Toon posts:

Draadjes en 7 volt...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om een potentiaal-verschil van 7 volt te krijgen moet je de rode(5 volt) aan de ground (zwart) verbinden en de gele(12 volt) aan de rood van de van.

Afbeeldingslocatie: http://www.heatsink-guide.com/psplug.gif

maar hoe zit het met die draadjes van de casefans; heb nu nog geen erin zitten wil er wel een paar inzetten maar weet niet hoe het precies moet connecten.
Gewoon doorknippen en dan de uiteinden van de casefans powercords wikken om die van de voeding?

Corrigeer me als ik het fout heb...
thx

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 21:49
ik heb gewoon een molux stekker gebruikt en mn fans eraan gesoldeerd. wel ff op de polariteit letten anders mag je het nog een keer doen (ja ik heb ervaring) of je molt dan gewoon je molux dat je em ook andersom kan gebruiken (is makkelijker >:) )

Bier, Whiskey en Metal!!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je moet wel de verbruiker(fan of zo) tussen de 5 en de 12 doen he. (zeg het maar ff)

en je kan gewoon een kroonsteentje pakken:
knip de rode en gele draad door,
strip ca. 5 mm af en vouw die om de draad
en zet dat in de kroonsteen.
zit wat strakker zo als je die floppy connector gebruikt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

Ik steek die draadjes gewoon in een molex en plak ze vast met plakband... Is dat verkeerd ofzo? (aangezien jullie het over solderen hebben etc..)

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-08 11:28

IvoB

Prutst er rustig op los

kroonsteentjes zijn makkelijk en veilig.

Verwijderd

yep... heb ik ook gedaan, gewoon doorgeknipt, ongeveer een centimeter gestript en in m'n voeding gepropt :P

Ik had alleen een rood en een zwart draadje, dus ik kon alleen kiezen tussen 12 en 5 v.

Succes!

• W1LL3M
  • Laatst online: 19-08 23:36

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Op zondag 30 december 2001 00:58 schreef EviL_SiqKNeSS het volgende:
Ik steek die draadjes gewoon in een molex en plak ze vast met plakband... Is dat verkeerd ofzo? (aangezien jullie het over solderen hebben etc..)
plakband gaat los, fan uit, comp te heet, kamer stinkt... vooral als je zoals ik ook de cpu-fan erop hebt zitten (7V) :)

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Connectors solderen is de mooiste manier, kroonsteentjes minder mooi maar net zo veilig. Ik zou iig niet met plakband gaan klooien, als het het een keer warm wordt, of je rommelt eens in je kast, dan kkunnen je draajes weer zo los liggen.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan ga ik waarschijnlijk voor het kroonsteentje.

....om dus alle 4 de draden dus 1 op 1 te kunnen connecten mbv van het kroonsteentje zal ik ook de draden van mijn voedingsbron moeten doorknippen....is da nie een "beetje" gevaarlijk.
Ik bedoel als ik deze (om een of andere reden) weer demonteer zal ik deze in het vervolg altyd moeten afschermen ivm met het voltage.

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zondag 30 december 2001 20:45 schreef Wilson_Fisk het volgende:
Ok dan ga ik waarschijnlijk voor het kroonsteentje.

....om dus alle 4 de draden dus 1 op 1 te kunnen connecten mbv van het kroonsteentje zal ik ook de draden van mijn voedingsbron moeten doorknippen....is da nie een "beetje" gevaarlijk.
Ik bedoel als ik deze (om een of andere reden) weer demonteer zal ik deze in het vervolg altyd moeten afschermen ivm met het voltage.
zat er aan die fan niet al een molex dan? anders zou je die gewoon kunnen aanpakken

Verwijderd

sorry dat ik het zeg hoor, maar met intapen is toch niks mis???

je stopt die draadjes erin, taped die molex connector ff goed in zodat ze goed vast zitten, en klaar is kees.
desnoods die je het nog 2 keer dubbel, ik zie die plakbandjes er niet zo ff afvallen, daarom heet 't ook PLAKband.

• igg
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Op zondag 30 december 2001 21:20 schreef skyrolfer het volgende:
ik zie die plakbandjes er niet zo ff afvallen, daarom heet 't ook PLAKband.
De lijm van plakband heeft de vervelende eigenschap wat minder te willen kleven als het warm wordt (niet ondenkbaar in een puterkast)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

ik heb ook ooit een voedingskabel verlengd met plakband.

kam er een electricien langs, die ging echt uit zo'n dak! >:) het blijkt dat plakband NOT DONE is, gebruik dus kroonsteentjes

Verwijderd

Ik ken niet veel van elektriciteit, maar ik heb een deltafan en die heeft een rode en zwarte draad en dat steekt in zo een molexblokje. Rood gaat naar +12 en zwart gaat naar de teer van 12v, de zwarte naast geel dus .
Als ik mijn fan op 7v wilt krijge, moet ik dan gewoon de zwarte stekker uit het molexblokje hale en steken op de plaats van +5V ??? Is het zo in orde?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
> Timtitanium

12v - 5v = 7v
je gebruikt dus de 5v als ground.
-

verder zijn kroonsteentje en plakband gewoon hardstikke fout :)

• Felix08
  • Laatst online: 10-08 20:32
Als je zo`n verloop stekkertje bij je fan heb gekregen (van 3 pins naar 4 pins-molex), kan je die meestal veranderen. Bij mij zat er een klein klepje waar de 2 draadjes haaks de molex-stekker binnengaan.

Als je dus ff een beetje pielt kan je de pinnetjes van de linkerkant (vanaf voeding het gele draad), waar geen draadje (vanaf de fan) zit verwisselen met het pinnetje dat normaal op de zwarte draad (vanaf de voeding) aangesloten wordt.

FF voor de duidelijkheid

We sluiten dus de draden op de 5V en 12V aan.

1 draadje zit dan nog haaks op de molex, terwijl de andere recht in de molex zit. Een nadeel is dat je dan nix meer kan aansluiten op dat verloopstekkertje.

Als je een beetje mazzel heb draait je fan nu op 8-) 7volt!! en kan je weer lekker :Z

• TDLofCC
  • Laatst online: 23-06 09:27
ehm ... je had gezien dat de laatste reply op 30/12 was toch ?

Beetje late reactie ;)

[no flame intented ... well not really ;)]

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Felix08
  • Laatst online: 10-08 20:32
Tja eigenlijk wel, maar ik had die oplossing nog nooit ergens gelezen op GOT en ik dacht dat het misschien wel een handige tip was.

PS. Don`t play hard on me. It was my first post.

Iig zal ik er de volgende keer op letten.

• TDLofCC
hmmm ... da's idd waar.
Ik had het zelf ook nog niet zien staan, maar doe het zelf wel altijd :)

is nie errug hoor, zoals ik al zei: no flame intended :)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Verbindt nooit de 5V aan de ground, dan heb je kortsluiting. De 5V fungeert alleen als een soort ground(refferentie) als je die samen met 12 V gebruikt.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• TDLofCC
WAT ?

even de weg kwijt ... wat bedoellie ?

Pagina: 1