[wc] wat is demi water nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.376 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
wat is demi water nou? aangezien de slechte performance van m'n waterkoeling zal ik maar over gaan naar dat. alleen wat is dat spul nou? gedestilleerd water? (typo's?)
ben ff de kluts kwijt :(
ik heb de search gebruikt en gezocht op demi :)

Check mijn knowledge base!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:58

The Bad Seed

Chaotic since 1983

gedemineraliseerd water, di +- zuiver H2O , kan je gewoon in flessen van 5 liter kopen in de supermarkt. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AproK
ok thnx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 23:43
Gedestilleerd water is gecondenseerde waterdamp van een bak kokend water. Daar zit vrijwel niets meer in aan zouten en niet-water eigen ionen en is dus letterlijk zuiver water. Gedemineraliseerd water is water waar het
stel Ca2+ en Mg2+ is vervangen door Na+ of K+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 29-04 00:03
demi water is gedemineraliseerd water.
oftewel geeft geen kalk aanslag etc.

't is ook zelf thuis te maken door een ketel water te laten koken en de damp te laten condenseren in een andere bak. ('t is ook te koop)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:26

Reptile209

- gers -

Op zaterdag 29 december 2001 23:11 schreef TD-er het volgende:
demi water is gedemineraliseerd water.
oftewel geeft geen kalk aanslag etc.
En wat nog belangrijker is: als er geen zouten meer in het water zitten, is het ook niet meer geleidend voor electriciteit (of iig vrijwel niet meer, je hebt altijd nog de evenwichtsreactie H2O <--> H3O+ + OH- voor de mede-CT-freaks >:)). Je kan je mobo er dan wat veiliger inhangen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AproK
ok, bedankt allemaal, morgen of maandag ff naar de supermarkt vliegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 19150

Pleur er nog wel wat Watter-Wetter bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 december 2001 23:10 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Gedestilleerd water is gecondenseerde waterdamp van een bak kokend water. Daar zit vrijwel niets meer in aan zouten en niet-water eigen ionen en is dus letterlijk zuiver water. Gedemineraliseerd water is water waar het
stel Ca2+ en Mg2+ is vervangen door Na+ of K+.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh

Zoals eerder gezegd is gedemineraliseerd zuiver H2O of anders gezegd water zonder mineralen.

Na+ en K+ zijn onderdelen van zouten (denk aan NaCl wat gewoon keukenzout is)

Wat jij dus in je laatste regel zegt is dikke bullshit.

Dat laatste wat jij noemt is het verzachten van water. Het zijn de Ca2+ en de Mg2+ ionen die ervoor zorgen dat water 'hard' is........
Haal je die eruit en vervang je ze door Na+ en K+ dan wordt het water minder hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
Gedestilleerd water is gecondenseerde waterdamp van een bak kokend water. Daar zit vrijwel niets meer in aan zouten en niet-water eigen ionen en is dus letterlijk zuiver water.
Gedemineraliseerd water is water waar het stel Ca2+ en Mg2+ is vervangen door Na+ of K+.

Let op 't dik gedrukte boven. Ik maak dus onderscheid tussen tussen gedestilleerd water en demiwater.

Gedemineraliseerd water is water waar het stel Ca2+ en Mg2+ is vervangen door Na+ of K+. Dat gebeurt in een speciaal apparaat dat een naam 'ionenwisselaar' draagt. Iedereen die vast waspoeder gebruikt, gebruikt ook dit soort verbindingen. Persoonlijk vind ik de naam inderdaad nogal verwarrend omdat er nog wel degelijk 'mineralen' in het water zitten.

Er is dus verschil tussen tussen gedestilleerd water en demiwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 december 2001 23:32 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Gedestilleerd water is gecondenseerde waterdamp van een bak kokend water. Daar zit vrijwel niets meer in aan zouten en niet-water eigen ionen en is dus letterlijk zuiver water.
Gedemineraliseerd water is water waar het stel Ca2+ en Mg2+ is vervangen door Na+ of K+.

Let op 't dik gedrukte boven. Ik maak dus onderscheid tussen tussen gedestilleerd water en demiwater.

Gedemineraliseerd water is water waar het stel Ca2+ en Mg2+ is vervangen door Na+ of K+. Dat gebeurt in een speciaal apparaat dat een naam 'ionenwisselaar' draagt. Iedereen die vast waspoeder gebruikt, gebruikt ook dit soort verbindingen. Persoonlijk vind ik de naam inderdaad nogal verwarrend omdat er nog wel degelijk 'mineralen' in het water zitten.

Er is dus verschil tussen tussen gedestilleerd water en demiwater.
jammer...

demiwater is de laboratorium turbotaal voor gedestilleerd of gedemineraliseerd water.

Gedemineraliseerd water is opgebouwd uit een aantal zaken:

Ge (tja... waar staat dat voor)
De betekent zoiets als terug-
mineraliseren betekent dat je er mineralen in brengt of het tot mineralen maakt. Gezien dat laatste niet mogelijk is en het eerste wel betekent gedemineraliseerd water dus water zonder mineralen
Zouten zijn mineralen
En wat jij noemt... of het nou opgelost CaCO3 is of Na2CO3 dat maakt geen zak uit voor het verhaal van gedemineraliseerd.... beide zijn zouten dus maakt het niet uit welke van de 2 je in water stopt... in beide gevallen heb je dan gemineraliseerd water.

owja... ga nou niet weer proberen om me eruit te lullen....

kben leraar scheikunde....

Check ook even http://www.lenntech.com/demiwater.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
Ah, die link doet 't em. Kwestie van iets goed definieren dus.

Maar d'r is dus wel verschil:
Demi-water wordt soms verward met onthard water, osmose water of RO-water. Laatste is echter van een minder zuivere kwaliteit. De kwaliteit wordt aangeduid in µS/cm (geleidingsvermogen van water). Ook is er een verschil met gedestileerd water (water verkregen uit verdamping van bijvoorbeeld leidingwater) of ultra puur (ultrapure or pyrogen free) water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 december 2001 23:45 schreef JAVA-Doctor het volgende:

[..]

Tsja, 't verschil is er nu eenmaal. Demiwater maak je met een ionenwisselaar en er blijven (andere) mineralen inzitten.

En gedestilleerd water maak je door 't te koken en heeft geen mineralen meer.

Kwestie van vastgelegde definities.
Geef jij nou eens 1 url waar bevestigd staat wat jij zegt.....

edit:

Het zou kunnen zijn dat je dat nog gaat redden ook...
Ik heb hier een site die er toch wel verdacht veel in de buurt komt...
http://www.rvstech.nl/pdf/water.pdf

Maar hoe dan ook... demiwater is en blijft nog altijd een afkorting van gedemineraliseerd

Ik baal nogal eens van die termen die fout gebruikt worden... En nee, dat heeft verder niets te maken met kwestie van definitie....
Maar van jou kan ik me dan indenken dat jij het zo noemt....

Maar dat sommige producten ermee adverteren wil nog niet zeggen dat het juist is; die hebben er mogelijk zelf de verkeerde definitie aan gegeven...

Zo heb je bijvoorbeeld ook de frikadel
Wat is een frikadel? Dat is een ding wat in het groene boekje (met DE spellingswijze voor alle woorden in de nederlandse taal) staat gespeld als frikadel terwijl we in het dagelijks leven het tegenkomen als frikaNdel.

Een medestudent (toen ik nog studeerde) kwam bij een nederlands-dictee onderandere 1 fout had: ze had dus frikandel opgeschreven terwijl dat dus volgens de nederlandse spelling doodleuk FOUT is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Op zaterdag 29 december 2001 23:48 schreef wfvn het volgende:

[..]

Geef jij nou eens 1 url waar bevestigd staat wat jij zegt.....
demiwater
synoniemen: gedemineraliseerd water

engelse vertaling: demineralized water

Gezuiverd water dat niet alleen gefilterd is maar ook ontdaan van mineralen in het water.

Gevonden op http://www-woc.sci.kun.nl/ in de AZ woordenlijst bij de D van demiwater. (zie ook: http://chemie.pagina.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 29 december 2001 23:58 schreef reptile209 het volgende:

[..]

demiwater
synoniemen: gedemineraliseerd water

engelse vertaling: demineralized water

Gezuiverd water dat niet alleen gefilterd is maar ook ontdaan van mineralen in het water.

Gevonden op http://www-woc.sci.kun.nl/ in de AZ woordenlijst bij de D van demiwater. (zie ook: http://chemie.pagina.nl)
Tja... dat zeg ik dus ook... maar ik wil een site zien waarop bevestigd wordt wat HIJ zegt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14537

Als je echt puur water wilt dan moet je OSMOSE water nemen. Dit is water zonder zouten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
Ik heb ook een linkje gevonden...

http://www.pronkjuweel.symbolica.nl/artikelen/KationAnionWissel.html

Maar 't wordt er voor mij niet duidelijker op. Om de hardheid te veranderen heb je alleen een Kation-wisselaar nodig. Om te ontzouten een Anion-wisselaar. Maar 't wordt daar allebei demiwater genoemd volgens mij.

Scheikundeles is ook alweer 10 jaar geleden voor mij... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 00:04 schreef AMADEUZ het volgende:
Als je echt puur water wilt dan moet je OSMOSE water nemen. Dit is water zonder zouten etc.
Tja... zo zullen de biologen (denk ik) het mogelijk noemen...

Hoe zit dat?

(Nu praat ik een beetje buiten m'n boekje)

Kijk voor de grap naar zoet- en zoutwatervissen. Die beesten leven meestal niet zo best in het soort water waar ze niet in horen te leven (uitzonderingen daargelaten).

Een Zoutwatervis die in zoet water komt, zal veel vocht opnemen. Dat proces heet osmose....

Hoe 'zoeter' het water is, hoe sterker die osmose zal plaatsvinden. Zouter wil zeggen meer zouten opgelost, zoeter wil niet zeggen meer zoete zooi opgelost maar minder zouten opgelost. Hoofdzakelijk zouten zijn opgelost in 'normaal' water. Dus hoe zoeter, hoe meer het komt in de richting van gedemineraliseerd/gedestilleerd/demiwater. Wat weer wordt gebruikt voor osmoseproeven dus osmosewater?

Dit is overigens ook een reden waarom je niet heerlijk de hele dag in de dode zee mag dobberen... door de zout in het water wordt dan teveel vocht aan je lichaam onttrokken... wat weer niet gezond is.

Zout is een hygroscopische stof... hygroscopisch is water-aantrekkend...

Tjongejonge... moet ik nog meer termen gaan smijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 00:07 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Ik heb ook een linkje gevonden...

http://www.pronkjuweel.symbolica.nl/artikelen/KationAnionWissel.html
Ga'k ff lezen... zal zo in deze post editen en reageren
Maar 't wordt er voor mij niet duidelijker op. Om de hardheid te veranderen heb je alleen een Kation-wisselaar nodig. Om te ontzouten een Anion-wisselaar. Maar 't wordt daar allebei demiwater genoemd volgens mij.

Scheikundeles is ook alweer 10 jaar geleden voor mij... :Y)
Tja... geeft niets.. je kan niet alle kennis paraat hebben... alleen is dit voor mij dagelijkse kost :)

edit:
[quote]
zogenaamd ruw water te ontharden en te ontzouten. Op die manier ontstaat gedemineraliseerd water, kortweg demiwater genoemd
[/quote]

Hier staat dus ook weer ontharden en ontzouten.... alleen dat ontharden mogen ze weglaten want als je gaat ontzouten, ga je automatisch ontharden (indien het water hard was) maar hier wordt met demiwater dus water zonder zouten bedoeld.....

verder wordt de term demi-water wel genoemd maar niet uitgelegd. De andere 2 keren wordt het eerder uitgelegde demiwater alleen toegepast.

Dus in dit stuk wordt je verhaal niet bevestigd... mijn verhaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Op zaterdag 29 december 2001 23:08 schreef COOLIEZ het volgende:
wat is demi water nou? aangezien de slechte performance van m'n waterkoeling zal ik maar over gaan naar dat.
Ehhm. in wel opzicht presteerd je installatie slecht? ik denk dat het heel erg weinig uit gaat maken of je gedemineraliseerd water of gewoon water gaat gebruiken in je waterkoelinstallatie. Het enige waar het help is voor de preventie van corrosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
Op zondag 30 december 2001 00:12 schreef wfvn het volgende:

Dus in dit stuk wordt je verhaal niet bevestigd... mijn verhaal wel.
[/edit]
Ok wfvn, jij wint, geef me maar een onvoldoende >:) Ik zal er nog wel es een keertje naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 00:15 schreef Bart B het volgende:

[..]

Ehhm. in wel opzicht presteerd je installatie slecht? ik denk dat het heel erg weinig uit gaat maken of je gedemineraliseerd water of gewoon water gaat gebruiken in je waterkoelinstallatie. Het enige waar het help is voor de preventie van corrosie.
Ach ja... en de warmtecapaciteit wordt ook lichtelijk anders... maar niet noemenswaardig.
Warmtegeleiding zal ook wel anders worden en ook de warmte-opname-snelheid en -afgifte (waarvan ik de natuurkundige namen zo niet meer weet) maar ook weer niet noemenswaardig (mogelijk zelfs in negatieve zin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 00:18 schreef JAVA-Doctor het volgende:
Ok wfvn, jij wint, geef me maar een onvoldoende >:)
Neh... zo kinderachtig ben ik ook weer niet.....
Op internet dan.... in de klas is dat wel anders.....
Ik zal er nog wel es een keertje naar kijken.
Mocht je het nog tegenkomen... zoals je kan lezen in een wat eerdere posting van mij... ik zou het nu toch niet zo supervreemd vinden dat je het inderdaad dacht....

Mgoed... no probs wat mij betreft... kvind het alleen vaak irri om te zien als zulke dingen worden gezegd...

Misschien moeten ze dit ook wel aan de FAQ toevoegen :P

Behalve dat je geen opmerkingen maken over spellings- en grammaticafouten, ook geen fouten over natuur- en scheikundezaken :o

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Op zondag 30 december 2001 00:10 schreef wfvn het volgende:

[..]

Zout is een hygroscopische stof... hygroscopisch is water-aantrekkend...

Tjongejonge... moet ik nog meer termen gaan smijten?
Nee, wil ik wel doen... *D

[heel ver offtopic]

Bij dit soort osmose heb je, simpel gezegd, drie dingen nodig:
1. water met (veel) zout
2. een membraan dat wel water maar geen zouten doorlaat
3. water zonder/met weinig zouten (zoet water dus)

Het geheel ziet er dan uit (schematisch...) als:
zout water - membraan - zoet water

Moedertje natuur :+ probeert altijd concentratieverschillen te vereffenen. In dit geval moet er dan dus ofwel zout naar het zoete water worden verplaatst, ofwel moet er zoet water naar het zoute water.
Door zout te verplaatsen worden uiteindelijk de zoutconcentraties aan beide kanten gelijk. Door zoet water naar de zoute kant te verplaatsen wordt de concentratie daar lager. In beide gevallen wordt de zogenaamde chemische potentiaal (voor de leken: concentratie) gelijk en wordt een evenwichtsituatie bereikt.
Omdat er geen zout door het membraan kan, moet het tweede gebeuren (zoet water naar de zoute kant).

Conclusie (uiteidelijk): het water in de dode zee is zouter dan het water in je lichaamscellen, dus wordt daar water uitgehaald door de celwand (membraan) in een wanhopige poging om de dode zee minder zout te maken... :P
Het is dus niet zo zeer het zout dat water aantrekt ofzo, maar het is het concentratieverschil - dat het zout veroorzaakt - dat daar voor zorgt.

[/heel ver offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 01:16 schreef reptile209 het volgende:

[..]

[eenheleboelstoereblabla]
:9~ MOOOOOOORE moremoremore :9~

Dat bedoelde ik ja...

Owja... dat membraan wat wel water maar geen zouten doorlaat is een semi-permeabele wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Op zondag 30 december 2001 01:18 schreef wfvn het volgende:

[..]

:9~ MOOOOOOORE moremoremore :9~

Dat bedoelde ik ja...
vanaf 7 januari weer. Chemie-studenten hebben ook Kerstvakantie hoor... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Demiwater is niet het zelfde als OSMOSE water.
Osmose water is zuiverder dan demiwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 01:20 schreef AMADEUZ het volgende:
Demiwater is niet het zelfde als OSMOSE water.
Osmose water is zuiverder dan demiwater.
kan niet :Z

lees de rest van het topic door... demiwater IS ZUIVER water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 21:01
hallooooo! NOG verder offtopic en het is een compleet NIEUW topic! >:)

ff ontopic weer: geef eens wat meer details van je waterkoelsetup, misschien kunnen we daar iets uit opmaken. Misschien zit je koelblok wel vol algen ofzo. Wat ik er van begrepen heb, is het GEEN goed idee om een koperen blok te gebruiken in combinatie met een aluminium radiator en omgekeerd. Daar heb ik foto's van gezien met heel enge zoetwaterpoliepjes enzo ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 01:25 schreef 0siris het volgende:
hallooooo! NOG verder offtopic en het is een compleet NIEUW topic! >:)

ff ontopic weer: geef eens wat meer details van je waterkoelsetup, misschien kunnen we daar iets uit opmaken. Misschien zit je koelblok wel vol algen ofzo. Wat ik er van begrepen heb, is het GEEN goed idee om een koperen blok te gebruiken in combinatie met een aluminium radiator en omgekeerd.
:?
Ik denk dat ik daar maar niet op in ga..... het klopt wat je zegt maar het scheikundige waarom zal ik maar achterwege laten

:P :+

Anders wordt het wel een zeeeeeeeeeer offtopictopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
Op zondag 30 december 2001 01:29 schreef wfvn het volgende:
[..]
Ik denk dat ik daar maar niet op in ga
Waarom niet?
..... het klopt wat je zegt maar het scheikundige waarom zal ik maar achterwege laten
Graag, maar ga vooral in op wat ik zeg
:P :+
Anders wordt het wel een zeeeeeeeeeer offtopictopic
Doe maar. Blink jij maar uit in scheikunde, dan probeer ik wel gewoon de mensen te helpen hier in plaats van mijn gelijk te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 01:39 schreef 0siris het volgende:

[..]

Waarom niet?
[..]

Graag, maar ga vooral in op wat ik zeg
[..]

Doe maar. Blink jij maar uit in scheikunde, dan probeer ik wel gewoon de mensen te helpen hier in plaats van mijn gelijk te krijgen...
Volgens mij snap je me niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
Op zondag 30 december 2001 01:40 schreef wfvn het volgende:

[..]

Volgens mij snap je me niet helemaal
Dat komt omdat je na mijn stukje over het mengen van koperen spulletjes met aluminium spulletjes reageert met " :? ", alsof je MIJ niet snapt. En dat terwijl ik toch echt geen moeilijke woorden gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 01:43 schreef 0siris het volgende:

[..]

Dat komt omdat je na mijn stukje over het mengen van koperen spulletjes met aluminium spulletjes reageert met " :? ", alsof je MIJ niet snapt. En dat terwijl ik toch echt geen moeilijke woorden gebruik.
Klopt.. je gebruikt geen moeilijke woorden en wat je zegt klopt ook...

Ik had die smilie beter na je eerste regel [haloooooooo etc] kunnen plaatsen...

't was een weergave van m'n twijfel of ik nou wel of niet nog verder offtopic zou gaan.... geen :? die sloeg op jouw schrijven....

Begrijpen we elkaar nu wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
Op zondag 30 december 2001 01:50 schreef wfvn het volgende:
[..]
Ik had die smilie beter na je eerste regel [haloooooooo etc] kunnen plaatsen...
Had een aantal redelijk nutteloze posts gescheeld, niet? :)
Begrijpen we elkaar nu wel :?
Zekers! *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

pfjew... was bijna bang dat we ruzie zouden krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 01:20 schreef wfvn het volgende:

[..]

kan niet :Z

lees de rest van het topic door... demiwater IS ZUIVER water
Ik neem aan dat ik mijn diploma Technisch microbiologie niet voor niks heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
Op zondag 30 december 2001 01:53 schreef wfvn het volgende:
pfjew... was bijna bang dat we ruzie zouden krijgen ;)
Nee hoor, is een afwijking van mij: Ik kijk veel te kritisch naar wat iemand typt, inclusief de smilies. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

leg uit.... please

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 01:57 schreef wfvn het volgende:
leg uit.... please
Ik neem aan dat je mij bedoelt :)

Demiwater bevat nog enige zouten.
Osmose water bevat helemaal geen zouten meer en is door membraan filtratie gezuiverd.

Dat is het verschil.

De namen zeggen het eigenlijk al:

Demiwater -> gedemineraliseerd water (of te wel de mineralen zijn uit het water gehaald)
Osmose water -> Water wat gewonnen is via osmose.

Als je verder en dieper wilt ingaan op de discussie dan pak ik mijn scheikunde/biologie boeken er even bij. Het is voor mij ook al 2 jaar geleden dat ik er actief mee bezig ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 02:39 schreef AMADEUZ het volgende:
Ik neem aan dat je mij bedoelt :)
Jah...
Demiwater bevat nog enige zouten.
Osmose water bevat helemaal geen zouten meer en is door membraan filtratie gezuiverd.

Dat is het verschil.

De namen zeggen het eigenlijk al:

Demiwater -> gedemineraliseerd water (of te wel de mineralen zijn uit het water gehaald)
Osmose water -> Water wat gewonnen is via osmose.

Als je verder en dieper wilt ingaan op de discussie dan pak ik mijn scheikunde/biologie boeken er even bij. Het is voor mij ook al 2 jaar geleden dat ik er actief mee bezig ben geweest.
Ehm.... zouten ZIJN bij mijn weten mineralen...
Gedemineraliseerd water is dus water zonder zouten....

Demiwater wordt zoals je ongetwijfeld weet o.a. bereid door water te verdampen en de waterdamp te laten condenseren en het water op te vangen

Wat blijft over?

gedestilleerd water=demiwater=gedemineraliseerd water=zuiver water= puur H2O

als je 1 soort molekulen over hebt kan het echt niet zuiverder tenzij je die watermolekulen OOK als verontreiniging ziet en die dus ook maar verwijderd... de ellende is allen dat je dan geen zak meer over houdt... just empty space.... lege ruimte... niets... nada... noppes... niks....

Wat zit er volgens jou nog WEL in demiwater?

Mocht je toch andere dingen vinden, hoor ik het graag van je...

Niemand is zonder fouten... ik ook niet.
Maar jij bent net zoals ik vrij zeker van je zaak.
Als je een quote zou willen geven uit je boeken, graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AproK
zo, ben ook wakker :)
iedereen bedankt voor de uitleg, eigenlijk niet zo'n uitgebreide uitleg verwacht...

maargoed, de mensen die zeiden dat demi water niet veel zou helpen, hebben denk ik (wat ook wel onmogelijk is) niet begrepen wat ik er nu in heb hangen, allemaal koper natuurlijk, waterblok en radiator, en verder anti-vries/koelvloeistof voor de auto, m'n pa dacht dat dit beter zou werken, maar helaas. dus vandaar de vraag, wilde ff precies weten wat het was, dan kan ik het gaan halen uit de supermarkt of where ever, zal het wel vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30527

maw..........ik blijf wel bij luchtkoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal mijn boeken even doorspitten. Het stond in iedergeval niet in de Binas en ook niet in mijn 4de jaarsboeken.

Demiwater word doorgaans niet gewonnen met verdampen. Doorgaans word het met een ionenwisselaar gewonnen, dus gedemineraliseerd. Demi water is half water als je het goed vertaald. Ik zal even zoeken, zodra ik iets heb gevonden zal ik het posten, ook als jij gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 16:34 schreef AMADEUZ het volgende:
Ik zal mijn boeken even doorspitten. Het stond in iedergeval niet in de Binas
hehehe... jah... dat had ik je ook kunnen vertellen... maar dat maakt niet uit :)
en ook niet in mijn 4de jaarsboeken.

Demiwater word doorgaans niet gewonnen met verdampen. Doorgaans word het met een ionenwisselaar gewonnen, dus gedemineraliseerd.
Ionenwisselaar is een geval dat ionen WISSELT. Zouten zijn opgebouwd uit 2 soorten ionen: positief en negatief. In een ionenwisselaar worden de positieve ionen verwisseld voor andere positieve ionen. Maar hoe dan ook blijven er dus nog negatieve ionen in het water en na afloop andere positieve ionen... maar dus nog steeds zouten... dus wordt er niet gedemineraliseerd ook al noemen ze het wel zo.
Demi water is half water als je het goed vertaald.
Vanuit het frans wel ja... blijkbaar... wist ik niet...
Maar ik betwijfel ten zeerste of de term demiwater van het frans afkomstig is.
Ik zal even zoeken, zodra ik iets heb gevonden zal ik het posten, ook als jij gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier de uitleg over demiwater:
bron:klik hier
Gedemineraliseerd water (demi-water) wordt geproduceerd door de ionenwisselaar - onthardingsinstallatie. Deze installatie verwijdert magnesium-, calcium- en ijzerionen uit het water, waarvoor natriumionen in de plaats komen.
Of te wel demi-water bevat nog enige zouten, te weten Natrium zouten.

Osmose water word dmv membraan filtratie gewonnen. Hierbij wordt het water onder druk over een membraan geleid, waarna alle anorganische en organische stoffen (bacteriën, zouten, metalen etc.) worden gescheiden van het water. Oftewel puur H2O
Nee ik heb hier geen link naar een artikel voor je, maar het ging in dit topic over demi-water ;)

Gedestileerd water wat ook in dit topic word besproken, word dmv destilatie gewonnen [DUH]. Om een zuiver produkt te krijgen (puur H2O) moet al het apparatuur vrij zijn van vervuiling (in de praktijk vrijwel onmogelijk) en moet pas met het opvangen van het waterdamp begonnen worden waneer het water op 100oC bevind. Word er eerder begonnen met het opvangen van de damp, dan is de kans aanwezig dat het eindprodukt oplosmiddelen (methanol, aceton etc.) bevat.

Voor de duidelijkheid hieronder de opsomming van onzuiver naar zuiver water. De bovenste bevat dus de meeste zouten en rotzooi en de onderste is puur H2O:

- Kraanwater
- Demi-water
- Gedestileerd water
- Osmose water

En nu hou ik er over op, want ik heb vakantie. Leuk om met je te hebben gediscuseerd over Demi-water wfvn. Als jij zeker weet dat je gelijk hebt over Demi-water, dan moet je morgen even het KIWA bellen. Zij weten alles overwater, ik kan het weten ik heb er een half jaar stage gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 18:11 schreef AMADEUZ het volgende:
Hier de uitleg over demiwater:
[..]
[en dan volgt een hele vracht tekst]
Okee... ik geef me gewonnen.... :)

Op die site staat dus dat demiwater en gedemineraliseerd water synoniemen zijn.... dus komt het niet af van het franse -half-

Maar dan spreken ze zichzelf dus direct tegen. Het water is dus niet gedemineraliseerd omdat er doodleuk nog steeds zouten in het water zitten. En zouten zijn mineralen dus is het water met zouten (of het nou natrium- kalium- magnesium- calcium- of weet ik wat voor zouten dan ook) als je de term 'gedemineraliseerd water' letterlijk neemt, NIET van toepassing van water wat onder handen is genomen door een ionenwisselaar.

Maar goed... Ik houd het dan ook maar bij het verhaal van JAVA-Doctor die zegt dat dit een kwestie van definitie-verschillen is (bij deze... JAVA-Doctor... hier dus een duidelijke site waar staat wat jij dus ook zegt... Ook jou geef ik dus gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 18:24 schreef wfvn het volgende:

[..]

Okee... ik geef me gewonnen.... :)

Op die site staat dus dat demiwater en gedemineraliseerd water synoniemen zijn.... dus komt het niet af van het franse -half-

Maar dan spreken ze zichzelf dus direct tegen. Het water is dus niet gedemineraliseerd omdat er doodleuk nog steeds zouten in het water zitten. En zouten zijn mineralen dus is het water met zouten (of het nou natrium- kalium- magnesium- calcium- of weet ik wat voor zouten dan ook) als je de term 'gedemineraliseerd water' letterlijk neemt, NIET van toepassing van water wat onder handen is genomen door een ionenwisselaar.

Maar goed... Ik houd het dan ook maar bij het verhaal van JAVA-Doctor die zegt dat dit een kwestie van definitie-verschillen is (bij deze... JAVA-Doctor... hier dus een duidelijke site waar staat wat jij dus ook zegt... Ook jou geef ik dus gelijk)
Krijg ik nu de wasmachine >:) Van dat frans was gelul van mijn kant en dat wist ik, ik wou even testen of dat je echt overal over viel :).

Ik zal je ook even uitleggen waarom het gedemineraliseert water heet. magnesium-, calcium- en ijzerionen (mangaan hoort er ook bij) zijn mineralen. Natrium- en kaliumzouten zijn geen mineralen. Dus vandaar gedemineraliseerd water = demi-water. Als je wilt weten welke zouten tot de mineralen behoren moet het zelf uitzoeken, het zijn er iets van 6 als ik het goed heb.

Deed jij niet iets met scheikunde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 18:29 schreef AMADEUZ het volgende:
Krijg ik nu de wasmachine >:) Van dat frans was gelul van mijn kant en dat wist ik, ik wou even testen of dat je echt overal over viel :).
Ik ben echt niet te beroerd om m'n ongelijk toe te geven... ook al ben ik docent... Maar wil wel bewijs zien.... >:)
Ik zal je ook even uitleggen waarom het gedemineraliseert water heet. magnesium-, calcium- en ijzerionen (mangaan hoort er ook bij) zijn mineralen. Natrium- en kaliumzouten zijn geen mineralen. Dus vandaar gedemineraliseerd water = demi-water. Als je wilt weten welke zouten tot de mineralen behoren moet het zelf uitzoeken, het zijn er iets van 6 als ik het goed heb.

Deed jij niet iets met scheikunde :+
Check dan ff het volgende:
http://www.vig.be/doc/voeding/VO_evw_wat.html#mineralen

ff een quote
Onder mineralen verstaat men een aantal anorganische elementen die een functie in de stofwisseling vervullen. De belangrijkste zijn natrium, kalium, calcium, magnesium, ijzer, chloor en zwavel.
Plak je natrium en chloor aan elkaar, dan heb je doodordinair keukenzout.... wat dus toch echt een mineraal is...

Deed jij nou microbiologie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 18:42 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ik ben echt niet te beroerd om m'n ongelijk toe te geven... ook al ben ik docent... Maar wil wel bewijs zien.... >:)
[..]

Check dan ff het volgende:
http://www.vig.be/doc/voeding/VO_evw_wat.html#mineralen

ff een quote
[..]

Plak je natrium en chloor aan elkaar, dan heb je doodordinair keukenzout.... wat dus toch echt een mineraal is...

Deed jij nou microbiologie? :+
Shit je hebt gelijk, nu moet ik je de wasmachine terug geven. Scheikunde was ook niet mijn hoofdvak :) Ze zijn wel Mangaan vergeten :Y)

Het blijft gedemineraliseerd water omdat je het percentage mineralen verkleind.

Jij hebt gewonen met de mineralen :+

* Anoniem: 14464 doet al 2 jaar niks meer met zijn diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 18:55 schreef AMADEUZ het volgende:

[..]

Shit je hebt gelijk, nu moet ik je de wasmachine terug geven. Scheikunde was ook niet mijn hoofdvak :) Ze zijn wel Mangaan vergeten :Y)

Het blijft gedemineraliseerd water omdat je het percentage mineralen verkleind.
En zelfs DAT klopt niet...
Waarom niet?
Omdat als ionen als Ca2+ en Mg2+ worden vervangen door Na+ of K+
dan geldt dat voor ELK Ca-ion of ELK Mg-ion 2 K-ionen of 2 Na-ionen in de plaats komen... het aantal ionen wordt dus juist alleen maar meer >:)

Jammer... ook die beredenering van je klopt dus niet....
Jij hebt gewonen met de mineralen :+

* Anoniem: 14464 doet al 2 jaar niks meer met zijn diploma.
* WFvN wint altijd >:)

Neh... da's flauw.
Ik ben ook aardig aan het twijfelen gebracht gedurende dit topic... maar is wel errug leuk topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AproK
gna, leerzaam voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 19:00 schreef wfvn het volgende:

[..]

En zelfs DAT klopt niet...
Waarom niet?
Omdat als ionen als Ca2+ en Mg2+ worden vervangen door Na+ of K+
dan geldt dat voor ELK Ca-ion of ELK Mg-ion 2 K-ionen of 2 Na-ionen in de plaats komen... het aantal ionen wordt dus juist alleen maar meer >:)

Jammer... ook die beredenering van je klopt dus niet....
Ik heb wel gelijk >:)

Er voor het gemak vanuit gaande dat je in totaal 7 mineralen hebt. Na demineralisatie heb je in totaal nog maar 2 mineralen in het water zitten Natrium en Kalium, ipv 7. Dat is waar ik op doelde. Het kwam alleen een beetje rot over :)

Nu weet ik ook waarom ik de richting Technische Microbiologie ben gaan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 19:12 schreef AMADEUZ het volgende:

[..]

Ik heb wel gelijk >:)

Er voor het gemak vanuit gaande dat je in totaal 7 mineralen hebt. Na demineralisatie heb je in totaal nog maar 2 mineralen in het water zitten Natrium en Kalium, ipv 7. Dat is waar ik op doelde. Het kwam alleen een beetje rot over :)

Nu weet ik ook waarom ik de richting Technische Microbiologie ben gaan studeren.
Ooooh... okee...

De kans bestaat inderdaad dat het aantal soorten mineralen afneemt. Maar dat is niet per definitie zo.

Als je water hebt met bijvoorbeeld alleen calciumcarbonaat in oplossing (hoe weinig dat ook maar is omdat het zo beroerd oplost) en je laat dat door een ionenwisselaar gaan met kalium- en natrium-ionen dan krijg je dus weer niet gelijk omdat je dan weer met meerdere soorten zouten eindigt.... namelijk natriumcarbonaat en kaliumcarbonaat

edit:

Dit gaat trouwens wel lekker hard-tegen-hard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 13:20
Op zaterdag 29 december 2001 23:23 schreef wfvn het volgende:

[..]

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh

Zoals eerder gezegd is gedemineraliseerd zuiver H2O of anders gezegd water zonder mineralen.

Na+ en K+ zijn onderdelen van zouten (denk aan NaCl wat gewoon keukenzout is)

Wat jij dus in je laatste regel zegt is dikke bullshit.

Dat laatste wat jij noemt is het verzachten van water. Het zijn de Ca2+ en de Mg2+ ionen die ervoor zorgen dat water 'hard' is........
Haal je die eruit en vervang je ze door Na+ en K+ dan wordt het water minder hard.
Voor een leerkracht ben je wel grof in de mond joh :)

Komt een student van je thuis, : "Pa lekkere kloot, me leerkracht zegt dat die taak die je voor me gemaakt hebt vol dikke bullshit staat, jij vuile pleuremeier " :D

Ik zie het al voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 19:15 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ooooh... okee...

De kans bestaat inderdaad dat het aantal soorten mineralen afneemt. Maar dat is niet per definitie zo.

Als je water hebt met bijvoorbeeld alleen calciumcarbonaat in oplossing (hoe weinig dat ook maar is omdat het zo beroerd oplost) en je laat dat door een ionenwisselaar gaan met kalium- en natrium-ionen dan krijg je dus weer niet gelijk omdat je dan weer met meerdere soorten zouten eindigt.... namelijk natriumcarbonaat en kaliumcarbonaat

edit:

Jij hebt weer niet gelijk. In water zit altijd meerdere mineralen. Anders kan je het makkelijker met een redox reactie afhandelen.

Mangaan is trouwens een spoorelement.

edit:

het is meestal of Kalium of Natrium wat ze gebruiken. Dat is makkelijker bij het regenereren van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 30 december 2001 19:18 schreef XTerm89D het volgende:

[..]

Voor een leerkracht ben je wel grof in de mond joh :)

Komt een student van je thuis, : "Pa lekkere kloot, me leerkracht zegt dat die taak die je voor me gemaakt hebt vol dikke bullshit staat, jij vuile pleuremeier " :D

Ik zie het al voor me.
Ik hoop het niet :D

Maar m'n taalgebruik kan wel wat netter ja... Nou is het hier op GoT ook iets (IETS) erger dan normaal... maar termen als bullshit gebruik ik dus wel ja... B-)

als je trouwens wil weten hoe erg het met me gesteld is, moet je dat maar vragen aan SAURON en WvU
Beiden heb ik een aantal jaren les gegeven.
Op zondag 30 december 2001 19:20 schreef AMADEUZ het volgende:

[..]

Jij hebt weer niet gelijk. In water zit altijd meerdere mineralen. Anders kan je het makkelijker met een redox reactie afhandelen.
Jij ging voor het gemak uit van water met 7 mineralen. Ik ga voor het gemak uit van water met slechts 1 mineraal (of voor mijn part 2 mineralen... dan blijft het aantal dus gelijk) zodat die redox ook even op de achtergrond kan blijven.

In water zitten niet altijd meerdere mineralen... Gedestilleerd water (of osmosewater van jou) bijvoorbeeld.

Ook in het lab staan meer dan genoeg flessen water met slechts 1 mineraal erin.

Maar voor dagelijks gebruik heb je wel gelijk... kraanwater, slootwater, rivierwater, grondwater, zeewater.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 30 december 2001 19:22 schreef wfvn het volgende:

Jij ging voor het gemak uit van water met 7 mineralen. Ik ga voor het gemak uit van water met slechts 1 mineraal (of voor mijn part 2 mineralen... dan blijft het aantal dus gelijk) zodat die redox ook even op de achtergrond kan blijven.

In water zitten niet altijd meerdere mineralen... Gedestilleerd water (of osmosewater van jou) bijvoorbeeld.

Ook in het lab staan meer dan genoeg flessen water met slechts 1 mineraal erin.

Maar voor dagelijks gebruik heb je wel gelijk... kraanwater, slootwater, rivierwater, grondwater, zeewater.....
Ik ben blij dat ik jouw niet als leraar heb :+ Dan hadden we constant in een clinch gelegen.

Gedemineraliseerd water word altijd bereid met kraanwater :Z

Gedestileerd water en osmose water is stap verder dan demi-water. En die flessen met 1 mineraal erin noem je oplossingen, slimmert.

Ik wist niet dat je ook al deed aan Mierenneuken >:) Moet ik alles precies omschrijven. Je bent toch leraar, dus ik mag verwachten dat ik op niveau kan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
Op maandag 31 december 2001 00:31 schreef AMADEUZ het volgende:
Ik ben blij dat ik jouw niet als leraar heb :+ Dan hadden we constant in een clinch gelegen.
Zoiets lijkt me als leraar beter dan bijv. die leraar in "Ferris' Buellers Day Off": Dat gewoon niemand enig teken van leven geeft in de klas en dat je er pas op een tentamen achterkomt of je leerlingen het eigenlijk wel begrijpen wat je voor de klas staat te..ehr...zwavelen (om in termen te blijven >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

maar ik rook niet :P

I'm not as think as you stoned I am

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 00:31 schreef AMADEUZ het volgende:

[..]

Gehehehehe....... Dan vraag ik me af door wie dat zou komen.... ik heb het gelukkig NIET in de lessen met al m'n leerlingen..... dus..... :P
;)
Gedemineraliseerd water word altijd bereid met kraanwater :Z
tjah... maar jij ging voor het gemak ergens van uit... ik is ook wel eens lekker gemakkelijk.... en ga ook voor het gemak van bepaalde dingen uit.... ehm...... nu zeg ik weer domme dingen :+ :D
Gedestileerd water en osmose water is stap verder dan demi-water. En die flessen met 1 mineraal erin noem je oplossingen, slimmert.
Ook kraanwater is een oplossing... ondanks het feit dat er meerdere zouten in zijn opgelost.... slimmerd....
Een oplossing is een HELDERE vloeistof waar vaste stoffen in zijn opgelost... zouten zijn vaste stoffen. Kraanwater is helder. In kraanwater zitten meerdere opgeloste zouten.... therefore is kraanwater toch echt een oplossing.
[/quote]
Ik wist niet dat je ook al deed aan Mierenneuken >:)
[/quote]
Gheheh... neh... dat laat ik liever over aan de microbiologen.... of zijn mieren dan nog niet klein genoeg :P
Moet ik alles precies omschrijven.
Jah.....
*Leerling krijgt blaadje terug en ziet dat een opgave fout is gerekend terwijl het halve antwoord er staat*
leerling: "Maar u BEGRIJPT toch wel wat ik bedoel?"
leraar: "Jah... maar als je het bedoelt, schrijf het dan ook op"
Je bent toch leraar, dus ik mag verwachten dat ik op niveau kan praten.
Ehm.....
Ik denk toch dat ik wel een leuk stukje niveau naar voren heb gehaald... Okee, over osmose water kan ik niet veel zeggen... omdat ik die troep zelf nooit heb gebruikt... Kep biologie gehad op de Havo... en en beetje op de lerarenopleiding.... Dus daar kan ik niet supergoed op hoog niveau praten (wat is btw. hoog niveau.... dat is ook weer net welke definitie je eraan geeft)

En je hebt het wel over niveau praten.... jij hebt zelf een stuk onzin aangedragen.... van dat demi (ik ben slecht in frans en heb het gewoon op internet opgezocht). Ik heb verder nog niet van zulke zaken aangedragen. Wie praat er hier nou niet op niveau? :P

;)

Maar trust me...... Dit hoef je niet te testen om je gelijk te krijgen... dat geef ik direct toe.... Leraren zijn irritant en willen altijd hun gelijk hebben waarmee ze direct weer irritant zijn.....

edit:

nu al de tweede typo weggehaald.... de eerste viel nog binnen de tijd dat je mag wijzigen zonder dat het wordt vermeld.... deze ongetwijfeld niet. Maar er zullen vast nog wel meer typo's in zitten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 31 december 2001 00:40 schreef 0siris het volgende:

[..]

Zoiets lijkt me als leraar beter dan bijv. die leraar in "Ferris' Buellers Day Off": Dat gewoon niemand enig teken van leven geeft in de klas en dat je er pas op een tentamen achterkomt of je leerlingen het eigenlijk wel begrijpen wat je voor de klas staat te..ehr...zwavelen (om in termen te blijven >:) )
Lullen is daar ook een goede term voor die de jeugd van tegenwoordig goed begrijpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je dingen over osmose zoekt, zoek dan met de zoekterm "reverse osmose" dan hou je de zoekresultaten een beetje gerichter.

Dit is o.a. het systeem om op schepen van zeewater drinkwater te toveren. Gaat idd onder (zeer hoge) druk door een semipermeabel vlies/wand heen.

Overigens filter je er volgens mij ook dan nog lang niet alles uit: Wat gebeurt er met opgeloste zuurstof, stikstof etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2021
Heeft nog niemand verteld dat die jongen zijn performance goed kan doen wanneer die waterwetter gebruikt? Dan doe ik dat even: waterwetter verbetert de performance van je waterkoelsysteem. Verkrijgbaar bij de oc-shop en bij de betere autoshops.

minds are like parachutes, they work only when opened.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44131

wat een gelul over demi water! hihihihi :):):):):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
Op zaterdag 19 januari 2002 22:06 schreef maroe het volgende:
wat een gelul over demi water! hihihihi :):):):):):)
kom laten we nog zoon topic openen, maar dan over aquadest... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkracer125
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
WFvN schreef op zondag 30 december 2001 @ 19:15:
[...]

Ooooh... okee...

edit:

ja ik weet het. het is 17 jaar later. maar BAH wat ben jij een misselijk ventje zeg.
en je hebt niet eens gelijk.

gedemineraliseerd water wordt niet ALLEEN maar door 1 soort ionen wisselaar gestuurd.
even hier een stukje.

Demineralised water is produced via three main routes:

Via Ion-exchange process using Ion exchange resins: Positive ions are replaced by hydrogen ions and negative ions are replaced by hydroxide ions.
Via Electro-Deionisation also an Ion-exchange process takes place: An electric current is sent through the resins to keep them regenerated. The unwanted ions move away from the reaction surface to the electrodes.
Via Membrane filtration: most times in multiple steps
To get the right quality of demi-water several stages of demineralization are necessary. The use of membrane filtration in this case has the advantage that in general no chemicals are needed to produce the demi-water (except perhaps for cleaning); the disadvantage is the amount of (electrical) energy consumed by the process.

dus zelfs als dat process wat jij beschrijft geen mineralen verwijderd. dan doet dat laatste process het wel.

gedestileerd en gedemineraliseerd water zijn 2 verschillende dingen btw.
gedesileerd water is alleen verdampt en opgevangen.
terwijl gedemineralseerd water ook nog eens gedeioniseerd wordt.

demi water (gedemineraliseerd water) is dus zuiverder dan gedestileerd water. (dat membraam filter dat ze gebruiken is net zo goed of beter dan destileren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

darkracer125 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:48:
[...]
gedestileerd en gedemineraliseerd water zijn 2 verschillende dingen btw.
gedesileerd water is alleen verdampt en opgevangen.
terwijl gedemineralseerd water ook nog eens gedeioniseerd wordt.

demi water (gedemineraliseerd water) is dus zuiverder dan gedestileerd water. (dat membraam filter dat ze gebruiken is net zo goed of beter dan destileren)
Tjonge, met jou kan je wel een gezellig feestje bouwen

Verder sterke tekst hoor, chapeau!!. Gedestilleerd water wil jij nog even gaan deioniseren. Ik wens je succes.

[ Voor 6% gewijzigd door WFvN op 21-07-2019 18:48 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Let op! Dit is een kick van een 17 jaar oud topic!

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

*knip*

Verkeerde topic.

[ Voor 89% gewijzigd door Technomania op 21-07-2019 20:20 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
WFvN schreef op zondag 30 december 2001 @ 02:44:
[...]

Jah...
[...]

Ehm.... zouten ZIJN bij mijn weten mineralen...
Gedemineraliseerd water is dus water zonder zouten....

Demiwater wordt zoals je ongetwijfeld weet o.a. bereid door water te verdampen en de waterdamp te laten condenseren en het water op te vangen

Wat blijft over?

gedestilleerd water=demiwater=gedemineraliseerd water=zuiver water= puur H2O

als je 1 soort molekulen over hebt kan het echt niet zuiverder tenzij je die watermolekulen OOK als verontreiniging ziet en die dus ook maar verwijderd... de ellende is allen dat je dan geen zak meer over houdt... just empty space.... lege ruimte... niets... nada... noppes... niks....

Wat zit er volgens jou nog WEL in demiwater?

Mocht je toch andere dingen vinden, hoor ik het graag van je...

Niemand is zonder fouten... ik ook niet.
Maar jij bent net zoals ik vrij zeker van je zaak.
Als je een quote zou willen geven uit je boeken, graag...
Ik ben ook vrij zeker van mijn zaak dat wat jij omschrijft als demi water (het verdampen en condenseren ook wel destilleren genoemd) gedestilleerd water is.

Demi water word m.b.v reverse omose unit gemaakt door water met een enorme hoge druk door kleine filters te persen. Die filters zijn zo klein dat ze bacterieën en virussen tegen houden maar nagenoeg alleen waterdruppels door laten.

Ik kan je ook vertellen waarom het demi water heet. In de (petro)chemische industrie word stoom gebruikt voor diverse systemen. Hoe schoner de stoom des te minder aanslag komt er in de leidingen. Daarom word als ketelwater voor stoomproducenten demiwater gebruikt. Demi water is schoner dan leidingwater en aanzienlijk goedkoper dan gedestilleerd water. En voor de kleine hoeveelheden vervuiling die er nog in zit word een aditief gebruikt bijv, een zuurstofbinder om het vrije zuurstof in stoom te beperken.

Demi water is dus water waarin nagenoeg BIJNA alle schadelijke mineralen uitgehaald zijn.
Gedestilleerd water is gecondenseerde waterdamp die GEEN mineralen bevat(mits je het destillatie proces goed uitvoert)

cc @JAVA-Doctor ;)

Het grote adblocking topic

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.