Toon posts:

Normal = EPP,ECP of SPP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waar staat de term "normal" eigenlijk voor die ik in mijn bios als modus voor de parallele poort kan kiezen ?
spp,ecp en epp ben ik wel bekend mee..

maar kan dus kiezen voor ecp/epp/normal..

is normal dan auto. spp?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
spp= Standard Parallel/Printer Port

dus normal :)

Je hebt ook nog bi-directioneel, dat is net ietsje beter dan 'kaal' SPP waar wordt eigenlijk altijd wel gesupport geloof ik.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Topicstarter
ja dacht ik al :) wou het ff zeker weten.
thanks.. waarom zetten ze er dan geen "standard" neer
i.p.v normal :P

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Op zondag 30 december 2001 00:02 schreef VlasBaard het volgende:
spp= Standard Parallel/Printer Port

dus normal :)

Je hebt ook nog bi-directioneel, dat is net ietsje beter dan 'kaal' SPP waar wordt eigenlijk altijd wel gesupport geloof ik.
Voor een printer is normaal vaak genoeg, maar let op:
ECP staat (dacht ik) voor Enhanced Capability Port
ofwel Poort met verbeterde mogelijkheden. Daar bedoelen ze een snellere doorvoersnelheid mee. Bijvoorbeeld voor scanners. Uit mijn ervaringen blijkt dat als je in de bios de printerpoort instelt op ECP+EPP dat printers het dan prima doen (al dan niet beter) en dat je minder met compatabiliteitsproblemen komt te zitten in verband met scanners, dus ik raad ECP+EPP aan.
Aan verdere instellingen zoals DMA hoef je dan niets te veranderen, dat staat al goed.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik epp via een isa kaartje .. dan heb je geen dma nodig.
DMA adres gebruik je alleen bij ECP.
ECP scheelt wel wat, belast de cpu wat minder..

Hoeft sowieso geen printer of scanner aan te hangen, die hangen aan usb.. moest alleen ff voor mn converter kabeltje voor sony psx pads op de pc.. en kwam dat normal zo tegen bij mn onboard controller en vroeg me dat dus gewoon af (zie 1st post :P).

btw mn onboard controller kan alleen spp (van uitgaande dat spp=normal :P) _of_ epp _of_ ecp.
niet beide.. mn isa kaartje kan alleen spp of epp maar dat is nogal wiedes.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ECP je CPU minder belasten? Ga jij maar eens proberen door te typen terwijl Windows naar je ECP poortje aan't schrijven is. Denk dat je hetzelfde gevoel krijgt als met goed old Windows 3.11 en floppy formatteren.

DMA is leuk, maar niet voor printerpoorten.

Verwijderd

Topicstarter
Nee , oke maar we hebben het hier over het idee wat
de fabrikanten ons voorschotelen en wat ook wel grotendeels ook waar is :) vergeet niet dat ecp al wel even bestaat he.

T is geen wonder, maar fact is dan het sneller (is/zou moeten zijn) dan epp.

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 02:10 schreef kRiTz_C het volgende:
Nee , oke maar we hebben het hier over het idee wat
de fabrikanten ons voorschotelen en wat ook wel grotendeels ook waar is :) vergeet niet dat ecp al wel even bestaat he.

T is geen wonder, maar fact is dan het sneller (is/zou moeten zijn) dan epp.
ECP is sneller. Ik heb het uitgetest met mijn ZIP drive (op parallele printerpoort). Diverse mogelijkheden in het bios uitgeprobeerd. ECP gaf de snelste doorvoersnelheid (icm met de instelling "elke interrupt gebruiken die aan de poort wordt toegewezen" voor de ECP printerpoort in
"apparaatbeheer"
Pagina: 1