Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voostel tot wijzigingen in het moderatiesysteem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er de laatste tijd nogal wat mensen klagen over de beoordeling van hun reaktie lijkt het mij toe dat "No Control" niet helemaal werkt, er moet waar het mis gaat toch enigzins bijgestuurd kunnen worden. Ook is de mod-queue er niet korter op geworden. Daarom heb ik zelf een oplossing verzonnen... en die oplossing wil ik hierbij voordragen:

De oplossing bestaat uit 3 punten:

1. Geef de oude moderators, of een groep mensen die veel willen moderaten of dat al deden een oneindige hoeveelheid moderatiepunten.

Gevolg: De groep moderators die veel willen en met oneindige punten ook kunnen moderaten houden de mod-queue wat korter.

2. Ook moet er vind ik toch, daar waar nodig, wat meer gestuurd kunnen worden, omdat er nogal eens verkeerd wordt gemoddereerd. Als er dingen verkeerd worden beoordeeld moet dat kunnen worden bijgesteld. Omdat een +1 of een -1 als beoordeling op een reaktie die al meerdere keren is beoordeeld vaak niet in de score ook tot een +1 of -1 leidt (gaat om gemiddelde) zou de groep moderators met oneindige moderatiepunten ook iets meer invloed moeten hebben.

Gevolg: Als een reaktie niet goed is beoordeeld kunnen ze dit kunnen bijsturen. Bedoeling is dus dat als een score op 0 staat en de moderator geeft een +1 dat de score ook daadwerkelijk op 1 komt te staan, onafhankelijk van het aantal keer dat de reaktie is beoordeeeld.

3. Om de tweakers wat meer duidelijkheid omtrend het moderaten te geven moet er een Guide worden geschreven waarin met behulp van voorbeelden de termen worden toegeliciht, en er moet worden uitgelegd, bijvoorbeeld dat off-topic-reacties meestal op score 0 laag genoeg staan en dat als het goed beargumenteerd is een produkt als slecht bestempelen helemaal geen flaimbait is. Dat soort dingen zijn voor veel mensen nog niet duidelijk. Ik wil eventueel wel helpen met de guide.... Misschien wil Otis het onderwerp flaimbaits voor zijn rekening nemen :D

Einde voorstel... think about it... :)

Verwijderd

Ik wil best meehelpen aan een moderator faq/guideline. (dus uitleggen waarom dit: "pietje post een mening die ik verafschuw maar hij brengt wel een interessante visie in de discussie" in +1 insightful resulteert voor pietje en dit "pietje's mening deel ik volkomen, ookal heeft zn mening niet invloed op de discussie noch brengt deze iets nieuws binnen de discussie" duidelijk NIET in +1 insightful resulteert.

(geldt ook voor negatieve moderaties).

verder zou ik:
4) geef bij de scoreview (klik op score van posting) ook de namen van de moderators bij de scores die zijn toegekend. Dit geeft wellicht meer inzicht in wie structureel verkeerd (dat is: anders dan zou moeten volgens de meeste mensen) modereert.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm punt 4 heeft ook grote nadelen.

Jantje ziet dat Pietje hem een -1 heeft gegeven en dat vindt Jantje volkomen onterecht... Terwijl Jantjes gezicht helemaal rood is van woede terwijl het stoom dat van zijn gezicht af komt het zicht op meer dan 1 meter onmogelijk maakt, 'stoomt' Jantje door naar de volgende topic. Wat ziet hij daar staan? Een reaktie van Pietje... Een sadistische grijns verschijnt op het door stoomwolken omgeven gezicht. Langzaam beweegt te muiscursor naar het beoordelingsscherm... Wat gaat er nu gebeuren...

Wordt vervolgd...

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:36

Jaymz

Keep on moving !

Laat gewoon niet iedereen de namen van de moderators zien, alleen de adjes en de oude garde moderators (mentorators-> een soort mentors)

Verwijderd

Topicstarter
Nee... wat schiet je daar mee op?

Nix... waarom de oude garde wel??? Het gaat erom dat er een guide komt. Daarin wordt alles uitgelegd. En daarmee kunnen de meeste fouten worden voorkomen. Als er nauwelijks meer fouten worden gemaakt hoef je ook geen namen te weten. En als er toch nog ergens volgens jou iets niet goed is gemodereerd wordt dat door een moderator bijgestuurd. En als de moderator dat niet heeft gezien plaats je een topic op het moderator-forum, zal de moderator kijken of je idd gelijk hebt. Als je gelijk hebt zal een moderator ff bijsturen.

Otis, voor jou zou punt 4 misschien niet zo'n probleem zijn... maar er zullen waarschijnlijk ook mensen zijn die daar niet goed mee om kunnen gaan.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 20:59

GaMeOvEr

Is een hork.

Ehrmmm....

Ik vind punt 1, 2 en 3 wel goed.

En NEE, voordat mensen me daar weer van gaan beschuldigen, ik heb geen gevoel van verlies omdat ik nu geen "echte" Moderator meer ben.... Zucht... :P

Aannames zijn fataal.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

GaMeOvEr:

Wat lul je? Ben je "game over"? LOL!

Ik zal er maar een :) in zetten ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

PcDealer

Nou, dat was bedoelt omdat de vroegere Moderators (wat ik overigens nog steeds ben, dus niet Game Over... ;) ) veel meer "macht" hadden dan nu, omdat nu iedereen eveneveel kan modereren, en het dus geen status meer is.

Die reaktie had ik dus geplaatst om te voorkomen dat mensen zouden denken dat ik terugwilde naar het oude systeem, zodat ik dan mijn "macht" weer terug zou hebben.

Ik had het inderdaad niet zo duidelijk geformuleerd...

Aannames zijn fataal.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

No probs :)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:34
Ik vind het huidige systeem wel best zo. Ik zit niet zo te wachten op een stel statusgeile personen die moderaties ongedaan gaan zitten maken. Bovendien ging het modereren bij het oude systeem ook regelmatig fout, getuige het aantal berichten dat in dit forum te zien was. Nu zijn er minder berichten cq. klachten in dit forum, dus blijkbaar gaat het beter.
Ik krijg de indruk dat sommigen nogal op hun spreekwoordelijke pik getrapt zijn omdat ze de "status" van moderator kwijt zijn en dat ze daarom nogal schoppen tegen het nieuwe systeem.
Zelfregulering is prima en als er zo af en toe eens wat fout gaat, so what? Je mist misschien eens wat postings, maar je kunt toch niet alles leven. Je leven hangt niet af van die paar puntjes op t.net.
Wel ben ik het eens met de handleiding voor moderatie.
Ook ben ik nog voor het uitbreiden van het systeem met bijvoorbeeld "-1 onwaar" en nog wat zaken.

Verwijderd

Een aantal postings in dit forum is met de invoering van het nieuwe reactie systeem juist flink toegenomen

Verwijderd

Topicstarter
Ja... en de meest voorkomende onderwerpen: Flaimbait? Dit is irritant, Vreemde beoordelingen enz....

Verwijderd

Heeft oneindige modpoints zin?
Degenen die veel willen modden komen dus vaak op tweakers en hebben dus ook een hoog tweakotine gecombineerd met een hoog karma resulteert dit in een aardig hoeveelheid modpoints.
Meer "power" zou beter zijn zodat ze reacties zouden kunnen zetten waar ze horen.

Het liefst zou ik een vaste groep van actieve moderators met verstand van zaken zien en dan genoeg zodat geen compleet omgemodde newsposts hebt.
Maar dat is het oude systeem en ben je je "democratie" helemaal kwijt.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Trashbash:

Dat is niet de mening die ik met je deel. Ik zit "verplicht" op het internet en dus automatisch ook op T.net. Tweakotine zou dan geen probleem moeten zijn.
Helaas kan ik al enkele dagen niet meer modden.

Verwijderd

Omdat je modpoints op zijn? (wel fijn als je het zegt is wel zo duidelijk ;) )

Maar dan nog, een echt verschil kan je niet maken, je kan nl niet met je oneindige modpoints tegen de andere moddende tweakers op.
Hiermee wil ik zeggen:
Je mag dan wel meer kunnen modden, maar dat wordt dan toch weer verandert door een andere "moderator".
Als bijv een reactie al op +4 staat en is al 4 keer gemod, dan kan je nauwelijks nog wat doen! Hoeveel reacties je ook kan modden, je invloed blijft exact hetzelfde, aangezien een reactie maar 1 keer modbaar is.

Er is helaas geen oplossing voor "inzichtvol-lijkende-reacties" en ook niet voor "ik-heb-schijt-aan-jou-en-downmod-je".
Richtlijnen kunnen helpen voor degenen die goed willen modden maar het perongeluk verkeerd doen, maar je kan kwaadaardige moderaties niet tegengaan, of personen die reacties modden waar ze geen f*ck vanaf weten...

Verwijderd

-1 Onwaar is dus niet goed, want je gaat dan inhoudelijk in op de reactie. Je moet dan in dat geval een reactie plaatsen ipv te modereren. Modereren gaat namelijk niet om het feit of jij het EENS bent met de poster, maar of de poster iets TOEVOEGT dan wel AFBREEKT aan de discussie. Ookal brengt hij een niet juiste redenatie aan het licht, dan is het niet aan de moderator om hem op de vingers te tikken. Tenzij het een doelbewuste troll is natuurlijk.

Verwijderd

Ik krijg de indruk dat sommigen nogal op hun spreekwoordelijke pik getrapt zijn omdat ze de "status" van moderator kwijt zijn en dat ze daarom nogal schoppen tegen het nieuwe systeem
Ik ken een aantal mensen van de oude garde en ben er zelf ook 1, het mag dan wel zo lijken dat de algehele reactie is dat zij op hun pik getratpt zijn en hun elite status missen, maar dat is (in de meeste gevallen) beslist absolute onzin.

De strekking is niet: "ik wil mijn status terug", de strekking is: "er gaat iets mis, wat doen we eraan".

Ieder systeem heeft zijn goede en minder goede kanten, maar wat wel duidelijk is, is dat No Control (nu) niet werkt en dat zorgt (in de ogen van de oude garde) voor een achteruitgang van de kwaliteit en betrouwbaarheid van T.net.

Dat vinden "wij" jammer en daar willen "wij" graag over nadenken of dat een terechte conclusie is, en zo ja, hoe we daar mee verder kunnen.

Ik zal niet zeggen dat er NIETS deugt, maar als je kijkt naar de afgelopen week, de podtings, de reacties en de beoordelingen, dan zijn er jammer genoeg veel voorbeelden op te noemen, waarbij je zeker kunt stellen dat DAT nou ook niet de bedoeling kan zijn geweest bij de invoering van het nieuwe systeem.

En ja, de reacties hier, daarvan kunnen een aantal mensen heel makkelijk roepen dat dat karma-zeur en status-geil bedoeld is.
Maar ja, iets roepen is altijd makkelijk, nadenken over een oplossing is een stuk moeilijker.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik ben sprakeloos door het inzicht dat TgF hier aan het licht brengt.

Trashbash:

Inderdaad, mijn points zijn op.
Ik dacht dat het wel uit mijn post op te maken was:
Tweakotine zou dan geen probleem moeten zijn.
Even goede vrienden. :)

Verwijderd

4) geef bij de scoreview (klik op score van posting) ook de namen van de moderators bij de scores die zijn toegekend. Dit geeft wellicht meer inzicht in wie structureel verkeerd (datis : anders dan zou moeten volgens de meeste mensen) modereert.
Dat moet mijn inziens helemaal niet zichtbaar zijn en al helemaal niet voor je eigen posts. Want dan krijg je wraak acties.

Ik heb ergens anders ook al een paar punten gepost (topic=het nieuwe systeem zuigt): http://gathering.tweakers.net/Forum17/HTML/000130.html

Nog een punt van aandacht: Het lijkt me geen goed plan om moderator-rechten ineens helemaal te ontnemen (of het nu een newbie is of een oude rot in het vak) Een waarschuwing / tijdelijke ontzegging / verminderde mod-mogelijkheid is veel vriendelijker. Schorsen "voor het leven" is niet erg netjes. (zacht uitgedrukt)

Verwijderd

Nog een ideetje :) :)

Het is mogelijk om de beoordelingen van de oude garde moderators ONAFHANKELIJK van de rest op de slaan. Het beoordelingssyseem kan geheel hetzelfde blijven. De beoordelingen van beide partijen kunnen SCHOON bij elkaar worden opgeteld.

De "rest" kan dan bijvoorbeeld maar maximaal +3 en minimaal 0 geven.

Voordeel: +5 reacties ontstaan alleen als de moderators en de rest het EENS zijn. Idemdito voor flaimbait ! Als de totale oude garde van moderators het flame(-1) vindt en de rest vindt het behulpzaam(+2) leidt dat tot:

-1 + 2 = 1 = neutraal !!!

/me lijkt dat een stuk beter.
http://gathering.tweakers.net/Forum17/HTML/000133.html (topic van gemaakt)

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik vind het hele systeem dat modpoints afhankelijk zijn van je hoeveelheid pageviews nogal onzinnig. Er zit natuurlijk een idee achter dat hoe meer je leest hoe meer verstand van zaken je zult krijgen en hoe beter je kunt modereren, maar zelf heb ik het probleem dat mijn mod-puntjes geleidelijk aan het teruglopen zijn terwijl ik al minder mod dan ik eigenlijk zou willen. Als dit systeem al vastgehouden wordt lijkt het mij fijn om aan het eind van de berekening van de mod-points even een *1.5 toe te voegen, maar nog fijner lijken mij idd de oneindige mod-points. Want wat is hier tegen? Dat enkele personen teveel invloed krijgen? Zolang je toch elke post maar 1x kunt modden valt dat wel mee.
Ik merk nu bij mezelf dat ik posts die op +2 staan maar lekker laat staan, ook al verdienen ze meer omdat ik daar mijn puntjes niet meer aan wil verspillen. En ook zou ik wat vaker in het moderatie overzicht willen werken.

Ik ben het dus eens met wat Marnix voorstelt.
--------
Trashbash:
Heeft oneindige modpoints zin?
Degenen die veel willen modden komen dus vaak op tweakers en hebben dus ook een hoog tweakotine gecombineerd met een hoog karma resulteert dit in een aardig hoeveelheid modpoints.
Dit heeft dus wel zin, want zelfs als je actief bent kunnen je puntjes dus omlaag gaan.

Verwijderd

PCDealer:
Ik ben sprakeloos door het inzicht dat TgF hier aan het licht brengt.
Ik heb mijn kwijlteiltje maar weer eens uit de kast gehaald, ik ben sprakeloos door jouw sprakeloosheid :D

Back to the topic:

Wat ik hier lees komt neer op een combinatie van het oude en nieuwe systeem.

- per definitie zou iedereen moeten kunnen modereren
- er blijft een groep vaste moderators actief

Er moet dan wel vastgesteld worden vanaf wanneer je mag gaan modereren, daar kun je een combi van tweakotine, karma en score van maken. Iedereen laten modereren op basis van pageviews lijkt nu niet geheel te werken.
Het voordeel van een vaste groep moderators (die dat zijn geworden op basis van inzicht, ervaring en het feit dat "men" er een goed gevoel bij heeft) is dat zij kunnen "ingrijpen" als dat voor de consistentie van een topic van belang is.

Ik heb in een andere thread kunnen lezen dat Admins in staat zijn om berichten te editten en/of deze uit de zichtbare lijst te halen. Klint aardig, maar wordt weinig gebruik van gemaakt: onzinnige posts blijven té lang staan.

Verder ben ik het eens met het voorstel van Marnix.

Het weergeven van de naam van een moderator is alleen "veilig" indien je teruggaat naar het oude systeem, of over gaat naar het voorgestelde combinatie idee. In het huidig systeem is het weergeven van een naam alleen maar aanleiding tot wraak acties.

Kortom: ik stem voor (als we mogen stemmen).

Verwijderd

Uh, ff wat anders, voordat we nou hier met z'n allen allerlei concepten zitten te bedenken.

Zou het niet handig zijn om eerst het standpunt van Femme te horen en vragen of hij überhaupt wijzigingen ziet zitten?

We kunnen hier nog wel 50 kantjes aan verbeteringen bij elkaar typen, maar asl Femme bij zijze van spreken zoiets heeft van "ik wijzig niks en blijf bij het huidige systeem", dan heeft dat weinig zin?

Overigens kan het nooit kwaad om op een dergelijke wijze met elkaar van gedachte te wisselen :D

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Hmm, 4 uur lang op elke nieuwe reactie in de Reactie Update Tracker klikken levert maar 18 mod puntjes op. Veel te weinig!
-----------
:( :'(

Verwijderd

Topicstarter
Levert wel meer op.. maar er gaan ook punten vanaf. Van de vorige week... 18 punten is wat overblijft.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik vind het idee zichbare Moderators op zich wel goed, mits men een mogelijkheid bedenkt "wraak-actie nemers" te kunnen tracen en waarschuwen.

Bij voorbeeld een posting die 4 keer een +1 inzichtvol / interessant krijgt, en dan een keer -1 overbodig zo toch aan moeten geven dat het niet helemaal terecht is ?

Owh shit, wat zeg ik nu weer.... Damn, een zwikkie newbies kan natuurlijk best 4x +1 inzichtvol geven, terwijl een oude rot (met meer kennis natuurlijk ;) ) hier heel anders over denkt.

Hmmm...

Dan wordt het lastig om wraakacties te kunnen detecteren.

Of je moet bij gaan houden dat Piet jantje een -1 geeft, en dat vervolgens jantje piet maar een -1 geeft...

Ehmmm.... laat maar... :P

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Maar misschien is dat wel een terechte downmoderatie :P

Ik vind het een slecht id om de mods te vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorbeeld een posting die 4 keer een +1 inzichtvol / interessant krijgt, en dan een keer -1 overbodig zo toch aan moeten geven dat het niet helemaal terecht is ?
Die -1 kan best terecht zijn. Allen moet overbodig dan overgewaardeerd worden. En om zulke dingen duidelijk te maken is er de guide. Bovendien kan Femme wel zien wie heeft gereageerd. En als het echt te erg is kan hij een mailtje sturen of evt. iemands mod-status opheffen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Marnix,

Dat typte ik dus ook, maar dat stond een alinea lager... ;)

Eigenlijk was mijn reactie best wel -1 - overbodig ..... :P

Aannames zijn fataal.

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 17:50

ronaz

Wishmaster

Ik ben het met TgF eens. Het is gewoon een feit dat het huidige systeem niet (geweldig) werkt.

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

Topicstarter
Gameover: Omdat je niet liep te schelden of zo heb ik het op 0 overbodig gehouden. :)

Echt er.. in artikel over Mustang specificaties reageer ik als volgt: Ook heel interessant (maar wel een beetje duur) is dat de multiprocessor configuratie wordt ondersteund.

Ik krijg een overbodig hier voor...
Het is maar een voorbeeld maar geeft toch aan dat er mensen aan het modereren zijn die weinig kennis van zaken hebben.

Verwijderd

Marnix:
Het is maar een voorbeeld maar geeft toch aan dat er mensen aan het modereren zijn die weinig kennis van zaken hebben
Dat lijkt me inmiddels duidelijk genoeg, in onze ogen zijn er voorbeelden genoeg.
Echter wat ik eerder al zei:
Zou het niet handig zijn om eerst het standpunt van Femme te horen en vragen of hij überhaupt wijzigingen ziet zitten?

We kunnen hier nog wel 50 kantjes aan verbeteringen bij elkaar typen, maar asl Femme bij zijze van spreken zoiets heeft van "ik wijzig niks en blijf bij het huidige systeem", dan heeft dat weinig zin?
Ik denk dat dat belangrijk is, wij hebben nu hier een bepaald standpunt ingenomen t.o.v. het nieuwe systeem en hebben dat inmiddels aardig gemotiveerd hier met ons allen.

Belangrijk wordt nu wat de admins er van vinden, in feite is het "hun" systeem.
Als zij voor de volle 100% tevreden zijn en niets willen wijzigen of wat dan ook (lees: wij hebben hier met z'n allen ongelijk) dan heeft een verdere discussie geen zin.

Eigenlijk ligt de bal nu bij "Femme en de zijnen" (sorry dat ik jullie zo noem).

Update:

Als ik dan ook nog een duit in het zakje mag doen:

in http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12434 geef ik in een reactie een uiteenzetting van de (mogelijke) plannen van MS op OS-gebied.

Iets daaronder wordt een gedeelte daarvan herhaald door djnelis en da's dan score 2 Inzichtvol???

Conclusie: als je maar vaak genoeg quote, loopt je score ditto op?
Pagina: 1