Heb vandaag voor het eerst gemodereerd. Ik weet dat het niet mogelijk is om te modereren in nieuwsbericht waarop je al gereageerd hebt, om voor de hand liggende redenen. Nu heb ik zojuist bemerkt dat dit andersom WEL kan (eerst modereren, dan reageren). En dat vind ik vreemd. Nu kun je in feite alsnog subjectief modereren en vervolgens toch nog je zegje doen (als je dat zou willen natuurlijk). Misschien is dit algemeen bekend hier, maar ik bezoek dit forum nu ook voor het eerst. Dus misschien trap ik een open deur in, waarvoor dan alvast excuus.
Verwijderd
Cookie:
1) modereren nadat je gereageerd hebt is niet mogelijk, mede vanwege de reden die je zelf al hebt gegeven: je zou dan in de verleiding kunnen komen subjectief te gaan modereren.
2) andersom hoeft geen probleem te zijn, doe ik zelf ook wel eens, ik werk een aantal moderaties af vanuit de Mod queue en zie een artikel waarop ik wil reageren.
Waarom zou ik dan sublectief willen zijn, ik heb er na mijn reactie toch geen grip meer op en ben afhankelijk (alsof dat belangrijk is) van mijn mede-moderators.
Modereren en reageren moet je IMHO van elkaar kunnen scheiden, bij modereren is je eigen mening niet relevant (althans minder).
Je hoeft je niet te verontschuldigen, toen ik voor het eerst moge modereren wist ik het ook niet
1) modereren nadat je gereageerd hebt is niet mogelijk, mede vanwege de reden die je zelf al hebt gegeven: je zou dan in de verleiding kunnen komen subjectief te gaan modereren.
2) andersom hoeft geen probleem te zijn, doe ik zelf ook wel eens, ik werk een aantal moderaties af vanuit de Mod queue en zie een artikel waarop ik wil reageren.
Waarom zou ik dan sublectief willen zijn, ik heb er na mijn reactie toch geen grip meer op en ben afhankelijk (alsof dat belangrijk is) van mijn mede-moderators.
Modereren en reageren moet je IMHO van elkaar kunnen scheiden, bij modereren is je eigen mening niet relevant (althans minder).
Je hoeft je niet te verontschuldigen, toen ik voor het eerst moge modereren wist ik het ook niet
Toch vind ik het niet helemaal kloppen. Tenminste, als je er vanuit gaat dat modereren en reageren gescheiden moeten zijn (of dit zou moeten is een ander verhaal). Het is logisch dat je in ieder geval je eigen bericht niet moet kunnen modereren
. Het is kennelijk de bedoeling om te voorkomen dat bijv. iemand een reactie van een ander, waar-ie het niet mee eens is, ten onrechte omlaag modereerd terwijl hijzelf aan de discussie deelneemt. Voorbeeld; Als tweaker A zegt: "Thomas Pabst saugt" en tweaker B reageert daarop meteen met "Krijg de *#$@^!", dan kunnen ze vervolgens beide niet meer modereren (of modderen in dit geval), wat maar goed is ook. Maar als tweaker B in dit voorbeeld even zijn emotionele reactie in bedwang houdt, kan hij wel eerst tweaker A omlaag modereren om vervolgens zijn gal te spugen. Daarna kunnen beiden nog wel reageren maar niet meer modereren. Dus tweaker B heeft in dit voorbeeld een streepje voor op A. Dit is misschien een beetje extreem voorbeeld
, en de overige tweakers zullen een en ander wel weer recht trekken, maar dat zou ook het geval zijn als het andersom zou werken. Het is te vergelijken met een voetbalwedstijd waarbij geen onafhankelijke scheidsrechter in het veld loopt, maar de spelers zelf moeten fluiten en/of spelen: Een speler die speelt mag niet meer fluiten, een speler die eerst fluit mag daarna nog wel spelen. Dit is niet helemaal zuiver. Ik besef dat ik een beetje doordraaf en het zal allemaal in de praktijk wel meevallen wat gewichtigheid betreft, maar het gaat nu even om het principe.
Denk eens ff na.
Je kunt toch niet voorspellen of je nog wilt gaan reageren in een thread. Nu is het zo dat na het plaatsen van een reactie verder modden onmogelijk wordt, maar als ik jou zo hoor wil jij dat na het modden van een reactie ook het plaatsen onmogelijk wordt.
Dat is toch niet te doen. Wie weet zegt er straks nog wel iemand iets interessants of juist onzinnigs waar jij een goede reactie op hebt. Die zullen we nooit te weten komen omdat jij al een First Post moderatie gedaan hebt ofzo. Dat slaat toch nergens op.
Plaatsen van reacties moet altijd vrij staan, en het is nou eenmaal niet te voorspellen waarop je gaat reageren, dus moet totdat je reageert modden mogelijk zijn!
Discussie gesloten.
Je kunt toch niet voorspellen of je nog wilt gaan reageren in een thread. Nu is het zo dat na het plaatsen van een reactie verder modden onmogelijk wordt, maar als ik jou zo hoor wil jij dat na het modden van een reactie ook het plaatsen onmogelijk wordt.
Dat is toch niet te doen. Wie weet zegt er straks nog wel iemand iets interessants of juist onzinnigs waar jij een goede reactie op hebt. Die zullen we nooit te weten komen omdat jij al een First Post moderatie gedaan hebt ofzo. Dat slaat toch nergens op.
Plaatsen van reacties moet altijd vrij staan, en het is nou eenmaal niet te voorspellen waarop je gaat reageren, dus moet totdat je reageert modden mogelijk zijn!
Discussie gesloten.
Verwijderd
Ik denk inderdaad dat je het iets te somber inziet, maar ik blijf van mening dat modereren van een artikel wara je zelf gereageerd het niet mag, andersom zie ik geen probleem.
(hmm, dat had ik al gezegd)
irrelevant: eens!
(hmm, dat had ik al gezegd)
irrelevant: eens!
Verwijderd
als je NIET kunt reageren in een thread waarin je modereert, bied je de moderator niet te reageren op een posting wanneer hij het er niet mee eens is, en zal de moderator dan grijpen naar 'troll' of andere -1 variant.
bij het toelaten van een reactie kan de moderator TOCH reageren met 'ik ben het er niet mee eens' en dus puur objectief blijven. (dat moet altijd, maar je loopt minder risico dat men het modereren gaat zien als 'ik ben het eens met de inhoud'.
bij het toelaten van een reactie kan de moderator TOCH reageren met 'ik ben het er niet mee eens' en dus puur objectief blijven. (dat moet altijd, maar je loopt minder risico dat men het modereren gaat zien als 'ik ben het eens met de inhoud'.
Tja, het spijt me, maar ook na bovenstaande reacties blijf ik erbij dat ik de scheiding modereren/reageren in een nieuwsthread op dit moment een halve oplossing vind die niet consistent is.
Ik hoop dat mijn 'point' nu duidelijk is. Welke keuzes er door de redactie van Tweaker.net gemaakt worden is up to them. Just my 200 cents
.
Dat heb ik gedaan en doe het nog steeds.Denk eens ff na.
Dat ligt eraan. Als iemand het nieuwsbericht heeft gelezen, kan-ie al weten/anteciperen dat hij daar een bepaalde mening/voorkeur over heeft die hij ventileren of propageren wil. Ook kan het zijn dat je pas na 1 of 2 dagen de thread leest. Iemand die kwaad wil (want daar heb ik het over), kan dan overwegen: reageren, wat tot gevolg heeft dat-ie niet meer kan modereren, of; wachten met reageren en eerst alle reacties die hem inhoudelijk niet bevallen omlaag modereren en vervolgens op meerdere plaatsen in een thread zijn eigen mening propageren (en alsnog punten vangen, vooral als-ie op een hoog niveau zit.), terwijl andere tweakers hun moderatie-vergunning 'verspeeld' hebben in die thread.Je kunt toch niet voorspellen of je nog wilt gaan reageren in een thread.
Dat heb ik dacht ik niet beweerd. Ik meen alleen een halfslachtige 'beveiliging' tegen subjectief modereren aan te treffen, welke ik hier probeer te melden. Wel heb ik gezegd dat de scheiding reageren/modereren een verhaal apart is. Of het een ondoenlijke zaak is, is een kwestie van keuzes. OF je vertrouwt erop dat mensen eerlijk modereren en staat altijd toe dat er gereageerd mag worden, OF je vertrouwt daar niet op en dan moet je dus maatregelen nemen en dan liefst geen halve. Hele maatregelen zouden kunnen zijn; het aanwijzen, eventueel op tourbeurt, van moderators/scheidsrechters/jury (die niet in die thread niet meespelen), of het op vrijwillige basis modereren en dit scheiden van het reageren. Een tweaker leest een bericht en de reeds geplaatste reacties en kan dan besluiten of hij wil modereren en het reageren aan anderen overlaten. Wellicht weten anderen betere maatregelen.Nu is het zo dat na het plaatsen van een reactie verder modden onmogelijk wordt, maar als ik jou zo hoor wil jij dat na het modden van een reactie ook het plaatsen onmogelijk wordt. Dat is toch niet te doen.
Dat hangt dus af van welke keuzes tav de 'beveiliging' en/of door een vrijwillige moderator gemaakt worden. Bovendien kun je op Tweakers.net als je echt iets interessants of belangrijks te melden hebt voor anderen, dit in alle gevallen in het Forum kwijt.Wie weet zegt er straks nog wel iemand iets interessants of juist onzinnigs waar jij een goede reactie op hebt. Die zullen we nooit te weten komen omdat jij al een First Post moderatie gedaan hebt ofzo. Dat slaat toch nergens op.
Ik hoop dat mijn 'point' nu duidelijk is. Welke keuzes er door de redactie van Tweaker.net gemaakt worden is up to them. Just my 200 cents
Pagina: 1