atheisten geloven in de autonome mens? Wat moet ik me daar bij voorstellen? En gelooft iedere atheist daar in? Let wel, de definitie van atheist is: iemand die niet gelooft in het bestaan van een of meer goden. Dat is dus ook iets heel anders dan wat sommigen hier als definitie schijnen te hanteren, namelijk 'iemand die gelooft in het niet bestaan van goden'. Zie ook dit artikel van George H Smith.
Elk mens is gedoemd te geloven om de simpele reden dat we de waarheid niet hebben (al kan je wel geloven die te hebben).
Wat is jouw definitie van geloven? Ook al heb je de waarheid niet, dan kan je nog wel op rationele wijze aannames maken. Dat noem ik geen geloof.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36218

Op zondag 30 december 2001 17:45 schreef Captain Pervert het volgende:

Als je niet in een God gelooft, geloof je nog steeds, doordat je in een autonome mens gelooft? Jij zegt iets als: "als het niet zwart is, dan is het niet-zwart". Maar dat "niet-zwart" heeft ook een naam, namelijk wit.
Ik ben zelf een atheist, maar ben het om vele andere redenen niet met deze uitspraak eens.

Als iets niet zwart is is het niet automatisch wit, want onder niet-zwart verstaan wij alle kleuren tussen zwart en wit in dus alle mogelijke mengelingen van de drie kleuren rood, geel en blauw (de drie primaire kleuren) dus ook grijs paars en vele andere kleuren.

En even een atheist gelooft wel degelijk, hij gelooft dat er geen god bestaat voor hem na de dood.

Daarbij is een atheist iemand die niet gelooft in een god maar hij gelooft wel degelijk dat er iets is na de dood (de meeste in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36218

Ook dit moet ik tegen spreken want een atheist gelooft niet in een God die beschikt over al het goede en al het kwade. Maar ik geloof wel in een "hoger wezen" maar dan in de vorm van een andere levensvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Spartacuz schreef:
Ook dit moet ik tegen spreken want een atheist gelooft niet in een God die beschikt over al het goede en al het kwade. Maar ik geloof wel in een "hoger wezen" maar dan in de vorm van een andere levensvorm.
Dan ben jij geen atheist.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7195

Er komt nog wat bij en dat is dat praktiserend niet-geloven ook inhoudt het overtuigen van 'heidenen' ;) (dwz de gelovigen) van het niet bestaan van de god die ze denken te moeten aanhangen.

Iemand die gewoon zegt: "Er is geen god, ik geloof er althans niet in", is wellicht voor sommigen een atheist, maar is iemand die zegt "er is toch wel IETS... waar komen we anders vandaan? *rtl-4 blik*" is, die dan christen?

Overigens: het ontkennen van iets houdt niet automatisch in dat je 1/(dat iets) erkent. 'Rood' is namelijk ook niet-zwart, dus wanneer je zwart niet erkent, hang je dan rood, wit, blauw, groen, geel... etc aan?

Een christen erkent overigens het bestaan van Allah niet, en vice versa. Een jood erkent het bestaan van Jezus Christus niet. Maakt dat de jood een atheist? Of een christen? Lijkt me wat complex worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1541

Een atheist vindt dat feiten zwaarder wegen als gevoel, en een gelovige andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 31 december 2001 12:10 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Atheisten geloven in de autonome mens? Wat moet ik me daar bij voorstellen? En gelooft iedere atheist daar in? Let wel, de definitie van atheist is: iemand die niet gelooft in het bestaan van een of meer goden. Dat is dus ook iets heel anders dan wat sommigen hier als definitie schijnen te hanteren, namelijk 'iemand die gelooft in het niet bestaan van goden'. Zie ook dit artikel van George H Smith.
Is een buddist dan een niet-gelovige (en dus een atheist)? Een buddist hangt nl. niet een god aan. Ik ben het met je eens mbt het feit dat het ontkennen van een god niet automatisch inhoudt dat je gelooft. Geloven is nl. niet weten. Weten is nl. onomstotelijk bewezen feiten gebruiken voor de beeldvorming van de waarheid. Geloven is het gebruik van aannames voor de beeldvorming van de waarheid.

Een atheist gelooft niet dat er geen god is, een atheist WEET dat er geen god is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Veel mensen die zeggen dat ze atheist zijn, zijn eigenlijk agnost. Maar omdat de meeste mensen nog nooit van een agnost gehoord hebben zeggen ze dat ze atheist zijn. De meeste "atheisten" zeggen ook niet dat er absoluut 100% zeker geen god is, maar dat het héél onwaarschijnlijk is. Ze zijn dus eigenlijk agnost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 09:39
Op maandag 31 december 2001 13:20 schreef jona het volgende:
Een atheist vindt dat feiten zwaarder wegen als gevoel, en een gelovige andersom.
Ik denk dat dat inderdaad vaak opgaat, maar zeker niet per definitie. Ik ben zeer gelovig, maar laat gevoel niet zwaarder wegen dan feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waarom gaat het er nou bij sommige mensen niet dat er mensen zijn die _echt_ niet geloven in iets, en er ook niet eens aan twijfelen of er mischien toch iets is.

Dr is toch niks meer op aarde wat met een beetje onderzoek niet te verklaren is :) Sterker nog, ik denk dat we zelf goden zijn geworden. We kunnen zelf de blinden weer laten zien, de verlamde weer laten lopen. We kunnen vliegen, we kunen zelfs naar de maan en andere planeten. We kunnen zelf leven maken en veranderen. We kunnen zelfs onze eigen planeten maken (terraforming op mars :) ) En ik ga nu oliebollen eten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 31 december 2001 13:35 schreef mix het volgende:

[..]

Ik denk dat dat inderdaad vaak opgaat, maar zeker niet per definitie. Ik ben zeer gelovig, maar laat gevoel niet zwaarder wegen dan feiten.
Maar er zijn toch feiten die je geloof tegenspreken.. wat doe je dan daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Op maandag 31 december 2001 13:46 schreef jona het volgende:
Dr is toch niks meer op aarde wat met een beetje onderzoek niet te verklaren is :) Sterker nog, ik denk dat we zelf goden zijn geworden. We kunnen zelf de blinden weer laten zien, de verlamde weer laten lopen. We kunnen vliegen, we kunen zelfs naar de maan en andere planeten. We kunnen zelf leven maken en veranderen. We kunnen zelfs onze eigen planeten maken (terraforming op mars :) ) En ik ga nu oliebollen eten!
We kunnen maar zelden blinden weer laten zien en bij verlamde mensen is de kans ook heel groot dat ze altijd verlamt blijven. Terraforming is nog steeds ongelofelijk traag (Vele duizende jaren voordat we op een planeet die zeer veel op de aarde lijkt kunnen ademen) en het is zeer duur. We kunnen veel, maar ook veel niet. Ik zou niet zeggen dat we goden zijn. (Wanneer is iets een god?). Ikzelf geloof trouwens ook niet in een god, maar ik zeg niet dat het onmogelijk is dat god bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27784

inderdaad heeft niemand de waarheid, maar een geloof of waarheid aannemen *zonder enig bewijs* is zeker niet het enige alternatief.

Een alternatief is te proberen zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen, en dat lukt niet als je dingen zomaar voor waar aanneemt.
Dus ga je onderzoeken; meten en nog eens meten, vergelijken, theorietje ontwikkelen, testen, nog eens testen, etc. tot je er redelijk zeker van bent dat het redelijk klopt.
Dat is geen waarheid en geeft geen zekerheid, maar in praktijk blijkt dat we er niet erg vaak erg ver naast zitten.

Dan mag je best zeggen dat een wetenschapper in zo'n theorie 'gelooft'.
Maar dat is dan een ander soort geloven dan geloven in een god die niet tastbaar, of op wat voor manier dan ook meetbaar is.

God is alleen waarneembaar als je er in gelooft.

Alles waar atheisten in 'geloven' is wel meetbaar, *onafhankelijk van geloven*.
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
Even een paar reacties op verschillende posts:
Op zondag 30 december 2001 17:45 schreef Captain Pervert het volgende:
Ik kan het niet echt uitleggen, maar een atheïst is autonoom, en daar hoeft hij niet meer in te geloven want hij IS al autonoom. Ofzo. :P
Dat is juist waar ik op doel: Jij weet zeker dat de mens autonoom IS. Ik weet zeker dat er een God is. No difference, we geloven dus allebei en kunnen dat allebei niet uileggen (bewijzen).
Op zondag 30 december 2001 17:49 schreef Clay het volgende:
...het bij een religie (imho) niet om waarheid, juist niet. het is een geloof, en atheisten geloven daar niet in, zo simpel is het.
Je zegt zelf dat religie om een geloof gaat en als ik het goed heb, dan is datgene wat je gelooft de waarheid die je hebt. Dus draait een religie wel degelijk om de waarheid. Religie probeert o.a. die waarheden om te zetten naar 'hoe te handelen in het dagelijks leven'.

Dit is bewust niet mijn stelling. Ik beweer dat een atheïst gelooft, niet dat hij/zij een aanhanger van een religie (zo lees ik het door jou gebruikte woord geloof)is. Het atheïsme is inderdaad een denkbeeld, maar een denkbeeld heeft uitgangspunten die je als waar aanneemt. En als waar aannemen is geloven. Toch?
Op maandag 31 december 2001 12:10 schreef Lord Daemon het volgende:
De grootste verwarring over het al dan niet 'geloven' [....] Wat is jouw definitie van geloven? Ook al heb je de waarheid niet, dan kan je nog wel op rationele wijze aannames maken. Dat noem ik geen geloof.
Goeie post. Tnx voor de urls. Ik denk dat geloven in mijn stelling als 'faith' (volgens jouw definitie) gelezen kan worden. Toch komt bij veel atheïsten ook geloven als zijnde 'believe' om de hoek kijken. Uit de term faith haal ik nml. o.a. het kritisch kijken naar/betwijfelen van de uitgangspunten van het denken. Daarmee echter wordt uitgegaan van de zekerheid van het denken, wat ik ook zie als geloven (believe). Twijfelen aan alle uitgangspunten kan wel in het opzetten van een theorie, maar ik vraag me af of het in discussie over andere onderwerpen mogelijk is deze twijfel mee te nemen. M.a.w. met jouw opmerking dat het maken van rationele aannames niet geloven is ben ik het niet mee eens. Hierbij geloof je dus in rationeel denken. Ik geeft toe dat ik over dit onderwerp nog te weinig nagedacht/gelezen om te zeggen dat ik gelijk denk te hebben. Sta dus open voor nieuwe inzichten :)
Op maandag 31 december 2001 13:23 schreef Otis het volgende:

.....Een atheist gelooft niet dat er geen god is, een atheist WEET dat er geen god is.
Dit weten is gebaseerd op aannames die niet te bewijzen zijn, dus is het geloven. Ik weet dat er een God is.
Op maandag 31 december 2001 13:20 schreef jona het volgende:
Zo gesteld, ben ik er niet mee eens. Wat bedoel je met feiten? Datgene wat 'wetenschappelijk is aangetoond' of datgene wat je met je zintuigen waarneemt? Vergeet niet dat wetenschap ook is gebaseerd op aannames. Natuurwetten zijn bijv. gebaseerd op het geloof in de logica. De stelling dat een atheïst de ratio zwaarder vindt wegen en een gelovige zijn gevoel, kan ik me beter in vinden.
Op maandag 31 december 2001 13:47 schreef jona het volgende:
Maar er zijn toch feiten die je geloof tegenspreken.. wat doe je dan daarmee?
De vraag was niet aan mij persoonlijk gericht, maar wil wel even een reactie geven hoe ik zelf daar mee omga. Zoals ik al zei, het zijn geen feiten die het geloof tegenspreken, maar klopt wel dat het geloof niet (volledig) rationeel is te begrijpen is. Een synthese van het wetenschapsgeloof en het geloof in God is niet mogelijk; het conflict blijft. Het geloven in God op zondag en de rest van de week het wetenschappelijk geloof aanhangen, vind ik hypocriet. Ook het wetenschappelijk creationisme kan ik niet zoveel mee, omdat ook dat de ratio als uitgangspunt neemt, terwijl mijn geloof in God, mijn uitgangspunt is. God converseert met mij door m'n gevoel, gedachten, beelden, wat ik lees en dat is mijn referentiekader om met wetenschap en werkelijkheid om te gaan. Wetenschap is een middel om me te verwonderen in datgene wat ik waarneem, en niet om op een rationele manier de waarheid proberen te benaderen.
Op maandag 31 december 2001 22:41 schreef BadRespawn het volgende:
...zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen...
Dus ga je onderzoeken.....Dat is geen waarheid en geeft geen zekerheid, maar in praktijk blijkt dat we er niet erg vaak erg ver naast zitten. ...
De stelling dat de wetenschappelijke theorie de waarheid niet bevat, maar dat we er vaak niet erg veel naast zitten, lijkt me niet verdedigbaar. Wat is je referentie om te beoordelen we er niet ver naast zitten? Daarmee impliceer je toch de waarheid te hebben.
Die laatste opmerking snap ik ook niet zo. Hoe is bijvoorbeeld een uitgangspunt als logica of beredeneerbaarheid meetbaar? Volgens mij is dat ook gebaseerd op geloven.

Sorry, lange post geworden. Lijkt me genoeg info voor wat reacties... :)

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit weten is gebaseerd op aannames die niet te bewijzen zijn, dus is het geloven. Ik weet dat er een God is.
Fijn, maar dat weten van jou dat er een god is, is dat ergens op gebaseerd? Want ik zou graag een lijstje empirische bewijzen zien dat er een god is, zou een boel oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
Fijn, maar dat weten van jou dat er een god is, is dat ergens op gebaseerd? Want ik zou graag een lijstje empirische bewijzen zien dat er een god is, zou een boel oplossen :)
Dat is gebaseerd op wat ik geloof. Het is niet mogelijk dit empirische te bewijzen, omdat mijn waarheid is dat de wetenschap ondergeschikt is aan wat ik geloof. Terwijl jij de wetenschap en de ratio boven het geloof stelt. Opgelost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 16:14 schreef Appie-B het volgende:
Even een paar reacties op verschillende posts:
[..]

Zo gesteld, ben ik er niet mee eens. Wat bedoel je met feiten? Datgene wat 'wetenschappelijk is aangetoond' of datgene wat je met je zintuigen waarneemt? Vergeet niet dat wetenschap ook is gebaseerd op aannames. Natuurwetten zijn bijv. gebaseerd op het geloof in de logica. De stelling dat een atheïst de ratio zwaarder vindt wegen en een gelovige zijn gevoel, kan ik me beter in vinden.
[..]
Dus wat je eigenlijk wil zeggen is dat "alle gevonden waarheid nergens opslaat omdat de realiteit mischien niet overeenkomt met zoals we hem waarnemen"

Als je de realiteit niet accepteerd als "de waarheid" moet je iets anders verzinnen waarmee je wel kunt leven, en een hele boel mensen hebben dat ook gedaan. Maar wetenschap is de eerste die zich puur op de realiteit stort en deze probeert te ontknopen. Wat tot nu toe in grote lijnen al is gedaan.

Het lijkt me ook heel onzeker leven zonder feiten en te twijfelen aan alles wat je waarneemt, en dan zou ik ook toevlucht zoeken tot een helpende god die het allemaal wel snapt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 16:59 schreef Appie-B het volgende:

[..]

Dat is gebaseerd op wat ik geloof. Het is niet mogelijk dit empirische te bewijzen, omdat mijn waarheid is dat de wetenschap ondergeschikt is aan wat ik geloof. Terwijl jij de wetenschap en de ratio boven het geloof stelt. Opgelost? :)
Lijkt me vrij in strijd met de definitie van het werkwoord 'geloven' :)

Bill: "Ik geloof dat ABC de waarheid is"
Ted: "Waarom? Waar baseer je dat op?"
Bill: "Dat zeg ik: ik geloof het, dus is het zo"

Mja, als we zo met bv de rechtsspraak om zouden gaan, zou het m.i. iewat de verkeerde kant opgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
....Maar wetenschap is de eerste die zich puur op de realiteit stort en deze probeert te ontknopen. Wat tot nu toe in grote lijnen al is gedaan....
Als het zo overgekomen is dat ik je wilde aanvallen op het feit niet in een god te geloven; sorry was niet de bedoeling. Ik wilde hiermee alleen duidelijk duidelijk maken dat de wetenschap (die zich idd op de realiteit stort) ook gebruik maakt van aannames die niet te bewijzen zijn en het dus ook geen feiten, zekerheden zijn. En als je ze wel als feiten ervaart, dan komt dat omdat je ze gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
Lijkt me vrij in strijd met de definitie van het werkwoord 'geloven' :)

Bill: "Ik geloof dat ABC de waarheid is"
Ted: "Waarom? Waar baseer je dat op?"
Bill: "Dat zeg ik: ik geloof het, dus is het zo"

Mja, als we zo met bv de rechtsspraak om zouden gaan, zou het m.i. iewat de verkeerde kant opgaan :)
Mijn gebruikte definitie: Geloven is de waarheid van iets ervaren, dus zeker weten. (Dus niet in de zin van 'ik geloof dat...' als 'het zou zo kunnen zijn dat...')
Ik zie niet zo waarom dat het de verkeerde kant op zou gaan met de rechtsspraak als iedereen de waarheid zou vertellen over de waarneembare werkelijkheid.
Het geloven in god of de autonome mens is iets wat niet valt onder waarneembare werkelijkheid, maar houdt wel het zeker weten in. Hier zou de rechtsspraak imho niets over te zeggen mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 18:29 schreef Appie-B het volgende:

[..]

Als het zo overgekomen is dat ik je wilde aanvallen op het feit niet in een god te geloven; sorry was niet de bedoeling. Ik wilde hiermee alleen duidelijk duidelijk maken dat de wetenschap (die zich idd op de realiteit stort) ook gebruik maakt van aannames die niet te bewijzen zijn en het dus ook geen feiten, zekerheden zijn. En als je ze wel als feiten ervaart, dan komt dat omdat je ze gelooft.
Vliegtuigen vliegen toch niet omdat de piloot gelooft in aerodynamica en mn computer werkt toch ook niet omdat ik geloof in quantummechanica..

en de aarde is toch niet plat ondanks dat veel mensen dat vroeger geloofden.

Of iets een feit is hangt niet af of je er in gelooft of niet. een feit is iets waar de realiteit mee beschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Appie-B
Je zegt zelf dat religie om een geloof gaat en als ik het goed heb, dan is datgene wat je gelooft de waarheid die je hebt. Dus draait een religie wel degelijk om de waarheid. Religie probeert o.a. die waarheden om te zetten naar 'hoe te handelen in het dagelijks leven'.
Ik vind "waarheid" en "geloof" een ontzettend enge combinatie, maar dat kan ook zitten in mijn idee van "waarheid". ik heb het niet over leefwijze of overtuiging, dat zie ik ook niet als waarheid maar eerder als een persoonlijk iets, dat kan je geen objectieve waarheid noemen. Bij waarheid heb ik het over bijvoorbeeld het bestaan van God, over de letterlijke waarheden van de verhalen in de Bijbel, en dat is nou juist het verschil tussen geloof en waarheid, je gelooft erin, en ookal geloof je er nog zo sterk in, dat maakt het nog niet waar.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30265

Op maandag 31 december 2001 13:23 schreef Otis het volgende:
Een atheist gelooft niet dat er geen god is, een atheist WEET dat er geen god is.
Een christen gelooft niet dat er een god is, een christen WEET dat er een god is.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 19:55 schreef trinity het volgende:

[..]

Een christen gelooft niet dat er een god is, een christen WEET dat er een god is.
|:(
Nee, een christen DENKT dat er een god is.

Volgens deze definitie zoals gepredikt door Appie-b bestaat Sinterklaas ook: ieder 4 jarig kind is er heilig van overtuigd dat deze dappere baas wel degelijk bestaat en in Spanje woont.

Terwijl empirisch is te bewijzen dat de bebaarde knaap op die modderschuit toch echt Bram van der Vlucht is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 19:48 schreef Clay het volgende:
....en dat is nou juist het verschil tussen geloof en waarheid, je gelooft erin, en ookal geloof je er nog zo sterk in, dat maakt het nog niet waar.
Geloof is de vaste zekerheid over iets hebben. Op moment dat je zegt dat datgene wat je gelooft niet de waarheid is, twijfel je er dus toch aan, heb je die vaste zekerheid niet en geloof je het dus niet echt.
Uiteraard zie ik dan wel de discussie aankomen van wat als twee verschillende mensen twee tegenstrijdige dingen echt geloven. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet, misschien zijn er meerdere waarheden? Maar dat is verstandelijke weer niet te bevatten, net als de oneindigheid van tijd en ruimte. Voor mij is de ratio echter geen uitgangspunt, dus hoef ik ook niet alles te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 20:11 schreef Appie-B het volgende:

[..]

Uiteraard zie ik dan wel de discussie aankomen van wat als twee verschillende mensen twee tegenstrijdige dingen echt geloven.
Omdit op te lossen zijn de begrippen argumenten en bewijsvoering voor uitgevonden.
Voor mij is de ratio echter geen uitgangspunt, dus hoef ik ook niet alles te begrijpen.
Dan kun je mischien maar beter blijven geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie-B

Appie-B

The Ecologist

Topicstarter
Op dinsdag 01 januari 2002 20:24 schreef jona het volgende:
Om dit op te lossen zijn de begrippen argumenten en bewijsvoering voor uitgevonden.
Dit is een aanname dat de werkelijkheid volledig vanuit een materiële basis te begrijpen is. Deze aanname is niet te bewijzen, dus geloof jij ook.

Komende dagen enorm druk, dus ws. geen tijd om te reageren :( . Maarruh, wel gewoon blijven discusseren, dan geef ik zaterdag of zondag wel een uitgebreide reactie op alles wat er gepost is... CU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6714

Dit is een aanname dat de werkelijkheid volledig vanuit een materiële basis te begrijpen is. Deze aanname is niet te bewijzen, dus geloof jij ook.
..maar dat neemt niet weg dat een waarheid getoetst kan worden. Materieel of niet. Bovendien hoeft aannemen niet altijd geloven te zijn, maar meer in de zin van "stel dat...". Op die basis kan je hypotheses en theorieen vormen en voorspellingen doen. naar mate de voorspellingen stroken met de realiteit kan je een bepaald percentage van correctheid aan die aanname toekennen. Daarnaast is de aanname een abstractie van de realiteit en niet de realiteit zelf. Absolute zekerheid zal je dan in principe nooit hebben. aannames worden afaik gebruikt bij de werking van iets waarvan het bestaan aangetoond is. Dat de volledige werkelijkheid (als die al bestaat) niet volledig begrepen kan worden vanuit een materiele basis zou natuurlijk kunnen, maar is daar op dit moment reden toe om dit, uiteraard met een vorm van bewijsvoering te beweren? Dit is waar jona op doelt. Er zijn veel wetenschappelijke vooruitgangen geboekt en die vooruitgangen hebben als aanname dat de wereld zoals we die nu kennen inderdaad vanuit materiele zaken verklaard kan worden. Dit hoef je niet te geloven, want de zaken die we dan weten spelen ook zonder een persoon die er persoonlijk niet in gelooft af. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die geloven dat de aarde nog steeds plat is, terwijl de aanname dat ze rond is voor haast 99.999999999999% correct blijkt te zijn gebaseerd op bewijs, voorspellingen van bepaalde theorieen en ander zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Op dinsdag 01 januari 2002 21:21 schreef chromisX het volgende:

Er zijn veel wetenschappelijke vooruitgangen geboekt en die vooruitgangen hebben als aanname dat de wereld zoals we die nu kennen inderdaad vanuit materiele zaken verklaard kan worden. Dit hoef je niet te geloven, want de zaken die we dan weten spelen ook zonder een persoon die er persoonlijk niet in gelooft af.
Ik geloof dus dat materie niet materie is, zoals wij dat kennen. In mijn beeld van fysieke werkelijkheid wordt alles bij elkaar gehouden door geluid; trillingen in het Al. Dat entiteiten zoals geesten niet zichtbaar zijn voor de meeste mensen ken ik toe aan de visie dat bij sommige wezens de trilling van dat geluid vele malen hoger ligt. Theoretisch gezien zou het dus mogelijk zijn om onzichtbaar te worden wanneer je zelf de controle hebt over de trillingsfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27983

Op maandag 31 december 2001 12:42 schreef Fused het volgende:

[..]

Dan ben jij geen atheist.
officieel wel, aangezien hij niet in een opperwezen, of een God gelooft...

hij gelooft niet in dat hogere dat ons bestuurd, misschien wel iets dan anders, ergens anders, of hoger staat, maar niet een "god"

en dat hij dat niet doet, dat maakt hem een atheïst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-12-2024
een atheist gelooft wel degelijk! in zichzelf!!!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 20:10 schreef Otis het volgende:
Nee, een christen DENKT dat er een god is.

Volgens deze definitie zoals gepredikt door Appie-b bestaat Sinterklaas ook: ieder 4 jarig kind is er heilig van overtuigd dat deze dappere baas wel degelijk bestaat en in Spanje woont.

Terwijl empirisch is te bewijzen dat de bebaarde knaap op die modderschuit toch echt Bram van der Vlucht is. :)
Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat je argumentatie ontbreekt: christenen denken dat er een god is, maar atheisten denken dat er geen god is. Weten is helemaal niet aan de orde. Zelfs als de mens van de aap af stamt, als de oerknal er inderdaad geweest is en als het zeker is dat iets uit absoluut niets kan ontstaan is nog niet bewezen dat god niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Deze is hier relavant: http://www.infidels.org/library/modern/temy_beal/just_another_belief.html

En dit stuk:
"OK, you may think there's a philosophical justification for atheism, but isn't it still a religious belief?"

One of the most common pastimes in philosophical discussion is "the redefinition game". The cynical view of this game is as follows:

Person A begins by making a contentious statement. When person B points out that it can't be true, person A gradually re-defines the words he used in the statement until he arrives at something person B is prepared to accept. He then records the statement, along with the fact that person B has agreed to it, and continues. Eventually A uses the statement as an "agreed fact", but uses his original definitions of all the words in it rather than the obscure redefinitions originally needed to get B to agree to it. Rather than be seen to be apparently inconsistent, B will tend to play along.

The point of this digression is that the answer to the question "Isn't atheism a religious belief?" depends crucially upon what is meant by "religious". "Religion" is generally characterized by belief in a superhuman controlling power -- especially in some sort of God -- and by faith and worship.

(It's worth pointing out in passing that some varieties of Buddhism are not "religion" according to such a definition.)

Atheism is certainly not a belief in any sort of superhuman power, nor is it categorized by worship in any meaningful sense. Widening the definition of "religious" to encompass atheism tends to result in many other aspects of human behavior suddenly becoming classed as "religious" as well -- such as science, politics, and watching TV.

"OK, maybe it's not a religion in the strict sense of the word. But surely belief in atheism (or science) is still just an act of faith, like religion is?"

Firstly, it's not entirely clear that sceptical atheism is something one actually believes in.

Secondly, it is necessary to adopt a number of core beliefs or assumptions to make some sort of sense out of the sensory data we experience. Most atheists try to adopt as few core beliefs as possible; and even those are subject to questioning if experience throws them into doubt.

Science has a number of core assumptions. For example, it is generally assumed that the laws of physics are the same for all observers (or at least, all observers in inertial frames). These are the sort of core assumptions atheists make. If such basic ideas are called "acts of faith", then almost everything we know must be said to be based on acts of faith, and the term loses its meaning.

Faith is more often used to refer to complete, certain belief in something. According to such a definition, atheism and science are certainly not acts of faith. Of course, individual atheists or scientists can be as dogmatic as religious followers when claiming that something is "certain". This is not a general tendency, however; there are many atheists who would be reluctant to state with certainty that the universe exists.

Faith is also used to refer to belief without supporting evidence or proof. Sceptical atheism certainly doesn't fit that definition, as sceptical atheism has no beliefs. Strong atheism is closer, but still doesn't really match, as even the most dogmatic atheist will tend to refer to experimental data (or the lack of it) when asserting that God does not exist.
op http://www.infidels.org/news/atheism/intro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Spartacuz
En even een atheist gelooft wel degelijk, hij gelooft dat er geen god bestaat voor hem na de dood.
Dat hoeft helemaal niet. Een atheist gelooft niet dat er een god bestaat voor hem na de dood. Maar dat is zeker niet identiek aan jouw uitspraak, die een actief geloof aanduidt. Iemand die het hele concept 'god' niet kent is ook een atheist, en bij deze persoon kan geen sprake zijn van een actief geloof.
Daarbij is een atheist iemand die niet gelooft in een god maar hij gelooft wel degelijk dat er iets is na de dood (de meeste in ieder geval).
Een atheist kan in iets na de dood geloven, maar dat heeft erg weinig met zijn atheist zijn te maken. Of de meeste atheisten in iets na de dood geloven - wellicht. Maar bij filosofen zal je bijna altijd vinden dat atheistische filosofen niet in een leven na de dood geloven, dus ik zou de link eerder andersom leggen.

jona
Welnee, wat is dat nu weer voor vreemde definitie? Er zijn zat theisten die denken dat het bestaan van God logisch te bewijzen valt, en dat feiten hierbij zwaarder wegen dan gevoel. Aan de andere kant zijn er ook zat atheisten die hun ongeloof baseren op gevoel. Laat ik even een voorbeeld geven: Stel, er is een volk dat nog nooit van het concept 'god' gehoord heeft. Alle leden van dit volk zijn, per definitie, atheist, want ze geloven niet in god. Kun je daaruit concluderen dat ze feiten belangrijker vinden dan gevoel? Natuurlijk niet. Jouw definitie is dus niet identiek aan de normale definitie van atheist.

Otis
Is een buddist dan een niet-gelovige (en dus een atheist)? Een buddist hangt nl. niet een god aan.
De niet-theistische Buddhisten (er zijn ook Buddhisten die wel in een god geloven) zijn inderdaad volgens iedere zinnige definitie atheisten - zij geloven immers niet in god.
Ik ben het met je eens mbt het feit dat het ontkennen van een god niet automatisch inhoudt dat je gelooft. Geloven is nl. niet weten. Weten is nl. onomstotelijk bewezen feiten gebruiken voor de beeldvorming van de waarheid. Geloven is het gebruik van aannames voor de beeldvorming van de waarheid.
Dan bestaat weten niet, behalve in de wiskunde. Geen enkele uitspraak over de werkelijkheid kan ooit een 'onomstotelijk bewezen feit' zijn. Een empirisch gegeven is bijvoorbeeld nooit bewezen - hoe zou je het kunnen bewijzen? Uit andere empirische gegevens? Dat is een circelredenatie. Uit synthetische a priori oordelen? (Zoals bij Kant.) Die bestaan niet. Alles wat wij denken, alles wat wij menen te weten, alles wat wij waarnemen is sterk theorie-geladen. Als jij een stoel ziet, dan zie jij dat alleen maar omdat je de theorie omtrent het concept 'stoel' al kent. Anders zag je alleen wat bruin - zei ik bruin? Ook het concept 'bruin' is een theorie. Als je geen theorieen had zou je niets kunnen met je waarnemingen. En stel, zelfs al zou je objectief kunnen waarnemen - wat dan nog? Kun je uit waarnemingen ook maar iets bewijzen? "Ik zie een stoel, dus er is een stoel." Dat is geen geldige redenering! En stel dat zelfs dat je zou lukken, dat je met logica uit waarnemingen theorieen kon bewijzen - dan was je nog niet bij onomstotelijk bewezen waarheden, want die logica is ook maar een geloof - het zelf immers niet bewezen worden...

Volgens jouw definities weten we dus niets over de wereld. Helemaal niets. En zeker niet of god al dan niet bestaat!
Via jouw definitie, en het feit dat God geen wiskunde is, kan ik nu concluderen dat iedere atheist per definitie irrationeel is... niet een conclusie waarin ik mee zou willen gaan. Ik verwerp jouw definitie van 'weten'. En zelfs dan ben ik het niet met je eens - de al eerder genoemde persoon die geen concept heeft van god, een 1-jarig kind bijvoorbeeld, is een atheist - en hoe kan die iets weten omtrent god?

wieikke
Veel mensen die zeggen dat ze atheist zijn, zijn eigenlijk agnost. Maar omdat de meeste mensen nog nooit van een agnost gehoord hebben zeggen ze dat ze atheist zijn. De meeste "atheisten" zeggen ook niet dat er absoluut 100% zeker geen god is, maar dat het héél onwaarschijnlijk is. Ze zijn dus eigenlijk agnost.
Dat klopt helemaal niet. Agnosten zijn mensen die volhouden dat het principieel onmogelijk is om iets over God te weten te komen. Het feit dat iemand een agnost is zegt verder niets over of hij wel of niet in een god gelooft - agnosme houdt zich bezig met iets heel anders, namelijk de vraag of kennis omtrent god mogelijk is. Een atheistische agnost (ja, dat kan dus) is iemand die zegt "We kunnen nooit weten of God bestaat, dat is onmogelijk, dus ik geloof niet in Haar." Een theistisch agnost is iemand die zegt "Ik denk wel dat God bestaat, maar het is onmogelijk dat we ooit iets over God te weten komen." Een christelijke agnost is overigens dus wel een contradictie.

Atheisme impliceert zeker geen 100% zekerheid. Dan krijg je wat Otis net ook veroorzaakte - dat atheisme per definitie een irrationele stroming is. Atehistische filosofen zal je niet horen volhouden dat ze 100% zekerheid hebben, en ook de meeste andere atheisten zullen dat niet zeggen. Je kunt atheisme natuurlijk wel zo definieren als jij wilt, maar dat komt niet overeen met de gebruikelijke interpretatie.

Om een op dit moment redelijk actieve atheistische filosoof te quoten, dit komt uit George H Smith's zeer goede boek "Atheism: The Case against God":
Atheism is sometimes defined as "the belief that there is no God of any kind," or the claim that a god cannot exist. While these are categories of atheism, they do not exhaust the meaning of atheism -- and they are somewhat misleading with respect to the basic nature of atheism. Atheism, in its basic form, is not a belief it is the absence of belief. An atheist is not primarily a person who believes that a god does not exist; rather, he does not believe in the existence of a god.

[...]

Properly considered, agnosticism is not a third alternative to theism and atheism because it is concerned with a different aspect of religious belief. Theism and atheism refer to the presence or absence of belief in a god; agnosticism refers to the impossibility of knowledge with regard to a god or supernatural being.

The term "agnostic" does not, in itself, indicate whether or not one believes in a god. Agnosticism can be either theistic or atheistic.
jona
Dr is toch niks meer op aarde wat met een beetje onderzoek niet te verklaren is
O? Ik kan je verzekeren dat de natuurwetenschappen nog lang niet af zijn. En zelfs al zouden die af zijn, dan blijf je altijd nog dingen houden die je niet kunt verklaren, maar als vaststaand moet aannemen. Waarom is er een zwaartekracht? - zou je kunnen vragen. Dan kunnen natuurkundigen een theorie bouwen met ruimte-krommingen en gravitonen en zo - erg leuk, nuttig en boeiend, maar nu is er weer iets nieuws gekomen wat je niet kunt verklaren - het bestaan van gravitonen. En zo kan je altijd dingen vinden die de onderste verklaringsgrond zijn en zelf niet meer verklaard kunnen worden.
Het postuleren van God als onderliggende verklaringsgrond helpt trouwens al helemaal niet. Ten eerste houd je dan God over als onverklaard, en ten tweede kan een cognitief leeg begrip als 'God' nooit iets verklaren.
Sterker nog, ik denk dat we zelf goden zijn geworden.
De laatste keer dat ik keek was ik niet almachtig, niet alwetend, niet algoed, niet omnipresent en niet transcedent - ik was dus geen god in de standaardbetekenis. Misschien dat jij iets anders bedoelt dan ik met 'god', dat zou kunnen.

BadRespawn
Dan mag je best zeggen dat een wetenschapper in zo'n theorie 'gelooft'.
Maar dat is dan een ander soort geloven dan geloven in een god die niet tastbaar, of op wat voor manier dan ook meetbaar is.
Precies wat ik in het artikel hierboven 'belief' en 'faith' heb genoemd dus. :) 'Geloven' is inderdaad niet een eenduidig begrip.

Appie-B
Ik beweer dat een atheïst gelooft, niet dat hij/zij een aanhanger van een religie (zo lees ik het door jou gebruikte woord geloof)is.
Maar wat gelooft iemand die nog nooit van 'god' heeft gehoord dan? Het mag duidelijk zijn dat deze persoon een atheist is - dat wil zeggen een niet-theist, iemand die niet een theist is. Iedereen is ofwel een theist ofwel een atheist - het zijn niet twee standpunten in een spectrum, het zijn per definitie twee verzamlingen die elkaar tegengestelde zijn. Als A(B) = "Persoon B gelooft in het bestaan van een of meerdere goden", dan moet A ofwel waar ofwel onwaar zijn. De verzameling van theisten bestaat nu uit alle personen X waarvoor geldt dat A(X) waar is, en de verzameling van atheisten bestaat uit alle personen X waarvoor geldt dat A(X) onwaar is.
Toch komt bij veel atheïsten ook geloven als zijnde 'believe' om de hoek kijken.
Sterker nog - bij ieder mens bij ongeveer alles wat hij doet. Als jij ergens naar kijkt en denkt 'he, dat is een kast', dan is er sprake van 'belief' - je weet het immers niet zeker. 'Dat is een kast' is een synthetische uitspraak, en kan dus niet bewezen worden.
Uit de term faith haal ik nml. o.a. het kritisch kijken naar/betwijfelen van de uitgangspunten van het denken.
Faith is nu juist niet kritisch. Kritisch kijken naar de uitgangspunten van het denken kan je heel gemakkelijk zonder faith. Aartsatheisten als Nietzsche hebben zeer kritisch geschreven over het nut van logica, om maar eens iets te noemen.
M.a.w. met jouw opmerking dat het maken van rationele aannames niet geloven is ben ik het niet mee eens. Hierbij geloof je dus in rationeel denken.
Nee, niet helemaal. Ik heb 'rationeel denken' gebruikt om uberhaupt iets als 'geloof' te kunnen definieren - maar daardoor valt het zelf buiten het toepassingsgebied van het begrip 'geloof'. Rationeel denken is iets waar je vraagtekens bij kan zetten - maar niet zonder offers! Als je bijvoorbeeld het inductieprincipe verwerpt kun je geen gebruik meer maken van taal (want waarom zouden je lezers/luisteraars je begrijpen - geen enkele reden voor) en dat is nogal lastig om dan verder te discussieren. Ik denk dat de Zen-boeddhisten nog het dichtst bij het verwerpen van rationaliteit komen, met hun 'afzwering' van taal.
Ik wilde hiermee alleen duidelijk duidelijk maken dat de wetenschap (die zich idd op de realiteit stort) ook gebruik maakt van aannames die niet te bewijzen zijn en het dus ook geen feiten, zekerheden zijn.
Nee, he he. Dat lijkt me noal logisch - wetenschap houdt zich bezig met synthetische uitspraken en kan dus helemaal niet van de grond af aan bewijsbaar zijn. Dat is simpelweg onmogelijk, zoals de perikelen van het logisch positivisme wel hebben aangetoond. Ik zou wel even een vraagteken willen zetten bij de stelling dat feiten == zekerheden. Dat is niet de manier waarop de term 'feiten' normaal gebruikt wordt. Dat een appel naar beneden valt als je hem loslaat is wetenschappelijk feit, ook al is het geen logische zekerheid.

De aannames van de wetenschap zijn dus niet bewijsbaar - maar ze zijn wel te rechtvaardigen! Het gebruik van deze aannames heeft tot theorieen geleid die zeer succesvolle voorspellingen doen - veel succesvoller dan alle andere groepen aannames tot nu toe. Daaruit kan je niet bewijzen dat de aannames correct zijn, maar het is wel een zeer goede rechtvaardiging. Een rechtvaardiging die niet voorhanden is voor de aannamens van ieder willekeurig theistisch geloof. Laat mij maar eens een geloof zien dat empirisch succesvol is!
Geloven is de waarheid van iets ervaren, dus zeker weten.
Waarheid is geen sensatie, dus je kan waarheid niet ervaren. 'Zeker weten' - wat betekent dat? Dat iets in jouw psyche een dogma is? Dat je er sterk van overtuigd bent? Dat er veel feiten in die richting wijzen? Dat je met grote koppigheid besloten hebt een standpunt aan te houden onafhankelijk van verdere ervaringen die je krijgt?
Religie probeert o.a. die waarheden om te zetten naar 'hoe te handelen in het dagelijks leven'.
Best knap, als religie uit niet-morele feiten morele stellingen kan afleiden - generaties filosofen zijn overtuigd door het bewijs dat dit onmogelijk is (uit een feit kan geen morele uitspraak volgen) maar jij kennelijk niet. Kan je mij een voorbeeld geven van een aantal feiten waaruit je een morele uitspraak af kunt leiden?
"God wil niet dat wij moorden, dus moorden is slecht.", is bijvoorbeeld geen geldige redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 14:16 schreef trinity het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat je argumentatie ontbreekt: christenen denken dat er een god is, maar atheisten denken dat er geen god is. Weten is helemaal niet aan de orde. Zelfs als de mens van de aap af stamt, als de oerknal er inderdaad geweest is en als het zeker is dat iets uit absoluut niets kan ontstaan is nog niet bewezen dat god niet bestaat.
Dat is ook niet aan de orde, dat NIET bewezen is dat god NIET bestaat: kabouters bestaan ook niet, althans volgens velen. Is ooit aangetoond dat ze NIET bestaan? Nee.

Het bewijzen dat god bestaat is niet te onderbouwen met "bewijs maar dat hij niet bestaat", want dan zou je direct daarmee ook aantonen dat kabouters ook bestaan, tenzij het tegendeel is aangetoond.

Als je beweert dat ABC er WEL is, dan zul je dat imho moeten aantonen, tenzij je wilt volstaan met "ik geloof dat hij bestaat, dat is voor mij voldoende". En dat laatste is PRECIES hetgeen een christen aanvoert als "bewijs dat god bestaat" (of andere gelovige). Idem dito als iemand zegt: kabouters bestaan. Oke, maar heb je dan bewijzen dat ze bestaan? "Nee, ik geloof dat ze bestaan, dat is voor mij voldoende".

Wat verder gebeurt is dat bewijzen voor het bestaan van een hoger wezen/hogere macht meer en meer worden ondergraven door ontdekkingen in de wetenschap. Wat conform de reden is waarom er uberhaupt gedacht wordt aan een hogere macht/opperwezen door de mensheid: het verklaren van onverklaarde zaken/waarnemingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even over die empirische 'feiten' die kennelijk niet bewezen kunnen worden: Ik doelde niet op het geblaat van "dit is een blok hout" terwijl het een verzameling energie is en je dus conclusies die verband houden met hout en niet met energie niet onomstotelijk kunt handhaven.

Ik doelde op wiskundig bewezen stellingen over natuurkundige verschijnselen. Nu kun je die aan de kant schuiven met de opmerking: "dat zegt niets", maar dat is te kort door de bocht. Natuurlijk is het zo dat onze wiskunde alleen geldt in de door ons bewezen ruimtes, echter aangezien we 'zijn', gelden die wetten die bewezen zijn door die wiskunde wel degelijk in de ruimte waar we kennelijk hogere machten waarnemen. Dit houdt in, dat in de door ONS gedefinieerde ruimten, waar de door wiskunde en natuurkunde bewezen wetten gelden, kunnen we niets anders concluderen bij het waarnemen van verschijnselen, dat deze OF voldoen aan de wetten die we hebben bewezen in onze ruimten, OF de bestaande wetten omverwerpen. Dat laatste is niet mogelijk, omdat de wetten bewezen zijn in de ruimten waar ze juist als niet-correct zouden moeten gelden.

Ik ga niet beginnen over de bron van je betoog: "wat is waarheid?", want daar zijn bibliotheken over volgeschreven. Ik wil nog wel een klein dingetje beargumenteren:
En zelfs dan ben ik het niet met je eens - de al eerder genoemde persoon die geen concept heeft van god, een 1-jarig kind bijvoorbeeld, is een atheist - en hoe kan die iets weten omtrent god?
Een 1 jarig kind is geen atheist, maar een niet-gelovige. het kind ontkent niet dat god bestaat, het weet niet dat god bestaat. Net zo min dat het weet of de VS meedoen aan de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Otis schreef:
Een 1 jarig kind is geen atheist, maar een niet-gelovige. het kind ontkent niet dat god bestaat, het weet niet dat god bestaat. Net zo min dat het weet of de VS meedoen aan de euro.
Ik zou graag van http://www.infidels.org/news/atheism/intro.html quoten:
What is atheism?"

Atheism is characterized by an absence of belief in the existence of gods. This absence of belief generally comes about either through deliberate choice, or from an inherent inability to believe religious teachings which seem literally incredible. It is not a lack of belief born out of simple ignorance of religious teachings.

Some atheists go beyond a mere absence of belief in gods: they actively believe that particular gods, or all gods, do not exist. Just lacking belief in Gods is often referred to as the "weak atheist" position; whereas believing that gods do not (or cannot) exist is known as "strong atheism".

Regarding people who have never been exposed to the concept of 'god': Whether they are 'atheists' or not is a matter of debate. Since you're unlikely to meet anyone who has never encountered religion, it's not a very important debate...

It is important, however, to note the difference between the strong and weak atheist positions. "Weak atheism" is simple scepticism; disbelief in the existence of God. "Strong atheism" is an explicitly held belief that God does not exist. Please do not fall into the trap of assuming that all atheists are "strong atheists". There is a qualitative difference in the "strong" and "weak" positions; it's not just a matter of degree.

Some atheists believe in the non-existence of all Gods; others limit their atheism to specific Gods, such as the Christian God, rather than making flat-out denials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

met die infidel's definitie kan ik wel leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik doelde op wiskundig bewezen stellingen over natuurkundige verschijnselen.
Zoals wat? :? Noem mij eens 1 voorbeeld van een bewezen stelling uit de natuurkunde. Voor zover ik weet is het een onomstreden punt binnen de filosofie van de natuurkunde dat een natuurkundige uitspraak nooit bewezen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Overigens staat er nog een redelijk goede discussie over de betekenis van 'atheisme' hier.
The definition for atheism that we use, put simply, says that atheism is the lack of a god-belief, the absence of theism, to whatever degree and for whatever reason. The one thing that all atheists have in common, according to this definition, is that they are not theists. One either believes one or more of the various claims for the existence of a god or gods (is a theist) or one does not believe any of those claims (is an atheist).
Ik moet zeggen dat ik het onderscheid dat Otis wil maken tussen atheisten en niet-gelovigen nogal zinloos vind - maar whatever, dat is niet echt een belangrijk punt.

Wel wil ik nog even voor de duidelijkheid terug komen op deze quote:
Nog even over die empirische 'feiten' die kennelijk niet bewezen kunnen worden: Ik doelde niet op het geblaat van "dit is een blok hout" terwijl het een verzameling energie is en je dus conclusies die verband houden met hout en niet met energie niet onomstotelijk kunt handhaven.
Daar heb ik het helemaal niet over. Ik heb het over de onbewijsbaarheid van synthetische uitspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En waarom zijn die onbewijsbaar? Omdat je nooit kunt aantonen of iets uberhaupt waar is, want... 'wat is waarheid' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 02 januari 2002 16:14 schreef Otis het volgende:
Het bewijzen dat god bestaat is niet te onderbouwen met "bewijs maar dat hij niet bestaat", want dan zou je direct daarmee ook aantonen dat kabouters ook bestaan, tenzij het tegendeel is aangetoond.
Mijn antwoord had niets te maken met of god wel of niet bestaat, maar met jouw opmerking "een atheist denk niet dat er geen god bestaat, een atheist WEET dat er geen god bestaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

En waarom zijn die onbewijsbaar? Omdat je nooit kunt aantonen of iets uberhaupt waar is, want... 'wat is waarheid' ?
Een bewijs is een redenering waarbij je vanuit axioma's via logische procedures een conclusie trekt. Maar de natuurwetenschap werkt niet met axioma's, de natuurwetenschap werkt met empirische waarnemingen. Je kunt dus niets bewijzen, alleen dingen aannemelijk maken, binnen de natuurwetenschap. Wiskunde is de enige vorm van kennis waarbinnen bewijzen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar je kunt wel met wiskunde de empirische waarnemingen verklaren. Wat ben jij dan aan het doen bij de faculteit Natuurkunde... beetje proeven doen? Nee natuurlijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Lord Daemon schreef:
Een bewijs is een redenering waarbij je vanuit axioma's via logische procedures een conclusie trekt. Maar de natuurwetenschap werkt niet met axioma's, de natuurwetenschap werkt met empirische waarnemingen. Je kunt dus niets bewijzen, alleen dingen aannemelijk maken, binnen de natuurwetenschap. Wiskunde is de enige vorm van kennis waarbinnen bewijzen mogelijk is.
Ik denk dat Otis bedoelt dat de natuurwetenschappen wel proberen om uit die waarnemingen 'axiomas' af te leiden en op basis van die 'axiomas' nieuwe voorspellingen te doen. Het zijn echter geen echte axiomas, vandaar de aanhalingstekens :)

Tot op zekere hoogte is ons wiskundige systeem blijkbaar coherent met de werkelijkheid en deducties op basis van empirisch gecontroleerde 'axiomas' zou je "bewijs" kunnen noemen, wanneer je de definitie van bewijs niet beperkt tot wiskundig bewijs, maar accepteert als alles wat, voor wetenschappers in het vakgebied, 'beyond reasonable doubt' aangetoond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01-2022
In de discussies valt me op dat veel mensen die geen religie aanhangen, dan gelijk maar aannemen dat ze ook niet geloven.
Sterker nog het gebeurd regelmatig dat deze atheïsten vanuit zon aanname denken de gelovigen objectief (als buitenstaander) te kunnen beoordelen.

Ik kan me hier redelijk aan ergeren :( . Atheïsten zijn geen buitenstaanders; hun waarheid is ook gebaseerd op geloven. Zij geloven in de autonome mens, iets wat net zo min discutabel is als het geloven in een god.

Een religie is een verzameling van mensen die denken een vergelijkbare waarheid te hebben en zich daarom groeperen en proberen vanuit hun waarheid leefregels te distilleren. (2e stelling :) )

Dus de stelling: een atheïst gelooft ook.
Fout, atheist betekent simpelweg het ontbreken van geloof (in religieuze zin). Belangrijk is het onderscheid te maken in de soorten 'geloof', geloven dat de zon morgen opkomt 'geloven' we namelijk allemaal wel.

Het is ook niet verantwoord om atheisten als een groep te zien, het enige dat atheisten in principe met elkaar gelijk hebben is het ontbreken van een geloof.

Goed is de stelling(1): Atheisten geloven niet dat god bestaat. Fout is(2): Atheisten geloven dat god niet bestaat. In het tweede geval gaat men namelijk al uit van het geloof in god om het vervolgens te ontkrachten, dat is niet waar 'de atheist' op uit is. Al ik geef ik onmiddelijk toe dat er ook atheisten zijn die uitgaan van de tweede stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43846

Geloof ik ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 01 januari 2002 16:14 schreef Appie-B het volgende:

[..]

De stelling dat de wetenschappelijke theorie de waarheid niet bevat, maar dat we er vaak niet erg veel naast zitten, lijkt me niet verdedigbaar. Wat is je referentie om te beoordelen we er niet ver naast zitten? Daarmee impliceer je toch de waarheid te hebben.
Die laatste opmerking snap ik ook niet zo. Hoe is bijvoorbeeld een uitgangspunt als logica of beredeneerbaarheid meetbaar? Volgens mij is dat ook gebaseerd op geloven.
Mijn referentie: de praktijk. tastbare, concrete resultaten die iedereen kan zien.
wetenschappelijk vonsten/theorien worden uiteindelijk in praktijk toegepast.
Als een theorie niet 'waar' is, dan blijkt dat snel genoeg.
De 'theorie' over het bestaan van god kent m.i. geen resultaten die in beginsel door iedereen te verifieren zijn (je moet geloven om te kunnnen verifieren - en zo is het alleen bij religieus geloven)

Het is niet zo dat computers werken omdat wetenschappers in Quantum Fysica geloven, maar omdat quantum fysica een voor de huidige toepassingen -voldoende nauwkeurige benadering- is van het subatomair gebeuren.

het grote verschil tussen religie en wetenschap komt toch hier op neer: god is -alleen- waarneembaar als je er in gelooft.
terwijl bvb de lading ve electron meetbaar is ook als je gelooft dat electronen niet bestaan.

dan kan je nog denken dat wetenschappers en masse de kluit belazeren. totdat er een TV gemaakt wordt, die nu eenmaal niet kan werken als je niet rekening houdt met de lading v electronen.

toch is de lading ve electron niet 'waarheid'; net zo min als je bvb de afstand naar van thuis naar school tot op de nanometer hoeft te weten, maar voldoende hebt aan een redelijk nauwkeurige benadering, zo is ook quantum fysica een benadering. naarmare meer inzicht verworven wordt, wordt de benadering nauwkeuriger, maar nooit 100% nauwkeurig.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

BadRespawn schreef:
zo is ook quantum fysica een benadering.
Voorzover bekend beschrijft de quantum fysica de wereld exact. Alleen de numerieke waarden kunnen we slechts met een bepaalde nauwekeurigheid berekenen. Dat je een natuurconstante slechts tot op een beperkt aantal significante cijfers kent betekent niet dat de theorie niet exact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 14:26 schreef Fused het volgende:

[..]

Voorzover bekend beschrijft de quantum fysica de wereld exact.
het is ook bekend dat quantum fysica niet gravitatie beschrijft, dus onvolledig is, en dus niet de wereld exact kan beschrijven.
voorlopig wordt er nog gezocht naar de Grand Unifying Theory, omdat de huidige theorien niet geheel sluitend zijn. zelfs als we de GUT zouden hebben blijft de beperking van de eindige nauwkeurigheid van meetgegevens, dus zullen we nooit de volledige "Waarheid" weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

BadRespawn schreef:
het is ook bekend dat quantum fysica niet gravitatie beschrijft, dus onvolledig is, en dus niet de wereld exact kan beschrijven.
voorlopig wordt er nog gezocht naar de Grand Unifying Theory, omdat de huidige theorien niet geheel sluitend zijn. zelfs als we de GUT zouden hebben blijft de beperking van de eindige nauwkeurigheid van meetgegevens, dus zullen we nooit de volledige "Waarheid" weten.
Je hebt gelijk, wat ik schreef klopt niet. Ik bedoelde te zeggen dat je nooit mag beweren dat een benadering niet 100% exact kan kloppen, omdat je dat op een zeker moment niet meer kan aantonen en dus niet kan weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 03 januari 2002 22:05 schreef Fused het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, wat ik schreef klopt niet. Ik bedoelde te zeggen dat je nooit mag beweren dat een benadering niet 100% exact kan kloppen, omdat je dat op een zeker moment niet meer kan aantonen en dus niet kan weten.
akoord, maar dat toont niet aan dat een benadering wel 100% klopt. in praktijk zal je er dus vanuit moeten gaan dat je niet De Waarheid zal weten.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

BadRespawn schreef:
akoord, maar dat toont niet aan dat een benadering wel 100% klopt. in praktijk zal je er dus vanuit moeten gaan dat je niet De Waarheid zal weten.
Een goede wetenschapper zal ook nooit beweren de waarheid te kennen. Enkel de beste beschrijving van de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'benadering' heeft al in zich dat het benadert, niet omvat of gelijk is aan.

'De waarheid' is inderdaad een begrip dat lang niet altijd inhoudt wat het zou moeten inhouden, puur omdat het in die situaties eerder een benadering is dan de echte waarheid. Echter er zijn ook situaties waarbij de waarheid wel degelijk waarheid is, en wel in die situaties waarbij je middels het stellen EN toetsen(!) van randvoorwaarden van je omgeving, bewezen stellingen kunt gebruiken om de benadering te verheffen naar waarheid.

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat alleen de wiskunde, en dan ook alleen toegepast in puur theoretische omgevingen, een omgeving biedt waar benadering tot waarheid kan worden gepromoveerd. Het is wel belangrijk altijd te blijven realiseren dat in iedere andere omgeving een benadering alleen DAN waarheid kan worden genoemd wanneer er getoetste grenzen en randvoorwaarden zijn gesteld. Echter, deze zijn wel aan de tand des tijds onderhevig: wat nu expliciet moet worden gesteld als grens kan over 10 jaar wellicht worden opgeschoven ivm nieuwe inzichten/kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:44

Predator

Suffers from split brain

Geloven is in jouw stelling -> iets zonder bewijs of logische redenering aanvaarden.

Persoonlijk doe ik dit niet :)
Dus mijn antwoord is neen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Maar je kunt wel met wiskunde de empirische waarnemingen verklaren. Wat ben jij dan aan het doen bij de faculteit Natuurkunde... beetje proeven doen? Nee natuurlijk niet.
Met wiskunde kun je empirische waarnemingen beschrijven, met wiskundig opgebouwde fysische theorieen kan je voorspellingen doen - maar verklaren kan je niets met wiskunde. Nu is dat niet erg - dat is juist de taak van de natuurkunde om dat te doen. Maar de wiskunde an sich kan niets verklaren, en een verklaring kan dus niet bewezen worden.

Pagina: 1