Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Off topic?

Pagina: 1
Acties:

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:34
Wat is er off topic aan de vraag: "Wat betekent GTS?" in een GeForce 2 GTS review? Zie http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12046
De moderator die dit gemoderate heeft, moet het verschil tussen hardstikke on topic en off topic maar eens uitgelegd krijgen. Elke vraag over een bepaald ge-reviewd stukje hard/software is daarbij bij voorbaat off topic.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tsja, zelf zou ik dit ook op off-topic score 0 zetten. Het is voor héél veel bezoekers van Tweakers.net vragen naar de bekende weg... Toegevoegde waarde aan het nieuwsitem is -gezien de gemiddelde kennis- miniem. Aan de andere kant kan je zo iemand ook niet afstraffen voor zo'n vraag, onwetendheid is geen schande (tot op zekere hoogte dan) vandaar score 0, dus geen karma puntjes in mindering.

Stel nou dat iemand vraagt 'wat overklokken eigenlijk is' in een thread over waterkoeling ? Of 'waar is thermal paste dan voor nodig?' of 'Waar staat VOS voor, in Globalwin VOS32+' ? Het is niet toch niet essentieel om te weten wat het betekend? En in het geval van de GeForce GTS hoef je alleen maar even terug te grijpen op de PREviews om erachter te komen.

Dit is IMHO een grijs gebied, wat betreft modereren, dus dan moet je inderdaad er maar het beste van maken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Lijkt me terecht wat je zegt. (Ik was het niet.) Gelukkig dat iemand zoiets nou eens aankaart waar het hoort (op dit forum) ipv in de thread op t.net verschrikkelijk te gaan zitten kankeren.
Helaas voor je ga ik het niet veranderen want ik modereer niet meer tot ik wat reacties krijg op de laatste posts die ik in mijn thread (reden mod-af) heb gedaan.
------------
JumpStart: die -1 is nog wel te verdedigen als het inderdaad zeer oninteressant is, maar off-topic slaat nergens op. 0,-1: behulpzaam of 0,0: behulpzaam voor biobak had me beter geleken.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Om hier uit te komen moet het begrip Off/On Topic nogal worden opgerekt, misschien wel tot voorbij de rekgrens...

In mijn ogen is iets off-topic als het niet bijdraagt aan het nieuwsitem en/of de directe discussie die eruit voortkomt. Zoals ik in mijn eerdere reactie al aangaf: als je Off/On topic strikt hanteert -dus: gaat de reactie, op welke manier dan ook, over het ding/programma/nieuwsfeit- dan moet je de meest zinloze reacties toch nog On topic noemen.

Is DAT de bedoelling ? Nee, dat lijkt mij niet. Daarom vind ik dat iets pas On Topic is als het een strukturele bijdrage levert. En dat was hier niet het geval. En het gaat te ver om die user karma punten af te nemen, dus score 0, en eventueel niveau -1.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
On/Off-topic is of het over het nieuwsitem gaat of niet. Zeg je bv. in een GeForce thread hele zinnige dingen over Matrox maar leg je geen enkele link met de GeForce dan is dat Off-topic.
De vraag over GTS in een Geforce GTS thread is dus on-topic, maar omdat het niet bijdraagt tot zinvolle discussie zou je het wel op Overbodig kunnen zetten. (Zou ik ook niet doen, ik zou gewoon geen toevoeging erbij doen.)

• biobak
JumpStart: Wat jij off topic noemt, vind ik overbodig ("vragen naar de bekende weg" zou nog mooier zijn). Ik ben dan wel geen moderator, maar dat inzicht heb ik wel. Off topic wil zeggen dat de posting gewoon een geheel ander onderwerp heeft dan de originele posting. Dat is dus niet zo. Hij vraagt toch niet "hoeveel maal FSAA een Voodoo 6 kan doen" om maar een dwarsstraat te noemen. Dat zou hardstikke off topic zijn.

(irrelevant was met net ff voor :) )

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

OK, Fair enough, "vragen naar de bekende weg" zou inderdaad een ideale beoordeling geweest zijn.

Over beoordelingen gesproken: Wat is er gebeurd met onder andere "Open Deur" en simpelweg "Gemodereerd" ?? Die laatste zou, bij gebrek aan betere oplossing beter passen -jullie hebben me overgehaald- dan "Off-Topic"...

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
JumpStart: kijk maar even wat Femme zegt in deze thread http://gathering.tweakers.net/Forum17/HTML/000059.html

• biobak
JumpStart: die -1 is nog wel te verdedigen als het inderdaad zeer oninteressant is, maar off-topic slaat nergens op. 0,-1: behulpzaam of 0,0: behulpzaam voor biobak had me beter geleken.
Ben wel van mening dat mijn posting op hetzelfde niveau moet blijven als de oorspronkelijke vraag. Vraag --> antwoord :) , die horen bij elkaar,snap je. Dus vraag over GTS op -1, posting van bio op -1. Zal mij verder een worst wezen welk niveau mijn posting krijgt, maar ik vond dat ik het begrip "off topic" ff moest aankaarten.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dat laatste wat je noemt is inderdaad een gevalletje "Topic consistentie" ...

Wat betreft on/off topic: zijn we nu niet een beetje aan het zeuren over het 'stikkertje' dat op een reactie staat, terwijl het belangrijker is op welk niveau een reactie staat ? Het niveau bepaalt welke reactie je te zien krijgt, niet de 'classificering' die het meekrijgt.

(trouwens nooit over jou reactie gehad, maar over die van TP70 aka Georgio natuurlijk :) )

• biobak
Wat betreft on/off topic: zijn we nu niet een beetje aan het zeuren over het 'stikkertje' dat op een reactie staat, terwijl het belangrijker is op welk niveau een reactie staat ? Het niveau bepaalt welke reactie je te zien krijgt, niet de 'classificering' die het meekrijgt.
Ben van mening dat je als moderator wel moet weten wat off topic, flame, flam bait etc. inhoudt, anders wordt het een zooitje. Anders kan je beter dat soort "stikkertjes" weglaten.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Natuurlijk moet een moddereter weten wat de verschillende classificaties betekenen. Maar wat we hier doen is IMHO een beetje gelul in de marge.

Ik zou die reactie gewoon op off-topic 0 hebben laten staan, al ben ik nu overgehaald om dat anders te zien. De enige juiste classificatie was -gezien de huidige verzameling opties- gewoon géén classificatie.

Maar nogmaals: moet hier een ellenlange discussie thread uit voortkomen ?

Nu we het er toch nog over hebben: waar staat TROLL precies voor ? ik weet wel dat het uit de tent lokken / sarren / op de kast jagen is, maar waar komt die term vandaan, wat betekent het ?

• biobak
Nee, dit hoeft geen ellenlange discussie te worden. Als het maar duidelijk is wat ik bedoel. Dit forum is overigens bedoeld voor discussies, maar goed...

Troll komt van het engelse werkwoord "to troll" en dat is een manier van vissen met aas. Bij vissen wil je dat de visjes happen, bij een troll wil je dat de overige lezers happen :)
Het woord flame bait (flame aas) past hier dan ook perfect bij.

Verwijderd

GTS is vaker genoemd. Dergelijke vragen horen op het forum. Als iedere newbie die voor het eerst op Tweakers.net komt naar dingen gaat vragen die al tijden bekend zijn krijg je echt een vragen rondje in de reakties.

GTS is trouwens een supersnel auto'tje....

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Dat gebeurt toch wel. Het is bij mobo's ook altijd hetzelfde met AMR / ISA / CNR. Maar het komt ook bij andere zaken wel voor dat mensen dingen zeggen die al tig keer in een andere thread gezegd zijn, dus niet alleen bij vragen. Toch laat ik ze meestal wel staan want niet iedereen leest nou eenmaal alles. Alleen als het echt iets doms is zet ik het dan op Overbodig.
(Zo, toch iets bij mezelf ontdekt waarbij ik wel aardig ben voor newbies)

Verwijderd

Overbodig wil zeggen: de vraag hoeft niet gesteld te worden.. zoek ff op T.net en je vind het zo in dit geval. Off-topic vind ik niet helemaal correct, de vraag gaat over het onderwerp.

Eelco: ik zou zeggen: Zet het op niveau -1 bij zo'n reaktie, en als het echt heel dom is, zet dan ook de score op -1.

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Damn! You blew my cover!
Mij hier even Eelco noemen ipv Irrelevant!

Ja, het zou wel makkelijk zijn om iets dat al vaker gezegd/gevraagd is op -1 te zetten, maar Femme heeft ook wel eens gezegd dat we de bezoekers wel een beetje blij moeten houden. Ik denk dat als je dat consequent gaat doen een hoop bezoekers daar niet gelukkig mee zijn. Ik zou het dan alleen doen in gevallen die echt elke thread terugkeren zoals dat AMR gedoe.

Verwijderd

Tja je moet newbies niet gaan afstoten.

Hmm... schaam je je voor je naam?? Je hebt gelijk, ik ga jullie ook niet vertellen dat ik Marnix heet.

Verwijderd

Tja je moet newbies niet gaan afstoten.

Hmm... schaam je je voor je naam?? Je hebt gelijk, ik ga jullie ook niet vertellen dat ik Marnix heet.
Pagina: 1