Macintosh colour classic

Pagina: 1
Acties:

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Wij hebben dus nog een aantal van deze pc's ik bedoel mac's staan. er draait MacOS 7.1 op momenteel. Kan ik deze leueke bakkies nog ergens voor gebruiken of zeggen jullie van "nou, pleur maar bij het grof vuil"

Afbeeldingslocatie: http://www.zoo.co.uk/~z0001275/mac_colclass.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepages.tesco.net/~macaddict/ColourFront.JPG

zijn niet mijn plaatjes hoor, maar dat is um wel :P zit 12 meg ram in trouwens.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

Verwijderd

NEE niet weggooien... zonde mooie oude spullen. Is alstijd nog te gebruiken, evt als mailserver.

Verwijderd

Lijkt wat op die van mij Macintosh Clasic, draait ook maar MacOS 7.1 op >:)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

BikkelZ

CMD+Z

Zou er nog Linux op draaien?

iOS developer

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 10:01

chem

Reist de wereld rond

ik kom hem wel ophalen :D

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hebben :) Ik heb nu een SE/30, maar ik wil wel iets met kleur ipv die.

Wat moet je ervoor hebben :) Kom ik hem wel ophalen.

Verwijderd

waar ligt Raalte? :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

* moto-moi wil er ook wel eentje hebben, Mac's zijn liev O+

Op een Mac draait i.i.g. NetBSD, en , als ik het goed heb, ook Linux, dus helemaal hopeloos zijn ze zeker niet :)

Had ik al gezegt, dat ik er eentje wilde hebben ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Er Linux opdraaien zou moeten kunnen inderdaad, maar het valt niet mee. Ik geloof dat je zowiezo eerst MacOS moet booten, en dan door kan starten naar Linux. Valium kan hier vast nog nuttige dingen over melden, die is al maanden hier mee bezig.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
whahahahahahahhaaaaaaaaaaaa

nee, julie mogen ze niet hebben, lekker puhh ;)

haha, donders, draait linux op een mac :P??? Hoe gaat zoiets in zen werk dan, een cd-rom speler hang er wel an, maar die is extern scsi enzo, hoe krijg je de linux setup ingodsnaam geboot vanaf een mac

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Op zaterdag 29 december 2001 19:10 schreef X-terior het volgende:
NEE niet weggooien... zonde mooie oude spullen. Is alstijd nog te gebruiken, evt als mailserver.
hoe kan ik dat dan voormekaar krijgen? mac werkt toch niet met windows samen in 1 netwerk?

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 19:38 schreef ShereKahn het volgende:

[..]

hoe kan ik dat dan voormekaar krijgen? mac werkt toch niet met windows samen in 1 netwerk?
mail staat los van t standaard filesharing protocol gebruikt wordt...

mailserver kan dus gewoon...

sowieso bewaren die dingen! macs roeleren de wereld! ik wilde dat ik iedere mac die ik gehad heb nog had... dewd, dat waren er best veel zow onderhand

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 29 december 2001 19:36 schreef ShereKahn het volgende:
whahahahahahahhaaaaaaaaaaaa

nee, julie mogen ze niet hebben, lekker puhh ;)
Dan willen we je ook niet meer helpen :P ;)
haha, donders, draait linux op een mac :P??? Hoe gaat zoiets in zen werk dan, een cd-rom speler hang er wel an, maar die is extern scsi enzo, hoe krijg je de linux setup ingodsnaam geboot vanaf een mac
Hier staat meer info..

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
damn hee, das pas mooi!

ik ga het ens ff allemaal uitzoeken :P.

Maar er staat dat je powerPC moet hebben, een colour classic is dat (helaas) niet!

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 29 december 2001 20:06 schreef ShereKahn het volgende:
Maar er staat dat je powerPC moet hebben, een colour classic is dat (helaas) niet!
'What if I have a m68k and no PowerPC' o.i.d. staat ertussen...

Verwijderd

Als iemand deze zou mogen hebben, dan vind ik dat ik het meeste recht daar op heb. Ik reageerde als eerste. :P :P

Verwijderd

Wij hebben dus nog een aantal van deze pc's ik bedoel mac's staan.
genoeg voor iedereen :P?

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 29 december 2001 20:10 schreef X-terior het volgende:
Als iemand deze zou mogen hebben, dan vind ik dat ik het meeste recht daar op heb. Ik reageerde als eerste. :P :P
/offtopic
Firstpost telt niet, ik heb meer replies in deze thread ;)

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
hahahaha, djeezus hee..

Okee, een aantal correcties ff

Een aantal zei ik, het zijn er 2.

Ik heb er net 1 geboot :P:P en ik zei dat er 12 meg ram in zit, maar er zit 10 meg in :(. En als je het mij vraagt kan er ook niet meer in.

Maar hij doet het nog, ben nu prince of persia 1 aan het spelen (heb ik origineel voor de mac :P) Donders man, dat spel ziet er wel ff 300000 keer zo mooi uit op de mac als op de pc, echt een wereld van verschil

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 20:12 schreef moto-moi het volgende:

[..]

/offtopic
Firstpost telt niet, ik heb meer replies in deze thread ;)
/offtopic
Moet jij de eerste fanclub dag van nelske niet regelen i.p.v. replies te tellen :P :P

/ontopic
Je kan deze natuurlijk ook gebruiken om je status te monitoren van b.v. webservers. Als er daar 1 van down gaat dat ie dan een sms stuurt... :)

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
[offtopic]

pop1 on mac:

Afbeeldingslocatie: http://www.games-guide.de/x_bilder/pc_games/jump_run/prince_of_persia.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.softline.co.uk/version_two/media/smallshots/Prince%20of%20Persia%20%201.JPEG

pop1 on PC:

Afbeeldingslocatie: http://www.ysrnry.co.uk/gifs/samprinceofpersia.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.siteaboutnothing.com/games/prince-of-persia.gif

Ik kon geen grotere plaatjes vinden :(

Hoe zou het nou kunnen dat zoon spel er op de mac veel beter uitziet dan op de pc ingodsnaam

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
/ontopic
Je kan deze natuurlijk ook gebruiken om je status te monitoren van b.v. webservers. Als er daar 1 van down gaat dat ie dan een sms stuurt... :)
Maar dan mot die mac op internet zijn aangesloten, we hebben hier kabelinternet, een een DHCP servertje zeg maar, maar hoe krijg ik een ethernetkaart in die mac gedrukt zodat ie op internet kan :P

Verwijderd

Uhm, dat kan lastig worden als die er niet inzit. Kan iig niet een gewoon pc nic in. Weet eigenlijk niet eens uit mijn hoofd of er uitbreidings sloten inzitten. Als die er zijn wellicht nubus ??? Lang geleden hoor voor mij.

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

Op zaterdag 29 december 2001 20:31 schreef X-terior het volgende:
Uhm, dat kan lastig worden als die er niet inzit. Kan iig niet een gewoon pc nic in. Weet eigenlijk niet eens uit mijn hoofd of er uitbreidings sloten inzitten. Als die er zijn wellicht nubus ??? Lang geleden hoor voor mij.
Ik heb hier een mac clasic se30 en daar zit een netwerk kaart in met een bnc aansluiting (op het moederbord zit een soort nubus maar dan iets langer) en die heb ik fia die netwerk kaart op internet gehad en als webserver draaiende gehad totdat de hardeschijf crashte en ik alles kwijt wat.

dus het moet mogelijk zijn als de color clasic een uitberijdings mogelijkheid heeft en er zijn eternet kaarten voor verkijgbaar om heb op een netwerk (internet) te prikken.

[offtopic]
die van mij ben ik weer aan het oplappen en daar gaat binnenkort de homepage van de scouting op draaien
{/offtopic]

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Verwijderd

Op zaterdag 29 december 2001 20:48 schreef Petergr het volgende:

[..]

Ik heb hier een mac clasic se30 en daar zit een netwerk kaart in met een bnc aansluiting (op het moederbord zit een soort nubus maar dan iets langer) en die heb ik fia die netwerk kaart op internet gehad en als webserver draaiende gehad totdat de hardeschijf crashte en ik alles kwijt wat.

dus het moet mogelijk zijn als de color clasic een uitberijdings mogelijkheid heeft en er zijn eternet kaarten voor verkijgbaar om heb op een netwerk (internet) te prikken.

[offtopic]
die van mij ben ik weer aan het oplappen en daar gaat binnenkort de homepage van de scouting op draaien
{/offtopic]
ik weet zow 123 niet wat voor kaart erin meot, nubus of PDS, maar eitherway wordt t errug duur!! PDS ethernet kaarten zijn echt klote duur, als ze nog te koop zijn...

(PDS==Processor Direct Slot)

Verwijderd

Maar hij doet het nog, ben nu prince of persia 1 aan het spelen (heb ik origineel voor de mac ) Donders man, dat spel ziet er wel ff 300000 keer zo mooi uit op de mac als op de pc, echt een wereld van verschil
DOS vs Mac is 1 - 10

Wolfenstein 3D, SimCity2000,Doom, Colonization, Civilization, Prince of Persia, Test Drive 2... allemaal ken ik ze van beide systemen, maar de PC versies haalden het niet bij de Mac-versies. Als je een PC gebruiker nu achter een Mac uit dezelfde periode zet zal ie denken dat het om een remake van die ouwe spellen gaat. Mac spellen waren 'toen' al grafisch perfect en hadden ook al 'echt' geluid (ipv de PC speaker bliepjes)

• Bigs
  • Niet online
Op zaterdag 29 december 2001 22:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]

DOS vs Mac is 1 - 10

Wolfenstein 3D, SimCity2000,Doom, Colonization, Civilization, Prince of Persia, Test Drive 2... allemaal ken ik ze van beide systemen, maar de PC versies haalden het niet bij de Mac-versies. Als je een PC gebruiker nu achter een Mac uit dezelfde periode zet zal ie denken dat het om een remake van die ouwe spellen gaat. Mac spellen waren 'toen' al grafisch perfect en hadden ook al 'echt' geluid (ipv de PC speaker bliepjes)
Mwah, Civilization en SimCity 2000 waren best wel bijna helemaal hetzelfde.

Verwijderd

Mwah, Civilization en SimCity 2000 waren best wel bijna helemaal hetzelfde.
Ja, inderdaad.. dat verschil is minimaal, op een Mac had je er alleen wel 'standaard' muziek (meestal MODfiles) en soundeffects bij. :)

Ik weet dus niet hoe het in die periode precies met PC en geluid ging :) Jah, maten van me hadden wel een PC maar dat geluid ging allemaal via de PC speaker.

• Extremiel
  • Laatst online: 08-01-2025
heb nog twee 10mbps mac ethernet kaarten liggen, (comm slot, maar weet niet of dat er in zit...

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Op zondag 30 december 2001 11:50 schreef Extremiel het volgende:
heb nog twee 10mbps mac ethernet kaarten liggen, (comm slot, maar weet niet of dat er in zit...
comm slot, hoe ziet dat eruit?? dan ga ik ff kijken

• chem

chem

Reist de wereld rond

comm slot is een bruine sleuf, zo uit m'n hoofd.

btw, een C.Classic kan maximaal 10 mb ram aan zelfs als je meer installeert.

Voor specs:
http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=35

maw. het is een 68030, 16 MHz, incl. co-processor, LC-PDS slot, res van 512 x 384 (8 bits standaard, upgradeable naar 16 bit) max systeem 7.6.1 en een HD van 40-160 mb standaard...

Nog meer old-shit-galore: http://www.apple-history.com/colorclassic.html

dit is een comm slot ethernetcard van farallon:
Afbeeldingslocatie: http://www.proxim.com/about/pressroom/mediacenter/imagebank/macintosh/998_lcommslot.jpg

en dit is een lc-pds kaart:
Afbeeldingslocatie: http://sites.uol.com.br/emersonwsm/ethernetlcpds/slotpds.jpg

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
thankz voor de info!!

in 1 van mijn andere replys had ik al gezegt dat toen ik dat ding boote ik zag dat er inderdaad maar 10 meg ram in zat!

• Bigs
  • Niet online
Op zondag 30 december 2001 11:50 schreef Extremiel het volgende:
Dat zit toch ook op o.a. de LC 630 of niet? Want dan heb ik best wel interesse als je er een kwijt wil.

• chem

chem

Reist de wereld rond

de P630 heeft een comm slot (zie bv. de P635CD, is zelfde formfactor http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?RID=83), LC slot en tv/video-slot

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo iedereen!

Bij deze poets ik dit topic weer even op! Ik zit nog steeds met een aantal van deze MAC bakkies. Enkelen zijn weer in gebruik genomen door mijn vader voor de boekhouding e.d. Maargoed, er staat er nog 1 plus een zooi accesoires in de kast die echt weg moet! Ik ben van plan dit spul op marktplaas aan te bieden, maar geen idee wat een redelijke prijs is voor deze handel. Wat mij betreft mag de hele shit voor 25 euro weg, of ben ik dan heel idioot bezig?

Zie foto voor de betreffende MAC:

Afbeeldingslocatie: http://www.vluggejapie.nl/mac.jpg

Okee, dus de concrete vraag, wat kan ik hier nog voor vragen?

Als een van jullie tweakers er wat leuks mee weet, id-tjes zijn altijd welkom 8)

• Bigs
  • Niet online
Voor 25 euro neem ik hem wel mee (zonder printer though), weet niet of het redelijk is om meer te vragen. Voor verzamelaars is de CC geloof ik wel wat meer waard, maar dan loop je er waarschijnlijk wel weer maanden mee te leuren (zoveel verzamelaars zijn er nou ook weer niet).

Verwijderd

25 euro is een mooie prijs :)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zou zo'n Colour Classic wel willen overkopen, maar zou je toch aanraden om een veel hogere prijs te vragen, op een site waar de echte verzamelaars zitten. Een Colour Classic is (relatief) veel waard en zal meer waard worden naarmate deze ouder wordt en blijft werken. Wij hebben er thuis ook nog eentje liggen en zouden die niet zomaar weg doen.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Ik heb ook een Apple Mac Colour Classic. Met MacOS 7.5.3 (of was het nou 7.6?) erop. Werkt retetraag dat ding. Ik heb er ooit eens een netwerk op werkend gekregen. Dat ding ging niet harder dan 15kB/s. Dat was de hoogste snelheid die die proc nog kon verwerken.

Overigens kan er maximaal 10MB geheugen in zo'n ding, en geen 12MB.

Linux kun je niet direct starten vanaf zo'n mac. Je moet daarvoor de Penguin loader gebruiken. Die schopt MacOS / System aan de kant en start daar vanuit door naar Linux. Beetje a la loadlin dus (die doet hetzelfde vanuit DOS).

Ik heb er zelf nooit een linux op werkend gekregen. De 68000-port is erg brak te noemen. Willekeurige crashes zijn je deel. Als je d'r echt iets mee wilt, pak dan een *BSD, want van linux weet ik dat het niet gaat werken.

Of hou gewoon MacOS erop. Dat werkt ook wel. Misschien is een mailservertje ook wel leuk. Of verkoop hem. Zo'n oud beestje schijnt best veel op te brengen.

• Scaror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 14:34

Scaror

Don't watch this!

Ah, mooie bak. Ik ben zo'n beetje begonnen met comuters op een Color Classic II. Ik leerde mezelf programmeren in HyperCard hiermee, wat mijn studiekeuze uiteindelijk heeft bepaald...nostalgie :9 Hmm, volgens apple-history is die alleen in Japan en US uitgebracht, ik vraag me af hoe wij er dan aan kwamen. Zeker ook Wolfenstein 3D die net draaide op deze bak (niet op full screen op een 512x342 resolutie monitor :P), is stukken mooier dan de PC versie.

• Bigs
  • Niet online
Valium schreef op 23 april 2004 @ 22:09:
Ik heb ook een Apple Mac Colour Classic. Met MacOS 7.5.3 (of was het nou 7.6?) erop. Werkt retetraag dat ding. Ik heb er ooit eens een netwerk op werkend gekregen. Dat ding ging niet harder dan 15kB/s. Dat was de hoogste snelheid die die proc nog kon verwerken.
[...]
Dat probleem ken ik.. ik heb voor die LC die ik hierboven noemde later nog een netwerkkaart gevonden, maar dat ding kwam nog niet eens boven de 10kb/s. Erg jammer, hierdoor was hij gewoon niet eens geschikt als simpele surf-bak (ookal is dat met de 68LC040 zoiezo al behelpen)

• Soepie
  • Laatst online: 20-02 16:01
Valium schreef op 23 april 2004 @ 22:09:
...

Ik heb er zelf nooit een linux op werkend gekregen. De 68000-port is erg brak te noemen. Willekeurige crashes zijn je deel. Als je d'r echt iets mee wilt, pak dan een *BSD, want van linux weet ik dat het niet gaat werken....
Welke versie heb jij geprobeerd dan? Ik kan me herinneren dat ik op mijn oude quadra 800 toch zeker wel een stabiele MkLinux omgeving heb kunnen creeren, heb ik nog een hele tijd mee gedraaid (vraag me niet meer welke versie en kernel en dergelijke, want dat zou ik echt niet meer weten, dat is TE lang geleden.

Gewoon spullen

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sinds ik de 68LC040 op mijn Performa 630 door een 68040 had vervangen heb ik geen last meer van afgebroken processen en foutmeldingen in Linux. * De gebruikte Linux kernel is een m68k-specifieke 2.2.25 binary.

In de ColorClassic zit standaard helemaal geen FPU, maar dat geeft veel minder problemen dan de foute FPU emulatie in de 68LC040. Je kunt ook alsnog een FPU plaatsen (68881 of 68882) als je die kunt vinden. >:)

offtopic:
* Alleen doet de COMM-slot netwerkkaart het nog steeds niet, tenminste niet onder de specifieke M68K binary kernels. In de 2.6 kernel zou de ondersteuning voor deze kaart weer opgepikt worden. Ik heb al een paar afleveringen van de nieuwe 2.6.x kernel geprobeerd te compileren maar die hadden nog wat foutjes in de m68k-specifieke code. De laatste maand heb ik vanwege tijdgebrek geen pogingen meer gedaan.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Als je een *nix variant wilt kun je ook nog proberen om A/UX ergens te vinden. Dit is een oude Unix variant gemaakt door Apple. Ik weet trouwens niet zeker of A/UX op een Colour Classic zal draaien, maar denk het wel.

Lees ook volgende links (erg interssant, Mac OS draaien bovenop A/UX schijnt mogelijk te zijn):
- http://en.wikipedia.org/wiki/A/UX
- http://aux.preterhuman.net/

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Pagina: 1