[VIA AC'97] Geen goede sound

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Na de search gebruikt te hebben en het VIA Sound forum bekeken te hebben, de volgende vraag:

Op een Jetway bordje met VIA KT266 chipset heb ik problemen met de onboard Avance AC97 sound. Als je bijvoorbeeld het MS opstart WAVje (wat met Win98SE meegeleverd wordt) afspeeld, heb je eerst heel zacht geluid en dan plotseling gaat het geluid weer luider. Ook met andere WAVjes heb je zachte en luide stukjes en soms vreemde klikjes etc. In spellen en MP3 idem. MIDI gaat perfect.
De zachte en harde stukken zijn vrijwel altijd reproduceerbaar m.a.w. ze komen steeds op dezelfde momenten in bepaalde samples en songs. De CPU belasting is vrij weinig want de problemen treden al zodra je alleen de MediaPlayer 7 hebt draaien. (CPU = Duron 800)

Drivers: diverse VIA-4in1 en onboard sound geprobeerd
DirectX: eerst 7.0 nu 8.1

Verder de PCI latency patch geprobeerd en met BIOS opties wezen stoeien. De IDE apparaten op DMA en zonder DMA geprobeerd, diverse setjes speakers geprobeerd.

Iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

A.u.b. geen tips als "koop een echte soundkaart" ofzo :D

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ben bang dat je er mee moet leren leven. Het is algemeen bekend dat de onboard AC'97 sound niet echt geweldig is, maar het is in ieder geval beter dan niks :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
maar dan blijft het toch vreemd dat er genoeg borden zijn waar deze onboard sound codec perfect werkt... heb zelf meerdere bakken gebouwd, toevallig nog een met hetzelfde bord en die heeft nergens last van ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
niemand?

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 07:54

jasjenl

Liab A Tymo

Soms worden problemen met die onboard sound dingen wel eens veroorzaakt door conflicten met andere hardware. Ik heb eens een systeem gehad waar de onboard soundchip een niet oplosbaar probleem gaf in combinatie met de netwerkkaart die erin zat. Daar was geluid niet echt belangrijk dus na het uitschakelen van de onboard sound was het probleem opgelost. Dus, misschien eerst eens alle overbodige kaarten eruit halen en dan kijken of het probleem zich nog voordoet. Zo niet, dan ligt het dus waarschijnlijk aan een combinatie probleem en kun je door één voor één de eruit gehaalde kaarten er weer in te steken er misschien wel achter komen wat het probleem is.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op zondag 30 december 2001 15:14 schreef Karam het volgende:
Ben bang dat je er mee moet leren leven. Het is algemeen bekend dat de onboard AC'97 sound niet echt geweldig is, maar het is in ieder geval beter dan niks :)
Wat een onzin.... AC'97 doet het prima verder hier.
Ga jij maar lekker naar je Audigy luisteren ofzo waar je teveel voor betaald hebt :{

Probeer eens om je pc op te starten met zo min mogelijk hardware, en zien of het probleem er dan nog is, en dan kunnen we je misschien verder helpen :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Onboard sound is altijd gaar

• The_wave
  • Laatst online: 12-02 10:11
Ga ff een leuke SB128 halen werkt altijd. :)

Verwijderd

Op maandag 31 december 2001 18:01 schreef dreeke het volgende:

[..]

Wat een onzin.... AC'97 doet het prima verder hier.
Ga jij maar lekker naar je Audigy luisteren ofzo waar je teveel voor betaald hebt :{

Probeer eens om je pc op te starten met zo min mogelijk hardware, en zien of het probleem er dan nog is, en dan kunnen we je misschien verder helpen :)
Ik verbaas me over het feit dat jij een van de weinige bent die zo fel enthousiast is over die AC'97.

No offence, maar zoveel mensen die het bagger vinden.. Wat voor installatie heb je er dan aanhangen?

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Ik heb ook geen klachten over mijn on-board sound kaartje! werkt perfect. Ik ben het eens dat er soms veel te veel betaald wordt voor geluidskaarten, maar dat is natuurlijk ieder voor zich. Tijdens pin-ball haakte mijn geluid wel altijd, maar dat is opgelost na de laatste drivers welke ik van de site van MSI heb gehaald. Ik heb zelf een K7T-Turbo overigens.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
okee update! na nog eens alle drivers verwijderd te hebben werkt het nu perfect met de nieuwste 4in1, nieuwste audio, PCI patch, nieuwste netwerkdrivers en een nieuwe BIOS. Wat het nu precies geweest is durf ik niet te zeggen maar in ieder geval dank voor de reaxies (hoewel het meer een "is AC97 nou goed of niet?" topic is geworden ;)) ...

Verwijderd

Zeker.. AC97 sucks big time.. ik heb het ook op me 8kha+
Als ik hem aanzet krijg ik blue screen met een spel afsluiten.. ;(

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op dinsdag 01 januari 2002 19:15 schreef Wolfshade het volgende:

[..]

Ik verbaas me over het feit dat jij een van de weinige bent die zo fel enthousiast is over die AC'97.

No offence, maar zoveel mensen die het bagger vinden.. Wat voor installatie heb je er dan aanhangen?
Het valt mij ook op dat iedereen er zo negatief over is :?

Ik heb er echt nog _nooit_ problemen mee gehad...

Mijn PC bestaat (intern) uit:
MSI K7T Turbo
AC'97 sound
Asus AGP-V7100
S3 Virge DX
Studio PCTv Pro
ISDN kaart
2x Realtek Netwerkkaart

en _geen_ conflicten.... alles werkt prima (windows 2000)

Aan de line out (line in ook btw) hangt een Aiwa AV-X100 versterker met Jamo Studio 160 speakers

Ik rip ook nog wel eens 12" voor releasegroupen, en ik heb nog nooit mensen horen klagen over slechte kwaliteit, terwijl ik wel opmerkingen krijg over de _goede_ geluidskwaliteit van mijn rips.

Dus voor mij werkt deze kaart prima....

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
bij mij nu ook hoor :)

Verwijderd

wat is een 12"

• tiguan
  • Laatst online: 23:25
Een plaat van vinyl die je op de platenspeler / draaitafel kan leggen :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op woensdag 02 januari 2002 00:29 schreef larsieboy het volgende:
wat is een 12"
zo'n grote zwarte pannekoek die je op een platenspeler legt, je zet er een naald op en er komt geluid uit :+

en 75 % van de bekende DJ's gebruikt ze ook nog ....

ook wel vinyl genoemd maar soms ook 12"

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
en sommige niet-DJ's "gebruiken" die dingen ook nog :)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Op dinsdag 01 januari 2002 21:05 schreef dreeke het volgende:
Ik rip ook nog wel eens 12" voor releasegroupen, en ik heb nog nooit mensen horen klagen over slechte kwaliteit, terwijl ik wel opmerkingen krijg over de _goede_ geluidskwaliteit van mijn rips.
Rippen heeft verder niks met je geluidskaart te maken.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Op zondag 30 december 2001 15:10 schreef limoentje het volgende:
Als je bijvoorbeeld het MS opstart WAVje (wat met Win98SE meegeleverd wordt) afspeeld, heb je eerst heel zacht geluid en dan plotseling gaat het geluid weer luider.
Heb ik ook weleens gehad. Dan begint het 'opstartgeluid' al te spelen voordat de mixer is geladen. Zodra die is geladen kan 't volume inderdaad plotseling omhoog gaan.

Verwijderd

|:( ik zou wat geld er tegen aan smijten en gewoon een goeie geluidskaart met mooie surround boxies en dan hebbie echt wat ik heb dat zelf ook nou perfect!!!
en ik heb ook dat ac97 maar dat is nix vergeleken met die geluidskaart enzo.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
inzane: 12" plaatjes moet je nog altijd rippen via je LineIn, een platenspelertje ondersteunt geen DigitalAudioExtraction |:(

inzane: nee het gaat niet om het opstartgeluid bij het opstarten maar om het opstartgeluid als je die gewoon ff afspeeld handmatig met de mediaplayer omdat dat een van de weinige WAVs is die zich op de bewuste PC bevinden...

daafie: als je mijn post goed leest zie je dat ik geen advies hoef over een andere soundcard, dat is me allemaal heus wel bekend...

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op woensdag 02 januari 2002 16:19 schreef InZane het volgende:

[..]

Rippen heeft verder niks met je geluidskaart te maken.
hoe wil jij een 12" rippen zonder geluidkaart?

BTW als negatieve dingen over die AC'97 zie ik alleen maar:

"hij heeft geen surround" >> boeiend als je alleen stereo muziek afspeelt, mijn AC'97 met Jamo's klinkt nog steeds mooier dan jouw Live! met 5.1 Desktop Theatre

"het geluid gaat ineens hard of het kraakt" >> install je geluidskaart op een normale manier

"de AC'97 is slecht want hij zit onboard, en onboard geluidskaarten sucken" >> doe eerst eens wat eigen ervaring op in plaats van zomaar wat te blaten

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:00
ik heb ook ook die ac'79, geen problemen hiero!

alles werkt perfect met xp

Verwijderd

Als je genoegen neemt met stereo geluid zonder teveel poespas ben je idd gek als je een dure geluidskaart koopt.
Maar ik hou van perfect geluid zonder gekraak e.d. En je jamotjes klinken dus echt wel beter op een audigy dan op een onboard sound. Ik wordt al gek als het maar ff tikt of kraakt. succ
Pagina: 1