Q42 -> Kan iedereen dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 22:10
Op dit adres kwam ik tot mijn grote verbazing iets voor mij heel bijzonders tegen: http://lime.platvorm.com/lime/users/editor/
Nu is mijn vraag: Kan iedereen dit, is dit de moeite waard, en is dit in de praktijk toe te passen op elke website? Het gaat erom dat je zodra je op een website bent, de gehele content aan kan passen naar jouw wensen met behulp van ActiveX. Is dit leuk om eens verder te onderzoeken?
Verder heeft www.q42.nl nog meer leuke opties zoals een 'floating chat' op iedere willekeurige page.
Q42 heeft een uitgebreide toelichting gegeven. >:)

https://www.hansvaneijsden.com

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Wat een kut-site zeg. Beetje eisen dat je IE 5.5 draait. Mongolen. Wil dat flut programma niet eens meer proberen. :P

En ik neem aan dat het een of ander CMS activeX componentje is? Dat iemand het gemaakt heeft toons trouwens wel aan dat iedereen het wel kan (zoals je het vraagt).

Ik heb even doorgeklikt en inderdaad het is een online CMS systeem. Met mogelijkheid tot gebruikers rechten op gedeelten van HTML pagina's. Leuk idee wel (is dus vast al wel is eerder gedaan). Maar ik denk dat je heel wat werk moet verzetten om het echt hufter proof te maken.

Of het een dynamische site is. Of een ActiveX geval met daarbij een site? Geen idee, maar de indruk die ik krijg is dat het basis idee betrekkelijk eenvoudig te bouwen is. Alleen de echte afwerking vergt veel tijd en energie.

Er wordt wat gewerkt met content conversie van Office naar HTML. Zijn standaard aanroepen in VBA. Moet dus zeker kunnen in een ActiveX control, mits je Office of in ieder geval die controls hebt geinstalleerd.

Mijn idee: Leuk. Die IE 5.5 eis staat me niet aan. En het moet ook wel met een Java-Applet te bouwen zijn.

Verwijderd

Ik vind ActiveX geen goede oplossing als het anders kan. CMS Server Side heeft daarom mijn voorkeur.

• The - DDD
D'r moet ook haast wel een server side implementatie zijn. Als ze maar niet zo achterlijk zijn geweest om dat over een standaard FTP of HTTP verbinding te doen. Beetje onveilig systeem heb je dan.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft ooit nog eens als gedetacheerde webdesignert samengewerkt met de mensen die nu Q42 vormen

Ik vind het trouwens helemaal niet zo gek. Waarom zou je geen eisen mogen stellen aan een CMS? Alles wordt in XML opgeslagen op de server; 't is gewoon een goed en handig gebruik van de execCommand-functies van IE.

Het doel is in ieder geval niet om iedereen een pagina aan te laten passen, maar om op een makkelijke manier content editable te maken voor de mensen die daar toestemming voor hebben. Dit is slechts een demo van wat het product allemaal wel niet kan.

* Pelle zegt: petje af

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Pelle: Het doel is in ieder geval niet om iedereen een pagina aan te laten passen, maar om op een makkelijke manier content editable te maken voor de mensen die daar toestemming voor hebben. Dit is slechts een demo van wat het product allemaal wel niet kan.
Dat kan wiki in feite ook, maar dan in elke browser. De layout is vrij bagger, maar das een kwestie van een mannetje derop zetten :) .

Ik vind het in ieder geval kortzichtig om je zo volledig op IE te richten met een serieus systeem.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
Waarom het kortzichtig is om je alleen te richten op IE?

Die vraag is redelijk eenvoudig te beantwoorden. Het overgrote deel van alle server side implementaties draait op een *nix platform. Solaris is daar de grootste commerciele variant van (heej, da's sun), daarnaast is Linux heel erg groot, misschien wel de grootste (ik heb geen harde cijfers).

En welke tools gebruik je als je die OS-en draait? Precies geen MS tools. Dus dat hele grote deel van je markt heeft al heel snel de neiging om af te haken omdat het IE-only is.

Heel stom misschien, want server side zal het best te realiseren zijn op *nix. Maar ja, je hebt te maken met mensen en dus ook met hun vreemde voorkeuren en vage "principes". Er zijn namelijk een hoop bedrijven die niet vast willen zitten op MS technologie. Het MKB (zeker in nederland) draait grotendeels op MS. Dus daar zul je wel geen problemen krijgen. Maar je kunt dus niet verwachten dat je met dit product met de huidige implementatie de echte grote vissen kunt vangen. De multinationals dus en daar zit in de ICT toch nog steeds het echte geld.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

explorer 5.1 hier snapt er nix van, ik krijg een lege pagina terug... leuk?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Waarom het kortzichtig is om je alleen te richten op IE?
Ik denk dat het met die kortzichtigheid wel meevalt. > 90% van de gebruikers draait immers IE :(. Zeker bij een commercieel CMS kan je het als eis stellen. Bepaalde klanten zal je dan natuurlijk mislopen, want idd is gelukkig nog niet iedereen ms-gebruiker, maar voor het merendeel is 'IE only' geen ernstige bellemering.
Je hebt immer in no-time een prachtige oplossing. Want geef toe: het ziet er HEEL mooi uit.
/me moet/wil voor de zaak mischien ook zoiets in elkaar knutselen, en de copy-n-paste knop gaat overuren maken ;)

Bovendien is het volgens mij allemaal DHTML (geen ActiveX in ieder geval) dus draait het mischien ook wel op Apples met IE. Ook is het met Konquerer onder Linux mischien ook nog wel te gebruiken. Dan zou je al drie OS-en ondersteunen!

/me neemt ook z'n petje af ;)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
KoenM: Ook is het met Konquerer onder Linux mischien ook nog wel te gebruiken. Dan zou je al drie OS-en ondersteunen!
Hier in Mozilla 0.9.7 is er in ieder geval in de verste verte niets te bekennen wat werkt :o . Mozilla mag je toch wel zien als de meest feature-rijke browser, dus als het daar al niet in werkt....

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
Als het DHTML is, dan is het uitstekend te jatten, eh, te bestuderen.

• chem

chem

Reist de wereld rond

zou iemand een screenie kunnen posten dan?

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 10:40
Op zondag 30 december 2001 13:34 schreef KoenM het volgende:

[..]

Bovendien is het volgens mij allemaal DHTML (geen ActiveX in ieder geval) dus draait het mischien ook wel op Apples met IE. Ook is het met Konquerer onder Linux mischien ook nog wel te gebruiken. Dan zou je al drie OS-en ondersteunen!
Ik kan je nu al vast vertellen dat dat niet gaat lukken. Dat gedoe gebruikt o.a. MSHTML en dat is iets dat alleen maar op IE5.5 en hoger werkt. Ik heb er ook wel eens mee lopen klooien maar ik kreeg er zo snel niet iets echt bruikbaars uit. Maar dat Q42 ding ziet er idd wel goed uit dus petje af voor die lui. Toch wel waard om verder mee te klooien dus.

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 14:03 schreef TlighT het volgende:
Ik kan je nu al vast vertellen dat dat niet gaat lukken. Dat gedoe gebruikt o.a. MSHTML en dat is iets dat alleen maar op IE5.5 en hoger werkt. Ik heb er ook wel eens mee lopen klooien maar ik kreeg er zo snel niet iets echt bruikbaars uit. Maar dat Q42 ding ziet er idd wel goed uit dus petje af voor die lui. Toch wel waard om verder mee te klooien dus.
Klopt! Maar dat MSHTML is wel heel mooi speelgoed! Zie ook hier, hier en hier voor een prachtig voorbeeld van een online HTML editor. Alleen de toolbar al :9 :P.

Dus dit draait helaas per definitie alleen op een IE > 5.5 browser. Heeft iemand het op Apple al kunnnen bewonderen? Want dat zou in theorie nog wel kunnen...

Verwijderd

En verder kun je MSHTML ook bij hotmail gebruiken voor HTML mail.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op zondag 30 december 2001 14:24 schreef KoenM het volgende:

[..]

Klopt! Maar dat MSHTML is wel heel mooi speelgoed! Zie ook hier, hier en hier voor een prachtig voorbeeld van een online HTML editor. Alleen de toolbar al :9 :P.

Dus dit draait helaas per definitie alleen op een IE > 5.5 browser. Heeft iemand het op Apple al kunnnen bewonderen? Want dat zou in theorie nog wel kunnen...
ik zie de content en buttons etc. wel, maar kan nix in het textvak wijzigen...

Verwijderd

ik zie de content en buttons etc. wel, maar kan nix in het textvak wijzigen...
Heb je wel IE > 5.5? (aan je voorgaande posts te zien niet...) Ik vrees dat je die nodig hebt, ook al staat in de specs dat ie op IE > 5.0 zou moeten draaien...

Verwijderd

Hallo allemaal,

mag ik me even voorstellen? Ik ben Lon, de bedenker en maker van Lime, de editor die jullie zowel afkraken als ophemelen.

Effe een paar dingen uitleggen:

Lime is gemaakt met standaard IE5.5 dingen. Geen ActiveX dus. En zeker geen applet! Als je dit met een applet wilt doen snap je niet wat er precies gebeurt. Idem trouwens als je het met een ActiveX component zou willen doen.
Je wilt dit met je browser doen!
Ooit heb ik een versie gemaakt voor IE5.0, maar toen een groot deel van de functionaliteit standaard in IE5.5 kwam te zitten ben ik overgestapt.
De eis van IE5.5 is jammer, maar als je echt leuke dingen wilt maken die mooi en nuttig zijn, dan zul je toch een beetje een fatsoenlijke browser moeten vragen. Op Netscape 4 kun je niets interessants maken, zo is het nou eenmaal.

Over Netscape6:
Je kunt Netscape 6 dan wel de meest feature rijke browser noemen, maar de dingen die we met Lime doen kunnen echt nog niet in NN6. Daarnaast is er haast niemand die NN6 gebruikt.
Lime gebruikt bv veel XSL, dat kan niet in NN6. Verder zit er geen handige wysiwyg editing component in NN6.
Onze chat (Quek) draait binnenkort trouwens wel op NN6. Het is namelijk wel een ontzettend goeie browser. Misschien dat Lime er ook ooit nog op gaat werken... wie weet.

Server side dan:
Lime werkt grotendeels client side. Maar om te saven gebruiken we (via HTTP inderdaad) ASP of PHP scripts.
Lime kan saven naar HTML files, maar ook naar een database toe (wat maakt het uit...).
Werkt dus op alle *nix en M$ servers.
En als je het graag in JSP wilt moet je maar een JSPtje schrijven, dat is niet moeilijk. Een klant van ons schijnt er mee bezig te zijn.

Lime is trouwens geen CMS!!! Het is een editor.
Je kunt het makkelijk aan een CMS koppelen als je wilt.
CMSen zijn volgens mij veel te ingewikkeld. Daarom willen wij er niet nog een bouwen. Wij bouwen nu een editor, dat is overzichtelijk. Andere bedrijven bouwen CMSen met meestal lelijke editors. Perfecte match dus.
De meeste sites hebben trouwens helemaal geen CMS nodig... volgens mij dan.

De voorbeelden die sommigen van jullie noemen vind ik niet bepaald mooi of handig.
Wat Hotmail bv doet, daar zit toch niemand echt op te wachten als website editor?
Wat wij doen is de editor echt in de pagina integreren, niet een of ander grijs vierkant waar je tekst bold kunt maken!
Wij laten mensen ook met blokken spelen, copieren en verplaatsen. We beperken de mogelijkheden om het zo redacteuren makkelijker te maken om dingen goed te doen.

Och. Sorry. Ik heb er nu al zo lang en zo hard aan gewerkt dat het me misschien iets te na aan het hart staat.

Dank jullie wel voor je belangstelling. En als er vragen zijn kun je mij altijd melen.

groetjes Lon

• The - DDD
Op dinsdag 01 januari 2002 19:11 schreef Lon het volgende:
...
Server side dan:
Lime werkt grotendeels client side. Maar om te saven gebruiken we (via HTTP inderdaad) ASP of PHP scripts.
Lime kan saven naar HTML files, maar ook naar een database toe (wat maakt het uit...).
Werkt dus op alle *nix en M$ servers.
En als je het graag in JSP wilt moet je maar een JSPtje schrijven, dat is niet moeilijk. Een klant van ons schijnt er mee bezig te zijn.
...
Vraagje: Gebruik je http of secure http?

Indien antwoord == nee. Zorg dan zo snel mogelijk dat je ook via https en ssl kan werken. Anders is het een en ander namelijk zo open te breken voor een creatief persoon. Kwestie van sessie kapen of packet sniffen.

Met een beveiligde verbinding kan het uiteraard nog wel, maar dan maak je het veel en veel moeilijker. Daarnaast is het enige waar je mee te maken krijg het feit dat je een beveiligde verbinding op moet zetten, zodra je dat hebt, dan hoef je verder niks aan je bestaande code aan te passen. Daarnaast kun je dan nog wat extra nadruk leggen op het feit dat het echt veilig is.

Een vals gevoel van veiligheid doormiddel van een wachtwoord schermpje. Pas daar voor op. Voor de normale bezoeker van een site maakt dat neit uit (zoals jij en ik hier op GOT). Maar de mogelijkheid om content echt aan te passen, daar moet je echt een goed slot op hangen.

Verder een mooie uitleg. Kan me ook een beter beeld vormen bij de app. Op zich als het in ontwikkeltijd veel scheelt om IE5.5 te gebruiken, dan kan dat een hele gegronde reden zijn. :) Heb hier IE5.0 en wil nog even niet updaten. Heb namelijk maar een ISDn lijntje, gaat dan niet zo snel om zo'n update te doen.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tja ik zie het probleem ook niet echt. Enkel de 'redacteuren' van een site hoeven IE5.5 of hoger te gebruiken. Ik vind dat je van die mensen, ook op meerdere punten, mag verwachten/eisen dat ze voor een mooie editor ook de nieuwste/beste produkten mag verwachten. In het geval van een browser helemaal.

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:26

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Op zondag 30 december 2001 18:59 schreef KoenM het volgende:

[..]

Heb je wel IE > 5.5? (aan je voorgaande posts te zien niet...) Ik vrees dat je die nodig hebt, ook al staat in de specs dat ie op IE > 5.0 zou moeten draaien...
Ik heb IE 5.0, maar ik kan wel wat wijzigen.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 13:16 schreef chem het volgende:
explorer 5.1 hier snapt er nix van, ik krijg een lege pagina terug... leuk?
(STFW) Search on The Fucking Website ;)

Lime does not require a lot:
Your browser must be Internet Explorer 5.5 or up.
And your webserver needs to support PHP or ASP scripts to run.

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 09:58 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Dat kan wiki in feite ook, maar dan in elke browser. De layout is vrij bagger, maar das een kwestie van een mannetje derop zetten :) .

Ik vind het in ieder geval kortzichtig om je zo volledig op IE te richten met een serieus systeem.
Nee vind ik niet: Het compatible maken van zoiets in NS, Mozilla, Opera lijkt me niet zo makkelijk en zal aanzienelijk scheelt in de Dev tijd.

IE heeft nou eenmaal een groot deel van de markt en een groot publiek. Ik vind het niet onjuist dat ze IE 5.5 eisen. De personnen die het niet hebben kunnen er meestal wel aan komen.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op dinsdag 01 januari 2002 22:39 schreef raymanontweakers het volgende:

[..]

(STFW) Search on The Fucking Website ;)

Lime does not require a lot:
Your browser must be Internet Explorer 5.5 or up.
And your webserver needs to support PHP or ASP scripts to run.
IE5 op OS X ~= IE 5.5 op PC qua features (qua CSS is-ie aanzienlijk verder)

Maar goed, het zal wel helemaal niet kunnen op zo'n infirieur freebsd-bases systeempje...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 08:53

tweakerbee

dus..?

Op dinsdag 01 januari 2002 19:27 schreef The - DDD het volgende:
Heb hier IE5.0 en wil nog even niet updaten. Heb namelijk maar een ISDn lijntje, gaat dan niet zo snel om zo'n update te doen.
[offtopic]
'k Zou 't toch maar doen, met al die veiligheidslekken. De nieuwe features zijn natuurlijk ook welkom ;)
Zo lang duurt het ook weer niet met ISDN. Zelf meerdere malen gedaan :D (5.0>5.5) gewoon lekker 2-3 uur laten lopen. Ja, dat kost je wel fl.6, €2,70 (argh, Euros) op het goede tijdstip.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

[b]Op dinsdag 01 januari 2002 19:27 schreef The - Vraagje: Gebruik je http of secure http?
Het antwoord is nee inderdaad.
Hoewel...
Lime doet helemaal niets aan beveiliging. Dat willen we ook niet. Beveiliging hoort in dit geval niet op applicatie-niveau te gebeuren, maar op systeemniveau.

Is een FTP-programma veilig? Als je user/pass weet te vinden is het mis.
Zo is het ook bij Lime. Je hoort het vanuit een beveiligde directory te draaien. Dan is het zo veilig als je user/pass.

Als jij het draait via HTTPS, dan is dat ook ok. Lime weet het verschil niet, die zal gewoon blijven werken. Eigenlijk is Lime namelijk gewoon een webpagina.

• The - DDD
Dan is het naar mijn idee het beste om via HTTPS te werken. Het beetje extra werk wat je ervoor doet betaald zich dubbel en dwars terug wat betreft de extra veiligheid.

FTP is net als HTTP een protocol wat eventuele wachtwoorden en gebruikers namen ongecodeerd als ASCII over de lijn stuurt.

Van de precieze functionele eisen heb ik uiteraard geen weet. Ik kan me namelijk ook best voorstellen dat Lime op een intranet wordt gebruikt, via VPN of een inbel verbinding. In die gevallen is beveiliging een veel kleiner probleem. Maar als je over het internet gaat werken dan loont het om heel wantrouwend te zijn.

Verwijderd

Je bent nog niet klaar :)

Binnen 3 seconden had ik deze foutmelding, terwijl ik niets speciaals gedaan heb. Ik heb 1 stukje tekst van kleur veranderd en een plaatje ingevoegd. Gevolg bij saven:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/drakan/lime.gif

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:26

bloody

0.000 KB!!

logisch dat ie 5.5 en > vereist is. dat is naar mijn weten de enige browser die unselectable ondersteund :).
(bv: button.unselectable = "on";)

nope

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 03:16 schreef hezik het volgende:
Je bent nog niet klaar :)
Inderdaad! Dank je wel voor de melding. Het is nu opgelost.
Dom foutje van mijn kant.

Doet me denken aan een signature die ik ooit las:
"Just when you made your program fool-proof, someone invents a better fool."

No offense trouwens...

Verwijderd

... none taken :)

Mijn oude werkgever plachte nieuwe applicaties te testen door zijn 4-jarige zoontje er 3 dagen op los te laten.

Was redelijk effectief :)

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 12:27 schreef hezik het volgende:

Mijn oude werkgever plachte nieuwe applicaties te testen door zijn 4-jarige zoontje er 3 dagen op los te laten.

Was redelijk effectief :)
Daar zit inderdaad een kern van waarheid in. Het is soms ongelooflijk hoe _STOM_ iemand kan zijn ;). Denk je net dat het compleet logisch is, fool-proof is en dat er geen spelt tussen te krijgen is, en dan laat je het bv. aan je zusje zien... binnen 2 secondes is de boel al weer gigantisch gecrashd :(... Maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij...

Maar ff back on topic :)
Ik kon op geen enkele manier de content saven... mischien is dit nu ook opgelost... een ander probleem is dat je heel moeilijk de hele tekst van een bepaald stukje (:?) kan selecteren. Dan gaat ie flikkeren, en de boel weer unselecteren... heel wazig...

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
ik heb er al eens mee gewerkt en moet zeggen dat het best wel een mooie 'uitvindinging' is als je het zo kan bekijken.

het idee is best simpel maar zover ik weet zijn er nog geen andere bedrijven die zoiets bieden.

ik vond het best grappig om te lezen dat een klant van q42 ooit zoiets had gezegd als:"waarom kan ik niet gewoon mijn site edditen???"
en dat ze toen zoiets hadden van:"goeie vraag, es kijken of dat kan", en voila...

kwa functionaliteit doet lime eigenlijk niet veel anders dan je gewend bent zoals content aanpassen via een textareatje oude style maar het ziet er onwijs gelikt uit en de drempel is meteen een stuk lager voor mensen die een site moeten gaan onderhouden maar verder complete noobs zijn, je hoeft ze niets uitteleggen danwel ze naar de juiste url van de lime dir te wijzen en een kind kan de was (well, almost).

echt cool hoor.

ohja,
nog even een misverstand uit de wereld helpen,
alleen de browser van degene die het onderhoud aan de 'lime site' gaat doen moet IE5.5 of hoger hebben,
dus dit staat helemaal los van jan en alleman die degelijks over de site surfed.

dus het houdt niet in dat als je lime op je site gebruikt dat meteen al je bezoekers ook naar IE5.5 moeten overstappen.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 18:55 schreef KoenM het volgende:

Ik kon op geen enkele manier de content saven... mischien is dit nu ook opgelost... een ander probleem is dat je heel moeilijk de hele tekst van een bepaald stukje (:?) kan selecteren. Dan gaat ie flikkeren, en de boel weer unselecteren... heel wazig...
Ben ik weer.

Saven moet nu weer lukken mag ik hopen. Weet het wel zeker. Inlangs heeft nog een van jullie tweakers een bijzonder smakelijke dame op onze demo pagina gezet. Helaas heb ik die weer moeten verwijderen.

Alles selecteren is inderdaad moeilijk met de muis. Maar met de toetsen is het simpel: Ctrl-A. Geen geknipper, gewoon.

Ik zou zeggen; probeer het nog eens. En vergeet niet met de blokken te spelen, want dat is volgens mij echt uniek, heb het zelf tenminste nog nergens anders gezien.
Pagina: 1