Linux ziet HD's niet

Pagina: 1
Acties:

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18
System info:
ABIT KA7-100 moederbord met een HPT370 Raid controller voor Raid (duh :) ) en FutureATA (UDMA100)
Heeft Slackware 8 Cd ;)

En ja, Linux schijnt daar nogal wat moeite mee te hebben en zegt fijn dat er geen HD's in mijn PC hangen, Windows heeft hetzelfde probleem maar daar zijn drivers voor te vinden

Als ik mijn HD's echter in de normale IDE dingen stop (en dus niet in die futureATA gedoe) dan kan ik Linux instaleren, niet erg nuttig, want waarom zou ik mijn schijven op 6 laten draaien als ze ook 100 aan kunnen..

Nu las ik na een search hier en op Google dat de 2.4 kernel wel support heeft voot de HPT 370, maar niet voor RAID ( :? )

In ieder geval, er zijn ook geen linux drivers te vinden (Aleen voor Red Hat en Mandrake)

Weet iemand hier een oplossing voor (behalve dan schijven op normale IDE controllers hangen)

Ik zet hem trouwens hier omdat dit meer met Linux heeft te maken dan met hardware imo

Verwijderd

Slackware 8.0 met kernel 2.4.5 ziet je HPT370 controller wel normaal gesproken. Die andere controller weet ik niet. ATARAID zit pas vanaf 2.4.10 in de kernel. Kale installatie direct op RAID wil niet. Wat wel gaat is of bij Highpoint een bootdisk halen, of op een niet RAID disk installeren en dan de goede kernel bakken met ATARAID support ,dan rebooten met die kernel en dan de boel op de ATARAID kopieren.

• Tim
Maar het probleem is dat ze helemaal niet in RAID staan, maar alleen aan dat ding hangt voor UDMA100 support..

En Linux ziet ze ook niet als SCSI drives (Wat Windows wel doet, het zijn IDE drives)

Verwijderd

In dat geval dien je bij booten van cd bij de eerste prompt
code:
1
bare245.i

op te geven om je 2.4.5 kernel te laden, ik vermoed dat je de default 2.2.19 kernel opstart. Met de bare245.i kernel herkent Slackware 8 bij mij gewoon mijn HPT370 controller, mijn mobo is een Abit BX133 RAID. Dus een Intel PIIX4 + HPT370 onboard ide controller en geen enkel probleem gehad met installeren (mijn disks hangen aan de HPT370).

• Tim
Bedankt!
/me heeft nu eindelijk Linux op zijn eigen PC :)

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Maar ik heb een Asus A7V133 met ATA100 controller, maar het is mij wel gelukt met installeren (dmv. bare245.i) maar hij start niet op hij ziet mijn schijf niet. HELP!!

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Misschien iets fout gegaan bij installeren van je bootmanager. Als je hardeschijf bijvoorbeeld /dev/hde1 zou zijn, kun je booten door in te typen op de eerste prompt van je bootcd:
code:
1
mount /dev/hde1 ro

Daarna je /etc/lilo.conf aanpassen en lilo opnieuw runnen met de optie -v, zodat je ziet wat er gebeurd. Als je een error krijgt opnieuw proberen of anderes even je error + je lilo.conf posten (alle regels beginnend met # mag je overslaan) :)
Pagina: 1