Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

angst en censuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn reacties op het nieuwsitem naar -1 zijn gemodereerd begin ik er hier nog maar eens over:

Zaterdag werd het nieuwsbericht geplaatst dat Canal+ ComputerIdee aanklaagt omdat het een artikel heeft gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe je het Canal+ signaal met je tvkaart kunt decoden.

In de reacties op dit bericht worden links geplaatst naar sites waar deze info ook te vinden is. Vervolgens worden al deze links weggehaald omdat ze naar illegale shit zou verwijzen. Nou en! Ik zie op t.net regelmatig berichten over een zeker programma genaamd 'Napster' en over de ene na de andere pietluttige upgrade van een ander programma genaamd CloneCD. We weten echter toch allemaal heel erg goed waar deze twee programma's voor worden gebruikt!

Als mensen dan vervolgens hier iets over zeggen zetten bepaalde modder eters zsm dergelijke 'kritische' reacties op -1 of -2.

Dit is een tendens die ik al langer bespeur, mooi voorbeeld zijn de reacties op de flash-reclame van WB. Ik betreur het dat tweakers.net een vesting begint te worden die zich meer en meer afsluit van haar bezoekers en steeds minder tegenspraak duldt. Ik zou bijna zeggen: "Vroeger was het allemaal leuker!"

Hopend op betere tijden,

stof.

Verwijderd

In de reacties op dit bericht worden links geplaatst naar sites waar deze info ook te vinden is. Vervolgens worden al deze links weggehaald omdat ze naar illegale shit zou verwijzen. Nou en! Ik zie op t.net regelmatig berichten over een zeker programma genaamd 'Napster' en over de ene na de andere pietluttige upgrade van een ander programma genaamd CloneCD. We weten echter toch allemaal heel erg goed waar deze twee programma's voor worden gebruikt!
Stof:

Ik wil deze graag iets nuanceren: je haalt twee dingen behoorlijk door elkaar, het is inderdaad "niet toegestaan" om in een posting te verwijzen naar iets illegaals, als moderator zet je zoiets direct op een negatieve score.

Dat er artikelen op T.net komen over bijvoorbeeld Napster, heeft daar NIETS mee te maken, Napster is NIET (primair) gemaakt om illegale muziek te verhandelen, maar daar zijn al genoeg discussies over gevoerd, dat wil ik hier niet opnieuw aanhalen.

Aan het vermelden van dergelijke informatie is niets mis, het IS informatief.

Voor alle andere zaken die je hiermee kunt vergelijken geldt hetzelfde, dat heel computerend Nederland die software voor totaal iets anders gebruikt, is voor de verantwoording van de gebruikers zelf.

T.net wil gewoon niet geassocieerd worden met illegale software en zal dus ook nooit een link laten staan naar sites die zich daar mee bezig houden (het is aan de moderators om daar op te letten).

Mischien dat je nog een voorbeeld kunt geven over het naar beneden modereren van de "kritische" reacties, het naar beneden modereren heeft waarschijnlijk toch wel een bepaalde motivatie, aan de hand van één of meerdere voorbeelden heb je de kans dat de betreffende moderator uit wil leggen waarom een bepaalde reactie een bepaalde score krijgt (daar is dit forum o.a. voor bedoeld).

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59

GaMeOvEr

Is een hork.

stof

De reden dat links naar Warez, Serialz en Crackz zo snel worden verwijderd, heeft een hele duidelijke reden, op het moment dat zoiets fijns als de BSA erachter komt dat een bepaalde Site dit soort links aanbiedt, kan de Site dus wettelijk geclosed worden.

Ik denk dat we daar allemaal niet op zitten te wachten.

En zoals TgF al aangeeft, een programma waar je potentieel illegale dingen mee zou kunnen doen is op zich niet illegaal, ook al wordt het voor het grootste gedeelte wel voor illegale zaken gebruikt.

Het aanbieden van Crackz en Serialz en aanverwant spul voor een dienst (software-pakket, service) waar je normaliter voor zou moeten betalen (zoals CloneCD) is echter wel zo illegaal als de pest.

Dat jij vervolgens CloneCD (met een crack :P )gebruikt om Games van je vriend te copyen, dan ben jij illegaal bezig, niet de makers van het Software-pakket.

Daar zit hem dus het nuance verschil in.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het met beide replies eens. CloneCD is in principe niet illegaal en Napster ook niet. Maar een artikel dat verwijst naar een site waar staat hoe je een tv-kaart kunt gebruiken ook niet! Als ik een site heb waarop staat hoe je met een pistool iemand dood moet schieten dan is dat legaal, het ook echt doen uiteraard niet.

Mijn punt is dat tweakers.net wel heel erg bang aan het worden is. Ik ben het er mee eens dat er geen cracks, serials en illegale software op de site moet komen. Maar die links naar sites over die Canal+ decoder vind ik wel heel onschuldig. Er zijn ook nieuwssites die pas iets weghalen als ze daartoe door een partij worden opgeroepen. Over het algemeen krijg je nl. eerst een vriendelijk verzoek om het weg te halen, daarna wordt er pas actie ondernomen.

Ik snap ook best dat modder-eters niet altijd zin hebben in gezeik maar ik heb toch regelmatig gezien dat bepaalde 'kritische' reacties meteen op -1 worden gezet. En dat dat wordt dan gedaan onder het motto 'off-topic' maar dat vind ik een beetje te makkelijk. Door dit gedrag krijg je dat sommige bezoekers wel heel erg bang worden. Zie bijvoorbeeld http://gathering.tweakers.net/Forum17/HTML/000085.html . Mijn idee: Luister naar de kritiek van de bezoekers, ze zijn echt niet allemaal mongolide.

Verwijderd

Negatief Niveau is niet ingesteld om mensen bang te maken maar om te zorgen dat tweakers geen overbodige reakties te zien krijgen als ze een pagina openen... Hiermee maak je ze niet bang... De regels zijn duidelijk: Wil je op nieuws reageer, dan doe je dat in nieuws-reply... wil je iets anders zeggen of kritiek uiten, dan kun je daarmee naar het Forum.

En wat betreft de Canal+ decoder: Programma's Napster en CloneCD zijn niet verboden omdat je zowel legale als illegale dingen ermee kunt doen. Dat is met dat artikel over de canal+ decoder nogal lastig. Bovendien zijn er stappen genomen tegen betrokken bedrijf, en je kunt beter geen ruzie met grote jongens als Canal + krijgen. Bovendien zijn wij een tweak-site en geen illegal-warez-site. Zolang niemand zeurt over ConeCD blijft dta gewoon op T.net staan.. Als er grote electronica-bedrijven en de muzieksector een rechtzaak beginnen oid. en winnen staat CloneCD voortaan ook niet meer op Tweakers... kwestie van grens trekken... wat mag en wat niet.. Bij Canal+ is gekozen voor: Mag niet... Accept it.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
hmm is het verboden om naar een site te verwijzen die naar iets illegaals verwijst?
anders kunnen de mensen die graag naar iets illegaals verwijzen gewoon naar hun eigen website verwijzen, waar vervolgens de link op staat.

Verwijderd

Negatief Niveau is niet ingesteld om mensen bang te maken maar om te zorgen dat tweakers geen overbodige reakties te zien krijgen als ze een pagina openen
Mag er dan ook een moderatie op het NIEUWS aub! zodat ik geen OVERBODIG TROLLNieuws te zien krijg als ik de frontpage open!
http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12226

Ja ik blijf er over vallen. :)
Pagina: 1