Toon posts:

5400RPM vs 7200RPM in temperatuur verschillen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zie topic, ik weet dat 5400RPM stukke langzamer is dan 7200RPM, maar hoe zit dat nu met de temperatuursverschillen, stel dat je je HD's niet koelt. Welke temperaturen kunnen deze HD's dan bereiken, heeft iemand een 5400RPM en een 7200RPM in z'n systeem en wil de temperatuurverschillen opgeven?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat de precieze temperaturen zijn weet ik niet. Wat ik wel weet is dat 7200rpm schijven warmer worden dan 5400rpm.

maar tegenwoordig zitten die dingen zo goed in elkaar dat ze steeds koeler worden

(voorbeeld is de Barracuda van Seagate. De II werd echt megawarm (50+oC) terwijl de IV al 10+oC minder warm wordt (nietgekoeld)).

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:41

Predator

Suffers from split brain

Gewoon goeie kastkoeling plaatsing :)

Maar ja de ene wordt nu al wat warmer dan de andere en als je kast al zoiezo bijna geen koeling heeft kunnen ze wel erg warm worden.

Btw: een "slechte" 5400rpm kan warmer worden dan een "goeie" 7200rpm

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

beetje offtopic
En als je je hdd echt goed wil koelen raad ik je dit aan
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/acatalog/coolermaster_dcd4002.jpg
Deze houd je hdd echt goed koel (kost 60 piek), de coolermaster 4002

Verwijderd

he
ik heb zelf net een 2e harde schijf erbij gezet en dat is een ibm 60gxp 40gb en die is 7200 rpm en die word net zo warm als mijn huidige harde schijf een maxtor 30gb 5400rpm en tegenwoordig maakt dat niet zoveel meer uit.
maar als je hem koelt dan leeftie misschien wat langer :) maar dat maakt ook niet veel uit ofzo.
en misschien kan je er een extra systeem koeler opzetten die de warme lucht afzuigt of juist koele lucht toe blaast dan koel je gelijk je hele systeempie. :)
daafie

Verwijderd

Topicstarter
Om eerlijk te zijn wil ik zonder dat koelgeweld werken, ik wil nl. een 40GB HD aanschaffen voor in een 24/7 PC, dus daar slaap ik bij, en ik ga dat ding dus geheel passief koelen, daarom moet ik de temperaturen van die schijven overwegen. Ik heb al wat tests gezien van 5400RPM schijven waar de temperatuur bij stond, van de maxtor d540x stond 32 graden. van de seagate u6 stond 35 graden, maar ik heb bijvoorbeeld geen vergelijking met een IBM 60GXP 40GB of een maxtor d740x in temperatuur

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik leg net mijn hand op mijn Maxtor D740X (:r :r :r :r kutschijf) die ligt op die coolermaster (in de coolermaster zit een 60GB Seagate).
Warm wordt hij echt niet, koeling is niet echt nodig bij dat ding. (in tegenstelling tot mijn Barracuda II)

• The System
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:50
mijn ibm 307030 7200rpm wordt ongeveer 30 graden als ik meet met smart.. hij is wel zo ingesteld dat ie niet op zijn allerhardst spint maar de snelste vande stilste zeg maar :D dus ook niet allerstilste(=langzaamste) maar net zo dat hij geen geluid maakt...

en 30 graden hoef je toch niet te koelen of wel ?

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Ik dacht dat het wel meeviel met de mindere performance van een 5400rpm ten opzichte van een 7200rpm. Want de snelheid wordt vooral bepaald door de datadichtheid, dus GB's per platter.
Van meer rpm wordt wel je access time beduidend lager, want dan doet de leeskop er minder lang over om bij een bepaald datablok te komen.
En sowieso, wie heeft er wat aan die extra MB/s? Ik heb 5 harde schijven en ik heb er nooit over gepiekerd om een 7200rpm te nemen! Omdat ik dan m'n hd's dan zou moeten gaan koelen, want ik kan er nu nog net m'n hand op leggen.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik leg net mijn hand op mijn Maxtor D740X ( kutschijf)
wat is er mis mee dan? ik ben er heel tevreden mee. en ik heb wel de nodige ervaring met verschillende typen hd's.

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Op zondag 30 december 2001 17:50 schreef -the system- het volgende:
mijn ibm 307030 7200rpm wordt ongeveer 30 graden als ik meet met smart.. hij is wel zo ingesteld dat ie niet op zijn allerhardst spint maar de snelste vande stilste zeg maar :D dus ook niet allerstilste(=langzaamste) maar net zo dat hij geen geluid maakt...

en 30 graden hoef je toch niet te koelen of wel ?
Klopt die schijffies van IBM draaien lekker koel. Ik heb naast de DTLA 307030 ook nog 2 40 GB schijffies draaien en ook deze blijven lekker koel. Daar ken je geen ei op bakken :) . Hoe de temperatuur is als je hem op crossen zet weet ik niet.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

waarom is de maxtor d740x een kutschijf? onderbouw dat eens? flink snel, niet al te warm, dus wat wil je nog meer?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jullie willen weten wat er mis is met die Maxtor.

ok.
De schijf is niet vooruit te branden, het booten duurt gewoon 2 minuten langer dan met mijn Seagate schijf.

De schijf is niet geweldig te fdisken, moest eerst debuggen.

Format/scandisk duurt eeuwen op dat ding.
even ter vergelijking:
40GB maxtor doet er 3 keer zo lang over dan mijn 60GB Seagate (in hetzelfde systeem, met Maxtor als master) met scandisk.
bovendien is de Maxtor leeg en niet gefragmenteerd, terwijl de 60GB uit puilt van de divx, mp3 en gigantisch veel jpeggies.

Ook het formatteren duurt mij te lang.

Ok, hij wordt niet warm en maakt weinig geluid, dat deed mijn 30GB Seagate wel (werd wel wat warmer, geluid zelfde als Maxtor).

Dus zodra ik mijn Seagate terug heb ga ik
1. De schijf in een pc hangen om totaal niet belangrijke data op te zetten
2. verpatsen aan iemand die hem wil hebben
3. al draaiend bewerken met een ***** ;)

Verwijderd

3. al draaiend bewerken met een *****

Als je dit van plan bent wil ik graag even mijn adres gegeven dan kun je hem opsturen.

Ik betaal de verzendkosten wel...

Verwijderd

eummzzz ik wil een maxtor 30 gb 7200 toeren gaan kopen wordt die ook zo er g warm?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 30 december 2001 22:01 schreef MartMan het volgende:
3. al draaiend bewerken met een *****

Als je dit van plan bent wil ik graag even mijn adres gegeven dan kun je hem opsturen.

Ik betaal de verzendkosten wel...
voor of na de behandeling?

Nee, even serieus, die Maxtor is echt de meest brakke hdd die ik ook gezien heb.... (op Quantums na, maar das tegenwoordig hetzelfde)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De schijf is niet geweldig te fdisken, moest eerst debuggen.
als hij al niet eens goed wil fdisken dan heb je volgens mij gewoon een rot exemplaar. ik heb al erg veel 740-jes verkocht en die waren allemaal supersnel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op maandag 31 december 2001 15:11 schreef smvs het volgende:

[..]

als hij al niet eens goed wil fdisken dan heb je volgens mij gewoon een rot exemplaar. ik heb al erg veel 740-jes verkocht en die waren allemaal supersnel.
Volgens mij heb ik idd pech dat ik gewoon 2 slechte schijven in een week heb :(
Pagina: 1