Epox 8KHA+ current protection

Pagina: 1
Acties:

• The Guardian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 13:24

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Tijdje geleden nieuw systeem gehaald en meteen waterkoeling ingebouwd met als doel mijn AMDXP1800 ook daadwerkelijk op 1800MHz te laten draaien. Alles verliep goed, netjes alles gemod aan mijn kast en epox board. Langzaam snelheid opvoeren en de Vcore uiteraard. Hier begonnen de problemen zo gauw ik een Vcore boven de 2.08V instelde kreeg ik last van random reboots. ALs ik de cpu lager klokte (dus een snelheid die daarvoor nog stabiel was) maar de Vcore even hoog liet staan, kreeg ik ook die reboots. Na vele forums en emails afgelopen te hebben, kreeg ik een stukje van Macci gemaild van Rick2001 die van mijn probleem afwist, nog bedankt Rick :) en daarin stond precies hoe dit op te lossen. Ik heb de mod uitgevoerd vandaag en ik kan nu mijn Vcore verhogen tot 2.25V zonder reboot problemen te krijgen. Hoger kan misschien ook maar dat ga ik niet testen. Ik heb mijn doel bereikt 1800@1800 en kan nu rustig de rest van mijn systeem gaan optimaliseren.

Dus als iemand het idee heeft dat ie met dezelfde problemen zit misschien is het ook een oplossing voor jouw.
Hier is de beschrijving:
--------------------------------------------
Little EPoX Vmod guide :)

Hello!

This is how I modded my 8kha+:

1st step:
take a look at this datasheet:
<http://www.onsemi.com/pub/Collateral/CS5301-D.PDF>

Note "Hiccup Mode Current Limit" under Features list..
This means that the CS5301 chip controlling the CPU Vcore has overCURRENT(not voltage) protection feature. And the more you overclock the CPU and up the Vcore the more current will be drawn from the PSU. The defaul current limit is reached at around 1,8-1,9GHz (at Vcore of 1,98-2,1V). This is where the "Hiccup Mode" kicks in.

So in order to increase the Vcore past ~2V at ~1,8-1,9GHz CPU speed one has to set the Current Limit to a higher level.

Take a look at page 9 (pin descriptions) of that datasheet.
We already know that pin 2 can be used to raise the Vcore above 1,85V. Soldering a 100kohm resistor from pin 2 to GND increases my Vcore up to 2,26V. However some people are reporting that 100k resistor increases the Vcore all the way up to 2,4V!! So I suggest you start w/ higher resistance like 200kohm.

Pins 4, 5 and 6 are current sense inputs. Pin 7 is reference for current sense amplifiers. These pins are there to set the Current Limit and this limit can be set to a higher level by grounding each pin w/ a resistor. I've used 80kohm resistor for pins 4, 5 and 6 and 50k pot for pin 7. Using lower resistance would increase the current limit even higher. Note that resistance between pin 7 and GND should be 1/3 of the resistance between sense pins (4,5,6) and GND. So set the pin7 pot/resistor to around 30kohms.

[Note: the resistor values may slightly differ from mobo to mobo and from revision to revision, so I suggest you measure the original resistance between sense pins (4,5,6) before modding. It should be around 20kohms for sense pins and 6,66kohms for ref. pin.]

Good luck and don't kill your mobos and CPUs
And if u happen to kill em DON't BLAME me !

-macci
------------------------------------------

Succes!!

Verwijderd

Heb jij een 100 of 200Kohm weerstandje gebruikt?

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Ik heb een 450kOhm instelbare weerstand gebruikt zodat ik nog een beetje kon afstellen.
De andere weerstanden heb zo goed als wel gebruikt (3x 78,5kOhm op pin 4,5,6 en een 30KOhm op pin 7)

Sommige Epox8kha+ bezitters hebben geen last van de overcurrent protection en hebben niet die hele serie weerstanden nodig alleen de gewone Vcore mod op pin 2.
http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/workshop/enmic_8tcx_plus_ep8kha_vcore.html

Verwijderd

Hoe hoog kwam jij trouwens met je fsb zonder Vmodificatie? En dan bedoel ik 100% stabiel (met BURNK7 >:) aan ofzo)

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Ik heb dat niet zolang gehad want ik had binnen notime al de Vmod's gedaan maar ik kwam maximaal tot ongeveer 1680 dacht ik. Kon wel hoger maar dan had ik geen stabiel systeem meer. Ik heb niet veel getest met die configuratie dus en heb ook geen burnk7 gedraaid.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zaterdag 29 december 2001 19:53 schreef TheGuardian het volgende:
Ik heb een 450kOhm instelbare weerstand gebruikt zodat ik nog een beetje kon afstellen.
De andere weerstanden heb zo goed als wel gebruikt (3x 78,5kOhm op pin 4,5,6 en een 30KOhm op pin 7)

Sommige Epox8kha+ bezitters hebben geen last van de overcurrent protection en hebben niet die hele serie weerstanden nodig alleen de gewone Vcore mod op pin 2.
http://www.ocinside.de/index_e.html?/html/workshop/enmic_8tcx_plus_ep8kha_vcore.html
Iedereen heeft last van de protectie, alleen kan het ene ic wat meer hebben kwa spanning dan het andere. Het hangt sterk af van de cooling in je case.
Mijn ic kan bijv. tot 2.08volt goed leveren, maar daarboven krijg je dus de normale schommelingen naar beneden en de spontane reboots.
De enige manier is dus inderdaad deze mod en dan nog moet je oppassen dat het ic niet te warm wordt. Aangezien je eigenlijk ver over zijn specs heen gaat, is het aan te bevelen bij een niet zo'n goede case cooling om een extra kleine fan of heatsink te plaatsten op of boven het ic.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• The Guardian

The Guardian

I'll keep an I on you

Topicstarter
Ja idd Rick dat moest ik er nog even bij vertellen. Ik heb wel de mosfets, voltageregulator en toen ik toch bezig was de clockgenerator en ddr-buffer een heatsink gegeven. Die sinks van de mosfets kan ik echt niet lang vasthouden als de pc aanstaat. Die dingen worden echt heet. Zit er over te denken om naast mijn goede airflow door mijn kast nog een fan te plaatsen die direct op de mosfets en voltageregulator blaast. Ik denk dat de sinks wel nodig zijn als je een Vcore gaat draaien van 2,15V of hoger om hem stabiel te houden.

Verwijderd

Mij benieuwen hoe lang je processor blijft ademen bij deze barre omstandigheden... Tis nu namelijk wel een ferrari >:)

• Rick2001

Rick2001

Op maandag 31 december 2001 04:36 schreef Pjoeloe het volgende:
Mij benieuwen hoe lang je processor blijft ademen bij deze barre omstandigheden... Tis nu namelijk wel een ferrari >:)
Lang genoeg als je onderdelen goed cooled zijn hoor. >:)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Nou, dat geloof ik dus niet. Vraag maar aan die Griet Tietulaar, of weet ik veel hoe die vent heet. Die heeft het is een keer uitgelegd hoe het werkt, en het is ECHT niet goed voor je processor hoor, al dat getweak, ook niet bij goedgekoelde systemen. Tenminste, tweaken is op ipzich onschuldig, maar waar jullie mee bezig zijn is tweaken in his rawwest form. Ik bedoel, als je op een gegeven moment koelribjes nodig hebt voor het moederbord, uhhhhhhhhh

• Rick2001

Rick2001

Op woensdag 02 januari 2002 01:18 schreef Pjoeloe het volgende:
Nou, dat geloof ik dus niet. Vraag maar aan die Griet Tietulaar, of weet ik veel hoe die vent heet. Die heeft het is een keer uitgelegd hoe het werkt, en het is ECHT niet goed voor je processor hoor, al dat getweak, ook niet bij goedgekoelde systemen. Tenminste, tweaken is op ipzich onschuldig, maar waar jullie mee bezig zijn is tweaken in his rawwest form. Ik bedoel, als je op een gegeven moment koelribjes nodig hebt voor het moederbord, uhhhhhhhhh
Volgens mij ben je dan toch echt hier aan het verkeerde forum geraakt. Commentaar zoals, je moet je computer niet sneller laten lopen als waar hij voor bedoeld is, zit niemand hier op te wachten hoor.
Iemand die aan carrally doet, die tuned zijn auto ook tot het maximale, ook al kunnen bepaalde onderdelen het maar net of niet kunnen hebben. Het is dus onzin om dit allemaal te vertellen hoe slecht het wel niet is. Blijft toch ieder zijn eigen keuze. :+

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
lijkt me sterk dat onze Chriet zich heeft uitgelaten over overclocken eigenlijk. Daar zou ik wel een filmpje van willen zien! :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

• SquareHugo
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Tietulaar (8> : "Jongens, het is niet verstandig om over te klokken! Dat is slecht voor je Personal Computer!"

Raar, die van mij wordt er juist sneller van.

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

tweaken is op ipzich onschuldig, maar waar jullie mee bezig zijn is tweaken in his rawwest form. Ik bedoel, als je op een gegeven moment koelribjes nodig hebt voor het moederbord, uhhhhhhhhh
Het eerste levensjaar van onze processoren en moederboarden is inderdaad nogal turbulent, om in de bewoordingen van Chriet Titulaër te blijven. Maar niet getreurd. Dit overspannen leven duurt meestal niet lang, hooguit een jaartje. Daarna mogen zij in de regel de rest van hun leven onbekommerd een beeje tekstverwerken en bedaard een spelletje spelen op het bureau van een doorsnee gezin.
Maar tot die tijd... let's rock >:)

Verwijderd

Op woensdag 02 januari 2002 01:24 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Volgens mij ben je dan toch echt hier aan het verkeerde forum geraakt. Commentaar zoals, je moet je computer niet sneller laten lopen als waar hij voor bedoeld is, zit niemand hier op te wachten hoor.
Iemand die aan carrally doet, die tuned zijn auto ook tot het maximale, ook al kunnen bepaalde onderdelen het maar net of niet kunnen hebben. Het is dus onzin om dit allemaal te vertellen hoe slecht het wel niet is. Blijft toch ieder zijn eigen keuze. :+
Mja, van tweaken heb je toch meer verstand want lezen ken je kennelijk niet. Dit : "je moet je computer niet sneller laten lopen als waar hij voor bedoeld is" heb ik niet gezegd. Verzin je zelf. Zelf tweak ik ook (uiteraard), maar ik ken mijn grenzen. Weet je trouwens dat ik nu uit mijn hoofd weet hoeveel punten je hebt gehaald met 3dmark! 9168, je hebt het namelijk op dit forum al ik denk 20 keer gezegd. En doe me een lol, zeik me alsjeblieft niet af, want daar kan ik heel slecht tegen. Ook ik hou het liever gezellig. Groetjes Griet (8>
Pagina: 1