Toon posts:

[D&D] Iemand tips voor beginners ?

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We zijn net met een aantal mensen begonnen met het spelen van Dungeon & Dragons (3de editie). Niemand van ons heeft enige ervaring. Ik weet dat de beste manier om het spel goed onder de knie te krijgen is om bij ervaren mensen aan te schuiven. Probleem is echter dat ik niemand ken de het speelt...

We hebben de start box van D&D gekocht (een soort demo versie) en het Players Handbook. Ik ben tot DM gebombardeerd omdat ik de enige ben die iig nog redelijk bekent is met de termen (veel RPG's op de PC gespeeld). Het is echter best lastig om de juiste sfeer er in te krijgen en om het spel goed op gang te krijgen. Combat lukt al aardig, maar het echte RPG-gevoel is er nog niet echt (het blijft nog echt een 'spelletje spelen').

Weet iemand goede tips of manieren om het spel voor ons beginners toegankelijker te maken en goed op gang te brengen ? Zijn er misschien goede sites te vinden voor beginners met bijvoorbeeld een goed forum (Ja, ik heb Google al gebruikt, de hits zijn oneindig...)?

Dank

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-02 06:52
Kijk eens in deze topics, staat veel goede info:

[topic=220386/1/50] -> Heel veel info over van alles op D&D gebied.
[topic=303955/1/50] -> Topic, vooral bedoeld voor de onderstaande online campaigns, die leuke voorbeelden van goede campaigns geven. Die helpen je vast wel op ideeën
[topic=315050/1/50] -> Online campaign op GoT, DM Lord Daemon.
[topic=326884/1/50] -> Andere campaign, DM IceStorm.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• aXe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-11-2024

aXe

[#]aXe

Goede tips? Probeer het eens met een simpele manier. Probeer eerst dungeons etc. op blokpapier te maken (plattegrond) En dan zo per kamer de sfeer te creeeren. Dan kom je al een heel eind :)
Verder vind ik zelf de dorpen altijd het moeilijkst, want daar hoort veel te gebeuren en das best moeilijk weer te geven door alleen maar te vertellen. Spelers moeten meestal ook ff inkomen met het idee niks te zien maar het zelf inbeelden. Als je eenmaal dat goed bij hen krijgt worden ze vanzelf creatief. Oja voorkom dat ze gaan zitten auwehoeren, zoals ik steek iedereen neer die ik tegenkom etc. of ik ga wat stenen naar mensen gooien. Komt vaak voor dat mensen dan niet meer roleplayen maar hun eigen hersens gebruiken (in de way van das niet meer roleplayen maar auwehoeren) (wat blaat ik weer vaag ;) )

Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD

Verwijderd

of je kan een spel spelen wat op D&D gebaseerd is! *D

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:58

Paniohitus

Paniohitus

maar hoe werkt dat dan?, je maakt zegmaar een eigen fantasie wereld aan op tekst ofzo?, en die werk je helemaal uit?, met dat mag wel en dat niet...

Dan zou ik "lord of the rings" nabootsen met ieder een apart ras ;)

Elfen, dwergen, hobbits, etc..... en ieder aparte machten enzow :)

Misschien blaat ik nu enorm krom, kweet namelijk niet waar jullie het precies over hebben...

BF1: Don-Panio

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

In een RPG speel je 1 karakter, Predator_NL, niet een heel ras. :)
Weet iemand goede tips of manieren om het spel voor ons beginners toegankelijker te maken en goed op gang te brengen ?
Misschien is het een goed idee te beginnen met een pre-made adventure. Die dingen zijn wel te vinden op internet - mocht je echt niets kunnen vinden, mail mij dan maar even ik heb hier nog wel enkele liggen denk ik. Die heb ik zelf overigens niet gespeeld, dus ik weet niet of ze goed zijn. ;) Let wel: de meeste pre-made adventures zijn 2nd edition, dus die zal je zelf moeten omzetten naar 3rd.

Natuurlijk is het veel leuker om zelf een adventure te creeren, maar dat is voor een newbe groep ook wel redelijk lastig.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Op zondag 30 december 2001 11:32 schreef Predator_NL het volgende:
maar hoe werkt dat dan?, je maakt zegmaar een eigen fantasie wereld aan op tekst ofzo?, en die werk je helemaal uit?, met dat mag wel en dat niet...

Dan zou ik "lord of the rings" nabootsen met ieder een apart ras ;)

Elfen, dwergen, hobbits, etc..... en ieder aparte machten enzow :)

Misschien blaat ik nu enorm krom, kweet namelijk niet waar jullie het precies over hebben...
Dat zou kunne, heb hier ook ergens een Biginners AD&D ligge maar ben er nooit echt aan begonnen :P

Wel IDD 1 karrakter :o

Verwijderd

Op zondag 30 december 2001 13:03 schreef Lord Daemon het volgende:
In een RPG speel je 1 karakter, Predator_NL, niet een heel ras. :)
erm, ik denk dat ie dit niet bedoelt; dit is toch ook in LotR, dat er "chars" van verschillende rassen meegaan.
Hij bedoelt 1 elf, 1 dwerg, 1 hobbit, 1 mens enz.

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:58

Paniohitus

Paniohitus

hehe, ok, maar hoe werkt dat dan, stel je voor, ik ben een dwerg, zeg ik dan "en nu val ik meneer X aan met me stoere toverspreuk?], hoe werkt dat?, schrijf je je eigen boek?

BF1: Don-Panio

Verwijderd

Topicstarter
Taradino, bedankt voor de links, is erg verhelderend.

Lord Daemon, ik begreep al (uit onder andere de topics die Taradino aanrade) dat je een door gewinterde RPG-er bent. Die pre-made avonturen zijn zeer welkom. Ik zag in de lokale game-shop hier al dat je ook pre-made avonturen kan aanschaffen. Ik kwam een site tegen waar je random dungeons/dorpen/steden kan maken en ik heb al veel ideeën voor avonturen, maar extra 'input' is nooit weg. Vind je het goed als ik je eens mail over de ins en outs van het RPG-en ? Volgens mij ben je een goede 'bron' als het gaat om RPG-en (slijm).

Het blijft lastig voor me als DM om alle regels er goed in te krijgen bij iedereen. Niemand van de groep is eigenlijk bekend met het fenomeen RPG en ik speel ze zelf al vrij lang op de PC (vanaf 'Eye Of The Beholder' op m'n 286). Mijn moto op dit moment is om maar gewoon te spelen en te zien hoe het gaat. Het blijft echter moeilijk om een goede start te maken. Is het bijvoorbeeld handig om domweg te beginnen met het creëren van eigen karakters ? We gebruiken nu nl de voorgekauwde karakters uit die demo-versie die ik noemde en ik merk dat de spelers daar niet echt een binding mee hebben en het dus moeilijk voor ze is zich de rol van hun karakter aan te meten. Hoe belangrijk is het bijvoorbeeld om bepaalde dingen te visualiseren door gebruik te maken van bijvoorbeeld een speelbord of wat ook. Die demo-versie werkt nl wel met een speelbord. De ervaring tot nu toe is dat het daardoor echt een 'spelletje' wordt en die icoontjes van de spelers de spelers zijn ipv dat ze het zelf zijn... alles wat ik ze vertel (hoe het er uit ziet, de sfeer in de ruimte enz) lijkt door dat speelbord te niet gedaan te worden en men blijft zijn icoontje maar op en neer verschuiven naar de objecten in de ruimte (ook icoontjes). Daardoor wordt en het een soort uitgebreid 'mens-erg-je-nieten'.

anyway, bedank voor de reacties. Ik heb inmiddels ook wat sites gevonden die voor andere ook handig kunnen zijn:

http://www.aarg.net/~minam/dungeon.cgi (random dungeon enz)
http://www.rpggateway.com/
http://www.roleplayingtips.com/

groet
Pagina: 1