Toon posts:

CPU fan start niet altijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een KT7A mobo met AMD Athlon 1.33 en Spire 5D38B3 koeler.
Mijn probleem is als volgt: als ik de computer start, begint de fan meestal niet te draaien. Ik heb een tijdje in het BIOS de optie CPU protect for CPUFan off op enabled gehad, met als gevolg dat als ik m'n computer opstartte, ik een keer of 6 op de powerknop moest drukken voordat het systeem opstartte. Daar werd ik een beetje moe van, heb de optie in het BIOS op disabled gezet, waardoor ik niet steeds zeker ben dat de fan draait en ik dus bij het opstarten vaak eerst in het BIOS moet gaan om te kijken of de fan wel draait.
Als de fan niet draait moet ik alsnog een paar keer opnieuw starten...
Ik heb de fan ook 's aangesloten op de fan2 pins op het mobo, om te kijken of dat iets uitmaakt, maar nee.
Dit begint behoorlijk irritant te worden |:(, dus weet iemand van jullie wat ik eventueel kan doen om de fan gewoon altijd meteen te laten starten?
Voltage? Brakke cooler? BIOS-instelling?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik de symptonen lees is het gewoon een defect aan je fan.. Vandaar dat ie ook gewoon vaak niet opstart als je die optie aan hebt. Toch?

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, maar als 'ie draait dan draait 'ie goed... ik kan me nauwelijks voorstellen dat er hier niemand met een briljante oplossing komt!

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-08 22:46

gerhald

:P

mod je gewoon een nieuw fan kopen als dat kan zow ik zeggen want straks gaat hij is een keer stil staan onder een speletje en dan vikt dat ding door (de proc natuurlijk)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Is dit niet zo'n intelligent mobo? Zo een die de CPU fan pas aanzet als het te warm wordt?

Zo nee : nieuwe fan :'(. Je kunt kijken of het helpt om tegen de contacten van de fan te duwen, waar de draadjes de fan in lopen. Als ie het dan wel/beter doet is het duidelijk...fan niet meer helemaal ok...vervangen dan.

Heatsink kun je trouwens laten zitten, scheelt weer werk. Nieuwe fan volstaat. Meteen zo'n kast fan ofzo erop zetten? Scheelt herrie.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Zet hem eens op een Molex stekker van de voeding met een verloop stekkertje. Doet hij het dan gewoon, dan ligt het aan je mobo. Weigert hij dan nog dienst, dan wordt het een nieuwe FAN.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Is het niet een 12V fan die op 5V niet op gang kan komen?
Ik weet niet wat de aansluitspanningen van die moederborden/beeldkaarten zijn, maar controleer dat eens.
Of de ventilator loopt aan, of is stervende.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Het lijkt me, dat je fan ook gewoon moet gaan draaien als je hem aansluit op je chassis-fan aansluiting! en aangezien je dat gedaan hebt:
Ik heb de fan ook 's aangesloten op de fan2 pins op het mobo, om te kijken of dat iets uitmaakt, maar nee.
Tja, dan lijkt het me simpel: de fan is niet goed. En ik denk dat dat dan komt doordat er een pool binnen de fan niet goed zit, en dan start hij niet... Maak hem even schoon, en anders een andere halen vrees ik! (je hebt toch garantie?)

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen word ik helemaal gestoord van m'n systeem. Niet alleen start de fan vaak niet (hoewel dat in de afgelopen 24 uur minder problemen geeft, terwijl ik er niets aan gedaan heb, ondanks jullie tips), ook hangt hij op voorzover ik kan zien willekeurige momenten. Geen foutmelding, geen BSOD, gewoon helemaal bevriezen. Dus resetten, waarna het soms urenlang goed gaat, soms 5 minuten, soms een registerfout... Ik weet het echt niet meer |:(.
Ik ga wel wat prutsen de komende tijd. Ik zal 's een andere fan bestellen (het liefst eentje die zóveel lawaai maakt dat ik in ieder geval zéker weet dat 'ie draait :) tips iemand?), alle mogelijke updates installeren om te kijken of ik die vreemde bevriezingen te lijf kan gaan, en natuurlijk hopen dat er iemand hier op het forum rondzwerft die me wat verder kan helpen...
Nou moet ik wel met het schaamrood op de wangen toegeven dat ik Windows ME draai, wat ik voor geen cent vertrouw en verdenk van die plotselinge freezes, maar ik heb effe geen zin om te upgraden naar XP of te downgraden naar 98... Maar ja als jullie allemaal nou hard roepen dat ik één van de twee zéker moet doen, dan doe ik dat misschien wel...

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op maandag 31 december 2001 02:59 schreef tsuba42 het volgende:
(het liefst eentje die zóveel lawaai maakt dat ik in ieder geval zéker weet dat 'ie draait :) tips iemand?)
Dan is de combinatie Delta + HP altijd raak :)
Pagina: 1